Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.
Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)
Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.
Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)
Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
Fan vad jag ser fram emot att få se Teslor i bakgrunden när dom visar upp e-Tron:s hehe
Jaha ytterligare en station i Norge som är klar. Sverige får säkert ingen live före nyår. Malmö ska enligt cirkel k macken komma igång slutet av januari.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Jaha ytterligare en station i Norge som är klar. Sverige får säkert ingen live före nyår. Malmö ska enligt cirkel k macken komma igång slutet av januari.
Får jag gissa att de väntar på de uppgraderade, slutgiltiga laddarna?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Finns det en chans att Model 3 blir första bilen att kunna ladda (riktigt) snabbt på Ionity.
Enligt Björn Nylands videos e-Niro och Kona verkar begränsas till 72 kW, i-Pace 84 kW men Ionity ska väl kunna leverera upp till ca 175 kW (? 350 kW för 800 V, så hälften för 400 V ?)
Audi e-Tron sägs förvisso klara 150 kW men Model 3 kan kanske hinna ut tidigare och frågan är om inte Model 3 klarar 150 kW, kanske tom mer, om bara laddaren kan ge det..?
De första e-tron kommer ut på vägarna i februari. Till skid-VM i Åre kommer 50 stycken e-tron köra omkring och skjutsa folk. Även de första kunderna ska få sina bilar ungefär samtidigt.
Det blir spännande att se om Model 3 kommer innan dess.
Fan vad jag ser fram emot att få se Teslor i bakgrunden när dom visar upp e-Tron:s hehe
Och oavsett om M3 laddar 120,150 eller 175 kW (kWh/h så blir det snabbare i km räckvidd i alla fall.
Det verkar väl inte helt klart heller när e-Tron kan släppas. Å andra sidan så är väl inte heller Model 3 typgodkänd för Europa ännu?
Det börjar kanske likna en S-kurva iaf, det kanske kan gå vägen detta?
Det är fortfarande få mätpunkter, och antalet stationer är ännu långt under målet om utbyggnaden skulle ske linjärt, men det börjar se ljusare ut:
Vi får hoppas att vintern inte sabbar kurvan allt för mycket.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Om man lägger ihop live och building så ser det betydligt bättre ut. Antar man en linjär utveckling (just nu är den faktiskt bättre än så) når man 400-strecket ungefär om ett år. Följer man trenden som den ser ut just nu, alltså med en lätt kvadratisk ökning så når man 400 redan till sommarn. Kanske lite för optimistiskt dock. Men målet 2020 ser ut att vara fullt realistiskt. Kul.
Live 38, building 49
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Om man lägger ihop live och building så ser det betydligt bättre ut. Antar man en linjär utveckling (just nu är den faktiskt bättre än så) når man 400-strecket ungefär om ett år. Följer man trenden som den ser ut just nu, alltså med en lätt kvadratisk ökning så når man 400 redan till sommarn. Kanske lite för optimistiskt dock. Men målet 2020 ser ut att vara fullt realistiskt. Kul.
Live 38, building 49
Det går nog inte att lägga ihop live och building och använda det för att prognostisera utvecklingen. "Building" utgör ju ett mått på hastigheten, den är ju "poolen" av pågående arbeten, den kan rimligtvis inte fortsätta utgöra samma andel av totalen när antalet "live" ökar, t.ex. kommer det ju sannolikt inte att finnas drygt 250 "Building" när det är 150 "Live", så många arbetslag har man nog inte.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Om man lägger ihop live och building så ser det betydligt bättre ut. Antar man en linjär utveckling (just nu är den faktiskt bättre än så) når man 400-strecket ungefär om ett år. Följer man trenden som den ser ut just nu, alltså med en lätt kvadratisk ökning så når man 400 redan till sommarn. Kanske lite för optimistiskt dock. Men målet 2020 ser ut att vara fullt realistiskt. Kul.
Live 38, building 49
Det går nog inte att lägga ihop live och building och använda det för att prognostisera utvecklingen. "Building" utgör ju ett mått på hastigheten, den är ju "poolen" av pågående arbeten, den kan rimligtvis inte fortsätta utgöra samma andel av totalen när antalet "live" ökar, t.ex. kommer det ju sannolikt inte att finnas drygt 250 "Building" när det är 150 "Live", så många arbetslag har man nog inte.
/fth
Nej, det inser jag också. Men jag antar samtidigt att diskrepansen mellan building och live är större nu än vad det kommer att vara framöver. Det fattas ju uppenbarligen laddare. När den flaskhalsen är borta så borde de två kurvorna få samma derivata.
Många som är building nu borde väl egentligen heta waiting. För de är klara förutom att laddarna inte är på plats.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nej, det inser jag också. Men jag antar samtidigt att diskrepansen mellan building och live är större nu än vad det kommer att vara framöver. Det fattas ju uppenbarligen laddare. När den flaskhalsen är borta så borde de två kurvorna få samma derivata.
Men om det t.ex. skulle finnas 50 arbetslag som åker runt och installerar laddare kommer ju building aldrig bli större än 50 och dess derivata gå mot 0.
Jag tror att "live" är den enda användbara siffran.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Gjorde en liten kodsnutt som går in två gånger om dagen och hämtar datan från hemsidan, skall bli kul att se hur grafen utvecklas.
Kul, det kanske går att få in en live-graf på TCS hemsida? Det vore också kul om man kunde lägga på en linje för SuC, och kanske andra nätverk, i samma graf.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options