Sida 23 av 37
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:37
av dd88
Är väl funktion före form, hade skärmen suttit snyggt inbyggd i panelen så hade den troligtvis suttit längre ifrån föraren.
Sen är det positivt att det sitter en skärm bakom ratten, är väl om inte annat tydligt att lösningen i Model 3 enbart är för att få ner kostnaden.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:39
av Zalman3
termosen skrev:KlasE skrev:Fick samtal från Teslasäljaren nyss som informerade att priset bokningen som legat sedan tidigare inte gäller- de hävdar att det är en ny modell med nytt pris, och att min bokning gäller en modell som inte längre finns. Jag fick valet att uppgradera bokningen till nya Model S med nya priset, eller att kliva av.
Så mycket för den kundlojaliteten...
Jag hade bokat en S LR för ett par veckor sedan.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Bra att veta, då blev valet jävligt lätt för min del. Lade beställning i December, men då kommer jag definitivt kliva av.
Tycker att ni som beställt verkligen går igenom vilka nyheter som MS och MX har.
Tror faktiskt att faceliften har flera fördelar som ännu inte kommunicerats.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:40
av thebishop
HelectriC skrev:Zalman3 skrev:Kommer du välja vanlig ratt?
20210128_101312.jpg
Edit:
Ingen växelväljare???
The vehicle uses its Autopilot sensors to intelligently and automatically determine intended drive modes and select them. For example, if the front of Model S/X is facing a garage wall, it will detect this and automatically shift to Reverse once the driver presses the brake pedal. This eliminates one more step for the drivers of the world’s most intelligent production cars.”
https://electrek.co/2021/01/27/tesla-ne ... t-sensors/
ska tydligen vara knappar för växelväljare vid sidan av mobilladdplattan.
Det är tyvärr katastrof. Hade det på någon jänkare hyrbil i usa (Lincoln?) - det suger fett. Tänk när man skall göra en trepunktsvändning och är tvungen att titta runt för att lyckas trycka på rätt knapp två gånger. Det funkar inte bra i praktiken helt enkelt. Yoke kräver dessutom ordentligt dynamisk/progressiv hantering av rattutslag, men det tror jag inte de vågar för att bilen då genuint beter sig annorlunda vid olika hastigheter. Istället får man då leta efter bra ställe att hålla på... man vänjer sig säkert med det, men växelknapparna är sunk. Hoppas man kan programmera om ett tumhjul till det. Snurr uppåt, D, snurr neråt, R. Tryck in, P. N vet jag inte vad man skall ha till ärligt talat i normalt bruk....
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:44
av granlundii
Verkar knasigt med ratten. Andra har vad jag minns försökt med icke-rund ratt tidigare - med slutsatsen att det är bra mycket bekvämare under längre körningar med en rund ratt kan man variera lite hur man håller i.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:46
av termosen
Zalman3 skrev:termosen skrev:KlasE skrev:Fick samtal från Teslasäljaren nyss som informerade att priset bokningen som legat sedan tidigare inte gäller- de hävdar att det är en ny modell med nytt pris, och att min bokning gäller en modell som inte längre finns. Jag fick valet att uppgradera bokningen till nya Model S med nya priset, eller att kliva av.
Så mycket för den kundlojaliteten...
Jag hade bokat en S LR för ett par veckor sedan.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Bra att veta, då blev valet jävligt lätt för min del. Lade beställning i December, men då kommer jag definitivt kliva av.
Tycker att ni som beställt verkligen går igenom vilka nyheter som MS och MX har.
Tror faktiskt att faceliften har flera fördelar som ännu inte kommunicerats.
Så kan det vara, men, de där jäkla baklysena klarar jag inte av. Ser ut som 90-talet.
Tror det kommer bli såhär:
"Hej Tesla här, ditt pris gäller inte, så vill du ha den nya till dyrare pris?"
"Nej tack"
3 månader senare
"Tesla sänker priset på Model S, eller dumpar lagerbilar"
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:47
av Bjelke
Anderzzon skrev:Zalman3 skrev:Kommer du välja vanlig ratt?
20210128_101312.jpg
Edit:
Ingen växelväljare???
The vehicle uses its Autopilot sensors to intelligently and automatically determine intended drive modes and select them. For example, if the front of Model S/X is facing a garage wall, it will detect this and automatically shift to Reverse once the driver presses the brake pedal. This eliminates one more step for the drivers of the world’s most intelligent production cars.”
https://electrek.co/2021/01/27/tesla-ne ... t-sensors/
Kommer nog ge upphov till en del härliga parkeringsskador när man fickparkerar och bilen får för sig att byta växel när den tycker att man inte kan backa längre bak t.ex

Ja verkligen! Inget jag skulle lita på iaf, inte med tanke på hur bilen uppfattar sin omgivning i alla möjliga situationer...
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:47
av jpetters
Plaid (ej +) S ska göra kvartsmil på 9.23 s. Det är ju en brutal skillnad mot ~10.3 s som nuvarande S Performance gör.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:48
av MWall
Credde skrev:MWall skrev:HelectriC skrev:KlasE skrev:Fick samtal från Teslasäljaren nyss som informerade att priset bokningen som legat sedan tidigare inte gäller- de hävdar att det är en ny modell med nytt pris, och att min bokning gäller en modell som inte längre finns. Jag fick valet att uppgradera bokningen till nya Model S med nya priset, eller att kliva av.
Så mycket för den kundlojaliteten...
Jag hade bokat en S LR för ett par veckor sedan.
Skickat från min iPad med Tapatalk
det är ju skitsnack, har du ett avtal, så måste de upprätthålla sin del! Stå på dig!
Nä, alltså. Det är ju faktiskt olika modeller som de säger. Antar att han beställt en Performance? Ska han då få uppgraderingen till Plaid gratis trots att priset skiljer runt 200 papp?
Jag är ofta kritisk mot Tesla men nu måste jag ge dem rätt.
Det var en Model S LR han hade bokat, så mycket gick priset inte upp på den, så jag tycker faktisk det är dåligt av Tesla.
Ja, då är det sämre helt klart. Hur mycket skiljde det?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:49
av HelectriC
Legato skrev:HelectriC skrev:KlasE skrev:Fick samtal från Teslasäljaren nyss som informerade att priset bokningen som legat sedan tidigare inte gäller- de hävdar att det är en ny modell med nytt pris, och att min bokning gäller en modell som inte längre finns. Jag fick valet att uppgradera bokningen till nya Model S med nya priset, eller att kliva av.
Så mycket för den kundlojaliteten...
Jag hade bokat en S LR för ett par veckor sedan.
Skickat från min iPad med Tapatalk
det är ju skitsnack, har du ett avtal, så måste de upprätthålla sin del! Stå på dig!
Nej tyvärr inte. Står ju i avtalet att de har rätt att justera priset. Dock borde man få tillbaka sin tusenlapp...
Tråkigt dock, trodde verkligen de skulle behålla priset.
justera priset ja, men att helt ställa in den produkt man har signerat på? Då måste ju resultatet bli att man får likvärdig produkt? Prisjustering har ju med valuta och andra småsaker att göra. Tesla visste ju när beställningen bekräftades hur de ligger till med produktionsplanering och skulle då inte ha accepterat beställningen eftersom de visste att bilen inte kommer kunna produceras som beställd.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:51
av jpetters
OfarligTesla skrev:MWall skrev:Zalman3 skrev:Kommer du välja vanlig ratt?
20210128_101312.jpg
Varifrån kommer den där bilden? Ser ut som photoshop. Kan inte vara rätt ratt. Saknar loggan osv.
Är en rendering som ligger gömd på Teslas sida, så det är via dem.
Föredrar "vanlig" ratt. Men blir intressant att se vad som faktiskt kommer till Europa.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:51
av thebishop
Så här växlar man Lincoln som jag testade med uselt resultat:
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:53
av HelectriC
thebishop skrev:HelectriC skrev:Zalman3 skrev:Kommer du välja vanlig ratt?
20210128_101312.jpg
Edit:
Ingen växelväljare???
The vehicle uses its Autopilot sensors to intelligently and automatically determine intended drive modes and select them. For example, if the front of Model S/X is facing a garage wall, it will detect this and automatically shift to Reverse once the driver presses the brake pedal. This eliminates one more step for the drivers of the world’s most intelligent production cars.”
https://electrek.co/2021/01/27/tesla-ne ... t-sensors/
ska tydligen vara knappar för växelväljare vid sidan av mobilladdplattan.
Det är tyvärr katastrof. Hade det på någon jänkare hyrbil i usa (Lincoln?) - det suger fett. Tänk när man skall göra en trepunktsvändning och är tvungen att titta runt för att lyckas trycka på rätt knapp två gånger. Det funkar inte bra i praktiken helt enkelt. Yoke kräver dessutom ordentligt dynamisk/progressiv hantering av rattutslag, men det tror jag inte de vågar för att bilen då genuint beter sig annorlunda vid olika hastigheter. Istället får man då leta efter bra ställe att hålla på... man vänjer sig säkert med det, men växelknapparna är sunk. Hoppas man kan programmera om ett tumhjul till det. Snurr uppåt, D, snurr neråt, R. Tryck in, P. N vet jag inte vad man skall ha till ärligt talat i normalt bruk....
ipace har ju en sådan kolonn med växelväljarknappar och det är inte ideellt, det håller jag med om. Jag var alltid tvungen att titta ner, det blev aldrig helt intuitivt var man skulle trycka. Däremot verkar det som knapparna på S/X mest är nödlösning, så man kanske inte kommer använda de så ofta?
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:56
av OfarligTesla
MWall skrev:
Ja, då är det sämre helt klart. Hur mycket skiljde det?
48k vad jag kan se, känns som lite i sammanhanget så inget att bli upprörd över.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:56
av thebishop
HelectriC skrev:thebishop skrev:HelectriC skrev:Zalman3 skrev:Kommer du välja vanlig ratt?
20210128_101312.jpg
Edit:
Ingen växelväljare???
The vehicle uses its Autopilot sensors to intelligently and automatically determine intended drive modes and select them. For example, if the front of Model S/X is facing a garage wall, it will detect this and automatically shift to Reverse once the driver presses the brake pedal. This eliminates one more step for the drivers of the world’s most intelligent production cars.”
https://electrek.co/2021/01/27/tesla-ne ... t-sensors/
ska tydligen vara knappar för växelväljare vid sidan av mobilladdplattan.
Det är tyvärr katastrof. Hade det på någon jänkare hyrbil i usa (Lincoln?) - det suger fett. Tänk när man skall göra en trepunktsvändning och är tvungen att titta runt för att lyckas trycka på rätt knapp två gånger. Det funkar inte bra i praktiken helt enkelt. Yoke kräver dessutom ordentligt dynamisk/progressiv hantering av rattutslag, men det tror jag inte de vågar för att bilen då genuint beter sig annorlunda vid olika hastigheter. Istället får man då leta efter bra ställe att hålla på... man vänjer sig säkert med det, men växelknapparna är sunk. Hoppas man kan programmera om ett tumhjul till det. Snurr uppåt, D, snurr neråt, R. Tryck in, P. N vet jag inte vad man skall ha till ärligt talat i normalt bruk....
ipace har ju en sådan kolonn med växelväljarknappar och det är inte ideellt, det håller jag med om. Jag var alltid tvungen att titta ner, det blev aldrig helt intuitivt var man skulle trycka. Däremot verkar det som knapparna på S/X mest är nödlösning, så man kanske inte kommer använda de så ofta?
Jag gör trepunktsvändningar varje dag ivf...
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:57
av Legato
HelectriC skrev:Legato skrev:HelectriC skrev:KlasE skrev:Fick samtal från Teslasäljaren nyss som informerade att priset bokningen som legat sedan tidigare inte gäller- de hävdar att det är en ny modell med nytt pris, och att min bokning gäller en modell som inte längre finns. Jag fick valet att uppgradera bokningen till nya Model S med nya priset, eller att kliva av.
Så mycket för den kundlojaliteten...
Jag hade bokat en S LR för ett par veckor sedan.
Skickat från min iPad med Tapatalk
det är ju skitsnack, har du ett avtal, så måste de upprätthålla sin del! Stå på dig!
Nej tyvärr inte. Står ju i avtalet att de har rätt att justera priset. Dock borde man få tillbaka sin tusenlapp...
Tråkigt dock, trodde verkligen de skulle behålla priset.
justera priset ja, men att helt ställa in den produkt man har signerat på? Då måste ju resultatet bli att man får likvärdig produkt? Prisjustering har ju med valuta och andra småsaker att göra. Tesla visste ju när beställningen bekräftades hur de ligger till med produktionsplanering och skulle då inte ha accepterat beställningen eftersom de visste att bilen inte kommer kunna produceras som beställd.
Allt detta reserverar de sig för i köpeavtalet. Man signerar för att det inte är säkert att de kan leverera den produkt man beställt. Däremot tror jag de hade haft svårt juridiskt att behålla "tusenlappen", men det kommer de inte göra heller (se andra tråden).
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 10:58
av jpetters
Efter att ha tittat mer på de nya bilderna på S och X sidorna på Tesla.com så tycker jag att det blev klart större skillnad till det bättre på X. Mer harmoni i fronten nu, även om det inte inte är den snyggaste bilen ändå. S ser också bra ut, men det har den ju alltid gjort. Blir mycket intressant att se riktiga bilder och inte renderingar/photoshoppade bilder.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 11:07
av Fredrik j
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 11:08
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Som tur är växlar man inte så ofta att ergonomin blir ett problem...
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 11:17
av MWall
Fredrik j skrev:Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Bilen ska gissa om du vill köra bakåt eller framåt så det är nog lugnt. Typ...

Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 11:20
av termosen
MWall skrev:Fredrik j skrev:Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Bilen ska gissa om du vill köra bakåt eller framåt så det är nog lugnt. Typ...

Blir som med "Deep rain", "Deep drive" det funkar nästan.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 11:21
av MWall
termosen skrev:MWall skrev:Fredrik j skrev:Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Bilen ska gissa om du vill köra bakåt eller framåt så det är nog lugnt. Typ...

Blir som med "Deep rain", "Deep drive" det funkar nästan.
Eller gissa när du vill åka iväg och klimatiserar bilen tills dess.

Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 11:24
av Fredrik j
OfarligTesla skrev:Fredrik j skrev:Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Som tur är växlar man inte så ofta att ergonomin blir ett problem...
Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 11:25
av Remuz
Gissar att istället för körkort krävs implantat så hjärnan kan prata direkt med bilen. Kommer ju inte gå att fickparkera med den eftersom ratten är trasig och bilen ska gissa sig till vilket håll man vill. Brukar ha 40cm bakom och framför när jag parkerat en normal dag i Stockholm.
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 11:28
av thebishop
Fredrik j skrev:OfarligTesla skrev:Fredrik j skrev:Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Som tur är växlar man inte så ofta att ergonomin blir ett problem...
Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Design är egentligen hur saker fungerar också, inte bara utseende. Så det är ett offer av ergonomi för utseende.
Som en vis man sade:
“The design is not just what it looks like and feels like. The design is how it works” — Steve Jobs
Re: Model S/X part 2
Postat: 28 jan 2021 11:33
av OfarligTesla
Fredrik j skrev:
Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Ja kanske, om ergonomin inte är viktig spelar det väl ingen större roll? Finns mycket som inte är speciellt ergonomiskt men som används sällan så det spelar ingen roll, allt från TV-fjärren till lampknappar.