Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

chaffis75 skrev:
Poängen med mitt inlägg är skillnader i de fasta kostnader mellan länder.
Min tanke var att i Sverige är nog priset som operatören måste betala per kWh lägre än i Tyskland, men ändå blir utpriset som kunden får betala likvärdigt. Kanske beror det på högre fasta avgifter i Sverige.
Men visst brukar priset på en marknad hänga ihop med kundens betalningsvilja och det kan naturligtvis vara en förklaring. Noterbart är att priset per kWh för AC-laddning från publika laddare är nästan lika högt som på SuC. Typiskt 0,45 Euro/kWh på publika AC-laddare och 0,5 Euro/kWh på SuC.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Skatbo skrev:
nek0 skrev:
Vem ska betala för allt detta?
Kunden, den som laddar. Precis som för alla andra varor och tjänster.
Dessvärre så verkar inte betalningsviljan vara speciellt hög. Inte ens bland oss medlemmar på ett elbilsnördforum som detta.

viewtopic.php?f=37&t=29403&hilit=betala+suc

Så det är ett problem som ännu inte är helt löst, även om jag själv förespråkar marknadslösningar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.
Hur ska man säkra effekten till alla laddare?
Det där är ju inte några nya frågor. De har funnits hela tiden. Ändå har utbyggnaden av laddning längs E4 mellan Stockholm och Malmö fortgått, någorlunda i takt med elbilsförsäljningen, som ökat kraftigt de senaste åren.
De rapporter jag sett visar på att försäljning av elbilar ökar enormt mycket mer än vad antalet laddpunkter ökar.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Problemet är pengar och kapacitetsbrist i elnätet
Om du inte ser problemet, kan du då svara på frågan, varför man inte bygger ut på de platserna?
I slutet av 2021 var det 121 747 elbilar registrerade i Sverige och enligt Power Circle finns i dag drygt 12 500 laddpunkter (varav 1 410 med snabbladdning) fördelade på 2 458 publika laddstationer runtom i landet. Det klagades då ganska mycket om att det fattas snabbladdare. Hur många snabbladdare krävs det när alla sveriges bilar går på el och vem ska betala installation av dessa?
Därför att det inte behövs. Återigen, det är bara att titta på Norge om du inte förstår hur enkelt det löses.

Vem tror du betalade för att bygga bensinstationer? Hört talas om tillgång och efterfrågan?
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
MWall skrev:
Jag kör aldrig långt i 70 km/h... :roll:
Nej, det är mycket ovanligt för mig också. I den farten är förbrukningen i min bil så låg att räckvidden nog är i trakten av 60 mil, dvs c:a 8-9 timmars körning. Då har jag velat stanna för länge sedan och under en sådan egen-önskad paus kan jag passa på att ladda.
I praktiken är det oftast inte ett antal visst mil man vill köra mellan pauserna, utan ett visst antal timmar. Därav följer att det är i högre fart bilens räckvidd kan tvinga fram ett tidigare stopp än vad man själv önskat.
Där håller jag med er bägge helt.

Kör man i 70 så är räckvidden aldrig något problem. Det är när man kör i motorvägsfart som det blir några avgörande skillnader, och därmed det som är intressant att fokusera på. Är lite olyckligt att WLTP och andra standarder inte tagit hänsyn till detta.
Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
chaffis75 skrev:
Poängen med mitt inlägg är skillnader i de fasta kostnader mellan länder.
Min tanke var att i Sverige är nog priset som operatören måste betala per kWh lägre än i Tyskland, men ändå blir utpriset som kunden får betala likvärdigt. Kanske beror det på högre fasta avgifter i Sverige.
Men visst brukar priset på en marknad hänga ihop med kundens betalningsvilja och det kan naturligtvis vara en förklaring. Noterbart är att priset per kWh för AC-laddning från publika laddare är nästan lika högt som på SuC. Typiskt 0,45 Euro/kWh på publika AC-laddare och 0,5 Euro/kWh på SuC.
Lättare att få hög beläggning i ett tätbefolkat land... För nätverkets legitimitets skull så måste man ju även bygga ett antal laddare man vet ej kommer vara lönsamma. I Sverige är antagligen andelen sådana laddare avsevärt högre än i tex Tyskland.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev:
De rapporter jag sett visar på att försäljning av elbilar ökar enormt mycket mer än vad antalet laddpunkter ökar.
Jag har också sett sådana rapporter, men till stor del beror väl det på brist på vardagsladdning i de rapporterna? Dessutom behöver nog aktörerna som investerar i snabbladdare se att det finns ett kundunderlag, innan de börjar bygga. Det finns också en eftersläpning på grund av tider för att få bygglov m m.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev:
Lättare att få hög beläggning i ett tätbefolkat land... För nätverkets legitimitets skull så måste man ju även bygga ett antal laddare man vet ej kommer vara lönsamma. I Sverige är antagligen andelen sådana laddare avsevärt högre än i tex Tyskland.
Förvisso sant att det säkert byggs en del stationer i t ex Norrlands inland där det är svårt eller omöjligt att få lönsamhet, men det stora flertalet laddare tror jag ändå inte berörs av det.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.

Snitteffekten från laddarna och bilarnas förbrukning avgör behovet. Inte antalet stopp. Dvs antal minuter du behöver ladda per km.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Räckvidden är kanske inte så viktig idag, men när alla kör elbil blir det svårt att fixa tillräckligt med snabbladdare så att alla kan ladda efter 30 mil.
Undrar hur många bilar åker mellan Stockholm och Malmö varje dag? Tänk hur många snabbladdare det krävs för att alla ska kunna ladda 3 gånger på sträckan.
Överlag tycker jag det är väldigt lite trafik på E4 söderut från Jönköping, så jag tror inte det är så jättemånga som åker Sthlm - Malmö med bil per dag. De gånger jag åkt där har det inte varit minsta problem att ladda. För övrigt skulle jag snarare ladda en gång på den rutten, definitivt inte tre.
Du pratar om idag när du har några få elbilar på E4
Återkom när alla bilar på E4 går på el :)
Och du tror att elbilsförsäljningen kommer att skjuta i höjden medan laddstationsutbyggnaden sker i snigelfart?
Nej,nej inte så.
Jag bara undrar var ska man bygga så många snabbladdare när alla ska ladda efter 2 timmars körning.

Biltillverkarna, kunderna och staten?

- Biltillverkarna för att de vill kunna sälja elbilar så att de undgår stora böter.
- Kunderna för att de behöver ladda.
- Staten eftersom de har miljömål som de vill uppnå och där är elbilism en del.

Vad är alternativet? Köpa olja av skitländer?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
Hört talas om Norge någon?

Här måste jag dock påpeka att snitthastigheten på långkörning i Norge är mycket lägre än i Sverige. Och på grund av detta, och ett bergigt landskap, så är det inte lika vanligt att ta bilen på längre sträckor inom landet. Har inga siffror men är rätt säker på att inrikesflyget är mycket större i Norge än i Sverige.

Snitthastigheter:
Oslo - Trondheim 76 km/h (49 mil)
Oslo - Bergen 65 km/h (46 mil)

Stockholm - Göteborg 90 km/h (47 mil)
Stockholm - Malmö 92 km/h (61 mil)

Är även betydligt lättare att köra fortare än tillåtet i Sverige. Och många gör det. I Norge kan du få ligga mil efter mil bakom en lastbil eller buss utan att komma om. Så i verkligheten skiljer det nog ännu mer i snitt hastighet. Och det gör sitt för förbrukningen som vi alla vet.

