https://carup.se/sa-reas-porsche-taycan ... a-blocket/

Förövrigt är 350k forfarande dyrt för en bil som rullat 15k+ mil, och har höga löpande driftskostnader.
Har gått Raven för under 300k på sistone.
Moderator: Redaktion
taliz skrev: ↑16 aug 2024 16:40Nä, Tesla är långt ifrån värst.
https://carup.se/sa-reas-porsche-taycan ... a-blocket/
Förövrigt är 350k forfarande dyrt för en bil som rullat 15k+ mil, och har höga löpande driftskostnader.
Har gått Raven för under 300k på sistone.
Men att köpa den nu är ju bra. Blir billigt.teslaponken skrev: ↑16 aug 2024 17:01taliz skrev: ↑16 aug 2024 16:40Nä, Tesla är långt ifrån värst.
https://carup.se/sa-reas-porsche-taycan ... a-blocket/
Förövrigt är 350k forfarande dyrt för en bil som rullat 15k+ mil, och har höga löpande driftskostnader.
Har gått Raven för under 300k på sistone.
Gör det inte mindre otroligt. Om vi antar 700 000 i värdeförlust över 17 000 mil är milkostnaden 41kr. Därutöver tillkommer kostnad för el, försäkring, underhåll m.m.
Den här bilen har kostat iaf 60kr milen totalt sett senaste 3-4 åren.
Inget billigt åk alls.
Mycket rimligt pris för 27.000 mil tycker jag.EnzoF1 skrev: ↑17 aug 2024 07:41Första MY under 300?
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... 1001714232
Jaegaern skrev: ↑17 aug 2024 07:51Mycket rimligt pris för 27.000 mil tycker jag.EnzoF1 skrev: ↑17 aug 2024 07:41Första MY under 300?
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... 1001714232
Tesla själva hävdar att batterierna som sitter i dagens bilar funkar i 50-60 tusen mil. Därav är detta hälften använt. Är halva nypriset för mycket då…? Det tycker inte jag.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 09:16Jaegaern skrev: ↑17 aug 2024 07:51Mycket rimligt pris för 27.000 mil tycker jag.EnzoF1 skrev: ↑17 aug 2024 07:41Första MY under 300?
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... 1001714232
Körts 25-30 mil om dagen, varje dag, i snart 3 års tid.
Lär vara sliten. Säkert mycket snabbladdad (gissning). Utanför batterigaranti dessutom.
300K låter högt. Man får ta full höjd för nytt batteri om man lägger bud tänker jag.
200K kanske är rimligare? Om ens det
Skärpning nu. Tesla kan hävda vad de vill, när batteriet ryker är det en nota på 150 000 riksdaler för byte. Ingen vill röra i bilarna då. Finns ju flera MY med långt under 10K mil med alla garantier och kring 400K kr.Jaegaern skrev: ↑17 aug 2024 09:50Tesla själva hävdar att batterierna som sitter i dagens bilar funkar i 50-60 tusen mil. Därav är detta hälften använt. Är halva nypriset för mycket då…? Det tycker inte jag.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 09:16Jaegaern skrev: ↑17 aug 2024 07:51Mycket rimligt pris för 27.000 mil tycker jag.EnzoF1 skrev: ↑17 aug 2024 07:41Första MY under 300?
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... 1001714232
Körts 25-30 mil om dagen, varje dag, i snart 3 års tid.
Lär vara sliten. Säkert mycket snabbladdad (gissning). Utanför batterigaranti dessutom.
300K låter högt. Man får ta full höjd för nytt batteri om man lägger bud tänker jag.
200K kanske är rimligare? Om ens det
Ja, precis. Eller varför inte GE bort den. Men… vem vill ha den ändå. Den fortsätter nog tappa 2 miljoner i värde ändå…teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 09:16Jaegaern skrev: ↑17 aug 2024 07:51Mycket rimligt pris för 27.000 mil tycker jag.EnzoF1 skrev: ↑17 aug 2024 07:41Första MY under 300?
