Sida 222 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 27 jan 2019 12:03
av nek0
https://www.jnytt.se/article/har-oppnar ... instation/
Det här med bensinstationer blir jag inte klok på. Hur tänker man? Tvättar man pengar, eller räknar man att vi ska ha avgasbilar 100 år till?
Bankeryd har ju redan 3 bensinstationer och så bygger de en till.
Eksjö Abborraviken inom en radie på ca 150m fanns 3 bensinstationer och så har de nyligen byggt en till.
Lekeryd 7km från Huskvarna fick en ny bensinstation för 2 veckor sedan.......

Re: Artikel i media

Postat: 27 jan 2019 12:13
av Jeppe_E
nek0 skrev:
https://www.jnytt.se/article/har-oppnar ... instation/
Det här med bensinstationer blir jag inte klok på. Hur tänker man? Tvättar man pengar, eller räknar man att vi ska ha avgasbilar 100 år till?
Bankeryd har ju redan 3 bensinstationer och så bygger de en till.
Eksjö Abborraviken inom en radie på ca 150m fanns 3 bensinstationer och så har de nyligen byggt en till.
Lekeryd 7km från Huskvarna fick en ny bensinstation för 2 veckor sedan.......
Nä, men 20-30 år till och livslängden på en bensinpump är betydligt kortare än så.

Re: Artikel i media

Postat: 27 jan 2019 12:40
av TeslaTissel
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tuse ... n-tar-over


Den här artikeln missade jag i veckan.
- Typisk rubrik: Tusentals jobb försvinner när elbilen tar över
Fordonskomponentgruppen borde ta sig i örat?
Så dags komma och be om tröst nu?

Tusentals jobb försvinner när elbilen tar över
Publicerad 20 januari 2019
När fordonsbranschen går över till elbilar så hotas tiotusentals jobb i produktionen och montering av bilarna. Detta eftersom det behövs färre delar och produktionen är lättare att automatisera. Samtidigt ställs andra kunskapskrav för att bygga elbilar.
Jämfört med traditionella fossildrivna bilar behövs färre delar till elbilar – var tredje del försvinner. Delar som i dag monteras och tillverkas av någon, men som inte kommer att behövas i framtidens elbilar.

– En dieselmotor har många fler delar och är väldigt arbetskraftsintensiv. En elmotor består av färre delar och den kan också produceras mer automatiserat. Därför behövs det färre människor som jobbar med det här, säger Martin Sköld som är fordonsforskare på Handels i Stockholm.

Problem för tillverkarna
Fordonsbranschen är stor i Sverige. Branschorganisationen Fordonskomponentgruppen samlar 350 underleverantörsföretag som sysselsätter ungefär 80 000 personer.

– Vart femte medlemsföretag säger att de skulle få stora problem att gå från fossildrivna drivlinor till eldrivna. Taget arbetskraft så blir det många människor som blir påverkade om man inte gör något åt det, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Andra människor behövs
Martin Sköld på Handels tror att det behövs nya människor för att tillverka framtidens elbilar.

– Jag tror att det är bråttom i många fall och då är risken mycket stor att man behöver ta den kompetensen som finns till buds nu istället, säger forskaren Martin Sköld.

Underleverantörerna vill se statliga initiativ för att klara att ta tekniksteget. Särskilt eftersom utveckling mot elfordon drivs på av politiska beslut för att begränsa växthuseffekter.

– Vi behöver riskkapital särskilt riktad mot småföretagen för att man ska kunna ta sig förbi puckeln från traditionell teknik till något annat, säger Fredrik Sidahl på Fordonskomponentgruppen till SVT Nyheter.

Re: Artikel i media

Postat: 27 jan 2019 13:11
av nek0
TeslaTissel skrev:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tuse ... n-tar-over


Den här artikeln missade jag i veckan.
- Typisk rubrik: Tusentals jobb försvinner när elbilen tar över
Fordonskomponentgruppen borde ta sig i örat?
Så dags komma och be om tröst nu?

Tusentals jobb försvinner när elbilen tar över
Publicerad 20 januari 2019
När fordonsbranschen går över till elbilar så hotas tiotusentals jobb i produktionen och montering av bilarna. Detta eftersom det behövs färre delar och produktionen är lättare att automatisera. Samtidigt ställs andra kunskapskrav för att bygga elbilar.
Jämfört med traditionella fossildrivna bilar behövs färre delar till elbilar – var tredje del försvinner. Delar som i dag monteras och tillverkas av någon, men som inte kommer att behövas i framtidens elbilar.

