Men inköpspriset påverkas ju inte av att förmånsvärdet höjs. De som tittar på förmånsvärde har ju börjat titta på TCO och det är ju första steget mot att förstå elbilens fördelar. Vanligt folk tittar nog fortfarande bara på prislappen på bilrutan i försäljningshallen och de kommer vi inte åt med vare sig bonus eller förmånsvärden.Esterox skrev:Oavsett vad alla här säger så är inköpspris det första en bilägare möts utav. Och som alla vet får man tusen frågor om elbilar, hur långt man kan åka, fungerar den på vintern osv. Hos ”vanliga” människor har det inte hänt så mycket sen (2012?) när tesla presenterades.
Jag märker ju på den reaktionen jag får när det gäller elbil och då har jag inte ens fått min ännu !
Vanligt folk ligger ofta 10-5 år efter vad vi ”experter” är i kunskapsnivå. Så att de inte tror att något hänt sedan 2012 är ju då ganska rimligt men redan då fungerade ju Model S ”rätt bra” (underdrift). Det kommer alltså dröja till 2023-2025 innan vanligt folk fattar att det enda vettiga är att köpa eldrivet och då är det bara så oavsett prislapp. Jämför här med övergången från tjock-tv till platt TV. När övergången var ett faktum spelade det ingen som helst roll om en tjock-tv var billigare eller dyrare det var bara platt-tv man ens var intresserad av. Jag kom till det läget 2015, efter det har jag inte ens tittat åt en fossil... om de så vill ge bort den.