Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ska dom inte presentera något inuti, utanpå ? Det var ju lite tråkigt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hmm gillar inte slutliga designen av framlamporna. Men i övrigt är den snygg imo.
Är ljudet dött för er också?
Är ljudet dött för er också?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Porsche Taycan (Mission E)
kombinerad förbrukning på 26.9kwh/100km skrev de i videon, hur passar det med cw= .22,
lite ljudbrister här också
lite ljudbrister här också
ms 76132 "Eleamore"
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Ja, det verkar lite märkligt onekligen.12man skrev:kombinerad förbrukning på 26.9kwh/100km skrev de i videon, hur passar det med cw= .22,
lite ljudbrister här också
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Cw är bara en del i ekvationen. Det innebär ju egentligen bara att drivlinan i sig är ganska törstig av sig. Men för att svara på din fråga;12man skrev:kombinerad förbrukning på 26.9kwh/100km skrev de i videon, hur passar det med cw= .22,
lite ljudbrister här också
Men 269 Wh/km does not compute...
90000Wh/269 = 334 km WLTP. Om Porsche nu hävdar 450 km WLTP så bör ju förbrukningen landa på ganska precis 200Wh/km.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Just det ja. Var det inte någon som hade hittat ett startpris på 799K?helix skrev:Vet inte, men garanterat lite dyrare än vad många gissat. 4S lär ligga runt 1,2 milj i baspris. Den bakhjulsdrivna basversionen är nog ganska långt bort (2021?)Verdi skrev:helix skrev:Har fått all info om svenska priser och utrustning... DYRT! 2,1 miljoner baspris för Turbo S och 1,7 milj för Turbo.
WLTP range 41 mil för Turbo S och 45 mil för Turbo
De enklare modellerna då?
Teknikens värld presenterade de TYSKA priserna - Turbo €152.136.- (typ 1.635.000Skr) Turbo S €185.456.- (typ 1.993.000.-)
Nähä?!?!


Blir spännande att se vad ID3 landar på...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det blev lite platt fall det här tycker jag och fick inte alls den wow-upplevelsen som jag hade förväntat mig
visst, den är läcker som alla Porsche, men priset/räckvidd räcker för att den ska falla i min bok. Har haft en reservation sedan länge, men nu blev beslutet ganska lätt att avboka och begära handpenning tillbaka. Får se om saker och ting förändras längre fram när de billigare modellerna dyker upp, men räckvidden gör mig skeptisk. 93kWh-batteriet skulle bara vara i de dyrare modellerna och får instegsmodellen ett mindre batteri så lär WLTP-räckvidden hamna under 40 mil...

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Min WLTP på model3 är 560km. Verklig räckvidd ligger ca 450km.helix skrev:Det blev lite platt fall det här tycker jag och fick inte alls den wow-upplevelsen som jag hade förväntat migvisst, den är läcker som alla Porsche, men priset/räckvidd räcker för att den ska falla i min bok. Har haft en reservation sedan länge, men nu blev beslutet ganska lätt att avboka och begära handpenning tillbaka. Får se om saker och ting förändras längre fram när de billigare modellerna dyker upp, men räckvidden gör mig skeptisk. 93kWh-batteriet skulle bara vara i de dyrare modellerna och får instegsmodellen ett mindre batteri så lär WLTP-räckvidden hamna under 40 mil...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Världspremiär för Porsche Taycan på tre kontinenter
Porsche presenterade idag inför publik sin första helt eldrivna sportbil vid en spektakulär världspremiär som hölls samtidigt på tre kontinenter.
- Taycan länkar vårt arv till framtiden. Den för vidare vårt märkes framgångssaga - ett märke som fascinerat och förtjust människor över hela världen i mer än 70 år, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, när han invigde världspremiären i Berlin.
- Den här dagen är början på en ny era.
Fyrdörrars sportsedanen är ett unikt paket, som kombinerar typiska Porsche-prestanda och uppkoppling med användbarhet i vardagen. Samtidigt sätter nya avancerade tillverkningsmetoder och Taycans egenskaper en ny standard när det gäller hållbarhet och digitalisering.
- Vi lovade en ny Porsche för en tid av elektrisk mobilitet – en fascinerande sportbil som inte bara entusiasmerar i termer av teknologi och e-mobilitet men också väcker starka känslor hos människor över hela världen, på samma sätt som dess föregångare gjort. Nu lever vi upp till vårt löfte, säger Michael Steiner, styrelsemedlem i Porsche AG och ansvarig för Forskning och Utveckling.
De första modellerna i den nya serien är Taycan Turbo S och Taycan Turbo. De utgör spetstekniken av Porsche E-Performance och är bland de mest kraftfulla serietillverkade modellerna som Porsche nu har i sitt produktsortiment. Mindre kraftfulla varianter av de här fyrhjulsdrivna bilarna kommer senare i år. Det första derivatet på modellen blir Taycan Cross Turismo som kommer i slutet av nästa år. Under 2022 kommer Porsche att ha investerat mer än sex miljarder Euro i E-mobilitet.
Prestanda och effektivitet
Flaggskeppet Taycan Turbo S kan utveckla upp till 560 kW (761 hk) overboost-effekt i kombination med Launch Control, och Taycan Turbo upp till 500 kW (680 hk). Taycan Turbo S accelererar från noll till 100 km/tim på 2,8 sekunder medan Taycan Turbo gör sprinten på 3,2 sekunder. Turbo S har en räckvidd på 412 kilometer och Turbo kan nå 450 kilometer (blandad körning WLTP i båda fallen). Toppfarten för de båda fyrhjulsdrivna modellerna är 260 km/tim.
Taycan är den första serietillverkade helelektriska bilen med ett 800-voltssystem i stället för de vanliga 400-voltssystemen. Det är en stor fördel för Taycans förare. På bara drygt fem minuter kan batteriet laddas för en räckvidd av upp till 100 km med hjälp av en kraftfull DC-snabbladdare (enligt WLTP). Laddtiden från fem till 80 procent SoC (State of Charge/batteriladdning) är 22,5 minuter för laddning under idealiska förhållanden, och maximal laddning är 270 kW. Den totala kapaciteten i Taycans Performance Battery Plus är 93,4 kWh. Ägarna till Taycan kan enkelt och bekvämt ladda sina bilar hemma med upp till 11 kW växelström (AC).
Porsche Taycan Turbo S och Porsche Taycan Turbo kan beställas från och med nu och priset i Sverige blir från 2 080 000 kronor respektive 1 700 000 kronor.
Puristisk design med Porsche-DNA
Med sin rena puristiska design signalerar Taycan början på en ny era. Samtidigt behåller den Porsches omisskännliga design-DNA. Framifrån ser den bred och platt ut med höga välvda framskärmar. Silhuetten skapas av den sportiga taklinjen som sluttar bakåt. De höga skulpterade sidosektionerna är också karaktäristiska. Den slanka kupén, den indragna bakre C-stolpen och de markerade skuldrorna innebär en stark betoning av bakpartiet, typiskt för märket. Där finns också innovativa detaljer som Porsche-logon i glas integrerad i den bakre ljusrampen. Med ett Cd-värde från 0,22 ger den aerodynamiskt optimerade grundformen ett väsentligt bidrag till den låga energiförbrukningen och därmed långa räckvidden.
Unik interiördesign med bred pekskärm
Förarplatsen signalerar början på en ny era med sin klara struktur och helt nya arkitektur. Det fristående svängda instrumentklustret sitter högst upp på instrumentpanelen och är tydligt fokuserad på föraren. En centralt placerad 10,9 tum stor infotainment-skärm och en skärm för passageraren (tillval) är kombinerade så att de bildar en integrerad glaspanel i black-panel-utförande.
Alla användargränssnitt är helt omgjorda i Taycan. Antalet traditionella kontroller, som kontakter och knappar, har minskats ordentligt. I stället är kontrollerna intelligenta och intuitiva – genom att man pekar på skärmen eller via en röststyrningsfunktion som lystrar till kommandot ”Hej Porsche”.
Med Taycan erbjuder Porsche för första gången en inredning helt utan läder. Innovativt återvunna inredningsmaterial understryker den eldrivna sportbilens hållbarhetskoncept. ”Fotgarage” – urtag i batteriet i det bakre fotutrymmet – garanterar att man sitter bekvämt i baksätet med en sportbils typiska låga profil. Det finns två bagageutrymmen; det främre rymmer 81 liter och det bakre 366 liter.
Tvåväxlad växellåda
Taycan Turbo S och Taycan Turbo har två exceptionellt effektiva elektriska motorer, en på framaxeln och en på bakaxeln, vilket gör modellerna fyrhjulsdrivna. Både räckvidden och den kontinuerliga effekten gynnas av de permanent inkopplade synkronmotorerna. Elmotorn, transmissionen och den pulskontrollerade växelriktaren är var och en kombinerade till en kompakt drivmodul. Modulerna har den högsta effekttätheten (kW per liter packutrymme) av alla elektriska drivlinor på marknaden idag. En speciell egenskap i elmotorerna är ”hårnåls”- lindningen av statorspolen. Den teknologin gör det möjligt att öka andelen koppar i statorn och därmed öka effekten och vridmomentet utan att öka komponenternas storlek.
Den tvåväxlade växellådan placerad vid bakaxeln är en innovation som utvecklats av Porsche. Första växeln ger Taycan ännu snabbare acceleration från stillastående, medan andra växeln med högre utväxling garanterar hög effektivitet och lika höga kraftreserver, även vid mycket höga hastigheter.
Centralt nätverkssystem för chassikontroll
Porsche använder ett centralt nätverkssystem för chassikontroll. Det integrerade Porsche 4D Chassis Control analyserar och synkroniserar alla chassisystem i realtid. De innovativa chassikontrollerna inkluderar adaptiv luftfjädring med trekammars teknologi inklusive PASM (Porsche Active Suspension Management) elektronisk stötdämparkontroll, elektromekanisk antikrängning inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) liksom tillvalet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport).
Kontrollen av fyrhjulssystemet med två elektriska motorer och bromskraftsåtervinning är unika. Den potentiella bromskraftsåtervinningen, upp till 265 kW, är väsentligt högre än hos konkurrenterna. Tester har visat att cirka 90 procent av inbromsning i vardagskörning sköts av enbart elmotorerna - utan att de hydrauliska bromsarna aktiveras.
De olika körprofilerna följer i princip samma filosofi som i andra Porsche-modeller. De kompletteras av speciella inställningar som möjliggör optimal användning av den rena eldriften. Fyra körinställningar finns tillgängliga. ”Range”, ”Normal”, ”Sport” och ”Sport Plus”. Dessutom kan individuella system konfigureras i inställningen “Individual”.
Förbrukning, Taycan Turbo S: blandad körning 26,9 kWh/100 km, CO2-utsläpp blandad körning 0 g/km,
Taycan Turbo: blandad körning 26,0 kWh/100 km, CO2-utsläpp blandad körning 0 g/km
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 fastställdes med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. För närvarande måste NEDC-värdena som härleds från detta anges. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.
Porsche presenterade idag inför publik sin första helt eldrivna sportbil vid en spektakulär världspremiär som hölls samtidigt på tre kontinenter.
- Taycan länkar vårt arv till framtiden. Den för vidare vårt märkes framgångssaga - ett märke som fascinerat och förtjust människor över hela världen i mer än 70 år, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, när han invigde världspremiären i Berlin.
- Den här dagen är början på en ny era.
Fyrdörrars sportsedanen är ett unikt paket, som kombinerar typiska Porsche-prestanda och uppkoppling med användbarhet i vardagen. Samtidigt sätter nya avancerade tillverkningsmetoder och Taycans egenskaper en ny standard när det gäller hållbarhet och digitalisering.
- Vi lovade en ny Porsche för en tid av elektrisk mobilitet – en fascinerande sportbil som inte bara entusiasmerar i termer av teknologi och e-mobilitet men också väcker starka känslor hos människor över hela världen, på samma sätt som dess föregångare gjort. Nu lever vi upp till vårt löfte, säger Michael Steiner, styrelsemedlem i Porsche AG och ansvarig för Forskning och Utveckling.
De första modellerna i den nya serien är Taycan Turbo S och Taycan Turbo. De utgör spetstekniken av Porsche E-Performance och är bland de mest kraftfulla serietillverkade modellerna som Porsche nu har i sitt produktsortiment. Mindre kraftfulla varianter av de här fyrhjulsdrivna bilarna kommer senare i år. Det första derivatet på modellen blir Taycan Cross Turismo som kommer i slutet av nästa år. Under 2022 kommer Porsche att ha investerat mer än sex miljarder Euro i E-mobilitet.
Prestanda och effektivitet
Flaggskeppet Taycan Turbo S kan utveckla upp till 560 kW (761 hk) overboost-effekt i kombination med Launch Control, och Taycan Turbo upp till 500 kW (680 hk). Taycan Turbo S accelererar från noll till 100 km/tim på 2,8 sekunder medan Taycan Turbo gör sprinten på 3,2 sekunder. Turbo S har en räckvidd på 412 kilometer och Turbo kan nå 450 kilometer (blandad körning WLTP i båda fallen). Toppfarten för de båda fyrhjulsdrivna modellerna är 260 km/tim.
Taycan är den första serietillverkade helelektriska bilen med ett 800-voltssystem i stället för de vanliga 400-voltssystemen. Det är en stor fördel för Taycans förare. På bara drygt fem minuter kan batteriet laddas för en räckvidd av upp till 100 km med hjälp av en kraftfull DC-snabbladdare (enligt WLTP). Laddtiden från fem till 80 procent SoC (State of Charge/batteriladdning) är 22,5 minuter för laddning under idealiska förhållanden, och maximal laddning är 270 kW. Den totala kapaciteten i Taycans Performance Battery Plus är 93,4 kWh. Ägarna till Taycan kan enkelt och bekvämt ladda sina bilar hemma med upp till 11 kW växelström (AC).
Porsche Taycan Turbo S och Porsche Taycan Turbo kan beställas från och med nu och priset i Sverige blir från 2 080 000 kronor respektive 1 700 000 kronor.
Puristisk design med Porsche-DNA
Med sin rena puristiska design signalerar Taycan början på en ny era. Samtidigt behåller den Porsches omisskännliga design-DNA. Framifrån ser den bred och platt ut med höga välvda framskärmar. Silhuetten skapas av den sportiga taklinjen som sluttar bakåt. De höga skulpterade sidosektionerna är också karaktäristiska. Den slanka kupén, den indragna bakre C-stolpen och de markerade skuldrorna innebär en stark betoning av bakpartiet, typiskt för märket. Där finns också innovativa detaljer som Porsche-logon i glas integrerad i den bakre ljusrampen. Med ett Cd-värde från 0,22 ger den aerodynamiskt optimerade grundformen ett väsentligt bidrag till den låga energiförbrukningen och därmed långa räckvidden.
Unik interiördesign med bred pekskärm
Förarplatsen signalerar början på en ny era med sin klara struktur och helt nya arkitektur. Det fristående svängda instrumentklustret sitter högst upp på instrumentpanelen och är tydligt fokuserad på föraren. En centralt placerad 10,9 tum stor infotainment-skärm och en skärm för passageraren (tillval) är kombinerade så att de bildar en integrerad glaspanel i black-panel-utförande.
Alla användargränssnitt är helt omgjorda i Taycan. Antalet traditionella kontroller, som kontakter och knappar, har minskats ordentligt. I stället är kontrollerna intelligenta och intuitiva – genom att man pekar på skärmen eller via en röststyrningsfunktion som lystrar till kommandot ”Hej Porsche”.
Med Taycan erbjuder Porsche för första gången en inredning helt utan läder. Innovativt återvunna inredningsmaterial understryker den eldrivna sportbilens hållbarhetskoncept. ”Fotgarage” – urtag i batteriet i det bakre fotutrymmet – garanterar att man sitter bekvämt i baksätet med en sportbils typiska låga profil. Det finns två bagageutrymmen; det främre rymmer 81 liter och det bakre 366 liter.
Tvåväxlad växellåda
Taycan Turbo S och Taycan Turbo har två exceptionellt effektiva elektriska motorer, en på framaxeln och en på bakaxeln, vilket gör modellerna fyrhjulsdrivna. Både räckvidden och den kontinuerliga effekten gynnas av de permanent inkopplade synkronmotorerna. Elmotorn, transmissionen och den pulskontrollerade växelriktaren är var och en kombinerade till en kompakt drivmodul. Modulerna har den högsta effekttätheten (kW per liter packutrymme) av alla elektriska drivlinor på marknaden idag. En speciell egenskap i elmotorerna är ”hårnåls”- lindningen av statorspolen. Den teknologin gör det möjligt att öka andelen koppar i statorn och därmed öka effekten och vridmomentet utan att öka komponenternas storlek.
Den tvåväxlade växellådan placerad vid bakaxeln är en innovation som utvecklats av Porsche. Första växeln ger Taycan ännu snabbare acceleration från stillastående, medan andra växeln med högre utväxling garanterar hög effektivitet och lika höga kraftreserver, även vid mycket höga hastigheter.
Centralt nätverkssystem för chassikontroll
Porsche använder ett centralt nätverkssystem för chassikontroll. Det integrerade Porsche 4D Chassis Control analyserar och synkroniserar alla chassisystem i realtid. De innovativa chassikontrollerna inkluderar adaptiv luftfjädring med trekammars teknologi inklusive PASM (Porsche Active Suspension Management) elektronisk stötdämparkontroll, elektromekanisk antikrängning inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) liksom tillvalet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport).
Kontrollen av fyrhjulssystemet med två elektriska motorer och bromskraftsåtervinning är unika. Den potentiella bromskraftsåtervinningen, upp till 265 kW, är väsentligt högre än hos konkurrenterna. Tester har visat att cirka 90 procent av inbromsning i vardagskörning sköts av enbart elmotorerna - utan att de hydrauliska bromsarna aktiveras.
De olika körprofilerna följer i princip samma filosofi som i andra Porsche-modeller. De kompletteras av speciella inställningar som möjliggör optimal användning av den rena eldriften. Fyra körinställningar finns tillgängliga. ”Range”, ”Normal”, ”Sport” och ”Sport Plus”. Dessutom kan individuella system konfigureras i inställningen “Individual”.
Förbrukning, Taycan Turbo S: blandad körning 26,9 kWh/100 km, CO2-utsläpp blandad körning 0 g/km,
Taycan Turbo: blandad körning 26,0 kWh/100 km, CO2-utsläpp blandad körning 0 g/km
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 fastställdes med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. För närvarande måste NEDC-värdena som härleds från detta anges. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det intressantaste med den här bilen är kanske växellådan på bakaxeln, det måste väl vara den som ger så bra siffror 0-100, i övrigt tycker jag inte bilen känns så värst imponerande baserat på specifikationerna.
Förhoppningsvis har Porsche också lyckats bygga en växellåda som faktiskt klarar av påfrestningarna från elmotorn, annars kommer det att bli många dyra garantiärenden...
/fth
Förhoppningsvis har Porsche också lyckats bygga en växellåda som faktiskt klarar av påfrestningarna från elmotorn, annars kommer det att bli många dyra garantiärenden...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Porsche Taycan (Mission E)
265kw regen är väl rätt fett. Vad klarar Tesla?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Inte i närhetentaliz skrev:265kw regen är väl rätt fett. Vad klarar Tesla?

75ish har jag för mig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8148
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Jag tror Tesla maxar på typ 60kW.taliz skrev:265kw regen är väl rätt fett. Vad klarar Tesla?
Med Taycan får man dock ingen regen alls när man släpper gasen vad jag förstår, det blir ju lite mer aktiv körning då, ingen "one pedal driving" precis, men det är väl å andra sidan inget som en Porsche-köpare är så intresserad av?

Det borde kanske finnas ett par olika körlägen så att man kan välja att ha regen även när man släpper gasen, det är ju rätt bekvämt i stadstrafik etc.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Porsche klämde iaf in fällbart mittensäte, önskar att Tesla fick tummen ur och började erbjuda något sådant basalt.
Intressant bil dock, lite dyr just nu kanske men vi får se vad som kommer senare.
Intressant bil dock, lite dyr just nu kanske men vi får se vad som kommer senare.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Hur funkar det i en Tesla? Börjar den bromsa med de riktiga bromsarna så fort man börjar "bromsa" med bromspedalen, eller ökar den bara regen tills man bromsar riktigt hårt? Jag saknar funktionen att kunna välja när jag vill frihjula och när jag vill regena. Det måste väl vara effektivare att frihjula till stopp än att hålla fart och regena hårt nära stoppunkten? Kanske inte ofta man har den möjligheten, men ändå.fth skrev:Jag tror Tesla maxar på typ 60kW.taliz skrev:265kw regen är väl rätt fett. Vad klarar Tesla?
Med Taycan får man dock ingen regen alls när man släpper gasen vad jag förstår, det blir ju lite mer aktiv körning då, ingen "one pedal driving" precis, men det är väl å andra sidan inget som en Porsche-köpare är så intresserad av?![]()
Det borde kanske finnas ett par olika körlägen så att man kan välja att ha regen även när man släpper gasen, det är ju rätt bekvämt i stadstrafik etc.
/fth
Porsche Taycan (Mission E)
Kollar denna nu. Runt 14 min börjar han klicka runt i menyer. Ikoner, virtuella knappar osv ser sjukt gammaldags ut, påminner om typ PalmOS eller liknande style runt år 2000. Ser inte ut som de olika displayerna har samma tema/font osv heller.TeslaTissel skrev:Autogefühl!!
Wtf?
Thomas säger också bokstavligen "display overkill".
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Regen har inget med fysiska bromspedalen att göra så bromsar du så minskar regenElof skrev:Hur funkar det i en Tesla? Börjar den bromsa med de riktiga bromsarna så fort man börjar "bromsa" med bromspedalen, eller ökar den bara regen tills man bromsar riktigt hårt? Jag saknar funktionen att kunna välja när jag vill frihjula och när jag vill regena. Det måste väl vara effektivare att frihjula till stopp än att hålla fart och regena hårt nära stoppunkten? Kanske inte ofta man har den möjligheten, men ändå.fth skrev:Jag tror Tesla maxar på typ 60kW.taliz skrev:265kw regen är väl rätt fett. Vad klarar Tesla?
Med Taycan får man dock ingen regen alls när man släpper gasen vad jag förstår, det blir ju lite mer aktiv körning då, ingen "one pedal driving" precis, men det är väl å andra sidan inget som en Porsche-köpare är så intresserad av?![]()
Det borde kanske finnas ett par olika körlägen så att man kan välja att ha regen även när man släpper gasen, det är ju rätt bekvämt i stadstrafik etc.
/fth
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Porsche Taycan (Mission E)
I Autogefuel-klippet så har bilen 10 mil kvar vid 25%, så cirka 40 mil. Krävs dock lite oberoende tester innan man kan säga säkert.helix skrev:Det blev lite platt fall det här tycker jag och fick inte alls den wow-upplevelsen som jag hade förväntat migvisst, den är läcker som alla Porsche, men priset/räckvidd räcker för att den ska falla i min bok. Har haft en reservation sedan länge, men nu blev beslutet ganska lätt att avboka och begära handpenning tillbaka. Får se om saker och ting förändras längre fram när de billigare modellerna dyker upp, men räckvidden gör mig skeptisk. 93kWh-batteriet skulle bara vara i de dyrare modellerna och får instegsmodellen ett mindre batteri så lär WLTP-räckvidden hamna under 40 mil...
Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Porsche Taycan (Mission E)
..har väl inte riktigt varit de tongångarna här inne. Strax under millen är väl det som många väntade sig.dd88 skrev:I Autogefuel-klippet så har bilen 10 mil kvar vid 25%, så cirka 40 mil. Krävs dock lite oberoende tester innan man kan säga säkert.helix skrev:Det blev lite platt fall det här tycker jag och fick inte alls den wow-upplevelsen som jag hade förväntat migvisst, den är läcker som alla Porsche, men priset/räckvidd räcker för att den ska falla i min bok. Har haft en reservation sedan länge, men nu blev beslutet ganska lätt att avboka och begära handpenning tillbaka. Får se om saker och ting förändras längre fram när de billigare modellerna dyker upp, men räckvidden gör mig skeptisk. 93kWh-batteriet skulle bara vara i de dyrare modellerna och får instegsmodellen ett mindre batteri så lär WLTP-räckvidden hamna under 40 mil...
Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Konstigt det där, det är alltid "när bil X släpps, då ska ni se!"dd88 skrev:Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.
Men när väl bil X släppts då ändras det direkt till "när bil Y släpps, då ska ni se!"
Först var det Bolt, sen iPace, sen étron, sen PS2, sen Taycan... nu är det alltså étron gt man ska vänta på? Efter den då?



https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Det var väl ingen som förväntade sig att toppmodellerna skulle landa under millen här? Folk har ju pratat om en som kostar som en Panamera, dvs från runt 900k till 1,9 mille så det verkar ju inte vara så himla off ändå.Walker skrev:..har väl inte riktigt varit de tongångarna här inne. Strax under millen är väl det som många väntade sig.
Det var precis min tanke faktisktdd88 skrev:Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.

Re: Porsche Taycan (Mission E)
Inte så många, bara de som har en lite skev verklighetsuppfattningWalker skrev:..har väl inte riktigt varit de tongångarna här inne. Strax under millen är väl det som många väntade sig.dd88 skrev:I Autogefuel-klippet så har bilen 10 mil kvar vid 25%, så cirka 40 mil. Krävs dock lite oberoende tester innan man kan säga säkert.helix skrev:Det blev lite platt fall det här tycker jag och fick inte alls den wow-upplevelsen som jag hade förväntat migvisst, den är läcker som alla Porsche, men priset/räckvidd räcker för att den ska falla i min bok. Har haft en reservation sedan länge, men nu blev beslutet ganska lätt att avboka och begära handpenning tillbaka. Får se om saker och ting förändras längre fram när de billigare modellerna dyker upp, men räckvidden gör mig skeptisk. 93kWh-batteriet skulle bara vara i de dyrare modellerna och får instegsmodellen ett mindre batteri så lär WLTP-räckvidden hamna under 40 mil...
Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Går nu att konfigurera med svenska priser på alla tillval. Inte helt oväntat är listan med tillval lång
http://modelstart.porsche.se/all/?modelrange=Taycan
Såg även det här "info-bladet". WLTP blandad körning på Turbo S med 21" är 388km. CD-värdet har diskuterats tidigare i tråden och då nämns 0.22? Här verkar det som Porsche specar 0.25?
http://modelstart.porsche.se/all/?modelrange=Taycan
Såg även det här "info-bladet". WLTP blandad körning på Turbo S med 21" är 388km. CD-värdet har diskuterats tidigare i tråden och då nämns 0.22? Här verkar det som Porsche specar 0.25?