– En dieselmotor har många fler delar och är väldigt arbetskraftsintensiv. En elmotor består av färre delar och den kan också produceras mer automatiserat. Därför behövs det färre människor som jobbar med det här, säger Martin Sköld som är fordonsforskare på Handels i Stockholm.

Problem för tillverkarna
Fordonsbranschen är stor i Sverige. Branschorganisationen Fordonskomponentgruppen samlar 350 underleverantörsföretag som sysselsätter ungefär 80 000 personer.

– Vart femte medlemsföretag säger att de skulle få stora problem att gå från fossildrivna drivlinor till eldrivna. Taget arbetskraft så blir det många människor som blir påverkade om man inte gör något åt det, säger Fordonskomponentgruppens vd Fredrik Sidahl.

Andra människor behövs
Martin Sköld på Handels tror att det behövs nya människor för att tillverka framtidens elbilar.

– Jag tror att det är bråttom i många fall och då är risken mycket stor att man behöver ta den kompetensen som finns till buds nu istället, säger forskaren Martin Sköld.

Underleverantörerna vill se statliga initiativ för att klara att ta tekniksteget. Särskilt eftersom utveckling mot elfordon drivs på av politiska beslut för att begränsa växthuseffekter.

– Vi behöver riskkapital särskilt riktad mot småföretagen för att man ska kunna ta sig förbi puckeln från traditionell teknik till något annat, säger Fredrik Sidahl på Fordonskomponentgruppen till SVT Nyheter.
Gnälla, klaga måla fan på väggen. Kavla upp armarna istället och se till att du är redo när det är dags med den nya tekniken.
Kan man inte lära sig att göra något annat? Man behöver inte nya människor man behöver skola om de man redan har.

Re: Artikel i media

Postat: 27 jan 2019 13:17
av Teslalink
Det var bättre förr när man med manskraft plöjde åkrar. Det gav arbetstillfällen det.

Re: Artikel i media

Postat: 27 jan 2019 13:25
av TeslaTissel
Teslalink skrev:
Det var bättre förr när man med manskraft plöjde åkrar. Det gav arbetstillfällen det.
Det är både sant och ”sned-tänkt”.
- En måste förstå att allt vi gör är egentligen utveckling.
Nya erfarenheter byter hela tiden plats med det gamla, vi får nya yrkerstillfällen och den debatten har ju dragits hur många gånger som...

Allas vår förträngda barnslighet, alltså de lekfulla tänkandet har undertryckts av dem som inte vill vara på den nivån.
Det är den enskilde som driver utveckling framåt, om vi någon gång vågade tänka utanför ”kartongen”. Skulle faktiskt världen vara bättre att leva i.

Ett grovt tilltag som exempel, men läser man lite idé-historia och om Leonardo Da Vinci. - Så inser en vår hela potential.

Dom står still, det är vi själva som också kan hjälpa vår tillvaro, långt långt in i framtiden.

Ah, ni fattar hoppas jag?

Re: Artikel i media

Postat: 28 jan 2019 09:59
av wilfried
Elbilen snart billigast i inköp
Många ryggar tillbaka på grund av höga inköpspriser – men om fyra år är elbilarna billigare att köpa än fossildrivna modeller. Det förutspår elkraftbranschens intresseorganisation, som menar att marknaden är näst intill helt elektrifierad 2026.

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-28/e ... st-i-inkop

Re: Artikel i media

Postat: 28 jan 2019 10:17
av TeslaTissel
wilfried skrev:
Elbilen snart billigast i inköp
Många ryggar tillbaka på grund av höga inköpspriser – men om fyra år är elbilarna billigare att köpa än fossildrivna modeller. Det förutspår elkraftbranschens intresseorganisation, som menar att marknaden är näst intill helt elektrifierad 2026.

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-28/e ... st-i-inkop


Helt rätt, men bilindustrin har fattat noll till Tesla kom in som katten i deras karteller! :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 28 jan 2019 10:23
av Teslaspolen
wilfried skrev:
Elbilen snart billigast i inköp
Många ryggar tillbaka på grund av höga inköpspriser – men om fyra år är elbilarna billigare att köpa än fossildrivna modeller. Det förutspår elkraftbranschens intresseorganisation, som menar att marknaden är näst intill helt elektrifierad 2026.

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-28/e ... st-i-inkop
Snacka om att vi behöver flera laddplatser!

Re: Artikel i media

Postat: 28 jan 2019 11:12
av TeslaTissel
Teslaspolen skrev:
wilfried skrev:
Elbilen snart billigast i inköp
Många ryggar tillbaka på grund av höga inköpspriser – men om fyra år är elbilarna billigare att köpa än fossildrivna modeller. Det förutspår elkraftbranschens intresseorganisation, som menar att marknaden är näst intill helt elektrifierad 2026.

