Sida 223 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 09:56
av TiborBlomhall
"DN har som första tidning fått låna den första pressbilen." Tidning, ja. För jag var före honom :lol:

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 10:21
av 12man
bylund skrev:
Kul att Swärd anammat benämningen ”avgasbilar”.
5ggr skrev han det, vad krävs för att dra in en 7tums spik

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 11:01
av helix
Bjelke skrev:
Jag håller med honom i det mesta av han testade, även det där med skärmen och avsaknaden av vissa knappar och inställningar, jag HAR
kört bilar med skärm i mitten och tyckte även då att det var skit rent ut sagt, och jag tycker också att en HUD borde finnas åtminstone som tillval för oss som
faktiskt skulle vilja ha det. Att fippla på skärmen för att ändra intervall på torkarna eller liknande inställningar på skärmen håller jag absolut med om, vilket för
vissa funktioner är lika på model S & X.
Knepigt att han påstår att alla fossilare måste till verkstad för uppdateringar för det är väl inte riktigt sant längre även om det gäller nästan alla...

En ovanligt bra test var det iaf :)
Mina föräldrar har en relativt ny BMW med HUD och den bilen har jag kört en hel del både på kortare och längre sträckor. Informationen i framrutan blir mer som en stor irriterande lysande insekt som stör när jag inte vill ha informationen (vilket jag inte alltid behöver) :). När man behöver info om hastighet så fås detta snabbt ändå på samma sätt som info om bakomvarande trafik genom en snabb titt i backspeglarna.

Känns som HUD blivit en innegrej som folk tror man behöver. Vid en kortare provkörning kan det nog tyckas vara lite ballt och verka smart. Men i praktiken är min erfarenhet att det inte direkt tillför något. Men alla tycker vi olika :)

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 11:24
av Bjelke
helix skrev:
Bjelke skrev:
Jag håller med honom i det mesta av han testade, även det där med skärmen och avsaknaden av vissa knappar och inställningar, jag HAR
kört bilar med skärm i mitten och tyckte även då att det var skit rent ut sagt, och jag tycker också att en HUD borde finnas åtminstone som tillval för oss som
faktiskt skulle vilja ha det. Att fippla på skärmen för att ändra intervall på torkarna eller liknande inställningar på skärmen håller jag absolut med om, vilket för
vissa funktioner är lika på model S & X.
Knepigt att han påstår att alla fossilare måste till verkstad för uppdateringar för det är väl inte riktigt sant längre även om det gäller nästan alla...

En ovanligt bra test var det iaf :)
Mina föräldrar har en relativt ny BMW med HUD och den bilen har jag kört en hel del både på kortare och längre sträckor. Informationen i framrutan blir mer som en stor irriterande lysande insekt som stör när jag inte vill ha informationen (vilket jag inte alltid behöver) :). När man behöver info om hastighet så fås detta snabbt ändå på samma sätt som info om bakomvarande trafik genom en snabb titt i backspeglarna.

Känns som HUD blivit en innegrej som folk tror man behöver. Vid en kortare provkörning kan det nog tyckas vara lite ballt och verka smart. Men i praktiken är min erfarenhet att det inte direkt tillför något. Men alla tycker vi olika :)
Absolut är det så, det hör jag även här på jobbet, några gillar det (HUD) och andra tycker det stör. Jag hade det på en BMW (hyrbil) nyligen och tyckte det var helt fantastiskt och även sambon gillade det, den bilen
körde ett par hundra mil med. Hade man det som tillval på 3:an (och gärna på S % X också) så fick man åtminstone VALET att ha det. Och väljer man till det så är det ju skitenkelt att ha en knapp där man
stänger av det om man stör sig på det nån gång :)

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 11:35
av Verdi
helix skrev:
Bjelke skrev:
Jag håller med honom i det mesta av han testade, även det där med skärmen och avsaknaden av vissa knappar och inställningar, jag HAR
kört bilar med skärm i mitten och tyckte även då att det var skit rent ut sagt, och jag tycker också att en HUD borde finnas åtminstone som tillval för oss som
faktiskt skulle vilja ha det. Att fippla på skärmen för att ändra intervall på torkarna eller liknande inställningar på skärmen håller jag absolut med om, vilket för
vissa funktioner är lika på model S & X.
Knepigt att han påstår att alla fossilare måste till verkstad för uppdateringar för det är väl inte riktigt sant längre även om det gäller nästan alla...

