Jag var sugen på att prova något nytt helt enkelt. Är på det stora hela nöjd med Teslan. Men när vi nu behövde större bagage pga tillökning så började jag kolla runt efter alternativ. Jag var också lite trött på att behöva åka 1h för att komma till närmsta verkstad. Visst, ofta kan de skicka en ranger. Men jag har ändå behövt in till Tesla 6 gånger på 3 år. 2 av dem för att de misslyckades att fixa felet på första försöken.chaffis75 skrev: ↑02 jul 2024 08:28Vad fick dig att byta märke?Xyborg skrev: ↑02 jul 2024 07:14Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
- Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
- Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
- Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
- Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Det kan mycket bli en Tesla igen om några år, det är som sagt en bil vi varit väldigt nöjda med. Men jag är för nyfiken för att fortsätta med samma just nu.