Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Oavsett vad alla här säger så är inköpspris det första en bilägare möts utav. Och som alla vet får man tusen frågor om elbilar, hur långt man kan åka, fungerar den på vintern osv. Hos ”vanliga” människor har det inte hänt så mycket sen (2012?) när tesla presenterades.

Jag märker ju på den reaktionen jag får när det gäller elbil och då har jag inte ens fått min ännu !
Men inköpspriset påverkas ju inte av att förmånsvärdet höjs. De som tittar på förmånsvärde har ju börjat titta på TCO och det är ju första steget mot att förstå elbilens fördelar. Vanligt folk tittar nog fortfarande bara på prislappen på bilrutan i försäljningshallen och de kommer vi inte åt med vare sig bonus eller förmånsvärden.
Vanligt folk ligger ofta 10-5 år efter vad vi ”experter” är i kunskapsnivå. Så att de inte tror att något hänt sedan 2012 är ju då ganska rimligt men redan då fungerade ju Model S ”rätt bra” (underdrift). Det kommer alltså dröja till 2023-2025 innan vanligt folk fattar att det enda vettiga är att köpa eldrivet och då är det bara så oavsett prislapp. Jämför här med övergången från tjock-tv till platt TV. När övergången var ett faktum spelade det ingen som helst roll om en tjock-tv var billigare eller dyrare det var bara platt-tv man ens var intresserad av. Jag kom till det läget 2015, efter det har jag inte ens tittat åt en fossil... om de så vill ge bort den.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

Däremot kommer ju hybriderna vara en parantes i historien. Men det ser man ju liksom i namnet att det är en övergångslösning så det borde inte förvåna någon.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Oavsett vad alla här säger så är inköpspris det första en bilägare möts utav. Och som alla vet får man tusen frågor om elbilar, hur långt man kan åka, fungerar den på vintern osv. Hos ”vanliga” människor har det inte hänt så mycket sen (2012?) när tesla presenterades.

Jag märker ju på den reaktionen jag får när det gäller elbil och då har jag inte ens fått min ännu !
Men inköpspriset påverkas ju inte av att förmånsvärdet höjs. De som tittar på förmånsvärde har ju börjat titta på TCO och det är ju första steget mot att förstå elbilens fördelar. Vanligt folk tittar nog fortfarande bara på prislappen på bilrutan i försäljningshallen och de kommer vi inte åt med vare sig bonus eller förmånsvärden.
Vanligt folk ligger ofta 10-5 år efter vad vi ”experter” är i kunskapsnivå. Så att de inte tror att något hänt sedan 2012 är ju då ganska rimligt men redan då fungerade ju Model S ”rätt bra” (underdrift). Det kommer alltså dröja till 2023-2025 innan vanligt folk fattar att det enda vettiga är att köpa eldrivet och då är det bara så oavsett prislapp. Jämför här med övergången från tjock-tv till platt TV. När övergången var ett faktum spelade det ingen som helst roll om en tjock-tv var billigare eller dyrare det var bara platt-tv man ens var intresserad av. Jag kom till det läget 2015, efter det har jag inte ens tittat åt en fossil... om de så vill ge bort den.
Fast det är få företag som tittar TCO. Många idag tittar fortfarande pasbelopp och större delen utav ”tjänstebilarna” betalas med bruttoavdrag och förmånsvärde för att skapa en kostnadsneutral bil. Då är kostnaden en stor del hos den anställde.

Och kostanden på bilen drar även ner pensionsavsättningar m.m.
Många som skriver här verkar inte ha en aning om hur systemet fungerar och gissar att allt är billigt och är kryphål för att slippa skatta. Men bilar kostar så mycket mer.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
Det enda människor som kommer vara upprörda över detta beslut är medlemmar i teslaclubsweden plus 1% till elbilsägare.

Resten kommer köpa fossilt som vanligt och gå vidare. Elbilen kommer inte ta många % utav försäljningen framöver.

Påminner lite om etanol eran också där många köpte för skatten och tullarna. Sen ryckte man bort mattan och vips så ville ingen ha det längre för att soppan var billig men förbrukningen var hög. Känns igen med elbilen där det iofs är så att även laddning är dyrt om man inte laddar hemma.
Generellt om kortsiktiga, och snabbt ändrade, politiska spelregler:

Tror alla blir upprörda - oavsett situation, ekonomi och teknik - när politiker tänker som vanligt extremt kortsiktigt. Både människor, och speciellt företag (som är de som påverkas av förändringarna gällande företagsbilar), vill gärna ha en förutsägbar strategi och och långsiktiga spelregler från myndigheter och politiker.

Det är alltså aldrig bra när politiker gör tvära och starka kast fram och tillbaka. Det gynnar ingen i samhället. Det är inte bara användarna som drabbas av omställningskostnaderna om man ser det från ett lite större nationellt ekonomiskt makroperspektiv. Det är onödiga kostnader som alla kommer att få dela på i längden.

Specifikt om framtiden för elbilar som persontranspormedel:

Detta kommer självklart att få pendeln för många företag, som precis börjat att nosa på att skaffa elbilar i sin bilflotta för anställda, att svänga tillbaka mot ICE och hybrider. Framför allt så tror jag att stora laddhybrider (XC60, XC90, V90, Passat) är de stora vinnaren på tjänstebilssidan, efter dessa beslut och förändrade ekonomiska förutsättningar.

Kommer detta att bromsa in och försena övergången till rena elbilar i Sverige?

Ja. Det kommer det högst troligen att göra, men vi får vänta och se resultat av försäljning om ett till två år och återkomma med facit.

Kommer detta att stoppa övergången från ICE och hybrider till rena elbilar som framtidens personliga persontransportmedel?

Nej. Oavsett vad för bra eller dåliga beslut som våra folkvalda tar, så kommer detta inte att förändra den långsiktiga övergången från fossila bränslen till rent elektrisk drift i personliga transportfordon. Det kommer, för Sveriges del, bara att fördröjas gentemot tidigare. Det är fortfarande eldrift som kommer långsiktigt att gälla (låt oss säga troligen upp till minst 50 - 100 år till, men talar vi om teknik på 100 - 200 års sikt så är det mycket svårare att bedöma och förutse utvecklingen).

Kort sammanfattning; hastigheten på övergången sänks för Sveriges del, men inte kursen eller målet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Fast det är få företag som tittar TCO. Många idag tittar fortfarande pasbelopp och större delen utav ”tjänstebilarna” betalas med bruttoavdrag och förmånsvärde för att skapa en kostnadsneutral bil. Då är kostnaden en stor del hos den anställde.

Och kostanden på bilen drar även ner pensionsavsättningar m.m.
Många som skriver här verkar inte ha en aning om hur systemet fungerar och gissar att allt är billigt och är kryphål för att slippa skatta. Men bilar kostar så mycket mer.
Men om man inte tittar på TCO så spelar ju denna höjning ingen roll, lite som jag skrev. Det är ju bara de som tittar på hela kostnaden som ser höjningen, om nu inte journalister och VW gör en stor grej av det.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Fast det är få företag som tittar TCO. Många idag tittar fortfarande pasbelopp och större delen utav ”tjänstebilarna” betalas med bruttoavdrag och förmånsvärde för att skapa en kostnadsneutral bil. Då är kostnaden en stor del hos den anställde.

Och kostanden på bilen drar även ner pensionsavsättningar m.m.
Många som skriver här verkar inte ha en aning om hur systemet fungerar och gissar att allt är billigt och är kryphål för att slippa skatta. Men bilar kostar så mycket mer.
Men om man inte tittar på TCO så spelar ju denna höjning ingen roll, lite som jag skrev. Det är ju bara de som tittar på hela kostnaden som ser höjningen, om nu inte journalister och VW gör en stor grej av det.
Jo för tittar man inte TCO tittar man på den enklaste kostnaden
Bruttoavdrag+förmånsvärde.

