Sida 227 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 07:43
av Mheel
Jag har gjort resan två gånger med min bil och det krävdes 7 laddstopp. Kompisen som kör en model 3 klarade sig på 4 laddstopp och gjorde resan mer än en timme snabbare än mig. Jämför jag model 3 och y så ska båda klara sig med 4 laddstopp dock längre stopp för y. Men jag är som sagt väldigt nöjd med Volvon och är därför tveksam till y då jag jag vill ha en bil som är bekväm att köra samt att den ska vara så enkel att köra så min fru också kan ta den. Kompisens fru vill inte köra hans model 3 då hon tycker den är för komplicerad.

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 07:51
av toppo
En P2 är ganska mycket snålare än en XC40. Lägg därtill single motor mot dual så kommer du ännu längre, och på det effekten av snålare motor och större batteri. Ingen har ju testat den uppgraderade modellen av P2 LRSM ännu men det vore högst sannolikt att den kommer minst lika långt som en MY, och kommer nära M3. Så fyra laddstopp låter troligt!

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 08:20
av SwedishAdvocate
Mheel skrev: 10 feb 2023 07:43
Jag har gjort resan två gånger med min bil och det krävdes 7 laddstopp. Kompisen som kör en model 3 klarade sig på 4 laddstopp och gjorde resan mer än en timme snabbare än mig. Jämför jag model 3 och y så ska båda klara sig med 4 laddstopp dock längre stopp för y. Men jag är som sagt väldigt nöjd med Volvon och är därför tveksam till y då jag jag vill ha en bil som är bekväm att köra samt att den ska vara så enkel att köra så min fru också kan ta den. Kompisens fru vill inte köra hans model 3 då hon tycker den är för komplicerad.
Nyfiken... Hur ser resan ut om du matar in en BMW i4? Den har ju också halvkombilucka precis som Polestar 2. Ungefär samma storleksklass också...

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 08:46
av SwedishAdvocate
Maw skrev: 10 feb 2023 07:35
taliz skrev: 10 feb 2023 07:32
Mheel skrev: 10 feb 2023 06:50
Vad tror ni om Polestar 2 RWD longrange? Jag funderar på den som nästa tjänstebil. Har en XC40 P8 idag som jag är nöjd med men önskar bättre räckvidd. Blir dock lite orolig när jag testar att planera en resa till Österrike att det inte blir färre laddstopp än med xc40, trots nästan 20 mil bättre räckvidd enligt wltp. Det är fortfarande 7 stopp jämfört med en model y som bara kräver 4 stopp.
Med ABRP? Har de fått in den nya modellen där?

Den måste ju hursomhelst vara påtagligt snålare, eller ha mkt större batteri, för att det ska ha någon effekt i praktiken.
Förstår inte riktigt var de där extra 20 milen kommer ifrån. Batteriet är ca 5% större, dvs de skulle behöva ha sänkt förbrukningen med ca 30%.
Nu har den väl tex värmepump som kanske gör lite, och ny snålare motor. Så nog kan det få effekt, men tex aerodynamiken är väl fortfarande inte den bästa.

Anyhow, tror inte skillnaden kommer vara så stor som 7 vs 4 laddstopp. Kanske att PS2 LR RWD kräver något enstaka extra vs Y.
Det vore väl märkligt om den skulle behöva fler laddstopp än en MY när ps2 har nästan 10 mil längre wltp?

Jag har inte räknat på det, men luftmotståndet på en ps2 blir väl lägre än på MY och ps2 kommer få större batteri och i smlr har den bara en motor mot mylr som har två.
Genomsnittshastigheten i WLTP är ca 46,5 km/h... Luftmotståndet är något helt annat i de hastigheter man använder sig av när man ska köra långt...

Jag är bara glad amatör och lekman på det här, men hur skulle luftmotståndet på en PS2 kunna vara lägre än på en Tesla MY?... Som jag förstått det så har de bilar som diskuterats i den här tråden följande Cd (och eftersom jag föreslog en jämförelse med BWM i4 så tar jag med den också):

XC40 P8: 0,28
PS2: 0,278
BMW i4: 0,24
MY: 0,23
M3: 0,23

Det ovanstående är alltså beskrivningar av hur effektiva bilarnas formfaktorer är ur luftmotståndsaspekt. Deras frontarea spelar också roll. Och när det kommer till frontarea gissar jag att M3 och i4 ligger bäst till. De två bilarna har väl lägst markfrigång av de här fem bilarna. Eller?

Blev förvånad av att M3 och MY har samma Cd... Oavsett kommer ju M3 komma längre än MY pga av mindre frontarea eftersom den är lägre och sannolikt lite smalare och har lägre markfrigång. Dessutom väger den mindre. Dessutom har den lite mindre hjul än MY, men det har väl räknats in i Cd-värdet antar jag...

Synd att Björn Nyland (Teslabjörn) inte testat den aktuella PS2-varianten. Han testar ju både i 90 och 120 km/h och anger sen räckvidd och energiförbrukning. Tycker hans test ger bra indikationer på riktig räckvidd i de hastigheter som är aktuella här.

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 13:13
av Mheel
SwedishAdvocate skrev: 10 feb 2023 08:20
Mheel skrev: 10 feb 2023 07:43
Jag har gjort resan två gånger med min bil och det krävdes 7 laddstopp. Kompisen som kör en model 3 klarade sig på 4 laddstopp och gjorde resan mer än en timme snabbare än mig. Jämför jag model 3 och y så ska båda klara sig med 4 laddstopp dock längre stopp för y. Men jag är som sagt väldigt nöjd med Volvon och är därför tveksam till y då jag jag vill ha en bil som är bekväm att köra samt att den ska vara så enkel att köra så min fru också kan ta den. Kompisens fru vill inte köra hans model 3 då hon tycker den är för komplicerad.
Nyfiken... Hur ser resan ut om du matar in en BMW i4? Den har ju också halvkombilucka precis som Polestar 2. Ungefär samma storleksklass också...
Bmw i4 edrive40 ger 5 laddstopp.

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 13:34
av SwedishAdvocate
Glömde bort att slänga in en länk till Björn Nylands kalkylark med räckviddstester i inlägget ovan...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Det går även att hitta i beskrivningen till hans YouTube-videor...

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 15:17
av Maw
SwedishAdvocate skrev: 10 feb 2023 08:46
Genomsnittshastigheten i WLTP är ca 46,5 km/h... Luftmotståndet är något helt annat i de hastigheter man använder sig av när man ska köra långt...

Jag är bara glad amatör och lekman på det här, men hur skulle luftmotståndet på en PS2 kunna vara lägre än på en Tesla MY?... Som jag förstått det så har de bilar som diskuterats i den här tråden följande Cd (och eftersom jag föreslog en jämförelse med BWM i4 så tar jag med den också):

XC40 P8: 0,28
PS2: 0,278
BMW i4: 0,24
MY: 0,23
M3: 0,23

Det ovanstående är alltså beskrivningar av hur effektiva bilarnas formfaktorer är ur luftmotståndsaspekt. Deras frontarea spelar också roll. Och när det kommer till frontarea gissar jag att M3 och i4 ligger bäst till. De två bilarna har väl lägst markfrigång av de här fem bilarna. Eller?

Blev förvånad av att M3 och MY har samma Cd... Oavsett kommer ju M3 komma längre än MY pga av mindre frontarea eftersom den är lägre och sannolikt lite smalare och har lägre markfrigång. Dessutom väger den mindre. Dessutom har den lite mindre hjul än MY, men det har väl räknats in i Cd-värdet antar jag...

Synd att Björn Nyland (Teslabjörn) inte testat den aktuella PS2-varianten. Han testar ju både i 90 och 120 km/h och anger sen räckvidd och energiförbrukning. Tycker hans test ger bra indikationer på riktig räckvidd i de hastigheter som är aktuella här.
Det stämmer att wltp har låg snitthastighet. Snitthastigheten i verklig körning är inte heller så hög men blir givetvis högre vid motorvägskörning. Hur stor andel av wltp körs i låg resp hög hastighet?

Om frontarean på en MY är 20% större än på PS2 så blir luftmotståndet detsamma eftersom Cd för PS2 är ca 20% högre i nuvarande variant. Troligtvis har faceliften av PS2 något lägre luftmotstånd med sin nya front och nya fälgar.

Det är inte så konstigt att M3 och MY har samma Cd edtersom Cd inte påverkas av storleken utan formen. Optimal form vad gäller Cd är väl för lvrigt en fritt fallande droppe som ju har den knubbiga änden framåt. En backande MY borde ha väldigt bra Cd och lägre Cd än en som kör frammåt :)

Det hade varit väldigt imponerande om TeslaBjörn kört den variant av PS2 SMLR som vi pratar om här eftersom den inte tillverkas ännu :)

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 15:23
av Mickep
Tycker det borde finnas en standardiserad märkning hur effektiva elbilar är, då det motsvarar förbrukning.
Jag menar kylskåp har märkning, vanliga bilar har förbrukning i sin tabeller (se bilregistret).
C värde i all ära, men det borde finnas ett värde som man kan jämföra förbrukning/effektivitet med liknande.

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 15:25
av Maw
Mickep skrev: 10 feb 2023 15:23
Tycker det borde finnas en standardiserad märkning hur effektiva elbilar är, då det motsvarar förbrukning.
Jag menar kylskåp har märkning, vanliga bilar har förbrukning i sin tabeller (se bilregistret).
C värde i all ära, men det borde finnas ett värde som man kan jämföra förbrukning/effektivitet med liknande.
Det är väl vad wltp är till för och den fungerar väl hyfsat bra för genomsnittlig körning?

Wltp anger ju både förbrukning och räckvidd.

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 15:26
av ObscureEconomist
Mickep skrev: 10 feb 2023 15:23
Tycker det borde finnas en standardiserad märkning hur effektiva elbilar är, då det motsvarar förbrukning.
Jag menar kylskåp har märkning, vanliga bilar har förbrukning i sin tabeller (se bilregistret).
C värde i all ära, men det borde finnas ett värde som man kan jämföra förbrukning/effektivitet med liknande.
Verkligen, något världsomspännande och med samma förhållanden för lättare fordon.
Typ world harmonising eller något. Kan förkortas WLTP kanske?

Tror Maw missade din ironi Mickep

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 15:37
av Maw
ObscureEconomist skrev: 10 feb 2023 15:26
Mickep skrev: 10 feb 2023 15:23
Tycker det borde finnas en standardiserad märkning hur effektiva elbilar är, då det motsvarar förbrukning.
Jag menar kylskåp har märkning, vanliga bilar har förbrukning i sin tabeller (se bilregistret).
C värde i all ära, men det borde finnas ett värde som man kan jämföra förbrukning/effektivitet med liknande.
Verkligen, något världsomspännande och med samma förhållanden för lättare fordon.
Typ world harmonising eller något. Kan förkortas WLTP kanske?

Tror Maw missade din ironi Mickep
Jag skyller på att det är fredag eftermiddag :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 15:44
av SwedishAdvocate
Maw skrev: 10 feb 2023 15:17
...] Det hade varit väldigt imponerande om TeslaBjörn kört den variant av PS2 SMLR som vi pratar om här eftersom den inte tillverkas ännu :)
Erkänner att jag missat 'den lilla detaljen'... Är själv inte så intresserad av Polestars produkter...

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 21:51
av mikebike
Maw skrev: 10 feb 2023 15:17
Optimal form vad gäller Cd är väl för lvrigt en fritt fallande droppe som ju har den knubbiga änden framåt.
Att en fritt fallande droppe skulle vara droppformad är nästan lika sant som att ett hjärta är hjärtformat.

Re: Polestar 2

Postat: 10 feb 2023 22:49
av Maw
mikebike skrev: 10 feb 2023 21:51
Maw skrev: 10 feb 2023 15:17
Optimal form vad gäller Cd är väl för lvrigt en fritt fallande droppe som ju har den knubbiga änden framåt.
Att en fritt fallande droppe skulle vara droppformad är nästan lika sant som att ett hjärta är hjärtformat.
Jasså?

Droppformen är oavsett optimal för lågt luftmotstånd

Re: Polestar 2

Postat: 11 feb 2023 07:59
av Bjelke
Han tänker nog på att just en vattendroppe i fritt fall inte riktigt ser ut som
på dom bilder vi ofta ser, utan snarare en ständigt formändrande klump mest, utom
just i ögonblicket när den släpper från en kran eller liknande.

Re: Polestar 2

Postat: 11 feb 2023 09:20
av Bengt-re
Bjelke skrev: 11 feb 2023 07:59
Han tänker nog på att just en vattendroppe i fritt fall inte riktigt ser ut som
på dom bilder vi ofta ser, utan snarare en ständigt formändrande klump mest, utom
just i ögonblicket när den släpper från en kran eller liknande.
https://www.researchgate.net/publicatio ... mperatures

Finns mycket kunskap om hur vattendroppar ser ut vid olika hastigheten, storlekar och tempersturer.

Re: Polestar 2

Postat: 11 feb 2023 10:02
av mikebike
Bjelke skrev: 11 feb 2023 07:59
Han tänker nog på att just en vattendroppe i fritt fall inte riktigt ser ut som
på dom bilder vi ofta ser, utan snarare en ständigt formändrande klump mest, utom
just i ögonblicket när den släpper från en kran eller liknande.
Ja, man tillverkar blyhagel genom att droppar av smält bly får stelna i fritt fall. De blir ganska runda. Väldigt långt ifrån "droppformade".

Re: Polestar 2

Postat: 11 feb 2023 10:13
av OvePaHornet
Mickep skrev: 10 feb 2023 15:23
Tycker det borde finnas en standardiserad märkning hur effektiva elbilar är, då det motsvarar förbrukning.
Jag menar kylskåp har märkning, vanliga bilar har förbrukning i sin tabeller (se bilregistret).
C värde i all ära, men det borde finnas ett värde som man kan jämföra förbrukning/effektivitet med liknande.
https://carup.se/ny-energimarkning-stru ... sta-betyg/

Re: Polestar 2

Postat: 11 feb 2023 10:43
av Maw
mikebike skrev: 11 feb 2023 10:02
Bjelke skrev: 11 feb 2023 07:59
Han tänker nog på att just en vattendroppe i fritt fall inte riktigt ser ut som
på dom bilder vi ofta ser, utan snarare en ständigt formändrande klump mest, utom
just i ögonblicket när den släpper från en kran eller liknande.
Ja, man tillverkar blyhagel genom att droppar av smält bly får stelna i fritt fall. De blir ganska runda. Väldigt långt ifrån "droppformade".
Tror du verkligen flytande blydroppar och vattendroppar får samma form i fritt fall genom luft? ;)

Re: Polestar 2

Postat: 11 feb 2023 13:00
av Bengt-re
Maw skrev: 11 feb 2023 10:43
mikebike skrev: 11 feb 2023 10:02
Bjelke skrev: 11 feb 2023 07:59
Han tänker nog på att just en vattendroppe i fritt fall inte riktigt ser ut som
på dom bilder vi ofta ser, utan snarare en ständigt formändrande klump mest, utom
just i ögonblicket när den släpper från en kran eller liknande.
Ja, man tillverkar blyhagel genom att droppar av smält bly får stelna i fritt fall. De blir ganska runda. Väldigt långt ifrån "droppformade".
Tror du verkligen flytande blydroppar och vattendroppar får samma form i fritt fall genom luft? ;)
Nä, densitet, ytspänning, viskositet, temperatur kommer att påverka kraftigt.

Re: Polestar 2

Postat: 11 feb 2023 18:16
av mikebike
Maw skrev: 11 feb 2023 10:43
mikebike skrev: 11 feb 2023 10:02
Bjelke skrev: 11 feb 2023 07:59
Han tänker nog på att just en vattendroppe i fritt fall inte riktigt ser ut som
på dom bilder vi ofta ser, utan snarare en ständigt formändrande klump mest, utom
just i ögonblicket när den släpper från en kran eller liknande.
Ja, man tillverkar blyhagel genom att droppar av smält bly får stelna i fritt fall. De blir ganska runda. Väldigt långt ifrån "droppformade".
Tror du verkligen flytande blydroppar och vattendroppar får samma form i fritt fall genom luft? ;)
I stort sett, ingendera ser ut som en "vattendroppe".

Re: Polestar 2

Postat: 11 feb 2023 21:35
av Fredrik j
Om det sker någon formförändring så är det väl att droppen borde bli lite oval?

Re: Polestar 2

Postat: 14 feb 2023 11:03
av Legato
Lite intressant... Jag köpte prestandauppgraderingen till min PS2a i slutet av januari. Då jag fortfarande inte fått notering om att den installerats så kontaktade jag support via chat.

Där hävdade man att den installerats den 31/1 och att det är därför jag nu hade dokumentation inför besiktning på mitt konto, samt prestanda-appen med launchmode i min bil.

Jag sa att de tidigare sagt att man skulle aviseras när uppdateringen hade gjorts, samt att jag inte överhuvudtaget upplevde någon prestandaskillnad. Skrev till dem att om uppgraderingen är på plats så fanns den kanske redan sedan tidigare ägare och att det vore tråkigt att ha betalat 10.000:- för ingenting.

Som tur är så eskalerades det då till någon chef och idag kom svaret:
"Vi pratades vid över chatten igår gällande prestandauppgradering och har nu fått reda
på att uppdateringen skickades ut den 31 Januari men gick ej genomföra som OTA.

Så din bil har inte uppdaterats ännu och jag pratade med vår tekniker och fått bekräftat att din bil kommer behöva komma in på verkstad för att få prestandauppgradering installerad. Den får då även den senaste mjukvaran 2.6 om så önskas.

Detta skulle ha framgått tidigare till dig att bilen behövder komma in på verkstad för att genomföra uppdateringen och jag ber om ursäkt för att det missats att informera dig om detta. "


Tur att man inte nöjde sig med supportens initiala svar. Det hade ju blivit en ganska "intressant" situation att åka och registreringsbesiktiga bilen. Antar de inte testar utan bara kollar dokumentation. Då hade bilen i alla register samt på "klistermärkena" haft 350 kW men i verkligheten "bara" 300 kW...

Re: Polestar 2

Postat: 14 feb 2023 15:33
av Curik
Legato skrev: 14 feb 2023 11:03
Tur att man inte nöjde sig med supportens initiala svar. Det hade ju blivit en ganska "intressant" situation att åka och registreringsbesiktiga bilen. Antar de inte testar utan bara kollar dokumentation. Då hade bilen i alla register samt på "klistermärkena" haft 350 kW men i verkligheten "bara" 300 kW...
Ibland lönar det sig att vara envis!

Re: Polestar 2

Postat: 21 feb 2023 21:16
av Legato
Servicebok
Har fått väldigt många olika bud angående om fysisk servicebok medföljer bilen eller ej.

Har ni servicebok? Är det i så fall en sådan som "stämplas" vid service eller bara listor på vad som ska göras?