Sida 219 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 15 nov 2020 09:33
av Hertsh
jeppe_sthlm skrev:
Vet inte om jag håller med om att DAB har speciellt bra kvalitet. Höga frekvenser blir mosade. Det är för låg bitrate. Föredrar internetradio alla dagar i veckan
De flesta internetradiostationer använder AAC-codec. Det gör DAB+ också. Samma ljudkvalitet med andra ord.

Finns säkert många internetradiostationer som använder annan codec så då kan nog kvaliteten vara högre.

DAB+ utvecklas inte så kommer hamna på efterkälken snart iaf.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 nov 2020 10:45
av martinot
jeppe_sthlm skrev:
Vet inte om jag håller med om att DAB har speciellt bra kvalitet. Höga frekvenser blir mosade. Det är för låg bitrate. Föredrar internetradio alla dagar i veckan
Tycker DAB generellt är rätt/helt onödigt, och motiverar inte närheten dess komplexitet och kostnad i infrastruktur (tänk om staten kunde lagt de onödiga pengarna till infrastruktur för elbilar istället!), men den enda gången jag ser en (liten) nytta är just när jag lyssnar på nyheter och debattprogram när jag sitter i bilen.

Generellt sätt så tycker jag att analog FM-radio + streaming över mobilnätet räcker. Men nu när DAB finns i infrastrukturen, så tackar jag inte nej till att det finns i bilen, och ser gärna att Tesla och andra biltillverkare som Audi, har det kvar. Även en fördel om vi skall åka över till Norge (det enda land i världen som satsat riktigt stort på DAB).

Hemma ser jag DAB som 100% totalt onödigt och helt ointressant då vi har så hög upptid på internet/fiber, och analog FM-radio har inga problem med mottagning när man är stationär och inte flyttar på sig.

Re: Audi e-tron

Postat: 15 nov 2020 20:41
av Off Grid Byggaren
Kollade lite på denna sida: https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... tered&tci=

Verkar som att försäljningen av stora elbilar har mattats av. Rätt många som exporteras också.

Edit: Bläddrade nu igenom alla stora bilmärken, och valde då visa alla modeller, bilförsäljningen har ju störtdykt i november för alla bilar!

För Audi E-tron är det ungefär hälften som är 50 / 55 modellen.
E-tron_salda.JPG
EQC-salda.JPG
Tesla_X_Salda.JPG

Re: Audi e-tron

Postat: 15 nov 2020 21:51
av Fredrik j
Off Grid Byggaren skrev:
Kollade lite på denna sida: https://www.car.info/sv-se/tesla/model- ... tered&tci=

Verkar som att försäljningen av stora elbilar har mattats av. Rätt många som exporteras också.

Edit: Bläddrade nu igenom alla stora bilmärken, och valde då visa alla modeller, bilförsäljningen har ju störtdykt i november för alla bilar!

För Audi E-tron är det ungefär hälften som är 50 / 55 modellen.
E-tron_salda.JPG
EQC-salda.JPG
Tesla_X_Salda.JPG
Men det är väl hittills i november. Halva månaden kvar.

Re: Audi e-tron

Postat: 17 nov 2020 17:55
av Goblin
Trodde Audi hade fixat den jäkla laddporten. Idag hände inte ett skit när jag tryckte på knappen för att lossa handsken. Fick tillslut dra i gula snöret och då lossnade den. Börjar misstänka att det är själva knappen som är totalt kass då den inte avger ett klickljud alla gånger.. Blir väl till att motvilligt kontakta service-verkstan....

Uppdatering: Luckan går inte att öppna alls nu med knappen. När jag väl får upp den med röda snöret så reagerar den inte på laddkabeln. Tur att jag har tillräckligt för att ta mig till verkstaden förhoppningsvis....

Re: Audi e-tron

Postat: 17 nov 2020 20:02
av Robertrimmevik
Goblin skrev:
Trodde Audi hade fixat den jäkla laddporten. Idag hände inte ett skit när jag tryckte på knappen för att lossa handsken. Fick tillslut dra i gula snöret och då lossnade den. Börjar misstänka att det är själva knappen som är totalt kass då den inte avger ett klickljud alla gånger.. Blir väl till att motvilligt att kontakta service-verkstan....

Uppdatering: Luckan går inte att öppna alls nu med knappen. När jag väl får upp den med röda snöret så reagerar den inte på laddkabeln. Tur att jag har tillräckligt för att ta mig till verkstaden förhoppningsvis....
Ska få åtgärd på det. Kanske borde skippa den då min har funkat klockrent. Dumt att jinksa något som funkar.