En ovanligt bra test var det iaf :)
Mina föräldrar har en relativt ny BMW med HUD och den bilen har jag kört en hel del både på kortare och längre sträckor. Informationen i framrutan blir mer som en stor irriterande lysande insekt som stör när jag inte vill ha informationen (vilket jag inte alltid behöver) :). När man behöver info om hastighet så fås detta snabbt ändå på samma sätt som info om bakomvarande trafik genom en snabb titt i backspeglarna.

Känns som HUD blivit en innegrej som folk tror man behöver. Vid en kortare provkörning kan det nog tyckas vara lite ballt och verka smart. Men i praktiken är min erfarenhet att det inte direkt tillför något. Men alla tycker vi olika :)

Jag tror det är tvärtom. Irriterande först men sen när man vant sig är det rätt skönt. Har dock bara haft det i ett halvår på egen bil. Kan väl inte såg att jag saknar det jättemycket. Förutom navigationen som är jätteskönt att ha i synfältet när man kör i städer med mycket bilar och många filer att ha koll på.

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 12:33
av Svenssons
bylund skrev:
Kul att Swärd anammat benämningen ”avgasbilar”.
Tänkte på det också! Något har vi lyckats med. Avgasbilar är ju en bättre benämning på alla bilar som avger avgaser. Fossilbil funkar egentligen inte eftersom en bensin/diesel/gasol kan köra på förnybart bränsle lika gärna istället för fossila bränslen. Avgaserna är dock där oavsett bränsle.

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 12:37
av Geni87
Verdi skrev:
helix skrev:
Bjelke skrev:
Jag håller med honom i det mesta av han testade, även det där med skärmen och avsaknaden av vissa knappar och inställningar, jag HAR
kört bilar med skärm i mitten och tyckte även då att det var skit rent ut sagt, och jag tycker också att en HUD borde finnas åtminstone som tillval för oss som
faktiskt skulle vilja ha det. Att fippla på skärmen för att ändra intervall på torkarna eller liknande inställningar på skärmen håller jag absolut med om, vilket för
vissa funktioner är lika på model S & X.
Knepigt att han påstår att alla fossilare måste till verkstad för uppdateringar för det är väl inte riktigt sant längre även om det gäller nästan alla...

En ovanligt bra test var det iaf :)
Mina föräldrar har en relativt ny BMW med HUD och den bilen har jag kört en hel del både på kortare och längre sträckor. Informationen i framrutan blir mer som en stor irriterande lysande insekt som stör när jag inte vill ha informationen (vilket jag inte alltid behöver) :). När man behöver info om hastighet så fås detta snabbt ändå på samma sätt som info om bakomvarande trafik genom en snabb titt i backspeglarna.

Känns som HUD blivit en innegrej som folk tror man behöver. Vid en kortare provkörning kan det nog tyckas vara lite ballt och verka smart. Men i praktiken är min erfarenhet att det inte direkt tillför något. Men alla tycker vi olika :)

Jag tror det är tvärtom. Irriterande först men sen när man vant sig är det rätt skönt. Har dock bara haft det i ett halvår på egen bil. Kan väl inte såg att jag saknar det jättemycket. Förutom navigationen som är jätteskönt att ha i synfältet när man kör i städer med mycket bilar och många filer att ha koll på.
Det där med navigationen tycker jag är en större grej än hastigheten faktiskt, otroligt skönt att ha den viktigaste navigationsinformationen i synfältet med hjälp av en HUD, eller bakom ratten på en display.