Idag kan du räkna hem en elbil med ovanstående beräkning

Högre bruttoavdrag än förmånsvärde är bra! Lite som att lägre ränta och högre amortering är bra.

Men när förmånsvärdet ökar på elbilar som planen är nu ca 50-60% så blir det helt plötsligt inte alls lika intressant. Om man inte ser till fossil då du får ett lägre bruttoavdrag men samma höga förmånsvärde som elbilen. Men slutsumman i plånboken blir högre för fossilen.


Bostad igen, hur många vill betala hög ränta och hög amortering för att då ha en hög fast kostnad ? Väldigt få.


Det är den fasta kostnaden man tittar på. Bränsleräkningen går att reglera med körda mil och så även servicekostnader. Det är också sådana saker som ”kommer sen” vid bilköp.


Alla tänker inte helhetskostnad för då hade inte Outlander Phev varit den mest sålda hybriden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Dessutom är "bränslekostnader" för elbilar väldigt svåra att beräkna. Det hänger lite halvluddigt i luften att elbilar alltid är billigare i drift än fossilbilar, men den kalkylen är på väg att spricka. Det är jättesvårt att räkna ut eftersom det beror på vansinnigt många faktorer som man inte kan påverka, eller bara delvis. Finns hemmaladdning, hur många mil per år kör man med snabbladdning, vad kostar snabbladdning osv. Det är extremt osäkra faktorer. För min del så kostade laddning förra året inte många kronor. Hemmaladdning är billigt och snabbladdning kostade inte så mycket heller. Det var extremt överskådliga och nästintill försumbara drivmedelskostnader. Detta har ju som bekant ändrats totalt. Nu har Corona ställt till det och man reser inte längre, men hade jag haft samma körprofil som förra året så hade drivmedelsräkningen sett helt annorlunda ut i år. Företag gillar inte sånt. Det ska helst vara förutsebara kostnader.
Nu är det vilda västern och man har ingen aning hur priserna utvecklas framöver. Just nu ser det ut som att priserna för laddning stiger i rasande takt. Till och med Tesla ökar priset för Supercharging, om än ytterst moderat, jämfört med andra aktörer.
Så hur ska man alltså räkna ut TCO:n för en elbil när allting hänger i luften? Det går inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av LarsL »

Jag kunde ju ganska enkelt ”räkna hem” min Model 3 SR+. Om jag kommer ihop rätt så hamnade jag på 2000kr mer för en ny bil mot en 6 år gammal diesel MB. Jag tror att fler kan räkna hem en bil om de vågar släppa sargen och inte ha räckviddsskräck.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

Har för mig att jag i någon artikel läste att dom också ska ändra kravet på antal körda mil i tjänsten för att man ska få dra av halva momsen, från 100 mil/år till 300 mil/år. Jag kan inte hitta något om detta är det någon här som känner igen detta?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Har för mig att jag i någon artikel läste att dom också ska ändra kravet på antal körda mil i tjänsten för att man ska få dra av halva momsen, från 100 mil/år till 300 mil/år. Jag kan inte hitta något om detta är det någon här som känner igen detta?
Har aldrig hört detta. Men om det blir fler Corona-år så får jag svårt att få ihop 300 mil/år även om jag tar med mina privata mil. Jag har faktiskt funderat på detta nu redan. Vi ska enligt rekommendationerna jobba hemma men samtidigt ska man köra 100 mil i tjänsten. Svårt att få ihop det. De borde släppa på kraven istället för att skärpa dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Pontus skrev:
Har för mig att jag i någon artikel läste att dom också ska ändra kravet på antal körda mil i tjänsten för att man ska få dra av halva momsen, från 100 mil/år till 300 mil/år. Jag kan inte hitta något om detta är det någon här som känner igen detta?
Har aldrig hört detta. Men om det blir fler Corona-år så får jag svårt att få ihop 300 mil/år även om jag tar med mina privata mil. Jag har faktiskt funderat på detta nu redan. Vi ska enligt rekommendationerna jobba hemma men samtidigt ska man köra 100 mil i tjänsten. Svårt att få ihop det. De borde släppa på kraven istället för att skärpa dem.
Jo, håller med. Logiken från våra styrande håller inte riktigt ihop.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Pontus skrev:
Har för mig att jag i någon artikel läste att dom också ska ändra kravet på antal körda mil i tjänsten för att man ska få dra av halva momsen, från 100 mil/år till 300 mil/år. Jag kan inte hitta något om detta är det någon här som känner igen detta?
Har aldrig hört detta. Men om det blir fler Corona-år så får jag svårt att få ihop 300 mil/år även om jag tar med mina privata mil. Jag har faktiskt funderat på detta nu redan. Vi ska enligt rekommendationerna jobba hemma men samtidigt ska man köra 100 mil i tjänsten. Svårt att få ihop det. De borde släppa på kraven istället för att skärpa dem.
Det stämmer att dom borde släppa på det.
Dock så borde det väl inte påverkar om du jobbar hemma eller inte, antar att de tjänsteresor du har ändå måste göras, så är det för mig i varje fall. Kan vara någon intervju eller liknande som görs över dator i stället men annars ingen skillnad.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 11043
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Fredrik j »

