taliz skrev:Ja en stor anledning till att etron är så törstig är ju för att den konstant optimerar batteritempen. Om det är bra eller dåligt kan man argumentera i oändlighet om.
Ja, den drar ur snabbare, men laddar också snabbare (mer rak laddkurva jämfört med Tesla, som peakar högre, men dyker mycket snabbare än e-tron).
Det man borde kika på, för att göra det rättvist, är
inte med vilken effekt man laddar, hur snabbt man når en viss procent, eller hur snabbt man når en viss kWh. Alla de parametrarna är ganska ointressanta om man jämför mellan helt olika bilmodeller och helt olika batteripaket.
Det enda man borde kika på är hur länge måste man ladda på en snabbladdare för att komma mina X antal mil som jag har kvar hem (eller till annan destination)?
Eller alternativt det omvända förhållandet; hur många mil får man i räckvidd om man stannar och laddar i X antal minuter (tex. om man tar en fika på 20 min.)?
Då får man ett för slutanvändaren och bilisten praktisk siffra som är relevant och direkt kopplat till verkligheten.
Nu är det bara att samla ihop ett gäng av våra olika elbilar och dra till en Ionity-laddplats och jämföra lite!