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 12:42
av Smutt
Tycker M3s navigation är helt underbar bästa jag någonsin provat

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 13:20
av dd88
Geni87 skrev:
Verdi skrev:
helix skrev:
Bjelke skrev:
Jag håller med honom i det mesta av han testade, även det där med skärmen och avsaknaden av vissa knappar och inställningar, jag HAR
kört bilar med skärm i mitten och tyckte även då att det var skit rent ut sagt, och jag tycker också att en HUD borde finnas åtminstone som tillval för oss som
faktiskt skulle vilja ha det. Att fippla på skärmen för att ändra intervall på torkarna eller liknande inställningar på skärmen håller jag absolut med om, vilket för
vissa funktioner är lika på model S & X.
Knepigt att han påstår att alla fossilare måste till verkstad för uppdateringar för det är väl inte riktigt sant längre även om det gäller nästan alla...

En ovanligt bra test var det iaf :)
Mina föräldrar har en relativt ny BMW med HUD och den bilen har jag kört en hel del både på kortare och längre sträckor. Informationen i framrutan blir mer som en stor irriterande lysande insekt som stör när jag inte vill ha informationen (vilket jag inte alltid behöver) :). När man behöver info om hastighet så fås detta snabbt ändå på samma sätt som info om bakomvarande trafik genom en snabb titt i backspeglarna.

Känns som HUD blivit en innegrej som folk tror man behöver. Vid en kortare provkörning kan det nog tyckas vara lite ballt och verka smart. Men i praktiken är min erfarenhet att det inte direkt tillför något. Men alla tycker vi olika :)

Jag tror det är tvärtom. Irriterande först men sen när man vant sig är det rätt skönt. Har dock bara haft det i ett halvår på egen bil. Kan väl inte såg att jag saknar det jättemycket. Förutom navigationen som är jätteskönt att ha i synfältet när man kör i städer med mycket bilar och många filer att ha koll på.
Det där med navigationen tycker jag är en större grej än hastigheten faktiskt, otroligt skönt att ha den viktigaste navigationsinformationen i synfältet med hjälp av en HUD, eller bakom ratten på en display.
HUD spås ju bli framtiden så gillar man det inte så är det nog bra att börja vänja sig. Just nu utvecklas det HUD med AR-funktioner, där hela framrutan kommer vara en skärm som varnar för vilt, ger färdanvisningar, "mörkerseende" osv. Kommer dröja några år men är väl den teknik jag längtar mest efter.

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 13:44
av Kevork
I DNs test står det "Bagagevolym: 425 liter (340 liter bak, 85 liter fram)"

Trodde det var 425 liter bak, känns orimligt att det bara skulle vara 340 liter. Nån som har koll på vad som stämmer?

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 13:45
av Geni87
Smutt skrev:
Tycker M3s navigation är helt underbar bästa jag någonsin provat
Navigationen är det inget fel på, den har funkat bra när jag har kört. :) Men man kan ha olika åsikter om vart informationen ska presenteras.

Re: Artikel i media

Postat: 31 jan 2019 13:58
av Verdi
Kevork skrev:
I DNs test står det "Bagagevolym: 425 liter (340 liter bak, 85 liter fram)"

Trodde det var 425 liter bak, känns orimligt att det bara skulle vara 340 liter. Nån som har koll på vad som stämmer?

Det är lite missvisande också för Tesla anger volym i liter som om man fyllde utrymmet med vätska. Andra tillverkare anger volym enligt VDA som ger en mindre siffra.

https://www.carsguide.com.au/car-advice ... ties-42010

Re: Artikel i media

Postat: 01 feb 2019 21:38
av TiborBlomhall
1549053358.png
:oops: :D

Re: Artikel i media

Postat: 01 feb 2019 21:48
av TeslaTissel
TiborBlomhall skrev:
1549053358.png
:oops: :D

Oj! Hela Sverige chockas av detta uttalande av en av de tyngsta experterna på området! :D

Re: Artikel i media

Postat: 01 feb 2019 22:44
av TiborBlomhall
TeslaTissel skrev:
Oj! Hela Sverige chockas av detta uttalande av en av de tyngsta experterna på området! :D
Nu är du faktiskt elak.
Jag försöker banta :mrgreen: ;)

Re: Artikel i media

Postat: 01 feb 2019 23:29
av Ola R
Tesla säger upp erfarna medarbetare enligt The Guardian. De har jobbat för länge och kostar mer än nyanställda.

https://www.theguardian.com/technology/ ... fs-company.

