Sida 221 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 16:00
av Robertrimmevik
Bjelke skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
HelectriC skrev:
ingen som har skaffat en eTron 60 S? Hade varit kul att höra lite om hur den är.
Verkar inte finnas några registrerade i Sverige ännu.

Men den tycks vilja ha ännu mer energi från batteriet, vilket verkar rimligt med en tredje elmotor.

Borde inte utvecklingen gå mot lite snålare elbilar?

https://motor.no/a/173484
Snålare bilar kommer det nog också att bli fler av så småningom, men det går lite segt kanske...
Fast behöves det egentligen läggas så mycket krut på snålare elbilar. Går batteriutvevklingen som väntat så går väll en ny e-tron 70 mil om fem år. Och just nu går hälften av min förbrukning åt till att värma bilen och till laddförluster. (Uteslutande stadskörning i vinter)
Bygger vi allt för snåla bilar så kommer familjebilarna gå över hundra mil. Och då byggs det gigantiska snabbladdarnätverk helt i onödan. Behövs i stort sett bara destinationsladdning då.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 16:10
av Robertrimmevik
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 16:27
av Off Grid Byggaren
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 17:22
av Robertrimmevik
Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 18:16
av Off Grid Byggaren
Robertrimmevik skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?

Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 20:35
av johanfh
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 20:58
av Credde
johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis, då är det enbart det långa (kanske) väntan nu. Men den som väntar på nåt gott... 8-)

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 21:02
av johanfh
Credde skrev:
johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis, då är det enbart det långa (kanske) väntan nu. Men den som väntar på nåt gott... 8-)
Ja precis, leverans i april...Så hinner jag leta upp en laddstolpe under tiden :)

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 21:16
av mati
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 22:51
av Robertrimmevik
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Zalman3 skrev:

Med omedelbar verkan får både e-tron 55 quattro och e-tron Sportback 55 quattro tillgång till en andra ombordladdare som kunderna kan beställa. Denna nya ombordladdare, som hanterar växelströmsladdningen (AC, det vill säga den långsammare typen av laddning), har dubbelt så hög effekt jämfört med den tidigare ombordladdaren – 22 i stället för 11 kW (kilowatt).
Typ 2-kabeln som hör till bilen är sedan tidigare anpassad för 22 kW.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... -laddning/
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Hade jag kunnat beställa dubbelladdaren för två år sedan så hade jag gjort det. Jag var rätt så besviken att den möjligheten inte fanns då, bilen kändes som ett nedköp i just den punkten. Idag är jag glad att jag har sparat de pengarna. Det hade varit bortkastat. Förutsättningarna har ju förändrats helt.
Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 22:53
av Robertrimmevik
johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis. Tror inte att du kommer att bli besviken.

Re: Audi e-tron

Postat: 25 nov 2020 23:30
av martinot
johanfh skrev:
Beställde min Etron 55 idag. Ska bli riktigt spännande att börja köra elbil!
Grattis till att bli elbilsägare, och till en jättefin bil! :)

Re: Audi e-tron

Postat: 26 nov 2020 00:07
av Eldsig
Antar att det är önsketänkande från mig. Men när man nämner den befintliga kabeln som följde med bilen så låter det ju lite som att befintliga E-tronägare kan uppgradera.
Verkar endast gälla för bilar som beställs från och med idag.
Tidigare laddkabeln är endast för 11 kW.

Utrymmet där den extra laddaren ska sitta verkar dock finnas även på tidigare bilar.

Har du möjlighet att ladda med 22kW någonstans?

Jag ville gärna ha det tillbehöret, men inser nu att det aldrig hade kommit till användning för min del.
Laddare.JPG
Skulle kunna vara guld värt om den enda 50kW-laddaren i Storuman är ur funktion.(eller kö)Det är två 22kW-laddare bredvid. Låt säga att det är riktigt dåligt väder till fjällen. Det skulle innebära 1,5 timme istället för 3 timmar laddning. Samma situation skulle kunna hända i Åsele. Där står det också två 22kW-laddare bredvid 50kW-laddaren. Skulle kännas klart mycket bättre med en 22kW ombordladdare.
Ser det också som långt ifrån osannolikt att dessa 50kW-laddare skulle kunna vara ur funktion. Den i Lycksele som är av samma fabrikat har varit ur funktion i 2 månader nu.(vilket i sig kan komma att resultera i kö i Storuman.)

Ok, det är egentligen då för alla dem som kör i områden där det inte finns utbyggd snabbladdar infrastruktur?