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... 1001714232
Körts 25-30 mil om dagen, varje dag, i snart 3 års tid.
Lär vara sliten. Säkert mycket snabbladdad (gissning). Utanför batterigaranti dessutom.
300K låter högt. Man får ta full höjd för nytt batteri om man lägger bud tänker jag.
200K kanske är rimligare? Om ens det
Taxi
Körts 25-30 mil om dagen, varje dag, i snart 3 års tid.
När ryker batteriet då? Om 10 år om någon kör 3000 mil om året. Om 20 år?teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 09:16Jaegaern skrev: ↑17 aug 2024 07:51Mycket rimligt pris för 27.000 mil tycker jag.EnzoF1 skrev: ↑17 aug 2024 07:41Första MY under 300?
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... 1001714232
Körts 25-30 mil om dagen, varje dag, i snart 3 års tid.
Lär vara sliten. Säkert mycket snabbladdad (gissning). Utanför batterigaranti dessutom.
300K låter högt. Man får ta full höjd för nytt batteri om man lägger bud tänker jag.
200K kanske är rimligare? Om ens det
Japp! Eller så förbjuder man alla elbilar. I synnerhet Tesla eftersom de ändå förlorar mer i värde än de kostar.EnzoF1 skrev: ↑17 aug 2024 11:10När ryker batteriet då? Om 10 år om någon kör 3000 mil om året. Om 20 år?teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 09:16Jaegaern skrev: ↑17 aug 2024 07:51Mycket rimligt pris för 27.000 mil tycker jag.EnzoF1 skrev: ↑17 aug 2024 07:41Första MY under 300?
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... 1001714232
Körts 25-30 mil om dagen, varje dag, i snart 3 års tid.
Lär vara sliten. Säkert mycket snabbladdad (gissning). Utanför batterigaranti dessutom.
300K låter högt. Man får ta full höjd för nytt batteri om man lägger bud tänker jag.
200K kanske är rimligare? Om ens det
När pajar motorn i en Volvo?
Vad kommer batteriet att kosta om 10 år?
Ska man skrota alla elbilar som gått 18000 mil då?
Billigt??Jaegaern skrev: ↑17 aug 2024 07:51Mycket rimligt pris för 27.000 mil tycker jag.EnzoF1 skrev: ↑17 aug 2024 07:41Första MY under 300?
https://www.blocket.se/annons/sodermanl ... 1001714232
För två år sen gjorde dom definitivt det.
Det hela blir ju en sannolikhetsbedömning av hur stor risken är att batteriet går sönder. Finns det några data på det? Hur många procents sannolikhet att ett batteri gär sönder efter ett visst antal år.taliz skrev: ↑17 aug 2024 11:24"En på forumet" ropade hem en 2021 Model 3 på auktion med en bit över 20k mil för strax över 200.
Den har han inte fått sålt AFAIK så det säger väl en del.
Jag skulle inte köpa en bil utan batterigaranti i dag. Även om batteripacken överlag håller bra så går annan elektronik i dem sönder, eller enstaka celler.
Vissa tredjepartsfirmor har försökt byta trasiga celler, men det verkar funka dåligt i längden då det blir obalans.
Så man brukar landa i att få byta hela packet oavsett, vilket betyder sexsiffriga summor.
Nej, precis. Den kommer att tappa MINST 400K det närmaste året.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 14:40
Nej. Det kan inte svänga snabbt.
Fram tills dess att batteribyte kostar 40-80K typ så kommer aldrig garantilösa priserna hålla.
Förstår verkligen inte varför betala mer än 200K för bilen ovan. Även det känns högt pga ingen garanti o slitage
Walker skrev: ↑17 aug 2024 14:43Nej, precis. Den kommer att tappa MINST 400K det närmaste året.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 14:40
Nej. Det kan inte svänga snabbt.
Fram tills dess att batteribyte kostar 40-80K typ så kommer aldrig garantilösa priserna hålla.
Förstår verkligen inte varför betala mer än 200K för bilen ovan. Även det känns högt pga ingen garanti o slitage
Nej, precis. Ge bort bilarna istället. De är ju inte värda någonting. Köp en 3 år gammal dieselbil istället om ni vill spara pengar.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 14:45Walker skrev: ↑17 aug 2024 14:43Nej, precis. Den kommer att tappa MINST 400K det närmaste året.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 14:40
Nej. Det kan inte svänga snabbt.
Fram tills dess att batteribyte kostar 40-80K typ så kommer aldrig garantilösa priserna hålla.
Förstår verkligen inte varför betala mer än 200K för bilen ovan. Även det känns högt pga ingen garanti o slitage
Lägg ner med tramset. Bilen är inte värd 299 000. Du får gärna lägga fram motiveringar till varför den är det. Jag ser inte att nån Tesla med dessa miltal sålts över 250K. Och även det är högt iom ingen garanti.
Hur resonerar du kring det?
Model S från 2014-2016 "ges ju bort" enligt dig. Går att köpa för 100-200K.Walker skrev: ↑17 aug 2024 14:49Nej, precis. Ge bort bilarna istället. De är ju inte värda någonting. Köp en 3 år gammal dieselbil istället om ni vill spara pengar.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 14:45Walker skrev: ↑17 aug 2024 14:43Nej, precis. Den kommer att tappa MINST 400K det närmaste året.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 14:40
Nej. Det kan inte svänga snabbt.
Fram tills dess att batteribyte kostar 40-80K typ så kommer aldrig garantilösa priserna hålla.
Förstår verkligen inte varför betala mer än 200K för bilen ovan. Även det känns högt pga ingen garanti o slitage
Lägg ner med tramset. Bilen är inte värd 299 000. Du får gärna lägga fram motiveringar till varför den är det. Jag ser inte att nån Tesla med dessa miltal sålts över 250K. Och även det är högt iom ingen garanti.
Hur resonerar du kring det?
Just Tesla är det ju alla väl bekant att de tappar mer i värde än de ursprungligen kostade. Alla (vilket borde vara ytterst få) som eventuellt klarat sig billigt undan bör skatta sig lyckliga. Välkommen till gruppen för bilägare med självskadebeteende.
Skulle aldrig köpa för 100K. Enligt källor på nätet kommer den att tappa runt 300K på bara 1 år. Då skulle jag sitta med en bil värd minus 200K.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 14:53Model S från 2014-2016 "ges ju bort" enligt dig. Går att köpa för 100-200K.Walker skrev: ↑17 aug 2024 14:49Nej, precis. Ge bort bilarna istället. De är ju inte värda någonting. Köp en 3 år gammal dieselbil istället om ni vill spara pengar.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 14:45Walker skrev: ↑17 aug 2024 14:43Nej, precis. Den kommer att tappa MINST 400K det närmaste året.teslaponken skrev: ↑17 aug 2024 14:40
Nej. Det kan inte svänga snabbt.
Fram tills dess att batteribyte kostar 40-80K typ så kommer aldrig garantilösa priserna hålla.
Förstår verkligen inte varför betala mer än 200K för bilen ovan. Även det känns högt pga ingen garanti o slitage
Lägg ner med tramset. Bilen är inte värd 299 000. Du får gärna lägga fram motiveringar till varför den är det. Jag ser inte att nån Tesla med dessa miltal sålts över 250K. Och även det är högt iom ingen garanti.
Hur resonerar du kring det?
Just Tesla är det ju alla väl bekant att de tappar mer i värde än de ursprungligen kostade. Alla (vilket borde vara ytterst få) som eventuellt klarat sig billigt undan bör skatta sig lyckliga. Välkommen till gruppen för bilägare med självskadebeteende.
Varför tror du det är så?