Var på personlig visning på PS HQ idag och fick sitta i bilen och ställa massor med frågor. Jag grillade kontaktpersonen i över 1 timme
Efter att ha sett PS2 i verkligheten, så gillar jag den ändå mer. Bilder gör den inte helt rätt, speciellt inte bakdelen som jag var lite skeptisk till innan jag sett den i verkligheten. Bilen har riktigt schysst stance, den har en häftig kombination av sportighet och offroadighet med sin aningen högre markfrigång och olackade detaljer. Platsen i bilen är det inget att klaga på. Ungefär lika stor som en Ipace invändig. Bagage inkl frunk och utrymme under bagagegolvet gör dock PS2 till en betydligt mer praktisk bil. Ipace hade helt enkelt för lite stuvutrymme. Det enda jag störde mig på interiört var dålig platsutnyttjande av utrymmet mellan förare och passagerare. Bara 1 mugghållare och en helt onödig växelspak som tar upp den plats man hade kunnat ha till annat. Men det går att leva med iom att det finns dörrfickor (som Model S inte har).
En del intressanta fakta:
-spolarmunstycken i torkararmarna
-möjlighet att dela elektronisk nyckel till andra som ska låna bilen, tidsbestämd som man skickar till en annan mobil utan att ge ifrån sig lösenord till konto (MyTesla hos Tesla)
-150kW DC och ett infotainmentsystem som beräknar rutt på samma sätt som Tesla, dvs man får upp hur länge och var man behöver stanna. AC 3-fas laddning
-möjlighet till takräcken och dragkrok
-en slags projicering av PS-loggan i panoramataket när det är mörkt ute (hade inte möjlighet att testa, men det kan nog bli effektfullt och en del i någon slags ambientbelysning.
-sidobackspegelglaset sitter helt ute vid själva huset och när man ställer in speglarna, så ändras inte spegeln i huset, men istället hela huset. Att glaset är placerat så långt ut ska tydligen ge en markant förbättring i sidospeglarnas aerodynamik
Det som var lite synd var att enda möjligheten till ventilation i stolarna är att välja det ljusbeigea skinnet. Väljer man performancepaketet så är alltid bältena gula och det tycker jag passar mindre bra med de beige skinnet. Kanske ändrar de på interiörvalen till lansering?
Han som svarade på alla frågor fick inte säga om varianten med mindre batteri får bak- eller framhjulsdrift. Får verkligen hoppas det blir bak. FWD på elbil är inte helt optimalt.
Performancepaketet innehåller ställbara Öhlinsdämpare, men det roliga är att för att ställa in de måste man öppna huven och bagaget och skriva manuellt på fyra små skruvar/vred

känns som racing haha. Dock är dämparna alltid i en slags auto mode där de är mjukare vid försiktig körning för att hårdna så fort man trycker på i kurvor.
PS ska erbjuda flera tjänster likt conciergeservice tex när bilen ska på service, så hämtar verkstaden bilen från jobbparkeringen och kör tillbaks den när den är färdig. De behöver inte få nyckel från ägaren eftersom den delas elektroniskt. Det kommer att bli utvalda Volvoverkstäder som servar PS.
Tydligen är PS ganska säkra på att kunna leverera ut de första kundbilarna vid mitten av nästa år och jag ser verkligen fram emot det
Tyvärr inga bilder från frunk, Öhlinsinställning eller utrymme under bagagegolvet eftersom denna bil faktiskt var en dummy