Och under förutsättning att det finns vissa 22 kW laddare att tillgå.
I Gävle har vi en hel hög med 22kw publika "gratisladdare" (vissa mot p-avgift), som många hade uppskattat lite extra om kunnat nyttja effekten.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 nov 2020 06:50
av mati
Robertrimmevik skrev:
Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.
Det förstår jag. Men jag kör ju numera knappt utanför tomtgränsen längre. Det skulle nästan funka med en förlängningssladd. ;) Dubbelladdare känns hursomhelst ganska överflödigt för mig nu. Jag älskade dubbelladdaren i min gamla Model S. Men det var andra tider.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 nov 2020 08:34
av HelectriC
mati skrev:
Robertrimmevik skrev:
Förutom i laddöknen. Norrlands inland. Tycker inte riktigt om att förlita mig på enstaka 50kW-laddare som kan vara ur funktion.
Det förstår jag. Men jag kör ju numera knappt utanför tomtgränsen längre. Det skulle nästan funka med en förlängningssladd. ;) Dubbelladdare känns hursomhelst ganska överflödigt för mig nu. Jag älskade dubbelladdaren i min gamla Model S. Men det var andra tider.
Ska man bara ärlig så är väl hela bilen överflödig för dig just nu ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2020 12:39
av Issa

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2020 12:57
av Off Grid Byggaren
Antagligen för handlaren, planen är väl export till Norge efter 24 månader.

Tillkommer moms, försäkring, högre leasingavgift första 7 månaderna tills miljöbilsbonusen betalats ut.

Och verkar bara ingå 500 mil per år.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2020 18:54
av dd88
Audi testar Q4 i Sverige nu i dagarna, ser bra ut.
149119EF-3424-4E3E-8BC5-19AE3BC9D8AF.jpeg
https://audiclubna.org/audi-q4-e-tron-s ... in-sweden/

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2020 22:16
av martinot
Nice! :)

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2020 22:26
av Issa
1000 mil ingår. Detta är för företagare.
Nästan samma månadskostnad som en id3 för en bil som kostar en mille. 24 månader också. Ville bara dela med mig av en bra deal.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2020 22:45
av Nect
Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2020 22:46
av NiklasTesla
Nect skrev:
Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Köp en Model Y istället.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2020 22:53
av Nect
NiklasTesla skrev:
Nect skrev:
Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Köp en Model Y istället.
Y finns inte att köpa än (byter bil nu i vår). :)

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2020 22:59
av taliz
dd88 skrev:
Audi testar Q4 i Sverige nu i dagarna, ser bra ut.
149119EF-3424-4E3E-8BC5-19AE3BC9D8AF.jpeg
https://audiclubna.org/audi-q4-e-tron-s ... in-sweden/
Tycker ID4 ser mkt bättre ut.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 nov 2020 23:05
av Off Grid Byggaren
Nect skrev:
Hej!

Ni som har kört e-tron ett tag hur funkar appen nu? Fortfarande ett lotteri om det går att starta förvärmen? Och vad brukar ni ha för förbrukning långkörning till fjälls vintertid? (Med lite moms) eller kan man lita på indatan som ABRP har?

Har spanat in Tesla länge, men tyvärr så går inte min bättre hälft med på en Tesla... Hon vill ha en SUV (Model X faller bort då vi båda inte gillar modellen/utseendet).

Lånade hem en E-tron 50 över en helg i våras och tyckte som många andra att bilen är fin med bra känsla (fast inte wow som efter provkörningen med model s :lol: ). Och just nu finns det riktigt fina erbjudande på E-tron 55 (basic). Men är lite kluven hur våra fjällresor funkar där vi måste stanna och ladda en gång till stugan (Åsarna där det bara finns en 50 kW-laddare). Stå och vänta i Laddkö med sambo och barn är inte lockande... Men såg nu att 22kW ombordsladdare kommer komma så då kan man ju åtminstone ladda hyfsat fort medan man väntar på 50 kW-laddaren ska bli ledig!

För att inte svära i kyrkan kollar jag även på lite större Plug in hybrider så som BMW X5 som har bra räckvidd på el som skulle funka till 80-90% av alla våra resor (men den är som bekant vääldigt dyr...)
Och det är ju elbil jag innerst inne vill ha!
Appen funkar bättre nu. Om du tar e-tron 55 med 19 tum energisnåla fälgar så fixar du 30 mil vinterkörning i 100 km/h.
Då kan du ladda i Tönnebro eller nya Ionity Hudiksvall så kommer du fram. Förutsätter att du kan ladda vid stugan.