Sida 226 av 231

Re: VW I.D

Postat: 03 jun 2024 13:28
av Norrbotten
Hej alla ID ägare.

Har en ID3 2021 som rullat nu ca 6400 mil. Är nöjd med bilen i övrigt men från förra sommarens ca 380-400km (ca 4000 mil) vid full laddning så är den nu nere på ca 300-315km. Är det möjligt? Hur är det för er med likvärdiga mil?

Re: VW I.D

Postat: 03 jun 2024 13:41
av Hoppsan_84
Har aldrig sett något i närheten av 380-400km på varken min Id4 eller Id3

Är det en 77kWh?

Min Id3 ligger runt 305km och har rullat 5000mil
Min Id4 ligger runt 360km och har rullat 11000mil

Re: VW I.D

Postat: 03 jun 2024 14:30
av Norrbotten
58 kWh

Nästan hela förra sommaren låg den på ca 380km och som mest 407km. Nu i år har bilen visat 307km som mest vilket är en enorm skillnad på ca 9-10 mån.

Fram till slutet förra sommaren har bilen i stort sett bara laddats hemma. Hösten och fram till idag har bilen laddats mera ofta i snabbladdare på grund av arbete runt hela Norrbotten. Kan det vara en faktor eller var förra årets siffror onormala.

Garantin säger 70% eller 16000mil.

307/420 = 73%

Re: VW I.D

Postat: 03 jun 2024 14:37
av OvePaHornet
Norrbotten skrev: 03 jun 2024 14:30
58 kWh

Nästan hela förra sommaren låg den på ca 380km och som mest 407km. Nu i år har bilen visat 307km som mest vilket är en enorm skillnad på ca 9-10 mån.

Fram till slutet förra sommaren har bilen i stort sett bara laddats hemma. Hösten och fram till idag har bilen laddats mera ofta i snabbladdare på grund av arbete runt hela Norrbotten. Kan det vara en faktor eller var förra årets siffror onormala.

Garantin säger 70% eller 16000mil.

307/420 = 73%
Har du kalibrerat BMSen? Också värt att tänka på är att det enbart är en ”gissning” hur långt du kommer. Den baseras på hur du tidigare kört.

Re: VW I.D

Postat: 03 jun 2024 15:21
av Norrbotten
Kör till 99% väldigt gubbigt och enligt hastighetsgränserna ;)

Hur kalibrerar man BMS och vad är det?

Re: VW I.D

Postat: 03 jun 2024 16:00
av Holve
Till vilken SOC laddas bilen? 100% jämt?

Re: VW I.D

Postat: 03 jun 2024 16:33
av lawe
Norrbotten skrev: 03 jun 2024 14:30
.... Garantin säger 70% eller 16000mil.

307/420 = 73%
Detta kommer behöva avgöras med mätning på verkstad. Min Polestar har tex en annan algoritm för beräkning av räckvidd nu jämfört med när den var ny.

Du kanske kan få hyfsad koll på hur mycket som "ryms i tanken" om du kör ner batteriet till 10%, laddar till 100% och kollar på laddaren/boxen hur mycket den matade in. Vissa laddförluster förekommer dock.

Re: VW I.D

Postat: 03 jun 2024 18:37
av krille
Norrbotten skrev: 03 jun 2024 13:28
Hej alla ID ägare.

Har en ID3 2021 som rullat nu ca 6400 mil. Är nöjd med bilen i övrigt men från förra sommarens ca 380-400km (ca 4000 mil) vid full laddning så är den nu nere på ca 300-315km. Är det möjligt? Hur är det för er med likvärdiga mil?
Jag har kört >7000 mil med min Id3 2021, uttagen i december 2020. Enligt ABRP så har jag ca 6% degradering mot när den var ny och jag tror att det stämmer ganska väl med vad jag upplever själv.
Gissometern bryr jag mig inte om, förutom när SoC går under 10%.. då håller jag koll på att den tycker att jag kommer längre än vad jag har kvar att köra (till destination eller laddare). Är det en konflikt där så sänker jag hastigheten. Det är det enda jag använder den till.

Re: VW I.D

Postat: 04 jun 2024 21:49
av BEV[e-Rage]
Nya ID.3 varianter (GTX & Pure) inklusive diverse förbättringar såsom förvärmning av batteri inför snabbladdning.
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... dels-18417

Re: VW I.D

Postat: 09 jun 2024 18:54
av Norrbotten
Hoppsan_84 skrev: 03 jun 2024 13:41
Har aldrig sett något i närheten av 380-400km på varken min Id4 eller Id3

Är det en 77kWh?

Min Id3 ligger runt 305km och har rullat 5000mil
Min Id4 ligger runt 360km och har rullat 11000mil
Hittade en bild i telefonen.

58 kWh

Bild

Re: VW I.D

Postat: 09 jun 2024 19:01
av Norrbotten
lawe skrev: 03 jun 2024 16:33
Norrbotten skrev: 03 jun 2024 14:30
.... Garantin säger 70% eller 16000mil.

307/420 = 73%
Detta kommer behöva avgöras med mätning på verkstad. Min Polestar har tex en annan algoritm för beräkning av räckvidd nu jämfört med när den var ny.

Du kanske kan få hyfsad koll på hur mycket som "ryms i tanken" om du kör ner batteriet till 10%, laddar till 100% och kollar på laddaren/boxen hur mycket den matade in. Vissa laddförluster förekommer dock.
Ska iväg i morgon bitti så kommer ladda den till 100% så får vi se vad den visar.

Har tyvärr den billigaste ID charger laddaren så kan inte få fram hur mycket som matas in.

Re: VW I.D

Postat: 10 jun 2024 12:39
av Norrbotten
Nu på morgonen 305 km.. :cry:

Som ni ser. Ner till 305 km på 11 månader.

Kommer att kontakta vw men har tyvärr låga förväntningar på att något skulle vara fel enligt vw.

Re: VW I.D

Postat: 10 jun 2024 12:48
av taliz
Det är ju en ”guess-o-meter”, dvs den justerar beräknad räckvidd baserad på historisk konsumtion.
Kör du exakt samma sträckor i samma hastighet som förra året? Ingen annan som använder bilen?

Min ID4 var jag nere på 280km tex efter en långresa. Men det var för jag körde i 140-150kmh i snöblandat regn och motvind…

Du kan ju alltid testa att köra från 100% till nära 0 och beräkna hur många kWh du får ur batteriet.

Re: VW I.D

Postat: 10 jun 2024 14:34
av -AG-
Norrbotten skrev: 10 jun 2024 12:39
Nu på morgonen 305 km.. :cry:

Som ni ser. Ner till 305 km på 11 månader.

Kommer att kontakta vw men har tyvärr låga förväntningar på att något skulle vara fel enligt vw.
Hur stort är batteriet netto? 17.7 x 3.05 = 54 kWh om estimatet för räckvidden är baserad på aktuell förbrukning.

Re: VW I.D

Postat: 10 jun 2024 14:57
av BEV[e-Rage]
Köra bilen från 100% till så nära 0% laddning man vågar, och räkna ut batteriets tillgängliga kapacitet baserat på sträckan och genomsnittsförbrukning ger ju en indikation, men ska VW reagera så krävs nog en mer ingående test med protokoll från tex Aviloo.

https://aviloo.com/battery-test.html

https://www.carspect.se/frivilliga-ford ... st-premium

Men det är väl ändå inte lönt att reklamera så länge man har kvar mer än 70% av ursprunglig kapacitet: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/te ... rhall.html

Re: VW I.D

Postat: 11 jun 2024 07:38
av Norrbotten
Om jag köper en OBD och en app för att få fram lite fakta om batteriet och antal kW vid olika %. Vilken ska jag gå på?

Re: VW I.D

Postat: 11 jun 2024 08:23
av Macki
Bara att ringa Vw och boka ett batteri test, det är kostnadsfritt. Men räkna med att du tappat mycket kapacitet och att Vw inte gör nått åt det!
Jag var 100% på att jag hade en trasig modul i min bil då den saknar lika mycket kapacitet som en med just en trasig modul men icke, bara att batteriet har tappat massa kwh……. Tråkigt men i stora hela inte nån jätte skillnad.

Re: VW I.D

Postat: 11 jun 2024 18:22
av krille
Norrbotten skrev: 11 jun 2024 07:38
Om jag köper en OBD och en app för att få fram lite fakta om batteriet och antal kW vid olika %. Vilken ska jag gå på?
Köp en BLE OBD2-dongel, t.ex. den här:
https://www.amazon.se/-/en/BLE-4-0-Diag ... 071D8SYXN/

Skaffa sedan ABRP-appen och anslut din bil. Jag är osäker på om du behöver Premium eller inte... Men kör sedan runt med ABRP aktivt på telefonen så bygger den upp statistik om din bil... Efter ett tag kommer du att se en beräknad degradering:

IMG_1091.jpeg

Re: VW I.D

Postat: 13 jun 2024 23:33
av dfa
Macki skrev: 11 jun 2024 08:23
Bara att ringa Vw och boka ett batteri test, det är kostnadsfritt. Men räkna med att du tappat mycket kapacitet och att Vw inte gör nått åt det!
Jag var 100% på att jag hade en trasig modul i min bil då den saknar lika mycket kapacitet som en med just en trasig modul men icke, bara att batteriet har tappat massa kwh……. Tråkigt men i stora hela inte nån jätte skillnad.
Vid starkt påverkad räckvidd kan det absolut vara en defekt cell som påverkar vilket jag tyvärr har erfarenhet av.

Om någon av cellerna är trasiga eller att BMSen inte kan läsa av cellen korrekt så kommer det att påverka hur mycket energi hela batteripacket kan lagra. Detta enligt amerikanska ID forum. Du kommer att märka det på försämrad räckvidd även om BMS rapporterar XYZ km räckvidd vid ZYX state of charge så får du ut mindre räckvidd än BMS säger.

Det absolut enklaste sättet att kontrollera om du har stora problem med räckvidd är att ladda till 100% och sedan köra så långt det går som redan skrivits om i tråden. Multiplicera förbrukning och distans för att få förbrukad energi (i kWh - Tesla Björn har ett par videos där han gör detta) - Detta enkla sätt att testa ger en förvånansvärt likstämmig bild jämfört med en ODB avläsning som visar hur mycket energi som batteriet kan lagra. Har du 15-20% eller mer skillnad mot förväntad kapacitet så har du problem och det är sannolikt inte degradering om inte bilen har gått riktigt höga mil.

Det går att läsa av spänningskillnader (max/min per cell) med en ODB läsare och Car Scanner ("HV Battery cell with highest/lowest voltage") men det kanske viktigaste är som sagt om/att det påverkar energin som batteriet lagrar i kWh, vilket också är någon som ODB läsare och Car Scanner kan visa ("HV Battery energy content") vilkert bör vara som förväntat vid t.ex 100% SoC.

Skillnad Min/Max späning per battericell skall vara under tiondelens Volt, nere på hundradelen men osäker på vilken upplösning Car Scanner har här men har du som jag hade ett delta på mer än 0.2V så leder det till seriösa räckviddsproblem.

Re: VW I.D

Postat: 14 jun 2024 15:45
av Norrbotten
Macki skrev: 11 jun 2024 08:23
Bara att ringa Vw och boka ett batteri test, det är kostnadsfritt. Men räkna med att du tappat mycket kapacitet och att Vw inte gör nått åt det!
Jag var 100% på att jag hade en trasig modul i min bil då den saknar lika mycket kapacitet som en med just en trasig modul men icke, bara att batteriet har tappat massa kwh……. Tråkigt men i stora hela inte nån jätte skillnad.
Ringde Norrlands bil i Luleå och dom ville ha 3000 kr för ett batteri test :o

Re: VW I.D

Postat: 14 jun 2024 19:38
av Macki
Norrbotten skrev: 14 jun 2024 15:45
Macki skrev: 11 jun 2024 08:23
Bara att ringa Vw och boka ett batteri test, det är kostnadsfritt. Men räkna med att du tappat mycket kapacitet och att Vw inte gör nått åt det!
Jag var 100% på att jag hade en trasig modul i min bil då den saknar lika mycket kapacitet som en med just en trasig modul men icke, bara att batteriet har tappat massa kwh……. Tråkigt men i stora hela inte nån jätte skillnad.
Ringde Norrlands bil i Luleå och dom ville ha 3000 kr för ett batteri test :o
Din bil i Lund gjorde det utan kostnad!
Gick på nybilsgaranti sa dem.
Ring/maila din bil och ifrågasätt Norrlands bil sedan.

Re: VW I.D

Postat: 14 jun 2024 19:42
av Macki
dfa skrev: 13 jun 2024 23:33
Macki skrev: 11 jun 2024 08:23
Bara att ringa Vw och boka ett batteri test, det är kostnadsfritt. Men räkna med att du tappat mycket kapacitet och att Vw inte gör nått åt det!
Jag var 100% på att jag hade en trasig modul i min bil då den saknar lika mycket kapacitet som en med just en trasig modul men icke, bara att batteriet har tappat massa kwh……. Tråkigt men i stora hela inte nån jätte skillnad.
Vid starkt påverkad räckvidd kan det absolut vara en defekt cell som påverkar vilket jag tyvärr har erfarenhet av.

Om någon av cellerna är trasiga eller att BMSen inte kan läsa av cellen korrekt så kommer det att påverka hur mycket energi hela batteripacket kan lagra. Detta enligt amerikanska ID forum. Du kommer att märka det på försämrad räckvidd även om BMS rapporterar XYZ km räckvidd vid ZYX state of charge så får du ut mindre räckvidd än BMS säger.

Det absolut enklaste sättet att kontrollera om du har stora problem med räckvidd är att ladda till 100% och sedan köra så långt det går som redan skrivits om i tråden. Multiplicera förbrukning och distans för att få förbrukad energi (i kWh - Tesla Björn har ett par videos där han gör detta) - Detta enkla sätt att testa ger en förvånansvärt likstämmig bild jämfört med en ODB avläsning som visar hur mycket energi som batteriet kan lagra. Har du 15-20% eller mer skillnad mot förväntad kapacitet så har du problem och det är sannolikt inte degradering om inte bilen har gått riktigt höga mil.

Det går att läsa av spänningskillnader (max/min per cell) med en ODB läsare och Car Scanner ("HV Battery cell with highest/lowest voltage") men det kanske viktigaste är som sagt om/att det påverkar energin som batteriet lagrar i kWh, vilket också är någon som ODB läsare och Car Scanner kan visa ("HV Battery energy content") vilkert bör vara som förväntat vid t.ex 100% SoC.

Skillnad Min/Max späning per battericell skall vara under tiondelens Volt, nere på hundradelen men osäker på vilken upplösning Car Scanner har här men har du som jag hade ett delta på mer än 0.2V så leder det till seriösa räckviddsproblem.
Om du har sett TBs test av cupra born och energin han får ur där så får jag ut samma, TB batteri va trasigt och mitt bara degraderat, fick dessa siffrorna redan efter 10000km…..
Dock så är det stabilt nu efter 30000km.

Re: VW I.D

Postat: 14 jun 2024 20:16
av dfa
Macki skrev: 14 jun 2024 19:42
dfa skrev: 13 jun 2024 23:33
Macki skrev: 11 jun 2024 08:23
Bara att ringa Vw och boka ett batteri test, det är kostnadsfritt. Men räkna med att du tappat mycket kapacitet och att Vw inte gör nått åt det!
Jag var 100% på att jag hade en trasig modul i min bil då den saknar lika mycket kapacitet som en med just en trasig modul men icke, bara att batteriet har tappat massa kwh……. Tråkigt men i stora hela inte nån jätte skillnad.
Vid starkt påverkad räckvidd kan det absolut vara en defekt cell som påverkar vilket jag tyvärr har erfarenhet av.

Om någon av cellerna är trasiga eller att BMSen inte kan läsa av cellen korrekt så kommer det att påverka hur mycket energi hela batteripacket kan lagra. Detta enligt amerikanska ID forum. Du kommer att märka det på försämrad räckvidd även om BMS rapporterar XYZ km räckvidd vid ZYX state of charge så får du ut mindre räckvidd än BMS säger.

Det absolut enklaste sättet att kontrollera om du har stora problem med räckvidd är att ladda till 100% och sedan köra så långt det går som redan skrivits om i tråden. Multiplicera förbrukning och distans för att få förbrukad energi (i kWh - Tesla Björn har ett par videos där han gör detta) - Detta enkla sätt att testa ger en förvånansvärt likstämmig bild jämfört med en ODB avläsning som visar hur mycket energi som batteriet kan lagra. Har du 15-20% eller mer skillnad mot förväntad kapacitet så har du problem och det är sannolikt inte degradering om inte bilen har gått riktigt höga mil.

Det går att läsa av spänningskillnader (max/min per cell) med en ODB läsare och Car Scanner ("HV Battery cell with highest/lowest voltage") men det kanske viktigaste är som sagt om/att det påverkar energin som batteriet lagrar i kWh, vilket också är någon som ODB läsare och Car Scanner kan visa ("HV Battery energy content") vilkert bör vara som förväntat vid t.ex 100% SoC.

Skillnad Min/Max späning per battericell skall vara under tiondelens Volt, nere på hundradelen men osäker på vilken upplösning Car Scanner har här men har du som jag hade ett delta på mer än 0.2V så leder det till seriösa räckviddsproblem.
Om du har sett TBs test av cupra born och energin han får ur där så får jag ut samma, TB batteri va trasigt och mitt bara degraderat, fick dessa siffrorna redan efter 10000km…..
Dock så är det stabilt nu efter 30000km.
Vet inte om jag sett det men det var något test där Marcusbil ville att han testade en Cupra ( tror det var 3 delar) efter att de bytt en trasig cell - är det den du menar?
Oavsett - för min del var det stor skillnad i spänning mellan cellerna och batteriet laddade bara ~50kWh i stället för ~75
Du har rätt att det kan vara degradering, men om man har mer än 10-15 procent tycker jag man skall kolla upp om det inte är en trasig battericell, t.ex genom att kolla med en ODB läsare.

Re: VW I.D

Postat: 14 jun 2024 21:31
av Hoppsan_84
Knappa in ditt VIN på https://www.volkswagen.com.au/app/local ... ns-recalls
Det kanske finns en kampanj på att kolla batteriet på din bil.
Många har en kampanj på att kolla alla batterimoduler. Även om dom inte gör ett fullt batteritest kan man ju få en indikation på status.

Re: VW I.D

Postat: 29 jun 2024 12:45
av taliz
Börjar komma allt fler ID4 på kvd. De första större batcharna bilar är ju 3 år nu.
Antar det kommer bli större volymer närmaste månaderna vilket bör pressa ner priserna mer.
Många har hittills gått för uppåt 400 vilket förstås är alldeles för mkt för en så trött och tråkig bil.
För a till b är den förstås helt ok, men priset bör ligga gott och väl under 300.
De flesta laddar ju max 125kw vilket blir tröttsamt på långresa.