Man har även mycket närmare till skidorterna från de större städerna. Bor du i Oslo har du 23 mil till Hemsedal, 22 mil till Trysil och 18 mil till Hafjell. Från Trondheim är det 17 mil till Åre... Så den där mytiska fjällresan vi brukar diskutera här är inte alls samma utmaning som för oss. Finns mängder av fjäll nära de flesta medborgare. I Sverige är det 61 mil till Åre och 40 mil till Sälen från Stockholm. Det är 2-3 ggr så långt som en Oslobo behöver köra.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?
Färre. Ju effektivare folk laddar, dvs ju högre genomsnittlig laddhastighet de får, desto färre laddare behövs.
Visst kolla bara hur snabbt många av dagens elbilar laddar när det är kallt.
Vad tror du hur snabbt kommer din Seat ladda när det blir minusgrader och hur många gånger du måste ladda den när du ska till hemstaden på vintern?
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
De flesta här på forumet påstår att de laddar så de kommer till nästa laddare. Tänk om alla skulle göra det, hur många laddare behovs det då?
Färre. Ju effektivare folk laddar, dvs ju högre genomsnittlig laddhastighet de får, desto färre laddare behövs.
Visst kolla bara hur snabbt måste av dagens elbilar laddar när det är kallt.
Vad tror du hur snabbt kommer din Seat ladda när det blir minusgrader och hur många gånger du måste ladda den när du ska till hemstaden på vintern?

Hur ofta åker folk långt på vintern då? Klart det händer men det är ju inte alls som på sommaren. Vardagstrafiken är inga problem. Det är trafiktopparna.

För övrigt slog jag laddhastighetsrekord på annandag jul i -10 C med min bil. Touchade 146 kW. Om än kortvarigt. :lol:
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
nek0 skrev:
Niklas Z skrev:
Överlag tycker jag det är väldigt lite trafik på E4 söderut från Jönköping, så jag tror inte det är så jättemånga som åker Sthlm - Malmö med bil per dag. De gånger jag åkt där har det inte varit minsta problem att ladda. För övrigt skulle jag snarare ladda en gång på den rutten, definitivt inte tre.
Du pratar om idag när du har några få elbilar på E4
Återkom när alla bilar på E4 går på el :)
Nej,nej inte så.

Biltillverkarna, kunderna och staten?

- Biltillverkarna för att de vill kunna sälja elbilar så att de undgår stora böter.
- Kunderna för att de behöver ladda.
- Staten eftersom de har miljömål som de vill uppnå och där är elbilism en del.

Vad är alternativet? Köpa olja av skitländer?
Idag har vi ca 1410 snabbladdare i landet och det räcker inte till de elbilarna som fins nu . Om vi ska ha 50 gånger fler bilar hur många laddare behovs det då?
Visst måste man bygga ut laddstationer men bilarna måste också få mycket längre räckvidd. Om dett är större eller bättre batterier eller effektivare bilar som krävs vet inte jag,har bara en känsla att allt detta är nyckeln.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Här måste jag dock påpeka att snitthastigheten på långkörning i Norge är mycket lägre än i Sverige. Och på grund av detta, och ett bergigt landskap, så är det inte lika vanligt att ta bilen på längre sträckor inom landet. Har inga siffror men är rätt säker på att inrikesflyget är mycket större i Norge än i Sverige.
Helt riktigt. Har själv pendlat med bil från Sverige till Stavanger i 6+ års tid, och det var en snitthastighet närmare 70 för mig. Hade inte elbil på den tiden, men misstänker att förbrukningen hade varit mycket mindre än idag när jag besöker mitt kontor i Oslo och blåser på i 110-120 på motorväg.

Stämmer även att inrikesflyget är mycket stort och viktigt i Norge. Fjordar och berg gör att det är svårt och långsamt att resa med bil mellan många städer, och ofta som tåg inte finns som möjlighet för att åka direkt.

När jag jobbade för Statoil på huvudkontoret i Stavanger så besökte jag Statoils olika kontor i Bergen ett antal gånger, och då var det 100% flyg som gällde. Det var så kort avstånd att man precis hann lyfta med flygplanet innan man skulle förbereda sig för landning. Var knappt så kan han äta frukosten på flyget.