Re: Artikel i media

Postat: 02 feb 2019 11:44
av taliz
Svenssons skrev:
bylund skrev:
Kul att Swärd anammat benämningen ”avgasbilar”.
Tänkte på det också! Något har vi lyckats med. Avgasbilar är ju en bättre benämning på alla bilar som avger avgaser. Fossilbil funkar egentligen inte eftersom en bensin/diesel/gasol kan köra på förnybart bränsle lika gärna istället för fossila bränslen. Avgaserna är dock där oavsett bränsle.
Tycker också "avgasbilar" är mer talande än ICE/fossil etc.
Skall försöka tänka på att använda det framöver. :)

Re: Artikel i media

Postat: 03 feb 2019 19:31
av TeslaTissel
Jaha, en vän tipsade mig.

Först trodde jag det var ett år gammal artikel då jag lurades av bilden.

Men här dissas Tesla igen...

Teslaägare klagar på prestandan i vinterväder

”Teslas bilar klarar minusgrader illa. Batteriet försämras och dörrhandtag fryser fast av frosten. I sociala medier sprider sig nu ilskan bland Tesla-ägare på nordliga breddgrader, rapporter amerikanska Bloomberg”.

https://www.di.se/bil/teslaagare-klagar ... ntervader/

Re: Artikel i media

Postat: 03 feb 2019 19:37
av helix
TeslaTissel skrev:
Jaha, en vän tipsade mig.

Först trodde jag det var ett år gammal artikel då jag lurades av bilden.

Men här dissas Tesla igen...

Teslaägare klagar på prestandan i vinterväder

”Teslas bilar klarar minusgrader illa. Batteriet försämras och dörrhandtag fryser fast av frosten. I sociala medier sprider sig nu ilskan bland Tesla-ägare på nordliga breddgrader, rapporter amerikanska Bloomberg”.

https://www.di.se/bil/teslaagare-klagar ... ntervader/
...självklart seglar den direkt upp som etta på mest läst.
di.png

Re: Artikel i media

Postat: 03 feb 2019 19:42
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Jaha, en vän tipsade mig.

Först trodde jag det var ett år gammal artikel då jag lurades av bilden.

Men här dissas Tesla igen...

Teslaägare klagar på prestandan i vinterväder

”Teslas bilar klarar minusgrader illa. Batteriet försämras och dörrhandtag fryser fast av frosten. I sociala medier sprider sig nu ilskan bland Tesla-ägare på nordliga breddgrader, rapporter amerikanska Bloomberg”.

https://www.di.se/bil/teslaagare-klagar ... ntervader/
Det är en halvgammal nyhet från några veckor sedan. Tibor har en artikel om det. Alla bilar inklusive avgasbilar får kortare räckvidd på vintern. Avgasbilar kan visserligen nyttja spillvärmen från avgasmotorn men elbilar kan med fördel förvänrmas när de är ikopplade. Handtaget på Model 3 kan frysa precis som handtag på andra bilar kan frysa. På Model 3 får man ge det en smäll så att isen bryts.

Re: Artikel i media

Postat: 03 feb 2019 19:52
av Jeppe_E
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Jaha, en vän tipsade mig.

Först trodde jag det var ett år gammal artikel då jag lurades av bilden.

Men här dissas Tesla igen...

