Sida 228 av 359
Re: Audi e-tron
Postat: 05 jan 2021 19:28
av Svenssons
macky skrev:E-tron mest sålda bil i Norge 2020. Riktigt kul och visar på vilken bra bil det faktiskt är. Särskilt beaktat att Norge är den mest mogna elbilsmarknaden i världen. Mycket bra kommer komma från audi om man lyckas så här bra på första försöket misstänker jag.
https://www.nyteknik.se/fordon/forst-i- ... ge-7007682
Försäljningen dog dock en del under första halvan av året. En stor del av försäljningen låg första kvartalet och sista kvartalet såldes inte alls många. En orsak var kanske prishöjningen som gjordes.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 jan 2021 19:37
av taliz
Svenssons skrev:macky skrev:E-tron mest sålda bil i Norge 2020. Riktigt kul och visar på vilken bra bil det faktiskt är. Särskilt beaktat att Norge är den mest mogna elbilsmarknaden i världen. Mycket bra kommer komma från audi om man lyckas så här bra på första försöket misstänker jag.
https://www.nyteknik.se/fordon/forst-i- ... ge-7007682
Försäljningen dog dock en del under första halvan av året. En stor del av försäljningen låg första kvartalet och sista kvartalet såldes inte alls många. En orsak var kanske prishöjningen som gjordes.
Största orsaken var nog att Enyaq och ID4 presenterats, där man pratade om leverans i slutet av året.
Nu vet vi ju att det drog ut på tiden, men många väntar nog.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 jan 2021 19:46
av macky
Ngnstans tar det väl lite stopp med den prisnivån som e-tron har. 2019 rullade ju på rätt bra även det. Modellen lär väl bara leva till bilarna pä PPE plattformen kommer och de ska ju komma 2022. Sen alla lite billigare alternativ som kommer under 2021 kommer ju stjäla kunder. Men ngn form av timing/rätt produkt prickade man onekligen in 2019-2020.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 jan 2021 19:59
av taliz
macky skrev:Ngnstans tar det väl lite stopp med den prisnivån som e-tron har. 2019 rullade ju på rätt bra även det. Modellen lär väl bara leva till bilarna pä PPE plattformen kommer och de ska ju komma 2022. Sen alla lite billigare alternativ som kommer under 2021 kommer ju stjäla kunder. Men ngn form av timing/rätt produkt prickade man onekligen in 2019-2020.
Det är sannerligen inte lång "shelf life" på elbilsmodeller från avgasbilstillverkarna.
Många försvinner efter bara några år. Det kommer nog speglas i andrahandsvärdet på sikt.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 jan 2021 20:07
av Nilp
Riktigt kul!
Kan bara hålla med om att det är en bra bil för sin klass och storlek. Självklart finns det förbättringsmöjligheter men i det stora hela en gedigen bil.
Hade man skrivit här för ett år sen att den skulle vara etta i Norge 2020 hade nog få trott på det.
Beställde vår i maj 2019 och leverans i oktober. Med de förutsättning och utbud som fanns då så ångrar jag inte valet.
Re: Audi e-tron
Postat: 05 jan 2021 20:40
av macky
Inte särskilt oroad för andrahandsvärdet heller med drygt 1,5 år kvar. Bilen har så bra egenskaper. Bilarna på den enklare MEB-plattformen ligger på 600 000 och är då mindre och överlag sämre prestanda (utom räckvidd) samt ”sämre” varumärken. En Q4 lär väl närma sig 700 000 när den dyker upp och då fattas 100 hästar, utrymme, komfort, laddhastighet med möjligen 5 mils mer räckvidd som fördel. Kan man då få en beggad e-tron för en hel del mindre tror jag inte att det blir ett ointressant val för många. När PPE bilarna kommer så lär de ju ligga runt miljonen igen med motsvarande prestanda. Elbilar har etablerat dyra bilar hos svensson. Eller det kanske är Tesla som gjorde det egentligen.
Re: Audi e-tron
Postat: 06 jan 2021 14:28
av Nilp
För att få bättre tillförlitlighet när man planerar rutter i ABRP så kan dela data från bilen via Tronity som jag uppfattat det. Integrationen med Tesla verkar smidigt då den inte kräver någon tredje part men har man en Etron verkar man behöva det tyvärr...
är inte jättepigg på att logga in med mina MyAudi uppgifter på något ställe som jag inte känner till men är också intresserad av att se om det gör någon skillnad i träffsäkerhet i ruttplanering.
Är det någon här som har vågat testat?
Re: Audi e-tron
Postat: 06 jan 2021 15:33
av Off Grid Byggaren
E-trons inbyggda ruttplanerare funkar ju rätt bra.
Den räknar också om återstående räckvidden när du lägger in ett resmål och anpassar för eventuell motorvägskörning.
Annars verkar den räkna på senaste körda sträckan.
Fast den verkar bara visa snabbladdare som Audi har buisness med får man tänka på.
Re: Audi e-tron
Postat: 06 jan 2021 17:15
av Robertrimmevik
Off Grid Byggaren skrev:E-trons inbyggda ruttplanerare funkar ju rätt bra.
Den räknar också om återstående räckvidden när du lägger in ett resmål och anpassar för eventuell motorvägskörning.
Annars verkar den räkna på senaste körda sträckan.
Fast den verkar bara visa snabbladdare som Audi har buisness med får man tänka på.
Ruttplaneraren räknar också höjdskillnad. Den brukar räkna av ca 3 mil när jag åker upp till fjällen.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jan 2021 15:06
av Zalman3
Audi har nu 369 kvadratkilometers räckvidd!!!
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jan 2021 15:25
av Nilp
Robertrimmevik skrev:Off Grid Byggaren skrev:E-trons inbyggda ruttplanerare funkar ju rätt bra.
Den räknar också om återstående räckvidden när du lägger in ett resmål och anpassar för eventuell motorvägskörning.
Annars verkar den räkna på senaste körda sträckan.
Fast den verkar bara visa snabbladdare som Audi har buisness med får man tänka på.
Ruttplaneraren räknar också höjdskillnad. Den brukar räkna av ca 3 mil när jag åker upp till fjällen.
Jag använder gärna Audis inbyggda ruttplanerare för navigering i närområdet (dvs inom batteriets kapacitet) eller om det är ett vägnät som jag känner till. Men om det är längre sträcker som t.ex. fjällenresa så känner jag inte att Audi föreslår den mest optimerad laddstoppen. Där känns ABRP mycket bättre optimerad.
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jan 2021 16:24
av mati
Zalman3 skrev:Audi har nu 369 kvadratkilometers räckvidd!!!

Hm, intressant. Min åkgräsklippare har en angiven räckvidd på 10000 kvm. Men då förstår man ju vad det betyder.
I fallet med e-tron måste detta ju innebära att den kräver vägar som är 1km breda.

Re: Audi e-tron
Postat: 10 jan 2021 16:41
av Svenssons
Zalman3 skrev:Audi har nu 369 kvadratkilometers räckvidd!!!
20210110_150411.jpg
Äsch! Det är väl inget mot Volkswagen ID.4?
kubik.png
Här snackar vi flygande elbilar!
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... 8/download
Finns dock elbilar med räckvidd i än fler dimensioner...
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jan 2021 21:52
av Credde
Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Audi har nu 369 kvadratkilometers räckvidd!!!
20210110_150411.jpg
Äsch! Det är väl inget mot Volkswagen ID.4?
kubik.png
Här snackar vi flygande elbilar!
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... 8/download
Finns dock elbilar med räckvidd i än fler dimensioner...
Nu finns det faktisk en fotnot med nummer 3 men vist ser det lite roligt ut med km3

Re: Audi e-tron
Postat: 10 jan 2021 22:16
av Bodes_dad
Funderar på E-tron 55 (SUV) och undrar lite vad man kan förvänta sig för ref konsumtion WH/KM @ 110km/h (knappar i ABRP) sommar och vintertid?
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jan 2021 22:31
av Svenssons
Credde skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Audi har nu 369 kvadratkilometers räckvidd!!!
20210110_150411.jpg
Äsch! Det är väl inget mot Volkswagen ID.4?
kubik.png
Här snackar vi flygande elbilar!
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... 8/download
Finns dock elbilar med räckvidd i än fler dimensioner...
Nu finns det faktisk en fotnot med nummer 3 men vist ser det lite roligt ut med km3

Du tror inte det finns en fotnot till nummer 2 också?
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jan 2021 22:35
av Off Grid Byggaren
Bodes_dad skrev:Funderar på E-tron 55 (SUV) och undrar lite vad man kan förvänta sig för ref konsumtion WH/KM @ 110km/h (knappar i ABRP) sommar och vintertid?
Med 19 tum energisnåla fälgar:
City - Cold Weather 237 Wh/km
Highway - Cold Weather 326 Wh/km
Combined - Cold Weather 279 Wh/km
City - Mild Weather 168 Wh/km
Highway - Mild Weather 262 Wh/km
Combined -Mild Weather 211 Wh/km
https://ev-database.org/car/1253/Audi-e-tron-55-quattro
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jan 2021 22:38
av Credde
Svenssons skrev:Credde skrev:Svenssons skrev:Zalman3 skrev:Audi har nu 369 kvadratkilometers räckvidd!!!
20210110_150411.jpg
Äsch! Det är väl inget mot Volkswagen ID.4?
kubik.png
Här snackar vi flygande elbilar!
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... 8/download
Finns dock elbilar med räckvidd i än fler dimensioner...
Nu finns det faktisk en fotnot med nummer 3 men vist ser det lite roligt ut med km3

Du tror inte det finns en fotnot till nummer 2 också?
Såklart och till nummer 1, men tror du fattade...
Re: Audi e-tron
Postat: 10 jan 2021 22:46
av Svenssons
Credde skrev:
Såklart och till nummer 1, men tror du fattade...
Jag trodde du fattade att jag aktivt sökte efter fotnötter för att visa på att det fanns "fler dimensioner". Mitt inlägg var ju ett svar på Zalmans 369 km2 där 2:an sannolikt betyder Fotnot 2 och inte kvadratkilometer. Det var den fotnoten jag refererade till i mitt förra svar.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 jan 2021 01:02
av Robertrimmevik
Off Grid Byggaren skrev:Bodes_dad skrev:Funderar på E-tron 55 (SUV) och undrar lite vad man kan förvänta sig för ref konsumtion WH/KM @ 110km/h (knappar i ABRP) sommar och vintertid?
Med 19 tum energisnåla fälgar:
City - Cold Weather 237 Wh/km
Highway - Cold Weather 326 Wh/km
Combined - Cold Weather 279 Wh/km
City - Mild Weather 168 Wh/km
Highway - Mild Weather 262 Wh/km
Combined -Mild Weather 211 Wh/km
https://ev-database.org/car/1253/Audi-e-tron-55-quattro
De siffrorna stämmer dåligt. Måste vara med ej förvärmning. Jag skulle säga 250 wh/km i referens med 21tum original. Har kört 2000 mil och mäter och räknar mycket räckvidd.
Och lycka till att göra 168 i stan.

Re: Audi e-tron
Postat: 11 jan 2021 01:07
av Off Grid Byggaren
Robertrimmevik skrev:Off Grid Byggaren skrev:Bodes_dad skrev:Funderar på E-tron 55 (SUV) och undrar lite vad man kan förvänta sig för ref konsumtion WH/KM @ 110km/h (knappar i ABRP) sommar och vintertid?
Med 19 tum energisnåla fälgar:
City - Cold Weather 237 Wh/km
Highway - Cold Weather 326 Wh/km
Combined - Cold Weather 279 Wh/km
City - Mild Weather 168 Wh/km
Highway - Mild Weather 262 Wh/km
Combined -Mild Weather 211 Wh/km
https://ev-database.org/car/1253/Audi-e-tron-55-quattro
De siffrorna stämmer dåligt. Måste vara med ej förvärmning. Jag skulle säga 250 wh/km i referens med 21tum original. Har kört 2000 mil och mäter och räknar mycket räckvidd.
Och lycka till att göra 168 i stan.

Jag har nästan lyckats....
viewtopic.php?f=27&t=23301&start=30#p478679
Re: Audi e-tron
Postat: 11 jan 2021 07:03
av mati
Robertrimmevik skrev:Off Grid Byggaren skrev:Bodes_dad skrev:Funderar på E-tron 55 (SUV) och undrar lite vad man kan förvänta sig för ref konsumtion WH/KM @ 110km/h (knappar i ABRP) sommar och vintertid?
Med 19 tum energisnåla fälgar:
City - Cold Weather 237 Wh/km
Highway - Cold Weather 326 Wh/km
Combined - Cold Weather 279 Wh/km
City - Mild Weather 168 Wh/km
Highway - Mild Weather 262 Wh/km
Combined -Mild Weather 211 Wh/km
https://ev-database.org/car/1253/Audi-e-tron-55-quattro
De siffrorna stämmer dåligt. Måste vara med ej förvärmning. Jag skulle säga 250 wh/km i referens med 21tum original. Har kört 2000 mil och mäter och räknar mycket räckvidd.
Och lycka till att göra 168 i stan.

Ja, 240-250 är en rimlig referensförbrukning i ABRP, åtminstone så som jag kör. Men 168 förstår jag inte heller hur det ska gå till. Jag har iofs lyckats några gånger med det på vår lilla 70-väg, 10km hemifrån in till byn.
Men då är det en rejäl höjdskillnad. Glädjen är alltså kortvarig, dvs tills man kör hem igen.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 jan 2021 08:40
av macky
mati skrev:Robertrimmevik skrev:Off Grid Byggaren skrev:Bodes_dad skrev:Funderar på E-tron 55 (SUV) och undrar lite vad man kan förvänta sig för ref konsumtion WH/KM @ 110km/h (knappar i ABRP) sommar och vintertid?
Med 19 tum energisnåla fälgar:
City - Cold Weather 237 Wh/km
Highway - Cold Weather 326 Wh/km
Combined - Cold Weather 279 Wh/km
City - Mild Weather 168 Wh/km
Highway - Mild Weather 262 Wh/km
Combined -Mild Weather 211 Wh/km
https://ev-database.org/car/1253/Audi-e-tron-55-quattro
De siffrorna stämmer dåligt. Måste vara med ej förvärmning. Jag skulle säga 250 wh/km i referens med 21tum original. Har kört 2000 mil och mäter och räknar mycket räckvidd.
Och lycka till att göra 168 i stan.

Ja, 240-250 är en rimlig referensförbrukning i ABRP, åtminstone så som jag kör. Men 168 förstår jag inte heller hur det ska gå till. Jag har iofs lyckats några gånger med det på vår lilla 70-väg, 10km hemifrån in till byn.
Men då är det en rejäl höjdskillnad. Glädjen är alltså kortvarig, dvs tills man kör hem igen.
Inga problem att nå 168 om man startar högt upp och kör neråt

. Jag kan berätta att bilen "bottnar" på 0.0, dvs den visar inte negativ förbrukning.
Men jag räknar på 270-300 på vintern på motorväg och 220-260 på sommaren beroende på vind och väglag. Landsväg en del lägre. Bilen straffas en del av storleken och luftmotståndet i höga farter vilket märks.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 jan 2021 09:31
av Nilp
macky skrev:mati skrev:Robertrimmevik skrev:Off Grid Byggaren skrev:Bodes_dad skrev:Funderar på E-tron 55 (SUV) och undrar lite vad man kan förvänta sig för ref konsumtion WH/KM @ 110km/h (knappar i ABRP) sommar och vintertid?
Med 19 tum energisnåla fälgar:
City - Cold Weather 237 Wh/km
Highway - Cold Weather 326 Wh/km
Combined - Cold Weather 279 Wh/km
City - Mild Weather 168 Wh/km
Highway - Mild Weather 262 Wh/km
Combined -Mild Weather 211 Wh/km
https://ev-database.org/car/1253/Audi-e-tron-55-quattro
De siffrorna stämmer dåligt. Måste vara med ej förvärmning. Jag skulle säga 250 wh/km i referens med 21tum original. Har kört 2000 mil och mäter och räknar mycket räckvidd.
Och lycka till att göra 168 i stan.

Ja, 240-250 är en rimlig referensförbrukning i ABRP, åtminstone så som jag kör. Men 168 förstår jag inte heller hur det ska gå till. Jag har iofs lyckats några gånger med det på vår lilla 70-väg, 10km hemifrån in till byn.
Men då är det en rejäl höjdskillnad. Glädjen är alltså kortvarig, dvs tills man kör hem igen.
Inga problem att nå 168 om man startar högt upp och kör neråt

. Jag kan berätta att bilen "bottnar" på 0.0, dvs den visar inte negativ förbrukning.
Men jag räknar på 270-300 på vintern på motorväg och 220-260 på sommaren beroende på vind och väglag. Landsväg en del lägre. Bilen straffas en del av storleken och luftmotståndet i höga farter vilket märks.
Som flera redan skrivit jag har också lagt in 250wh/km i ABRP och det stämmer ganska bra om man sen låter ABRP algoritmer justera förbrukning baserat på väder, vind och temperatur.
Re: Audi e-tron
Postat: 11 jan 2021 12:46
av Hertsh
Nilp skrev:macky skrev:mati skrev:Robertrimmevik skrev:Off Grid Byggaren skrev:
Med 19 tum energisnåla fälgar:
City - Cold Weather 237 Wh/km
Highway - Cold Weather 326 Wh/km
Combined - Cold Weather 279 Wh/km
City - Mild Weather 168 Wh/km
Highway - Mild Weather 262 Wh/km
Combined -Mild Weather 211 Wh/km
https://ev-database.org/car/1253/Audi-e-tron-55-quattro
De siffrorna stämmer dåligt. Måste vara med ej förvärmning. Jag skulle säga 250 wh/km i referens med 21tum original. Har kört 2000 mil och mäter och räknar mycket räckvidd.
Och lycka till att göra 168 i stan.

Ja, 240-250 är en rimlig referensförbrukning i ABRP, åtminstone så som jag kör. Men 168 förstår jag inte heller hur det ska gå till. Jag har iofs lyckats några gånger med det på vår lilla 70-väg, 10km hemifrån in till byn.
Men då är det en rejäl höjdskillnad. Glädjen är alltså kortvarig, dvs tills man kör hem igen.
Inga problem att nå 168 om man startar högt upp och kör neråt

. Jag kan berätta att bilen "bottnar" på 0.0, dvs den visar inte negativ förbrukning.
Men jag räknar på 270-300 på vintern på motorväg och 220-260 på sommaren beroende på vind och väglag. Landsväg en del lägre. Bilen straffas en del av storleken och luftmotståndet i höga farter vilket märks.
Som flera redan skrivit jag har också lagt in 250wh/km i ABRP och det stämmer ganska bra om man sen låter ABRP algoritmer justera förbrukning baserat på väder, vind och temperatur.
Som refernspunkt har jag livevärde i ABRP på min Model X LR från 2019 och den har justerat mitt referensvärde till 211. Det startade på 220 när bilen släpptes.
Se mitt inlägg mer för referens och att det är kul att se att ABRP själv justerar utifrån bilens statistik än som en tävling gällande förbrukning mellan olika bilar.