Samma sak gällde när jag jobbade för ett annat oljebolag och skulle ta mig från Stavanger till deras huvudkontor i Trondheim. En klart längre sträcka än den superkorta Stavanger-Bergen, men bil var inte att tänka på (vilket hade varit normalt i Sverige). Var alltid flyg som gällde (dock hann man att äta frukost utan samma stress).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
Idag har vi ca 1410 snabbladdare i landet och det räcker inte till de elbilarna som fins nu . Om vi ska ha 50 gånger fler bilar hur många laddare behovs det då?
Visst måste man bygga ut laddstationer men bilarna måste också få mycket längre räckvidd. Om dett är större eller bättre batterier eller effektivare bilar som krävs vet inte jag,har bara en känsla att allt detta är nyckeln.
Att säga att dagens laddnätverk inte räcker till de elbilar som finns nu är ganska kategoriskt. För oss som kör Tesla är det ganska väldimensionerat, men en stor del, kanske hälften av de 1400 laddarna är Tesla SuC. Teslor laddar rent allmänt med hög effekt och har bra räckvidd. Jag vet inte hur läget är på andra laddnätverk, men det sägs att laddarna där av till tas upp av bilar med klen maximal laddeffekt, små batterier, ibland till och med laddhybrider. Om så är fallet så är det sant att mer räckvidd och högre laddeffekt är önskvärt för bilar som är begränsade i dessa avseenden. Jag ser dock inte att det behövs mer än vad dagens bra elbilar presterar. Självklart vore det "nice to have" med mer räckvidd och ännu högre laddeffekt, men jag ser inte det som nödvändigt. För dem som ska dra husvagn eller liknande är det kanske mer angeläget med mer batterikapacitet.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

nek0 skrev:
bilarna måste också få mycket längre räckvidd.
Möjligen nice to have på långresor, men definitivt inte något måste för normalanvändaren.
Misstänker att du inte har elbil och ser snävt på jämförelsen mellan elbil och fossilbrännare. Finns bara laddstationer så behöver bilen inte klara 100mil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

RagWal skrev:
nek0 skrev:
Möjligen nice to have på långresor, men definitivt inte något måste för normalanvändaren.
Misstänker att du inte har elbil och ser snävt på jämförelsen mellan elbil och fossilbrännare. Finns bara laddstationer så behöver bilen inte klara 100mil.
Det är ju det han menar att det inte gör i tillräckligt hög utsträckning. För att minska behovet av snabbladdare så är längre räckvidd säkert en av lösningarna tillsammans med att bygga fler snabbladdare, få snabbare laddning och minska bilarnas förbrukning.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
RagWal skrev:
nek0 skrev:
Det är ju det han menar att det inte gör i tillräckligt hög utsträckning. För att minska behovet av snabbladdare så är längre räckvidd säkert en av lösningarna tillsammans med att bygga fler snabbladdare, få snabbare laddning och minska bilarnas förbrukning.
Att vissa inte fattar det jag skriver :) Det är precis det jag försöker förklara.
Sedan är det frågan om vad en normalanvändaren är för något och vem bestämmer vem som är normal och inte.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
RagWal skrev:
nek0 skrev:
Kör elbil, och håller med nek0 och mwall helt (även om det fram tills idag fungerat utmärkt med kombinationen SuC och M3 LR för mig).

För icke-teslor (och kanske även för Tesla när SuC öppnas upp) så behöver vi längre räckvidd och/eller bättre laddmöjligheter med fler laddpunkter längs vägarna. Det börjar bli riktigt fullt på helgerna och loven nu.

Men även Tesla SuC är inte helt förskonade från ökningen av antal elbilar, även om det är bra mycket bättre än andra laddnät. Åkte förbi Uddevalla SuC nu i veckan, och det börjar bli riktigt nära fullt. Var endast 3 platser lediga av 20 totalt. Börjar bli farligt nära köer även på SuC (innan de ens öppnat upp för fler bilar av andra märken).