Finns ju mycket ologiskt i det där. Varför halva momsen? Varför just 100mil (eller varför just 300mil). Regelverket saknar ju förankring i verkligheten.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av ChristerSjo »

Fredrik j skrev:
Finns ju mycket ologiskt i det där. Varför halva momsen? Varför just 100mil (eller varför just 300mil). Regelverket saknar ju förankring i verkligheten.
Att halva momsen får dras av har väl sitt ursprung i att leasingavgiften består av amortering och ränta. På ränta är det ingen moms. När reglerna infördes var det ett annat ränteläge och där var ränta i nästa lika stor som amorteringarna över leasingperioden.

EDIT. Det är momsen på räntan som var tanken att man skulle få dra av. Amorteringen är ju en avbetalning på bilen och moms på bil är inte avdragsgill.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av slugger75 »

mati skrev:
Pontus skrev:
Har för mig att jag i någon artikel läste att dom också ska ändra kravet på antal körda mil i tjänsten för att man ska få dra av halva momsen, från 100 mil/år till 300 mil/år. Jag kan inte hitta något om detta är det någon här som känner igen detta?
Har aldrig hört detta. Men om det blir fler Corona-år så får jag svårt att få ihop 300 mil/år även om jag tar med mina privata mil. Jag har faktiskt funderat på detta nu redan. Vi ska enligt rekommendationerna jobba hemma men samtidigt ska man köra 100 mil i tjänsten. Svårt att få ihop det. De borde släppa på kraven istället för att skärpa dem.
Har samma problem på mitt jobb. Ska köra minst 100 mil i tjänsten, men Corona-restriktioner gör att vi inte får resa i tjänsten. Moment 22.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Pontus »

ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Finns ju mycket ologiskt i det där. Varför halva momsen? Varför just 100mil (eller varför just 300mil). Regelverket saknar ju förankring i verkligheten.
Att halva momsen får dras av har väl sitt ursprung i att leasingavgiften består av amortering och ränta. På ränta är det ingen moms. När reglerna infördes var det ett annat ränteläge och där var ränta i nästa lika stor som amorteringarna över leasingperioden.

EDIT. Det är momsen på räntan som var tanken att man skulle få dra av. Amorteringen är ju en avbetalning på bilen och moms på bil är inte avdragsgill.
Aha, alltid intressant med lite historia som förklarar saker.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Pontus skrev:
Det stämmer att dom borde släppa på det.
Dock så borde det väl inte påverkar om du jobbar hemma eller inte, antar att de tjänsteresor du har ändå måste göras, så är det för mig i varje fall. Kan vara någon intervju eller liknande som görs över dator i stället men annars ingen skillnad.
Nej. Jag jobbar alltid hemma. Men tidigare har vi haft en hel del (fysiska) möten osv som nu i princip nästan uteslutande görs via Teams eller telefon. Jag kom lätt på 500 tjänstebil förra året, men nästan noll i år.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av StefL »