Teslaägare klagar på prestandan i vinterväder

”Teslas bilar klarar minusgrader illa. Batteriet försämras och dörrhandtag fryser fast av frosten. I sociala medier sprider sig nu ilskan bland Tesla-ägare på nordliga breddgrader, rapporter amerikanska Bloomberg”.

https://www.di.se/bil/teslaagare-klagar ... ntervader/
Det är en halvgammal nyhet från några veckor sedan. Tibor har en artikel om det. Alla bilar inklusive avgasbilar får kortare räckvidd på vintern. Avgasbilar kan visserligen nyttja spillvärmen från avgasmotorn men elbilar kan med fördel förvänrmas när de är ikopplade. Handtaget på Model 3 kan frysa precis som handtag på andra bilar kan frysa. På Model 3 får man ge det en smäll så att isen bryts.
Äsch.. fake news. Teslaägare är ju nöjdast av alla bilägare, så problemet med fastfrusna dörrhandtag kan ju inte vara stort.

Re: Artikel i media

Postat: 03 feb 2019 19:53
av Svenssons

Re: Artikel i media

Postat: 03 feb 2019 19:55
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Jaha, en vän tipsade mig.

Först trodde jag det var ett år gammal artikel då jag lurades av bilden.

Men här dissas Tesla igen...

Teslaägare klagar på prestandan i vinterväder

”Teslas bilar klarar minusgrader illa. Batteriet försämras och dörrhandtag fryser fast av frosten. I sociala medier sprider sig nu ilskan bland Tesla-ägare på nordliga breddgrader, rapporter amerikanska Bloomberg”.

https://www.di.se/bil/teslaagare-klagar ... ntervader/
Det är en halvgammal nyhet från några veckor sedan. Tibor har en artikel om det. Alla bilar inklusive avgasbilar får kortare räckvidd på vintern. Avgasbilar kan visserligen nyttja spillvärmen från avgasmotorn men elbilar kan med fördel förvänrmas när de är ikopplade. Handtaget på Model 3 kan frysa precis som handtag på andra bilar kan frysa. På Model 3 får man ge det en smäll så att isen bryts.
Äsch.. fake news. Teslaägare är ju nöjdast av alla bilägare, så problemet med fastfrusna dörrhandtag kan ju inte vara stort.
Javisst fasen är det det. Det tråkiga är att det är just Tesla de ger sig på?? Nissan tex verkar ingen känna till att de har stora bekymmer med uppdateringar av Nissan Connect #disconnect?

Re: Artikel i media

Postat: 03 feb 2019 19:58
av TeslaTissel
helix skrev:
TeslaTissel skrev:
Jaha, en vän tipsade mig.

Först trodde jag det var ett år gammal artikel då jag lurades av bilden.

Men här dissas Tesla igen...

Teslaägare klagar på prestandan i vinterväder

”Teslas bilar klarar minusgrader illa. Batteriet försämras och dörrhandtag fryser fast av frosten. I sociala medier sprider sig nu ilskan bland Tesla-ägare på nordliga breddgrader, rapporter amerikanska Bloomberg”.

https://www.di.se/bil/teslaagare-klagar ... ntervader/
...självklart seglar den direkt upp som etta på mest läst.


Antagligen är det just det tidningarna vill ha? Klick-bete åt Klickmonstren?
di.png

Re: Artikel i media

Postat: 03 feb 2019 20:12
av helix
Jeppe_E skrev:

Äsch.. fake news. Teslaägare är ju nöjdast av alla bilägare, så problemet med fastfrusna dörrhandtag kan ju inte vara stort.
Det handlar inte om svart eller vitt här. Det är HUR det framställs och överdrivs som är hela problemet kring mycket av den kritik mot Tesla som florerar runt i media.

Vi som äger Tesla och har levt med bilarna i flera år vet att mycket av det som skrivs i sammanhanget ofta är små problem som överdrivs samt problem som vi upplevt även på andra bilar vi ägt. Skillnaden är att det blir inte viralt med andra bilar och inga medier plockar upp den här typen av nyheter. Därav inte så märkligt att man på ett Tesla-forum poängterar detta när det dyker upp saker i media som i många fall saknar substans.

Jag tycker personligen det är lite synd att många får en felaktig (eller kanske ska säga skev?) bild av Tesla genom media. När man påpekar detta så blir man automatiskt en "fanboy" och sen är snurran igång... Rätt tröttsamt faktiskt!