Ber om ursäkt för den dammiga och smutsiga skärmen (speciellt i överkant).

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

nek0 skrev:
MWall skrev:
RagWal skrev:
nek0 skrev:
Att vissa inte fattar det jag skriver :) Det är precis det jag försöker förklara.
Sedan är det frågan om vad en normalanvändaren är för något och vem bestämmer vem som är normal och inte.
Du skriver "bilarna måste få mycket längre räckvidd". Då är det rimligt att tolka det som att det gäller generellt. Att det finns bilar som inte har en räckvidd som gör dem lämpade är en sak, men de är nog ändå på väg ut, förutom som pendlarbilar mellan bostad och arbetsplats, andrabil i familjen och liknande. Därav följer inte att det generellt skulle vara så att elbilar borde få "mycket längre räckvidd". Det är inte särskilt smart att åka runt med ett mycket större batteri än vad som behövs förutom någon enstaka gång per år. Då är det mer ekonomiskt vettigt att ha mindre batterier och fler snabbladdare. När det gäller att öka effektiviteten är det inte så lätt, eftersom de redan är väldigt effektiva. Den enda riktigt stora grejen i det avseendet är att göra dem mindre till formatet, t ex genom att undvika SUV:ar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Nu pratar du plötsligt om något helt annat. Återigen, anledningen till att många väljer att ta flera och kortare stopp är att det medför kortare total laddtid. Kortare total laddtid betyder mindre behov av laddare, inte större. Det är inte särskilt komplicerat logik..

Men som svar på din fråga så kommer det räcka att stanna en gång, men oftast kommer det vara smartare att stanna två. Med två stopp belastar jag också tillgången på laddare mindre.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Nu pratar du plötsligt om något helt annat. Återigen, anledningen till att många väljer att ta flera och kortare stopp är att det medför kortare total laddtid. Kortare total laddtid betyder mindre behov av laddare, inte större. Det är inte särskilt komplicerat logik..

Men som svar på din fråga så kommer det räcka att stanna en gång, men oftast kommer det vara smartare att stanna två. Med två stopp belastar jag också tillgången på laddare mindre.
Tycker inte att jag pratar om något annat. Med effektivare bil eller större batteri slipper du stanna och belasta några laddare. Kom ihåg att jag pratar om framtiden då alla bilar går på el. Det kommer krävas enormt många snabbladdare om räckvidden inte ökar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:

Tycker inte att jag pratar om något annat. Med effektivare bil eller större batteri slipper du stanna och belasta några laddare. Kom ihåg att jag pratar om framtiden då alla bilar går på el. Det kommer krävas enormt många snabbladdare om räckvidden inte ökar.
Du antydde att valet att ladda många gånger skulle medföra att det behövs fler laddare. Det är fel, det krävs färre laddare om folk laddar snabbare/oftare.

När jag (och någon till) förklarade detta så bytte du plötsligt ämne och började prata om minusgrader. Minusgrader påverkar inte ekvationen överhuvudtaget, effektivare laddning medför ett mindre behov av laddstolpar, helt oavsett väderlek.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:

Du antydde att valet att ladda många gånger skulle medföra att det behövs fler laddare. Det är fel, det krävs färre laddare om folk laddar snabbare/oftare.

När jag (och någon till) förklarade detta så bytte du plötsligt ämne och började prata om minusgrader. Minusgrader påverkar inte ekvationen överhuvudtaget, effektivare laddning medför ett mindre behov av laddstolpar, helt oavsett väderlek.
Ja du har rätt som vanligt. Det behovs flera laddare om man har längre räckvidd och inte behöver ladda än om man laddar oftare :? .
Varför jag skrev om minusgraderna är för att många av dagens elbilar har problem med snabbladdningen när det är kalt, men som vanligt har du säkert en förklaring som ska vrida på det jag skriver.
Skriv svar