Re: Audi e-tron

Postat: 17 nov 2020 21:21
av Goblin
Robertrimmevik skrev:
Goblin skrev:
Trodde Audi hade fixat den jäkla laddporten. Idag hände inte ett skit när jag tryckte på knappen för att lossa handsken. Fick tillslut dra i gula snöret och då lossnade den. Börjar misstänka att det är själva knappen som är totalt kass då den inte avger ett klickljud alla gånger.. Blir väl till att motvilligt att kontakta service-verkstan....

Uppdatering: Luckan går inte att öppna alls nu med knappen. När jag väl får upp den med röda snöret så reagerar den inte på laddkabeln. Tur att jag har tillräckligt för att ta mig till verkstaden förhoppningsvis....
Ska få åtgärd på det. Kanske borde skippa den då min har funkat klockrent. Dumt att jinksa något som funkar.
Ja, funkar den så hade jag kanske inte brytt mig. Samtidigt vill man kanske inte att detta ska hända på en långresa.

Hur som helst så är det pinsamt att det fortfarande verkar vara ett problem - vår bil har knappt gått 400mil... Laddporten på vår Nissan Leaf 2 känns betydligt mer robust...

Re: Audi e-tron

Postat: 18 nov 2020 21:38
av Robertrimmevik
Goblin skrev:
Robertrimmevik skrev:
Goblin skrev:
Trodde Audi hade fixat den jäkla laddporten. Idag hände inte ett skit när jag tryckte på knappen för att lossa handsken. Fick tillslut dra i gula snöret och då lossnade den. Börjar misstänka att det är själva knappen som är totalt kass då den inte avger ett klickljud alla gånger.. Blir väl till att motvilligt att kontakta service-verkstan....

Uppdatering: Luckan går inte att öppna alls nu med knappen. När jag väl får upp den med röda snöret så reagerar den inte på laddkabeln. Tur att jag har tillräckligt för att ta mig till verkstaden förhoppningsvis....
Ska få åtgärd på det. Kanske borde skippa den då min har funkat klockrent. Dumt att jinksa något som funkar.
Ja, funkar den så hade jag kanske inte brytt mig. Samtidigt vill man kanske inte att detta ska hända på en långresa.

Hur som helst så är det pinsamt att det fortfarande verkar vara ett problem - vår bil har knappt gått 400mil... Laddporten på vår Nissan Leaf 2 känns betydligt mer robust...
Tråkigt.
Tur att jag har dubbla laddportar. Kanske Audis strategi att få sälja in den extrautrustningen.(det är säkrast att ha två)
Det kan dock bli väldigt långt hem om den vänstra ger upp. :roll:

Re: Audi e-tron

Postat: 18 nov 2020 23:22
av martinot
Robertrimmevik skrev:
Goblin skrev:
Robertrimmevik skrev:
Goblin skrev:
Trodde Audi hade fixat den jäkla laddporten. Idag hände inte ett skit när jag tryckte på knappen för att lossa handsken. Fick tillslut dra i gula snöret och då lossnade den. Börjar misstänka att det är själva knappen som är totalt kass då den inte avger ett klickljud alla gånger.. Blir väl till att motvilligt att kontakta service-verkstan....

Uppdatering: Luckan går inte att öppna alls nu med knappen. När jag väl får upp den med röda snöret så reagerar den inte på laddkabeln. Tur att jag har tillräckligt för att ta mig till verkstaden förhoppningsvis....
Ska få åtgärd på det. Kanske borde skippa den då min har funkat klockrent. Dumt att jinksa något som funkar.
Ja, funkar den så hade jag kanske inte brytt mig. Samtidigt vill man kanske inte att detta ska hända på en långresa.

Hur som helst så är det pinsamt att det fortfarande verkar vara ett problem - vår bil har knappt gått 400mil... Laddporten på vår Nissan Leaf 2 känns betydligt mer robust...
Tråkigt.
Tur att jag har dubbla laddportar. Kanske Audis strategi att få sälja in den extrautrustningen.(det är säkrast att ha två)
Det kan dock bli väldigt långt hem om den vänstra ger upp. :roll:
Var ju faktiskt ett utmärkt exempel på nyttan med två portar! Bra med helgardering på en så viktig funktion som laddningen! :D

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 00:07
av Goblin
Hehe, ja två portar hade varit perfekt!:) Dock borde Audi fixa så man kan öppna luckan via appen eller via nyckeln istället...

Plastknappen går att ta bort och innanför var det fullt med vatten så inte så konstigt att den inte funkar... Skrattade för mig själv när jag såg vilken utomordentligt kass konstruktion det är... Bara en tunn gummitätning som tätar av och jag kan tänka mig att om man vinklar högtryckstvätten lite fel så kommer det tryckas in vatten där...