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-28/e ... st-i-inkop
Snacka om att vi behöver flera laddplatser!



Jupp och vi jobbar för det i våra FB-grupper och elbilsorganisationer.

Det är för bedrövligt att melllansverige är så dåligt försett med det trots väldigt energimedvetna kommuner?

Re: Artikel i media

Postat: 28 jan 2019 11:29
av Teslaspolen
TeslaTissel skrev:
Teslaspolen skrev:
wilfried skrev:
Elbilen snart billigast i inköp
Många ryggar tillbaka på grund av höga inköpspriser – men om fyra år är elbilarna billigare att köpa än fossildrivna modeller. Det förutspår elkraftbranschens intresseorganisation, som menar att marknaden är näst intill helt elektrifierad 2026.

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-28/e ... st-i-inkop
Snacka om att vi behöver flera laddplatser!



Jupp och vi jobbar för det i våra FB-grupper och elbilsorganisationer.

Det är för bedrövligt att melllansverige är så dåligt försett med det trots väldigt energimedvetna kommuner?
Inte så konstigt egentligen. Mycket svårt att anpassa sig till en S-kruva. "Finns inga elbilar" gäller hela toden fram tills det plötsligt kryllar av dom precis överallt.

Re: Artikel i media

Postat: 28 jan 2019 13:53
av Jeppe_E
wilfried skrev:
Elbilen snart billigast i inköp
Många ryggar tillbaka på grund av höga inköpspriser – men om fyra år är elbilarna billigare att köpa än fossildrivna modeller. Det förutspår elkraftbranschens intresseorganisation, som menar att marknaden är näst intill helt elektrifierad 2026.

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-28/e ... st-i-inkop
Återigen behöver vi tänka lite här. När de säger elektrifierad, så är det inte samma sak som att det är rena elbilar som åsyftas. Det är fortfarande fossilbilar med hjälpmotor.

Re: Artikel i media

Postat: 28 jan 2019 14:55
av wilfried
I höstas påstod Svenska kraftnät att det var så gott som säkert att kraftledningen skulle tas i drift den 31 mars i år, men nu ger myndigheten besked om att invigningen av likströmsförbindelsen skjuts fram till den 31 juli.
"Det är inte ett specifikt fel som uppehållit drifttagningen, utan det handlar om att få systemet att fungera under de förutsättningar som förekommer i det svenska stamnätet", skriver Svenska kraftnät i ett pressmeddelande.
– Det handlar om att få ihop funktionaliteterna internt i stationerna, säger Sverker Ekehage, projektansvarig för Sydvästlänken, som hävdar att arbetet går framåt och att "antalet avvikelser hela tiden krymper".

Är ni säkra på att stationen fungerar den 31 juli?
– Det är alltid en bedömning. Det dyker upp saker hela tiden. Projektet är ju fyra år försenat.
https://www.sydsvenskan.se/2019-01-28/s ... nde-gangen

Re: Artikel i media

Postat: 29 jan 2019 21:02
av TeslaTissel

Re: Artikel i media

Postat: 29 jan 2019 21:14
av chaffis75
https://www.skd.se/2019/01/28/nya-bussa ... andskrona/

Bara elbussar I Landskrona nu.. Visserligen mindre stad men kul att de slutat helt med diesel.
Kan berätta att de har framförallt blivit tystare i stan, så skönt.

Re: Artikel i media

Postat: 30 jan 2019 22:00
av Johnalm

Re: Artikel i media

Postat: 30 jan 2019 22:38
av Kriper
Johnalm skrev:
Håller med. Men väldigt motvilligt presenerat. :D

Re: Artikel i media

Postat: 30 jan 2019 23:51
av TeslaTissel
Kriper skrev:
Johnalm skrev:
Håller med. Men väldigt motvilligt presenerat. :D

Ingen som har nyckel till den artikeln??

:)

Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 05:46
av taliz
TeslaTissel skrev:
Kriper skrev:
Johnalm skrev:
Håller med. Men väldigt motvilligt presenerat. :D

Ingen som har nyckel till den artikeln??

:)
https://unv.is/dn.se/ekonomi/motor/fors ... 3-att-kora

Slutklämmen känns ju inte lite framtvingad. Som om det är ett problem för kunden att väntetiden är kort?!
På andra elbilar är väntetiden lång, och det är tydligen också dåligt..
Har aldrig sett någon artikel om fossilbilar där de försöker få kort väntetid att framstå som negativt.
"Ånej! du kan få din nya V60 på en vecka, Volvo är på väg i konkurs!"

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 07:25
av TeslaTissel
taliz skrev:
TeslaTissel skrev:
Kriper skrev:
Johnalm skrev:
Håller med. Men väldigt motvilligt presenerat. :D

Ingen som har nyckel till den artikeln??

:)
https://unv.is/dn.se/ekonomi/motor/fors ... 3-att-kora

Slutklämmen känns ju inte lite framtvingad. Som om det är ett problem för kunden att väntetiden är kort?!
På andra elbilar är väntetiden lång, och det är tydligen också dåligt..
Har aldrig sett någon artikel om fossilbilar där de försöker få kort väntetid att framstå som negativt.
"Ånej! du kan få din nya V60 på en vecka, Volvo är på väg i konkurs!"

Tack! Den var ju inte så tokig alls. ;)
Gnälligt om skärmen men det finns ju hundratals bilar med hastighetsmätare i mitten.

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 07:59
av TeslaTissel

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 08:09
av Bjelke
TeslaTissel skrev:
taliz skrev:
TeslaTissel skrev:
Kriper skrev:
Johnalm skrev:
Håller med. Men väldigt motvilligt presenerat. :D

Ingen som har nyckel till den artikeln??

:)
https://unv.is/dn.se/ekonomi/motor/fors ... 3-att-kora

Slutklämmen känns ju inte lite framtvingad. Som om det är ett problem för kunden att väntetiden är kort?!
På andra elbilar är väntetiden lång, och det är tydligen också dåligt..
Har aldrig sett någon artikel om fossilbilar där de försöker få kort väntetid att framstå som negativt.
"Ånej! du kan få din nya V60 på en vecka, Volvo är på väg i konkurs!"

Tack! Den var ju inte så tokig alls. ;)
Gnälligt om skärmen men det finns ju hundratals bilar med hastighetsmätare i mitten.
Jag håller med honom i det mesta av han testade, även det där med skärmen och avsaknaden av vissa knappar och inställningar, jag HAR
kört bilar med skärm i mitten och tyckte även då att det var skit rent ut sagt, och jag tycker också att en HUD borde finnas åtminstone som tillval för oss som
faktiskt skulle vilja ha det. Att fippla på skärmen för att ändra intervall på torkarna eller liknande inställningar på skärmen håller jag absolut med om, vilket för
vissa funktioner är lika på model S & X.
Knepigt att han påstår att alla fossilare måste till verkstad för uppdateringar för det är väl inte riktigt sant längre även om det gäller nästan alla...

En ovanligt bra test var det iaf :)

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 08:54
av Geni87
Bjelke skrev:
TeslaTissel skrev:
Tack! Den var ju inte så tokig alls. ;)
Gnälligt om skärmen men det finns ju hundratals bilar med hastighetsmätare i mitten.
Jag håller med honom i det mesta av han testade, även det där med skärmen och avsaknaden av vissa knappar och inställningar, jag HAR
kört bilar med skärm i mitten och tyckte även då att det var skit rent ut sagt, och jag tycker också att en HUD borde finnas åtminstone som tillval för oss som
faktiskt skulle vilja ha det. Att fippla på skärmen för att ändra intervall på torkarna eller liknande inställningar på skärmen håller jag absolut med om, vilket för
vissa funktioner är lika på model S & X.
Knepigt att han påstår att alla fossilare måste till verkstad för uppdateringar för det är väl inte riktigt sant längre även om det gäller nästan alla...

En ovanligt bra test var det iaf :)
Håller med, ganska balanserat test. Och jag håller även med om skärmen och avsaknaden av info (hastighet, navigation) bakom ratten. Bara för att det finns andra bilar som har liknande lösningar betyder det inte att alla gillar det, finns liksom ingen sån koppling, jag tycker att det är lika dåligt i en Citroen eller vilka bilar det nu är som har det. :)

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 09:02
av bylund
Kul att Swärd anammat benämningen ”avgasbilar”.

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 09:26
av boreno
Swärds artikel var ändå bland de bättre jag läst (från en icke-elbils journalist), att det finns några missar (framförallt i ekonomidelen) accepterar jag. Men jag stör mig på personkulten som man försöker bygga kring LS, den är omotiverad. På DN:s "framsida" är det tydligt att artikelinnehåll inte är det enda som är i fokus (hur många artiklar presenteras med 30% av utrymmet dedikerat till en bild på journalisten?):
Screenshot 2019-01-31 at 09.19.24.png