Sida 23 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 27 sep 2018 15:44
av OfarligTesla
Zalman3 skrev:
Hybricons bussar laddar fullt på 3 minuter
med 650kW, 22 gånger per dygn.
Går utmärkt!
Lite bättre batterier bara.
Om man med mycket lägre energidensitet menar bättre så ja. Fungerar i en buss som har massa plats och bara behöver kort räckvidd, mindre lämpligt i en bil som skall kunna åka längre.

Re: Audi e-tron

Postat: 27 sep 2018 15:47
av Tars
mati skrev:
Tars skrev:
Och sen så köper jag tillbaka min P85d som vid det här laget har gått 231.344 mil.
Hur ser batteriet ut då? Det lär vara ganska slitet i det läget. Klarar du 5 mil på en laddning? :lol:
Batteriet byttes vid 12000 mil. Va inte fel på cellerna, utan något annat.
Nu är det 355 vid 90%
Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 27 sep 2018 16:21
av Geni87
OfarligTesla skrev:
Zalman3 skrev:
Hybricons bussar laddar fullt på 3 minuter
med 650kW, 22 gånger per dygn.
Går utmärkt!
Lite bättre batterier bara.
Om man med mycket lägre energidensitet menar bättre så ja. Fungerar i en buss som har massa plats och bara behöver kort räckvidd, mindre lämpligt i en bil som skall kunna åka längre.
Man får helt enkelt köra med effektoptimerade celler istället för energioptimerade celler, precis som Porsche gör. Visst blir energidensiteten lägre men man kan också ladda i- och ur batteriet med en högre kontinuerlig effekt.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 sep 2018 10:20
av Swede1

Re: Audi e-tron

Postat: 30 sep 2018 10:21
av mati
Swede1 skrev:
De måste väl mena förbokningar? Beställa kan man inte än.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 sep 2018 10:24
av Zalman3
Swede1 skrev:
Jag tror inte att det är Tesla folket som byter till Audi i någon större utsträckning, utan att det är de som kört fossilbil som byter till en elbil.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 sep 2018 10:28
av mati
mati skrev:
Swede1 skrev:
De måste väl mena förbokningar? Beställa kan man inte än.
Här är originalartikeln. Naturligtvis är det 15000 reserverade bilar, inte beställda. Di får nog lära sig läsa tyska lite bättre. ;)
https://www.stimme.de/deutschland-welt/ ... 70,4091572

Re: Audi e-tron

Postat: 30 sep 2018 10:32
av Svenssons
mati skrev:
mati skrev:
Swede1 skrev:
De måste väl mena förbokningar? Beställa kan man inte än.
Här är originalartikeln. Naturligtvis är det 15000 reserverade bilar, inte beställda. Di får nog lära sig läsa tyska lite bättre. ;)
https://www.stimme.de/deutschland-welt/ ... 70,4091572
Det är ju rätt stor skillnad på "Reservierungen" och "reserveringar". "Reservierungen" liknar ju mer "beställt" :)

Visserligen är det även många som reserverat en Model 3 som sagt att de beställt en.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 sep 2018 10:37
av Swede1
https://online.audi.se/e-tron-payment/reservations

Det är väl som för model 3, lägg 20` i deposition, som kan fås tillbaka. Audi härmar Tesla mycket. Finns många som vill ha elbil som utmanar Tesla på riktigt.

Re: Audi e-tron

Postat: 30 sep 2018 10:43
av Nicke Nyfiken
Tars skrev:
mati skrev:
Tars skrev:
Och sen så köper jag tillbaka min P85d som vid det här laget har gått 231.344 mil.
Hur ser batteriet ut då? Det lär vara ganska slitet i det läget. Klarar du 5 mil på en laddning? :lol:
Batteriet byttes vid 12000 mil. Va inte fel på cellerna, utan något annat.
Nu är det 355 vid 90%
Imponerande för ett batteri som gått över 219.000 mil. :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 30 sep 2018 10:45
av mati
Svenssons skrev:
Det är ju rätt stor skillnad på "Reservierungen" och "reserveringar". "Reservierungen" liknar ju mer "beställt" :
Eller hur? Det går nästan inte att begripa om man inte har tyska som modersmål. Så sett är det förståeligt att DI fattar lite fel här.

Jo, visst, man brukar säga att man har beställt en Model 3 eftersom man som sugen Tesla-kund brukar likställa reservationen med en faktisk beställning.
Jag har reserverat en e-tron. Men jag skulle aldrig hävda att jag har beställt en. Chansen att det blir så är kanske 50%. Om det är likadant för alla som har lagt en reservation så blir det bara hälften så många beställningar. Det är en jäkla skilnnad.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2018 07:40
av vigge50
Enligt denna artikeln så verkar det som den tänkta produktionen av eTron är 20 000 per år vilket känns alldeles för lite. Vi kan väll bara hoppas att Audis ambitioner är högre än så.

https://insideevs.com/audi-max-producti ... d-of-year/

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2018 13:58
av Off Grid Byggaren
Fick detta nyhetsbrev idag:

Du varmt välkommen till Audi Forum.
Den 22-30 oktober gästspelar Audi e-tron i vårt showroom på Hamngatan 17 i Stockholm.
Håll utkik efter mer information!

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2018 14:54
av Walker
vigge50 skrev:
Enligt denna artikeln så verkar det som den tänkta produktionen av eTron är 20 000 per år vilket känns alldeles för lite. Vi kan väll bara hoppas att Audis ambitioner är högre än så.

https://insideevs.com/audi-max-producti ... d-of-year/
För lite och för sent.
Som vanligt.
Undrar hur många Neo koncernen funderar på att bygga....
40000/år? Det är ju faktiskt dubbelt upp mot Audin.
Lycka till, ni som hoppas på leverans Q1 2020....

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2018 15:12
av chaffis75
Walker skrev:
vigge50 skrev:
Enligt denna artikeln så verkar det som den tänkta produktionen av eTron är 20 000 per år vilket känns alldeles för lite. Vi kan väll bara hoppas att Audis ambitioner är högre än så.

https://insideevs.com/audi-max-producti ... d-of-year/
För lite och för sent.
Som vanligt.
Undrar hur många Neo koncernen funderar på att bygga....
40000/år? Det är ju faktiskt dubbelt upp mot Audin.
Lycka till, ni som hoppas på leverans Q1 2020....
För lite eller inte, ja de vet vi inte.. De viktiga är väl att de kan möte efterfrågan så de inte blir som modell 3 där man bara väntar och väntar... I mina ögon är min M3 mer än 1 år försenad men de var väl lite när jag inte fattade hur Elons tidplaner fungerar... Om Audi och VW klarar detta vet vi inte än, låt oss se vad som händer.

Re: Audi e-tron

Postat: 05 okt 2018 15:33
av dd88
Jag vet inte om jag skulle dra några tyngre slutsatser efter en källa som hänvisar till "it’s expected to be 20,000 annually, according to French analyst firm Inovev"

Re: Audi e-tron

Postat: 08 okt 2018 17:01
av Geni87
dd88 skrev:
Jag vet inte om jag skulle dra några tyngre slutsatser efter en källa som hänvisar till "it’s expected to be 20,000 annually, according to French analyst firm Inovev"
Nej det är nog dumt. Kikar man på verkligheten så har fabriken i Bryssel tidigare producerat över 200 000 bilar årligen och nu byggs den om för att enbart tillverka elbilar och montera tillhörande batteripack. Dessutom har Audi investerat i egen elmotortillverkning in-house. Man kan nog med ganska hög säkerhet säga att ambitionen är högre än 20 000 bilar årligen.

Re: Audi e-tron

Postat: 08 okt 2018 19:28
av mati
Geni87 skrev:
dd88 skrev:
Jag vet inte om jag skulle dra några tyngre slutsatser efter en källa som hänvisar till "it’s expected to be 20,000 annually, according to French analyst firm Inovev"
Nej det är nog dumt. Kikar man på verkligheten så har fabriken i Bryssel tidigare producerat över 200 000 bilar årligen och nu byggs den om för att enbart tillverka elbilar och montera tillhörande batteripack. Dessutom har Audi investerat i egen elmotortillverkning in-house. Man kan nog med ganska hög säkerhet säga att ambitionen är högre än 20 000 bilar årligen.
De kanske menar 20 000 bilar i år, med tanke på att de redan har kommit igång med produktionen.
Inte att jag tror det, men men...

Re: Audi e-tron

Postat: 09 okt 2018 09:04
av Geni87
mati skrev:
Geni87 skrev:
dd88 skrev:
Jag vet inte om jag skulle dra några tyngre slutsatser efter en källa som hänvisar till "it’s expected to be 20,000 annually, according to French analyst firm Inovev"
Nej det är nog dumt. Kikar man på verkligheten så har fabriken i Bryssel tidigare producerat över 200 000 bilar årligen och nu byggs den om för att enbart tillverka elbilar och montera tillhörande batteripack. Dessutom har Audi investerat i egen elmotortillverkning in-house. Man kan nog med ganska hög säkerhet säga att ambitionen är högre än 20 000 bilar årligen.
De kanske menar 20 000 bilar i år, med tanke på att de redan har kommit igång med produktionen.
Inte att jag tror det, men men...
Vi får hoppas på det. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 02:58
av Scaldy

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 13:02
av TeslaTissel

Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”

Första svenska betygen?

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 13:11
av Verdi
TeslaTissel skrev:

Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”

Första svenska betygen?

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/

Helvete vad han hatar Tesla... :roll:

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 13:17
av Svenssons
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:

Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”

Första svenska betygen?

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/

Helvete vad han hatar Tesla... :roll:
Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriver
Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 13:34
av Jerker
Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Intressant. Vad jag förstår så vet inte ens Audi själva vilken standard de satt på bilen.

Re: Audi e-tron

Postat: 11 okt 2018 13:36
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:

Nu expressen - artikelförfattaren är helsåld på Audi e-tron”

Första svenska betygen?

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... ilvarlden/

Helvete vad han hatar Tesla... :roll:
Det är ju rätt självklart vad han menar när han skriver
Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X.

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen.
Tesla har ju aldrig bjudit honom på något. Audi sätter en ny hög standard. De bjuder ner honom till Windhoek och Bitterwasser Lodge i Namibia. Förutom resor, boende och mat slår jag vad om att det även bjöds på hummersoppa...

Antagligen. Han verkar även antyda att han blir illamående i Teslor och att de känns tunga... (iofs kan han väl mena andra elbilar, typ Nissan Leaf eller Renault Zoe men det är ju knappast troligt) Han kan aldrig ha kört XC70. :lol: Eller någon annan stor fossilkombi. Alla känns tunga.
Audi har trollat bort den lite tunga känslan som många elbilar dras med och även det lite svävande intrycket som gör mig lite lätt åksjuk i flera elbilar. Jo, vissa elbilar känns faktiskt som radiobilar.
För övrigt är Model S 75D ca 300 kg lättare än e-tron.

e-tron:
https://ev-database.uk/car/1092/Audi-e-tron
Weight Empty * 2400 kg

Model S 75D
https://ev-database.uk/car/1070/Tesla-Model-S-75D
Weight Empty 2108 kg


100D väger 92 kg mer. Men fortfarande 200 kg lättare än Audin.

Lustigt även att han tycker att det är BRA att den inte känns som en elbil. Så sjukt att han vill åt nackdelarna från en fossilare bara för att det ska kännas hemtamt. Det ser man ju även på I-Pace som verkar ha nån konstlad fördröjning på gasen och även "motorljud" i högtalarna. Allt för att härma fossilbilar och slippa en del av fördelarna med elbil.