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 07:19
av mati
Två portar hjälper tyvärr inte. När min laddport var trasig funkade inte den andra heller. Den trasiga blockerade nämligen den andra porten så att den inte gick att öppna. Jag hade ingen nytta av den.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 09:20
av macky
Jobbigt med laddporten. Min har funkat so far och jag har varit flitig med högtrycken. Har sett att senare bilar har en liten uppbuktande sladdsymbol i plasten på knappen. Väldigt ful men kanske ett tecken på att ngt även åtgärdats under.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 09:50
av Goblin
macky skrev:
Jobbigt med laddporten. Min har funkat so far och jag har varit flitig med högtrycken. Har sett att senare bilar har en liten uppbuktande sladdsymbol i plasten på knappen. Väldigt ful men kanske ett tecken på att ngt även åtgärdats under.
Min är ju av ju bara några månader gammal och har den där sladdsymbolen så det är mycket möjligt att någon på inköp har jagat kostnadsbesperingar (som vanligt på fel ställe). Undrar om detta fel har något med att instrumentpanelen lyste upp som ett flipperspel för en tid sedan och visade varenda felmeddelande som den kunde hitta (bästa var "Varning: Ett hjul har lossnat!" HAHA! :lol: )

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 11:48
av macky
Goblin skrev:
macky skrev:
Jobbigt med laddporten. Min har funkat so far och jag har varit flitig med högtrycken. Har sett att senare bilar har en liten uppbuktande sladdsymbol i plasten på knappen. Väldigt ful men kanske ett tecken på att ngt även åtgärdats under.
Min är ju av ju bara några månader gammal och har den där sladdsymbolen så det är mycket möjligt att någon på inköp har jagat kostnadsbesperingar (som vanligt på fel ställe). Undrar om detta fel har något med att instrumentpanelen lyste upp som ett flipperspel för en tid sedan och visade varenda felmeddelande som den kunde hitta (bästa var "Varning: Ett hjul har lossnat!" HAHA! :lol: )
Jag hade kanske hoppats att de förbättrat och inte försämrat :D. Låter som att det kommit in vatten där det inte ska. Ett hjul lossnat är ju bra att få reda på. Tur att det inte var två.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 15:47
av Robertrimmevik
Ingen toppenkonstruktion direkt. Måste knacka upp den varje gång jag kommer från garaget. Måste lära mig att torka av den innan jag åker iväg om jag ska ladda på vägen eller jobbet. Skulle tro att motorn brinner snart nog annars.

Var dock med om en liknande grej på min förra bil med tanklocket. Den frös fast och jag tog mig hem på ångorna. Tinade upp bilen men fick ändå inte upp locket. Googlade mig fram till att jag var tvungen att låsa och låsa upp med centrallåset. Man glömmer lätt att många problem fanns redan innan elbilen. Och så förväntar man sig att en bil för 1 mille då ska minsann sådana skitfel inte finnas.
Skulle tro att skitfel finns på alla bilar oavsett bränsle eller prisklass.

En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 16:42
av macky
Den hade man gärna haft tydligare. Lagt en snabbknapp på nedre skärmen till att visa den. Jag tittar egentligen bara på långresa om man stretchar räckvidden.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 17:16
av Off Grid Byggaren
Vad är det för skillnad att titta där istället för på räkneverket med återstående räckvidden i km som visas hela tiden?

Det räkneverket stämmer ju väldigt bra.

Känns det tryggare med % ?

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 18:54
av mati
Robertrimmevik skrev:
En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
Men du vet att du kan skapa en favorit (eller genväg) till batteristatus-menyn? Då är den bara en knapptryckning bort.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 19:28
av Robertrimmevik
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
Men du vet att du kan skapa en favorit (eller genväg) till batteristatus-menyn? Då är den bara en knapptryckning bort.
Ah okej. Tack för info. Får nog lov att börja läsa manualen igen. Har inte lärt mig skapa genvägar. :oops:

Sen en fråga kring laddning. Tycker mig sett någonstans på forumet att batteriet mår sämre av att laddas kallt. Tar e-tron hand om det själv eller ska man förvärma bilen innan man börjar ladda om batteriet är kallt.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 21:48
av Off Grid Byggaren
Robertrimmevik skrev:
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
Men du vet att du kan skapa en favorit (eller genväg) till batteristatus-menyn? Då är den bara en knapptryckning bort.
Ah okej. Tack för info. Får nog lov att börja läsa manualen igen. Har inte lärt mig skapa genvägar. :oops:

Sen en fråga kring laddning. Tycker mig sett någonstans på forumet att batteriet mår sämre av att laddas kallt. Tar e-tron hand om det själv eller ska man förvärma bilen innan man börjar ladda om batteriet är kallt.
E-tron har hand om det själv. Antingen värmer eller kyler den batteriet vid behov.