mati skrev:
Pontus skrev:
Det stämmer att dom borde släppa på det.
Dock så borde det väl inte påverkar om du jobbar hemma eller inte, antar att de tjänsteresor du har ändå måste göras, så är det för mig i varje fall. Kan vara någon intervju eller liknande som görs över dator i stället men annars ingen skillnad.
Nej. Jag jobbar alltid hemma. Men tidigare har vi haft en hel del (fysiska) möten osv som nu i princip nästan uteslutande görs via Teams eller telefon. Jag kom lätt på 500 tjänstebil förra året, men nästan noll i år.
Du får se till att företaget ordnar en "konferens" för personalen (dig) någonstans på lämpligt avstånd hemifrån och så tar du bilen dit och hem så löser du de 100 milen som krävs.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

StefL skrev:
Du får se till att företaget ordnar en "konferens" för personalen (dig) någonstans på lämpligt avstånd hemifrån och så tar du bilen dit och hem så löser du de 100 milen som krävs.
Ja nåt sånt. Jag har nu valt att deklarera allt som "tjänsteresa" som på något krystat sätt kan anses ha med jobbet att göra. T.ex. när jag åker till affären för att handla nånting som jag köper på företaget, typ kaffe eller nåt sånt. Eller när jag tar en sväng förbi redovisningsbyrån eller liknande. Det är väl egentligen inget konstigt, men jag har hittills inte orkat med sånt småtrams eftersom jag inte tycker om att "hitta på" en massa tjänstemil överallt. Men vad ska man göra annars? Det här handlar ju inte längre om att få några skattefria extramil, som i vanliga fall när man deklarerar allting som tjänstemil, utan det handlar om att slippa betala halva momsen, vilket är många tusenlappar. Det fanns liksom inte på tapeten när jag köpte bilen att man inte skulle få ihop tillräckligt många tjänstemil. Det räcker ju att man har fått mindre att göra och mindre intäkter på grund av denna Corona-skiten. Jag tycker inte att staten ska dessutom tjäna på det genom att ta hela momsen på leasingbilen. Så får man väl helt enkelt se till att det blir 100 mil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JohanBq
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 sep 2020 18:37

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av JohanBq »

StefL skrev:
Du får se till att företaget ordnar en "konferens" för personalen (dig) någonstans på lämpligt avstånd hemifrån och så tar du bilen dit och hem så löser du de 100 milen som krävs.
Apropå det, räknas det som tjänsteresa när jag hämtar bilen och åker 30 mil hem från upphämtningsstället, tro? I så fall är ju i alla fall årets kvot fylld, om jag nu får bilen före nyår... Jag har samma problem som en del andra, i mitt fall håller jag några kurser per år som jag brukade åka till men kör över nätet nu.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Bjorn »

JohanBq skrev:
StefL skrev:
Du får se till att företaget ordnar en "konferens" för personalen (dig) någonstans på lämpligt avstånd hemifrån och så tar du bilen dit och hem så löser du de 100 milen som krävs.
Apropå det, räknas det som tjänsteresa när jag hämtar bilen och åker 30 mil hem från upphämtningsstället, tro? I så fall är ju i alla fall årets kvot fylld, om jag nu får bilen före nyår... Jag har samma problem som en del andra, i mitt fall håller jag några kurser per år som jag brukade åka till men kör över nätet nu.
Ja, även service och andra resor som är gjorda för bilens skull är ju inte privata och blir därmed tjänsteresor, med ersättning 9,50 / mil.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1566
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Klintan »

