Sida 227 av 231
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 13:03
av Hoppsan_84
Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt.
Laddningen lämnar mycket att önska men blev inte alla uppdaterade från 125kW? Min tidiga 21:a som också var max 125kW laddar iaf 175kW nu.
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 16:26
av mikebike
Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03
Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt.
Laddningen lämnar mycket att önska men blev inte alla uppdaterade från 125kW? Min tidiga 21:a som också var max 125kW laddar iaf 175kW nu.
Från när har de förvärmning av batteriet?
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 16:50
av R_Edvinsson
taliz skrev: ↑29 jun 2024 12:45
Börjar komma allt fler ID4 på kvd. De första större batcharna bilar är ju 3 år nu.
Antar det kommer bli större volymer närmaste månaderna vilket bör pressa ner priserna mer.
Många har hittills gått för uppåt 400 vilket förstås är alldeles för mkt för en så trött och tråkig bil.
För a till b är den förstås helt ok, men priset bör ligga gott och väl under 300.
De flesta laddar ju max 125kw vilket blir tröttsamt på långresa.
Åsikten vart de skall hamna i pris kommer vara upp till kunderna och de som ännu inte klivit på elbilståget och provar en ID4 kommer tycka dessa trygga bekväma gång och ”blixtsnabba” acceleration från stoppljuset gör den till ett klart attraktiv begagnatköp.
Att de dessutom laddar snabbare 10-80% än ModelY är ju ännu mera bonus.


Ja för inga uppdaterade ID bilar stannar vid 125KW idag utan de tidiga stannar vid strax över 150+ och de med lite nyare batteripacken drar upp till 175kW även om dessa nivåer inte skrivs ut av Volkswagen.
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 16:51
av R_Edvinsson
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 16:26
Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03
Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt.
Laddningen lämnar mycket att önska men blev inte alla uppdaterade från 125kW? Min tidiga 21:a som också var max 125kW laddar iaf 175kW nu.
Från när har de förvärmning av batteriet?
Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 17:08
av mikebike
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 16:51
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 16:26
Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03
Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt.
Laddningen lämnar mycket att önska men blev inte alla uppdaterade från 125kW? Min tidiga 21:a som också var max 125kW laddar iaf 175kW nu.
Från när har de förvärmning av batteriet?
Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.
Då laddar de (andra) alltså inte snabbare än en Model Y 10 månader om året

Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 17:14
av R_Edvinsson
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 17:08
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 16:51
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 16:26
Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03
Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt.
Laddningen lämnar mycket att önska men blev inte alla uppdaterade från 125kW? Min tidiga 21:a som också var max 125kW laddar iaf 175kW nu.
Från när har de förvärmning av batteriet?
Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.
Då laddar de (andra) alltså inte snabbare än en Model Y 10 månader om året
10 månader om året klara de sig finfint utan förvärmning, bara när det är smällkallt jag hade problem under de 13000mil jag körde med min.
90% av alla ID4 ägare klarar sig nog dessutom utan det 12månader om året då färre än vi tror snabbladdar alls.
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 17:14
av SwedishAdvocate
Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03
...] Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt. [...
Går det inte att konfigurera hur mkt en Y piper och varnar?
Hade föraren/ägaren stängt av varningen för när bilen överskrider skyltad hastighet?
Hade föraren/ägaren lagt till en varning för när bilen överskrider en viss hastighet?
Hade föraren/ägaren aktiverat det så kallade "Joe mode"? Som jag förstår det så typ halverar "Joe mode" volymen på alla pip och varningsmeddelanden.
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 17:43
av Maw
SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 17:14
Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03
...] Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt. [...
Går det inte att konfigurera hur mkt en Y piper och varnar?
Hade föraren/ägaren stängt av varningen för när bilen överskrider skyltad hastighet?
Hade föraren/ägaren lagt till en varning för när bilen överskrider en viss hastighet?
Hade föraren/ägaren aktiverat det så kallade "Joe mode"? Som jag förstår det så typ halverar "Joe mode" volymen på alla pip och varningsmeddelanden.
Det är ett evigt ”plong-pling”:ande och ”pling-plong”:ande i Teslor så fort man ska korsa en linje. Man kan bli galen för mindre

Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 18:02
av mikebike
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 17:14
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 17:08
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 16:51
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 16:26
Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03
Att ID.4 är tråkig är det ingen tvekan om men för mig är det dennes största styrka. Bekväm och odramatisk.
Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt.
Laddningen lämnar mycket att önska men blev inte alla uppdaterade från 125kW? Min tidiga 21:a som också var max 125kW laddar iaf 175kW nu.
Från när har de förvärmning av batteriet?
Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.
Då laddar de (andra) alltså inte snabbare än en Model Y 10 månader om året
10 månader om året klara de sig finfint utan förvärmning, bara när det är smällkallt jag hade problem under de 13000mil jag körde med min.
90% av alla ID4 ägare klarar sig nog dessutom utan det 12månader om året då färre än vi tror snabbladdar alls.
Det är klart att det går att snabbladda utan förvärmning, men det går långsammare. En kompis hade en av de första iD.3 och han fick ladda en timme på vintern när jag laddade på 20 minuter.
Min kompis är precis som jag från Sundsvall och vi körde samma sträcka. Det är möjligt att förare av iD4 kör långt mindre ofta än ägare av Model Y. Det kan ju finnas flera orsaker till detta.

Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 18:20
av taliz
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 18:02
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 17:14
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 17:08
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 16:51
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 16:26
Från när har de förvärmning av batteriet?
Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.
Då laddar de (andra) alltså inte snabbare än en Model Y 10 månader om året
10 månader om året klara de sig finfint utan förvärmning, bara när det är smällkallt jag hade problem under de 13000mil jag körde med min.
90% av alla ID4 ägare klarar sig nog dessutom utan det 12månader om året då färre än vi tror snabbladdar alls.
Det är klart att det går att snabbladda utan förvärmning, men det går långsammare. En kompis hade en av de första iD.3 och han fick ladda en timme på vintern när jag laddade på 20 minuter.
Min kompis är precis som jag från Sundsvall och vi körde samma sträcka. Det är möjligt att förare av iD4 kör långt mindre ofta än ägare av Model Y. Det kan ju finnas flera orsaker till detta.
Jepp, blev bara en långfärd med min ID4 av en anledning…
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 18:37
av R_Edvinsson
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 18:02
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 17:14
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 17:08
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 16:51
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 16:26
Från när har de förvärmning av batteriet?
Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.
Då laddar de (andra) alltså inte snabbare än en Model Y 10 månader om året
10 månader om året klara de sig finfint utan förvärmning, bara när det är smällkallt jag hade problem under de 13000mil jag körde med min.
90% av alla ID4 ägare klarar sig nog dessutom utan det 12månader om året då färre än vi tror snabbladdar alls.
Det är klart att det går att snabbladda utan förvärmning, men det går långsammare. En kompis hade en av de första iD.3 och han fick ladda en timme på vintern när jag laddade på 20 minuter.
Min kompis är precis som jag från Sundsvall och vi körde samma sträcka. Det är möjligt att förare av iD4 kör långt mindre ofta än ägare av Model Y. Det kan ju finnas flera orsaker till detta.
ID3 och ID4 går inte att jämföra.
3:an snittar ca 75kW mellan 10-80 och 4:an runt 115.
Hände helt klart att vissa vinterdagar så både snittade och maxade man runt 80kW även på ID4, men trots många och ganska långa resor även på vintern var detta inte ett enormt problem.
Men det krävdes 5-8% SoC för att den skulle funka på vintern.
De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Dessutom vet ytterst få av de som kör ModelY att man måste ladda hos tesla och slå in det i navigatorn för att det skall förvärma.
Har mött några på blandade stationer genom åren som tyckt det laddat långsamt och frågat om man hade en aning om varför.
Ändå ganska skönt nu med EV9an där man slipper fundera på långsam laddning.

Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 18:44
av SwedishAdvocate
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37
...] De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Dessutom vet ytterst få av de som kör ModelY att man måste ladda hos tesla och slå in det i navigatorn för att det skall förvärma. [Min u.]
Har mött några på blandade stationer genom åren som tyckt det laddat långsamt och frågat om man hade en aning om varför. [...
Stämmer det? Startar inte Teslor automatisk förvärmning ifall man matar in andra snabbladdare än Teslas egna i navigatorn?
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 19:56
av Hoppsan_84
SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 17:14
Hoppsan_84 skrev: ↑29 jun 2024 13:03
...] Åkte 120 mil i baksätet på en Y i veckan. Pep och varnade från diverse förar stöd system mest hela tiden. Habegäret dog helt. [...
Går det inte att konfigurera hur mkt en Y piper och varnar?
Hade föraren/ägaren stängt av varningen för när bilen överskrider skyltad hastighet?
Hade föraren/ägaren lagt till en varning för när bilen överskrider en viss hastighet?
Hade föraren/ägaren aktiverat det så kallade "Joe mode"? Som jag förstår det så typ halverar "Joe mode" volymen på alla pip och varningsmeddelanden.
Bra fråga. Det var en hyrbil och jag var förpassad till baksätet. Enligt besättningen i framsätena så var allt som gick avstängt.
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 20:54
av carlf
SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 18:44
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37
...] De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Dessutom vet ytterst få av de som kör ModelY att man måste ladda hos tesla och slå in det i navigatorn för att det skall förvärma. [Min u.]
Har mött några på blandade stationer genom åren som tyckt det laddat långsamt och frågat om man hade en aning om varför. [...
Stämmer det? Startar inte Teslor automatisk förvärmning ifall man matar in andra snabbladdare än Teslas egna i navigatorn?
Tror bara förvärmning funkar till egna SuC.
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 20:59
av carlf
taliz skrev: ↑29 jun 2024 18:20
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 18:02
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 17:14
mikebike skrev: ↑29 jun 2024 17:08
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 16:51
Från 2024 och bara de med den nya motorn som har förvärmning.
Då laddar de (andra) alltså inte snabbare än en Model Y 10 månader om året
10 månader om året klara de sig finfint utan förvärmning, bara när det är smällkallt jag hade problem under de 13000mil jag körde med min.
90% av alla ID4 ägare klarar sig nog dessutom utan det 12månader om året då färre än vi tror snabbladdar alls.
Det är klart att det går att snabbladda utan förvärmning, men det går långsammare. En kompis hade en av de första iD.3 och han fick ladda en timme på vintern när jag laddade på 20 minuter.
Min kompis är precis som jag från Sundsvall och vi körde samma sträcka. Det är möjligt att förare av iD4 kör långt mindre ofta än ägare av Model Y. Det kan ju finnas flera orsaker till detta.
Jepp, blev bara en långfärd med min ID4 av en anledning…
Jag har kört långt (>90 mil enkel) flera gånger med första generationens Enyaq som har identiskt batteri och drivlina med Id.4 2021-2023. Ingen förvärmning.
Så länge man kommer in med SOC kring 20-25% är det inga problem. Laddade några gånger i vintras i -32 och då fick jag nog bara 85kW som mest, men det tillhör ju undantagen om man bor i södra Sverige.
Fördelarna med ID.4 och Enyaq vs Tesla My ska dock inte förringas. De är bekvämare i chassit, tystare och har fungerande förarstödsystem som inte är lika aggressiva som Teslas. Men mycket annat är ju kass, och teknik och drivlina i stort är ju ren utklassning från Teslas sida. Dessutom kostar en MY mindre än en vettigt utrustad Skoda…

Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 21:12
av SwedishAdvocate
carlf skrev: ↑29 jun 2024 20:54
SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 18:44
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37
...] De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Dessutom vet ytterst få av de som kör ModelY att man måste ladda hos tesla och slå in det i navigatorn för att det skall förvärma. [Min u.]
Har mött några på blandade stationer genom åren som tyckt det laddat långsamt och frågat om man hade en aning om varför. [...
Stämmer det? Startar inte Teslor automatisk förvärmning ifall man matar in andra snabbladdare än Teslas egna i navigatorn?
Tror bara förvärmning funkar till egna SuC.
Ok. Men en enkel workaround för alla som känner till det är ju i så fall att bara mata in en Tesla-snabbladdare i navigatorn, men istället köra till ngn annan snabbladdare i närheten av Tesla-laddaren om man nu då vill göra det istället. Se längre ner i tråden.
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 21:25
av carlf
SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 21:12
carlf skrev: ↑29 jun 2024 20:54
SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 18:44
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37
...] De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Dessutom vet ytterst få av de som kör ModelY att man måste ladda hos tesla och slå in det i navigatorn för att det skall förvärma. [Min u.]
Har mött några på blandade stationer genom åren som tyckt det laddat långsamt och frågat om man hade en aning om varför. [...
Stämmer det? Startar inte Teslor automatisk förvärmning ifall man matar in andra snabbladdare än Teslas egna i navigatorn?
Tror bara förvärmning funkar till egna SuC.
Ok. Men en enkel workaround för alla som känner till det är ju i så fall att bara mata in en Tesla-snabbladdare i navigatorn, men istället köra till ngn annan snabbladdare i närheten av Tesla-laddaren om man nu då vill göra det istället.
Absolut. Förutom att man då måste både veta om detta, och leta manuellt efter en annan laddare. Teslas nätverk är bäst men inte alltid och överallt.
Jag uppskattar verkligen enkelheten i vår Tesla men det finns svagheter i det enkla.
Re: VW I.D
Postat: 29 jun 2024 21:45
av Nicke Nyfiken
carlf skrev: ↑29 jun 2024 20:54
SwedishAdvocate skrev: ↑29 jun 2024 18:44
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37
...] De flesta familjer på långresa tar fler kisspauser än vad en elbil behöver ladda.
Dessutom vet ytterst få av de som kör ModelY att man måste ladda hos tesla och slå in det i navigatorn för att det skall förvärma. [Min u.]
Har mött några på blandade stationer genom åren som tyckt det laddat långsamt och frågat om man hade en aning om varför. [...
Stämmer det? Startar inte Teslor automatisk förvärmning ifall man matar in andra snabbladdare än Teslas egna i navigatorn?
Tror bara förvärmning funkar till egna SuC.
Nej, Tesla förvärmer till alla snabbladdare som finns med i navigatorn oavsett operatör.
Re: VW I.D
Postat: 30 jun 2024 09:16
av martinot
R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2024 18:37
Ändå ganska skönt nu med EV9an där man slipper fundera på långsam laddning.
Det kan jag tänka mig är ett stort steg till det bättre jämfört med laddningen av IDbilarna.

Re: VW I.D
Postat: 01 jul 2024 15:57
av Maltino
Vad tror panelen om värderingen på begagnade id Buzz? Själv tycker jag dom är för dyra. Billigaste people ligger på 539k på blocket just nu. Jag är sugen på en, men hade inte gett mer än 450k för en begagnad med ett par tusen mil körda.
Värdet på bilar före MY25 borde väl droppa nu när även buzzen får värmepump och ny motor bla.
Re: VW I.D
Postat: 01 jul 2024 18:18
av SwedishAdvocate
Maltino skrev: ↑01 jul 2024 15:57
Vad tror panelen om värderingen på begagnade id Buzz? Själv tycker jag dom är för dyra. Billigaste people ligger på 539k på blocket just nu. Jag är sugen på en, men hade inte gett mer än 450k för en begagnad med ett par tusen mil körda.
Värdet på bilar före MY25 borde väl droppa nu när även buzzen får värmepump och ny motor bla.
Har väl själv typ noll koll, men vem vet – om du erbjuder ~450K kanske ägaren säljer...
Som jag förstår det så har det förekommit historiskt att det funnits ~10% utrymme att förhandla ner priset med på div beg. bilar i den här prisklassen. Fast ~450K är ju rätt mkt lägre än det... Hur mkt längre räckvidd får man på vintern med värmepump? Ger nya motorn markant mkt längre räckvidd? Om senaste årsmodellen(?) är en markant förbättring gäntemot tidigare bilar så är väl det grejer man skulle kunna trycka på i en förhandling...
Re: VW I.D
Postat: 01 jul 2024 20:25
av Dinsdale
Maltino skrev: ↑01 jul 2024 15:57
Vad tror panelen om värderingen på begagnade id Buzz? Själv tycker jag dom är för dyra. Billigaste people ligger på 539k på blocket just nu. Jag är sugen på en, men hade inte gett mer än 450k för en begagnad med ett par tusen mil körda.
Värdet på bilar före MY25 borde väl droppa nu när även buzzen får värmepump och ny motor bla.
Nu hittar jag inte den på
https://www.kvd.se/stangda-auktioner längre, men det såldes en gul/vit Buzz med dragkrok för 525 för en-två månader sedan om jag minns rätt. Kan den ha gått 1600 mil tro? Den hade inte led matrix (id light?) men eventuellt nån form av paket.
Re: VW I.D
Postat: 02 jul 2024 01:03
av Sportbilsentusiasten
Är en ganska ny modell, därför lite högt?
Så det brukar vara.
Mao kommer värdet sjunka till mer normala begpriser längre fram, tror jag.
Cool bil tycker jag, det tror jag fler tycker. De andra ID.X är trista däremot men Cupra Born är trevlig. Märkligt hur det kan skilja.
Andra kan tycka annorlunda
Re: VW I.D
Postat: 02 jul 2024 07:14
av Xyborg
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
- Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
- Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
- Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
- Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Re: VW I.D
Postat: 02 jul 2024 08:28
av chaffis75
Xyborg skrev: ↑02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
- Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
- Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
- Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
- Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.