När jag snabbladdar 150 kW brukar jag köra lite hårdare i cirka 15 minuter före laddpauserna. Vet inte om det gör någon skillnad, ganska snart växlar den över till att kyla batteriet istället.

För hemmaladdning brukar jag istället köra laddningstimern med avresetiden, så blir batteriet förvärmt innan jag ska åka på morgonen.

E-tron är ju väldigt noga med att värma batteriet när det ska laddas ur under körningen också.

25 to 35 degrees centigrade is the optimal effective range for the e-tron batteries. Due to elaborate thermal management, Audi achieves this in both high-load and extremely cold- weather conditions.2 juni 2020

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 22:57
av taliz
Ja en stor anledning till att etron är så törstig är ju för att den konstant optimerar batteritempen. Om det är bra eller dåligt kan man argumentera i oändlighet om.

Re: Audi e-tron

Postat: 19 nov 2020 23:54
av martinot
taliz skrev:
Ja en stor anledning till att etron är så törstig är ju för att den konstant optimerar batteritempen. Om det är bra eller dåligt kan man argumentera i oändlighet om.

Ja, den drar ur snabbare, men laddar också snabbare (mer rak laddkurva jämfört med Tesla, som peakar högre, men dyker mycket snabbare än e-tron).

Det man borde kika på, för att göra det rättvist, är inte med vilken effekt man laddar, hur snabbt man når en viss procent, eller hur snabbt man når en viss kWh. Alla de parametrarna är ganska ointressanta om man jämför mellan helt olika bilmodeller och helt olika batteripaket.

Det enda man borde kika på är hur länge måste man ladda på en snabbladdare för att komma mina X antal mil som jag har kvar hem (eller till annan destination)?

Eller alternativt det omvända förhållandet; hur många mil får man i räckvidd om man stannar och laddar i X antal minuter (tex. om man tar en fika på 20 min.)?


Då får man ett för slutanvändaren och bilisten praktisk siffra som är relevant och direkt kopplat till verkligheten.

Nu är det bara att samla ihop ett gäng av våra olika elbilar och dra till en Ionity-laddplats och jämföra lite! :)

Re: Audi e-tron

Postat: 20 nov 2020 06:43
av Hertsh
martinot skrev:
Nu är det bara att samla ihop ett gäng av våra olika elbilar och dra till en Ionity-laddplats och jämföra lite! :)
Samla inget stort gäng, då blir det kö.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 nov 2020 07:02
av mati
martinot skrev:
Det enda man borde kika på är hur länge måste man ladda på en snabbladdare för att komma mina X antal mil som jag har kvar hem (eller till annan destination)?

Eller alternativt det omvända förhållandet; hur många mil får man i räckvidd om man stannar och laddar i X antal minuter (tex. om man tar en fika på 20 min.)?
Ja, e-trons stora trumfkort (i mina ögon) är att den laddar med konstant hastighet för <80% SOC. Och även över 80% går det mycket snabbare än vad de flesta andra bilar klarar av ens i toppeffekt.
Detta gör att man kan utnyttja hela batteriet på långfärd utan att förlora tid. Jag räknar att man får knappt en mil per minut, oavsett SOC.
Med alla andra bilar försöker man ju alltid att hålla sig inom det lilla området där batteriet laddas som snabbast.
Nackdelen å andra sidan är att det är glest mellan laddarna som kan leverera den höga effekten som e-tron vill ha, åtminstone i Sverige, och att e-tron därför alltför ofta måste ladda mer eller mindre fullt för att kunna ta sig till nästa laddare.

Re: Audi e-tron

Postat: 20 nov 2020 09:15
av Robertrimmevik
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
En annan grej som stör mig på e-tron är att du inte kan få upp status % på batteriet i virtuella cockpitten. Som förövrigt kallas plus och ska ha en massa inställningar. Har jag t ex navigation framme så måste jag trycka förbi 3 menyer för att få fram något så väsentligt som hur många % jag har kvar på batteriet. Hur f-n tänkte dom där.
Men du vet att du kan skapa en favorit (eller genväg) till batteristatus-menyn? Då är den bara en knapptryckning bort.
Tack. Nu har jag genväg.
Räknade fel förut. Det var 4 knapptryckningar innan. Nu blir det 2 om man inte har genvägsfältet framme. En klar förbättring men inte optimalt. ;)