@Mati: där hade du ju varit hemma om du hade haft kvar teslan, både med 100 och 300 mil/år hade ju servicebesöken ordnat tjänstemilen. :-)
Elbilist sedan 2014
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4976
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
StefL skrev:
Du får se till att företaget ordnar en "konferens" för personalen (dig) någonstans på lämpligt avstånd hemifrån och så tar du bilen dit och hem så löser du de 100 milen som krävs.
Ja nåt sånt. Jag har nu valt att deklarera allt som "tjänsteresa" som på något krystat sätt kan anses ha med jobbet att göra. T.ex. när jag åker till affären för att handla nånting som jag köper på företaget, typ kaffe eller nåt sånt. Eller när jag tar en sväng förbi redovisningsbyrån eller liknande. Det är väl egentligen inget konstigt, men jag har hittills inte orkat med sånt småtrams eftersom jag inte tycker om att "hitta på" en massa tjänstemil överallt. Men vad ska man göra annars? Det här handlar ju inte längre om att få några skattefria extramil, som i vanliga fall när man deklarerar allting som tjänstemil, utan det handlar om att slippa betala halva momsen, vilket är många tusenlappar. Det fanns liksom inte på tapeten när jag köpte bilen att man inte skulle få ihop tillräckligt många tjänstemil. Det räcker ju att man har fått mindre att göra och mindre intäkter på grund av denna Corona-skiten. Jag tycker inte att staten ska dessutom tjäna på det genom att ta hela momsen på leasingbilen. Så får man väl helt enkelt se till att det blir 100 mil.
Man kan ju tycka att man borde göra ett undantag för detta med 100 mil åtminstone i år och kanske nästa också beroende på hur corona utvecklas men de är väl kanske en annan diskution än vad denna tråden ska handla om.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Klintan skrev:
@Mati: där hade du ju varit hemma om du hade haft kvar teslan, både med 100 och 300 mil/år hade ju servicebesöken ordnat tjänstemilen. :-)
Helt rätt. Jag hade hundratals tjänstemil med min Tesla som uteslutande handlade om att köra fram och tillbaka till SC i Mölndal. Men jag vet inte om det alternativet är så lockande faktiskt.
För i år får jag nog tillräckligt många tjänstemil ändå. Tack och lov är det ju en bit att köra, oavsett vilket ärende man har. Och på det viset kan man ändå krafsa ihop de milen som krävs. Men det tar hela året nu, tidigare tog det några veckor bara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
StefL skrev:
Du får se till att företaget ordnar en "konferens" för personalen (dig) någonstans på lämpligt avstånd hemifrån och så tar du bilen dit och hem så löser du de 100 milen som krävs.
Ja nåt sånt. Jag har nu valt att deklarera allt som "tjänsteresa" som på något krystat sätt kan anses ha med jobbet att göra. T.ex. när jag åker till affären för att handla nånting som jag köper på företaget, typ kaffe eller nåt sånt. Eller när jag tar en sväng förbi redovisningsbyrån eller liknande. Det är väl egentligen inget konstigt, men jag har hittills inte orkat med sånt småtrams eftersom jag inte tycker om att "hitta på" en massa tjänstemil överallt. Men vad ska man göra annars? Det här handlar ju inte längre om att få några skattefria extramil, som i vanliga fall när man deklarerar allting som tjänstemil, utan det handlar om att slippa betala halva momsen, vilket är många tusenlappar. Det fanns liksom inte på tapeten när jag köpte bilen att man inte skulle få ihop tillräckligt många tjänstemil. Det räcker ju att man har fått mindre att göra och mindre intäkter på grund av denna Corona-skiten. Jag tycker inte att staten ska dessutom tjäna på det genom att ta hela momsen på leasingbilen. Så får man väl helt enkelt se till att det blir 100 mil.
Man kan ju tycka att man borde göra ett undantag för detta med 100 mil åtminstone i år och kanske nästa också beroende på hur corona utvecklas men de är väl kanske en annan diskution än vad denna tråden ska handla om.
Håller med dig helt om att de borde gjort undantag i den rådande situationen med Cv19.

Håller däremot inte med att det skulle vara off-topic; det handlar ju exakt om tjänstebilsregler, och nästa år är det 2021.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar