Tesla lämnar ju ingen avkastning. Du behöver ju sälja aktier om du vill leva på dom.pejvic skrev:ja alltså, jag skulle inte behöva jobba faktiskt. men det är rätt trist att inte göra nåt alls.Svenssons skrev:Det kanske redan är fixat? Vilket land har lägst skatt på aktieförsäljning?taliz skrev:Sluta jobba och dra till ett varmt land?pejvic skrev:Ärligt - vad skall man göra med alla pengarna. Detta slår ju mitt appleinnehav med hästlängder. En ny Y, yes, men sen då.
Jag har det mesta i ISK, så jag behåller gärna aktierna i Sverige.
Dock lönsammare att bo i USA, vi har ju förlorat ca 16% i Valutaförluster på tesla. Dvs amerikanerna har tjänat mkt mer än oss på dem.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Svag utveckling av tsla-kursen på senare tid.
Nu får det ju för f*n hända nått snart.
Allt ser ju så lovande ut.
Det byggs nya toppmoderna fabriker i rasande takt.
Man leder elbilsracet, man slipper vada i det fossila
träsket som andra tillverkare tvingas till.
Batterilagring och soltak.
FSD!
4680!!
Och ändå vill det liksom inte lossna riktigt.
Nä, nu säljer jag snart skiten.
Nu får det ju för f*n hända nått snart.
Allt ser ju så lovande ut.
Det byggs nya toppmoderna fabriker i rasande takt.
Man leder elbilsracet, man slipper vada i det fossila
träsket som andra tillverkare tvingas till.
Batterilagring och soltak.
FSD!
4680!!
Och ändå vill det liksom inte lossna riktigt.
Nä, nu säljer jag snart skiten.

Det som driver upp kursen kanske bara helt enkelt är det faktum att alla vill hinna handla på kortare tid. Stängt igår och halvdag idag.
Jag lyssnade på förra veckans avanzapodden på cykeln idag. Det handlade lite om elbilsaktier. Inte så intressant men de nämnde statistik för avanzianernas Teslainnehav. Medelvärdet var 400tkr och median 35tkr. Bra siffror. Förhoppningsvis är det många som varit med på uppgången från förra året 

- Teslaspolen
- Teslaägare
Det går bra nu. 
Vi tar och varvar aktievärdet en gång till, va?

Vi tar och varvar aktievärdet en gång till, va?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- ChristerSjo
- Teslaägare
Ur ekonomisk teori har inte utdelningen någon grundläggande betydelse för värdet av en aktie på kort sikt. Allt handlar om kassaflöden och kassa. Blir du rikare när du plockar ut 1000 kr från ditt bankkonto?Mickep skrev:Och fortfarande gör de ingen utdelning...
Utdelning är bra då bolaget inte anser sig kunna få, av investerarnas, förväntad avkastning på sin kassa genom investeringar.
Sedan är ju ekonomisk teori lite stelbent med sina grundläggande antaganden och i kombination med att människor inte tänker enligt ekonomisk teori.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Att mycket av det Larafo räknar upp redan är inräknat i kursen...pejvic skrev:hur ser ni andra på att värdet på bolaget är 4,700 Miljarder?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tanken med att äga aktier är egentligen att få del av bolagets vinster via utdelning. Allt annat är bara på papperet.ChristerSjo skrev:Ur ekonomisk teori har inte utdelningen någon grundläggande betydelse för värdet av en aktie på kort sikt. Allt handlar om kassaflöden och kassa. Blir du rikare när du plockar ut 1000 kr från ditt bankkonto?Mickep skrev:Och fortfarande gör de ingen utdelning...
Utdelning är bra då bolaget inte anser sig kunna få, av investerarnas, förväntad avkastning på sin kassa genom investeringar.
Sedan är ju ekonomisk teori lite stelbent med sina grundläggande antaganden och i kombination med att människor inte tänker enligt ekonomisk teori.
Det kan väl diskuteras men det kanske är din tanke? Vad jag lärt mig är köp att investering i aktier är till för att finansiera och möjliggöra ett företags verksamhet. Finns garanterat många företag som aldrig haft aktieutdelning och som är mycket äldre än Tesla. Jag är helt övertygad om att majoriteten av de som har aktier i Tesla (inklusive tex Elon Musk) inte investerat pengar i aktier för att få aktieutdelning.Banane skrev:
Tanken med att äga aktier är egentligen att få del av bolagets vinster via utdelning. Allt annat är bara på papperet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Att få del av bolagets vinst är den ursprungliga idén med aktier. Att vissa köper aktier av altruistiska skäl är något helt annat.Svenssons skrev:Det kan väl diskuteras men det kanske är din tanke? Vad jag lärt mig är köp att investering i aktier är till för att finansiera och möjliggöra ett företags verksamhet. Finns garanterat många företag som aldrig haft aktieutdelning och som är mycket äldre än Tesla. Jag är helt övertygad om att majoriteten av de som har aktier i Tesla (inklusive tex Elon Musk) inte investerat pengar i aktier för att få aktieutdelning.Banane skrev:
Tanken med att äga aktier är egentligen att få del av bolagets vinster via utdelning. Allt annat är bara på papperet.
Idag så handlar det nog mer om spekulation precis som du säger.
Nej nej alla stora investmentbolag och banker har idag policys som säger att man investerar i bolag av ren godhet.
Kvartalsekonomi och lönsamhet som leder till ev avkastning är bara elakt förtal.
Sånt är det ingen som håller på med.
Kvartalsekonomi och lönsamhet som leder till ev avkastning är bara elakt förtal.
Sånt är det ingen som håller på med.
Tror inte många som startar aktiebolag för det av altruistiska skäl. När Tesla startades tror jag det varken var av altruistiska skäl eller för att spekulera...Banane skrev:Att få del av bolagets vinst är den ursprungliga idén med aktier. Att vissa köper aktier av altruistiska skäl är något helt annat.Svenssons skrev:Det kan väl diskuteras men det kanske är din tanke? Vad jag lärt mig är köp att investering i aktier är till för att finansiera och möjliggöra ett företags verksamhet. Finns garanterat många företag som aldrig haft aktieutdelning och som är mycket äldre än Tesla. Jag är helt övertygad om att majoriteten av de som har aktier i Tesla (inklusive tex Elon Musk) inte investerat pengar i aktier för att få aktieutdelning.Banane skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Företag som kan förvandla all vinst till tillväxt och marknadsandelar har väldigt sällan utdelning och har de utdelning så brukar den vara så försvinnande liten att det inte spelar någon roll.
Företag som är etablerade på mogna marknader brukar ha sämre möjligheter till tillväxt och de brukar ofta dela ut delar av vinsten. Både för att få stabila ägare och för att undvika belastningen av för mycket pengar.
Företag som är etablerade på mogna marknader brukar ha sämre möjligheter till tillväxt och de brukar ofta dela ut delar av vinsten. Både för att få stabila ägare och för att undvika belastningen av för mycket pengar.
Värt att tänka på om man funderar på att sälja sina Tesla aktier och köpa sig en Tesla.
Det finns ju olika skäl att köpa aktier. Men från början var det väl att visa hur mycket av bolaget man ägde och därmed hur mycket man hade rätt att bestämma?Banane skrev:Tanken med att äga aktier är egentligen att få del av bolagets vinster via utdelning. Allt annat är bara på papperet.ChristerSjo skrev:Ur ekonomisk teori har inte utdelningen någon grundläggande betydelse för värdet av en aktie på kort sikt. Allt handlar om kassaflöden och kassa. Blir du rikare när du plockar ut 1000 kr från ditt bankkonto?Mickep skrev:Och fortfarande gör de ingen utdelning...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Påminn mig inte... Jag sålde aktier för ca 300 000:- när jag skulle betala min Model X 2016...Sabbe skrev:Värt att tänka på om man funderar på att sälja sina Tesla aktier och köpa sig en Tesla.
Gubben jag brukar tjata om köpte ju en bil och aktier för lika mycket någon gång 2013...Sabbe skrev:Värt att tänka på om man funderar på att sälja sina Tesla aktier och köpa sig en Tesla.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Svenssons skrev:Tror inte många som startar aktiebolag för det av altruistiska skäl. När Tesla startades tror jag det varken var av altruistiska skäl eller för att spekulera...Banane skrev:Att få del av bolagets vinst är den ursprungliga idén med aktier. Att vissa köper aktier av altruistiska skäl är något helt annat.Svenssons skrev:Det kan väl diskuteras men det kanske är din tanke? Vad jag lärt mig är köp att investering i aktier är till för att finansiera och möjliggöra ett företags verksamhet. Finns garanterat många företag som aldrig haft aktieutdelning och som är mycket äldre än Tesla. Jag är helt övertygad om att majoriteten av de som har aktier i Tesla (inklusive tex Elon Musk) inte investerat pengar i aktier för att få aktieutdelning.Banane skrev:
Vad pratar du om? Vi pratar väl om att köpa aktier här?
Värdet i bolag med stark tillväxt är förhoppningen om stora vinster längre fram. Om Tesla aldrig någonsin förväntas gå med vinst är aktien mer eller mindre värdelös.Jordad skrev:Företag som kan förvandla all vinst till tillväxt och marknadsandelar har väldigt sällan utdelning och har de utdelning så brukar den vara så försvinnande liten att det inte spelar någon roll.
Skälet att köpa aktier var ju från början att få del av företagets vinster, ett sätt att få sina egna pengar att växa. Vissa stora aktieägare kunde ju genom sitt röstetal dessutom påverka företagets verksamhet, naturligtvis i syfte att få sin aktieinvestering att löna sig bättre, antingen genom högre aktieutdelning eller genom att på så sätt driva upp kursen så att de sedan kunnat sälja med god förtjänst.
Men samtidigt blev ju en parallell verksamhet att spekulera i aktier och det är nog i dag det största incitamentet för att handla med aktier. Att man ska kunna göra pengar på att köpa och sälja i rätt tid. Då skiter man nog i om aktierna man handlar med ger utdelning eller inte.
Drivkraften för i princip alla aktieägare har nog i alla tider varit utsikten att tjäna pengar, fast på olika sätt.
Men samtidigt blev ju en parallell verksamhet att spekulera i aktier och det är nog i dag det största incitamentet för att handla med aktier. Att man ska kunna göra pengar på att köpa och sälja i rätt tid. Då skiter man nog i om aktierna man handlar med ger utdelning eller inte.
Drivkraften för i princip alla aktieägare har nog i alla tider varit utsikten att tjäna pengar, fast på olika sätt.
Ja och när man startar ett aktiebolag eller är med att starta upp ett aktiebolag så är det aktier som man köper. Det är samma sak oavsett när man köper in sig i bolag, det är aktier som man köper. Vid uppstart och vid nyemissioner så är det visserligen bolaget som får pengarna direkt, på börsen är det tidigare aktieägare som får pengarna man betalar för aktierna. Tanken med aktier är enligt mig inte att få utdelning från aktieägandet.Banane skrev:
Vad pratar du om? Vi pratar väl om att köpa aktier här?
Även spekulanter bör bry sig om framtida vinster. Någon ska ju vilja köpa aktien av dig för ett högre pris i framtiden, och bör ju utsikterna för framtida vinster se bättre ut, annars är liknar det ju ett ponzibedrägeri.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS