VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: VW I.D

Inlägg av Xyborg »

chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28
Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
  • Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
  • Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
  • Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
  • Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag var sugen på att prova något nytt helt enkelt. Är på det stora hela nöjd med Teslan. Men när vi nu behövde större bagage pga tillökning så började jag kolla runt efter alternativ. Jag var också lite trött på att behöva åka 1h för att komma till närmsta verkstad. Visst, ofta kan de skicka en ranger. Men jag har ändå behövt in till Tesla 6 gånger på 3 år. 2 av dem för att de misslyckades att fixa felet på första försöken.

Det kan mycket bli en Tesla igen om några år, det är som sagt en bil vi varit väldigt nöjda med. Men jag är för nyfiken för att fortsätta med samma just nu. 🙂
carlf
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 feb 2022 21:41

Re: VW I.D

Inlägg av carlf »

Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
  • Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
  • Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
  • Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
  • Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Har en Enyaq och en ny Model 3 (2024) och håller med i allt, förutom att Tesla steppat upp i kvalitetskänsla och hur bilen nu är hopskruvad.

Jag har bara basic Autopilot i Teslan men full ”travel assist” i Skodan så jämförelsen haltar lite. Vanlig basic förarassistent i VAG ger bara adaptiv farthållare med filhållningsassistent, dvs bilen åker pingpong mellan linjerna. Uppgraderar man får man dock mjuk och fin och stabil gång.
Model 3 2024
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4189
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28
Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
  • Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
  • Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
  • Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
  • Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag upplevde också Volkswagens körassistent som väldigt bra jämfört med både Teslas och den jag har i min Polestar när jag gjorde en längre provkörning på ca 30 mil med olika vägtyper i en ID7. Stabil och trygg styrning, inget behov av att dra i ratten utan det räcker att hålla i den utan kraft och möjlighet att justera bilens position utan att styrning kopplas ur. Viktigast av allt inga tvärnitar vid möten med lastbil på samma landsvägar där mina föräldrars Model 3 ofta gör riktigt otäcka tvärnitar vid möten. Dessutom låg förbrukning och riktigt bra laddhastighet, tyst, bekväm och skönt med massage och ventilerade säten.

De fina långfärdsegenskaperna och att den även i övrigt verkar vara väldigt bra avgjorde att jag valde en ID7 som nästa bil trots att den inte känns speciellt spännande.

Enda oron är att GTX enligt WLTP inte verkar vara speciellt snål men jag hoppas att skillnaden mot 2wd ändå inte är så stor i verkligheten.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: VW I.D

Inlägg av Xyborg »

Maw skrev: 02 jul 2024 11:00
chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28
Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
  • Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
  • Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
  • Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
  • Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag upplevde också Volkswagens körassistent som väldigt bra jämfört med både Teslas och den jag har i min Polestar när jag gjorde en längre provkörning på ca 30 mil med olika vägtyper i en ID7. Stabil och trygg styrning, inget behov av att dra i ratten utan det räcker att hålla i den utan kraft och möjlighet att justera bilens position utan att styrning kopplas ur. Viktigast av allt inga tvärnitar vid möten med lastbil på samma landsvägar där mina föräldrars Model 3 ofta gör riktigt otäcka tvärnitar vid möten. Dessutom låg förbrukning och riktigt bra laddhastighet, tyst, bekväm och skönt med massage och ventilerade säten.

De fina långfärdsegenskaperna och att den även i övrigt verkar vara väldigt bra avgjorde att jag valde en ID7 som nästa bil trots att den inte känns speciellt spännande.

Enda oron är att GTX enligt WLTP inte verkar vara speciellt snål men jag hoppas att skillnaden mot 2wd ändå inte är så stor i verkligheten.
Stämmer mycket bra överens med min upplevelse i nya ID4an. Det är väl exakt samma system, så inget konstigt det. Jag är verkligen imponerad när jag jämför med Teslan. Den kändes som ren sci-fi när den kom. Men nu är den rätt kass i jämförelse, faktiskt.
Användarvisningsbild
Maltino
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 nov 2021 14:52
Referralkod: ts.la/mattias13016

Re: VW I.D

Inlägg av Maltino »

Xyborg skrev: 02 jul 2024 12:40
Maw skrev: 02 jul 2024 11:00
chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28
Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
  • Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
  • Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
  • Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
  • Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag upplevde också Volkswagens körassistent som väldigt bra jämfört med både Teslas och den jag har i min Polestar när jag gjorde en längre provkörning på ca 30 mil med olika vägtyper i en ID7. Stabil och trygg styrning, inget behov av att dra i ratten utan det räcker att hålla i den utan kraft och möjlighet att justera bilens position utan att styrning kopplas ur. Viktigast av allt inga tvärnitar vid möten med lastbil på samma landsvägar där mina föräldrars Model 3 ofta gör riktigt otäcka tvärnitar vid möten. Dessutom låg förbrukning och riktigt bra laddhastighet, tyst, bekväm och skönt med massage och ventilerade säten.

De fina långfärdsegenskaperna och att den även i övrigt verkar vara väldigt bra avgjorde att jag valde en ID7 som nästa bil trots att den inte känns speciellt spännande.

Enda oron är att GTX enligt WLTP inte verkar vara speciellt snål men jag hoppas att skillnaden mot 2wd ändå inte är så stor i verkligheten.
Stämmer mycket bra överens med min upplevelse i nya ID4an. Det är väl exakt samma system, så inget konstigt det. Jag är verkligen imponerad när jag jämför med Teslan. Den kändes som ren sci-fi när den kom. Men nu är den rätt kass i jämförelse, faktiskt.
Är det modellår 24 som har nytt infotainmentsystem i vag-bilarna?
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: VW I.D

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Ja att inte andra fattar OPD (och regen) är ofattbart, borde vara en enkel inställningsfråga så alla förare kan få som de vill. Mjukvara.
Grymt störande på en Taycan tex, där Porsche ska bestämma hur en riktig Porsche ska köras. Störtfånigt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW I.D

Inlägg av taliz »

Maltino skrev: 02 jul 2024 13:09
Xyborg skrev: 02 jul 2024 12:40
Maw skrev: 02 jul 2024 11:00
chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28
Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
  • Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
  • Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
  • Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
  • Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag upplevde också Volkswagens körassistent som väldigt bra jämfört med både Teslas och den jag har i min Polestar när jag gjorde en längre provkörning på ca 30 mil med olika vägtyper i en ID7. Stabil och trygg styrning, inget behov av att dra i ratten utan det räcker att hålla i den utan kraft och möjlighet att justera bilens position utan att styrning kopplas ur. Viktigast av allt inga tvärnitar vid möten med lastbil på samma landsvägar där mina föräldrars Model 3 ofta gör riktigt otäcka tvärnitar vid möten. Dessutom låg förbrukning och riktigt bra laddhastighet, tyst, bekväm och skönt med massage och ventilerade säten.

De fina långfärdsegenskaperna och att den även i övrigt verkar vara väldigt bra avgjorde att jag valde en ID7 som nästa bil trots att den inte känns speciellt spännande.

Enda oron är att GTX enligt WLTP inte verkar vara speciellt snål men jag hoppas att skillnaden mot 2wd ändå inte är så stor i verkligheten.
Stämmer mycket bra överens med min upplevelse i nya ID4an. Det är väl exakt samma system, så inget konstigt det. Jag är verkligen imponerad när jag jämför med Teslan. Den kändes som ren sci-fi när den kom. Men nu är den rätt kass i jämförelse, faktiskt.
Är det modellår 24 som har nytt infotainmentsystem i vag-bilarna?
Ja, de kör version 4 och har lite större skärm.
Växelpetaren har flyttat ner från skärmen till en dedikerad spak också.
Men det viktigaste är kanske att man nu manuellt kan förvärma.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: VW I.D

Inlägg av Xyborg »

Maltino skrev: 02 jul 2024 13:09
Xyborg skrev: 02 jul 2024 12:40
Maw skrev: 02 jul 2024 11:00
chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28
Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
  • Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
  • Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
  • Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
  • Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag upplevde också Volkswagens körassistent som väldigt bra jämfört med både Teslas och den jag har i min Polestar när jag gjorde en längre provkörning på ca 30 mil med olika vägtyper i en ID7. Stabil och trygg styrning, inget behov av att dra i ratten utan det räcker att hålla i den utan kraft och möjlighet att justera bilens position utan att styrning kopplas ur. Viktigast av allt inga tvärnitar vid möten med lastbil på samma landsvägar där mina föräldrars Model 3 ofta gör riktigt otäcka tvärnitar vid möten. Dessutom låg förbrukning och riktigt bra laddhastighet, tyst, bekväm och skönt med massage och ventilerade säten.

De fina långfärdsegenskaperna och att den även i övrigt verkar vara väldigt bra avgjorde att jag valde en ID7 som nästa bil trots att den inte känns speciellt spännande.

Enda oron är att GTX enligt WLTP inte verkar vara speciellt snål men jag hoppas att skillnaden mot 2wd ändå inte är så stor i verkligheten.
Stämmer mycket bra överens med min upplevelse i nya ID4an. Det är väl exakt samma system, så inget konstigt det. Jag är verkligen imponerad när jag jämför med Teslan. Den kändes som ren sci-fi när den kom. Men nu är den rätt kass i jämförelse, faktiskt.
Är det modellår 24 som har nytt infotainmentsystem i vag-bilarna?
Yes, det stämmer. Jämfört med de bilar jag provkörde med "gamla" varianten så är det ett rejält lyft - om än fortfarande inte riiiiktigt lika rappt och lättanvänt som Teslas.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 912
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: VW I.D

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Xyborg skrev: 02 jul 2024 12:40
Jag är verkligen imponerad när jag jämför med Teslan. Den kändes som ren sci-fi när den kom. Men nu är den rätt kass i jämförelse, faktiskt.
Kan iof bero på hur gammal din Tesla var.
Man ska nog jämföra en ny Tesla mot en ny ID.4 tänker jag.
Men den demo-Hihglider jag körde fick för sig att maxgasa i en avfart, spännande där ett tag.
O så skulle den torka vindrutan emellanåt trots fint väder. Är ju kanon så flugorna tas bort. ;) Viss ironi kan förekomma...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW I.D

Inlägg av martinot »

Sportbilsentusiasten skrev: 02 jul 2024 13:53
Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Ja att inte andra fattar OPD (och regen) är ofattbart, borde vara en enkel inställningsfråga så alla förare kan få som de vill. Mjukvara.
Grymt störande på en Taycan tex, där Porsche ska bestämma hur en riktig Porsche ska köras. Störtfånigt.
Ja, detta är den absolut största orsaken att Taycan tyvärr faller bort för mig (samt den opraktiska placeringen av laddintaget).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: VW I.D

Inlägg av BEV[e-Rage] »

taliz skrev: 02 jul 2024 13:56
Maltino skrev: 02 jul 2024 13:09
Xyborg skrev: 02 jul 2024 12:40
Maw skrev: 02 jul 2024 11:00
chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28

Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag upplevde också Volkswagens körassistent som väldigt bra jämfört med både Teslas och den jag har i min Polestar när jag gjorde en längre provkörning på ca 30 mil med olika vägtyper i en ID7. Stabil och trygg styrning, inget behov av att dra i ratten utan det räcker att hålla i den utan kraft och möjlighet att justera bilens position utan att styrning kopplas ur. Viktigast av allt inga tvärnitar vid möten med lastbil på samma landsvägar där mina föräldrars Model 3 ofta gör riktigt otäcka tvärnitar vid möten. Dessutom låg förbrukning och riktigt bra laddhastighet, tyst, bekväm och skönt med massage och ventilerade säten.

De fina långfärdsegenskaperna och att den även i övrigt verkar vara väldigt bra avgjorde att jag valde en ID7 som nästa bil trots att den inte känns speciellt spännande.

Enda oron är att GTX enligt WLTP inte verkar vara speciellt snål men jag hoppas att skillnaden mot 2wd ändå inte är så stor i verkligheten.
Stämmer mycket bra överens med min upplevelse i nya ID4an. Det är väl exakt samma system, så inget konstigt det. Jag är verkligen imponerad när jag jämför med Teslan. Den kändes som ren sci-fi när den kom. Men nu är den rätt kass i jämförelse, faktiskt.
Är det modellår 24 som har nytt infotainmentsystem i vag-bilarna?
Ja, de kör version 4 och har lite större skärm.
Växelpetaren har flyttat ner från skärmen till en dedikerad spak också.
Men det viktigaste är kanske att man nu manuellt kan förvärma.
För ID.3 kommer det dock först med modellår 2025 vad jag förstår, med första leveranser i höst.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 1071
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: VW I.D

Inlägg av Dinsdale »

Maw skrev: 02 jul 2024 11:00
chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28
Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
  • Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
  • Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
  • Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
  • Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag upplevde också Volkswagens körassistent som väldigt bra jämfört med både Teslas och den jag har i min Polestar när jag gjorde en längre provkörning på ca 30 mil med olika vägtyper i en ID7. Stabil och trygg styrning, inget behov av att dra i ratten utan det räcker att hålla i den utan kraft och möjlighet att justera bilens position utan att styrning kopplas ur. Viktigast av allt inga tvärnitar vid möten med lastbil på samma landsvägar där mina föräldrars Model 3 ofta gör riktigt otäcka tvärnitar vid möten. Dessutom låg förbrukning och riktigt bra laddhastighet, tyst, bekväm och skönt med massage och ventilerade säten.

De fina långfärdsegenskaperna och att den även i övrigt verkar vara väldigt bra avgjorde att jag valde en ID7 som nästa bil trots att den inte känns speciellt spännande.

Enda oron är att GTX enligt WLTP inte verkar vara speciellt snål men jag hoppas att skillnaden mot 2wd ändå inte är så stor i verkligheten.
Hur pass snabbt reagerar assistenten? Jag tänker på när bilar kör in framför på motorväg eller byter fil för att nån framför kör långsamt?
Där tycker jag Teslan fattar rätt snabbt, iaf cut in har den oftast koll på bilen som tränger sig in redan innan den börjar med sin manöver.
Har avstått provkörning av ID7 av omtanke om plånboken men GTX är onekligen attraktivt prissatt och ID7 verkar vara en vettig bil.

Får för övrigt inte fram nån info om ID7 har radarbaserad farthållare eller inte, nån som vet?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4189
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW I.D

Inlägg av Maw »

Dinsdale skrev: 02 jul 2024 18:39
Maw skrev: 02 jul 2024 11:00
chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28
Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
  • Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
  • Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
  • Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
  • Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag upplevde också Volkswagens körassistent som väldigt bra jämfört med både Teslas och den jag har i min Polestar när jag gjorde en längre provkörning på ca 30 mil med olika vägtyper i en ID7. Stabil och trygg styrning, inget behov av att dra i ratten utan det räcker att hålla i den utan kraft och möjlighet att justera bilens position utan att styrning kopplas ur. Viktigast av allt inga tvärnitar vid möten med lastbil på samma landsvägar där mina föräldrars Model 3 ofta gör riktigt otäcka tvärnitar vid möten. Dessutom låg förbrukning och riktigt bra laddhastighet, tyst, bekväm och skönt med massage och ventilerade säten.

De fina långfärdsegenskaperna och att den även i övrigt verkar vara väldigt bra avgjorde att jag valde en ID7 som nästa bil trots att den inte känns speciellt spännande.

Enda oron är att GTX enligt WLTP inte verkar vara speciellt snål men jag hoppas att skillnaden mot 2wd ändå inte är så stor i verkligheten.
Hur pass snabbt reagerar assistenten? Jag tänker på när bilar kör in framför på motorväg eller byter fil för att nån framför kör långsamt?
Där tycker jag Teslan fattar rätt snabbt, iaf cut in har den oftast koll på bilen som tränger sig in redan innan den börjar med sin manöver.
Har avstått provkörning av ID7 av omtanke om plånboken men GTX är onekligen attraktivt prissatt och ID7 verkar vara en vettig bil.

Får för övrigt inte fram nån info om ID7 har radarbaserad farthållare eller inte, nån som vet?
Jag tänkte inte specifikt på det men jag blev omkörd flera gånger och upplevde inte något problem med det. Jag har inte upplevt något problem med det med min Polestar heller, den brukar ha bra koll på bilar som ligger snett framför och vart de är på väg.

Jag förutsätter att det är radarbaserad farthållare i ID7, antagligen i kombination med kamera. Vad jag vet så är Tesla den enda tillverkare som har snålat in på radar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maltino
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 nov 2021 14:52
Referralkod: ts.la/mattias13016

Re: VW I.D

Inlägg av Maltino »

Xyborg skrev: 02 jul 2024 13:58
Maltino skrev: 02 jul 2024 13:09
Xyborg skrev: 02 jul 2024 12:40
Maw skrev: 02 jul 2024 11:00
chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28

Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag upplevde också Volkswagens körassistent som väldigt bra jämfört med både Teslas och den jag har i min Polestar när jag gjorde en längre provkörning på ca 30 mil med olika vägtyper i en ID7. Stabil och trygg styrning, inget behov av att dra i ratten utan det räcker att hålla i den utan kraft och möjlighet att justera bilens position utan att styrning kopplas ur. Viktigast av allt inga tvärnitar vid möten med lastbil på samma landsvägar där mina föräldrars Model 3 ofta gör riktigt otäcka tvärnitar vid möten. Dessutom låg förbrukning och riktigt bra laddhastighet, tyst, bekväm och skönt med massage och ventilerade säten.

De fina långfärdsegenskaperna och att den även i övrigt verkar vara väldigt bra avgjorde att jag valde en ID7 som nästa bil trots att den inte känns speciellt spännande.

Enda oron är att GTX enligt WLTP inte verkar vara speciellt snål men jag hoppas att skillnaden mot 2wd ändå inte är så stor i verkligheten.
Stämmer mycket bra överens med min upplevelse i nya ID4an. Det är väl exakt samma system, så inget konstigt det. Jag är verkligen imponerad när jag jämför med Teslan. Den kändes som ren sci-fi när den kom. Men nu är den rätt kass i jämförelse, faktiskt.
Är det modellår 24 som har nytt infotainmentsystem i vag-bilarna?
Yes, det stämmer. Jämfört med de bilar jag provkörde med "gamla" varianten så är det ett rejält lyft - om än fortfarande inte riiiiktigt lika rappt och lättanvänt som Teslas.
Tackar för info. Buzzen verkar få alla dessa uppdateringar till MY25, tillsammans med lanseringen av varianten med längre hjulbas.
Jag får ta en ordentlig provkörning av en buzz med det gamla systemet och se om det går att leva med. 😊
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5470
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Dinsdale skrev: 02 jul 2024 18:39
Maw skrev: 02 jul 2024 11:00
chaffis75 skrev: 02 jul 2024 08:28
Xyborg skrev: 02 jul 2024 07:14
Jag hämtade igår ut vår nya ID4 pro 4motion. Det är såklart en helt annan sorts bil än vår 2021 Model 3. Men det finns några saker som man ändå kan jämföra rakt av. Några snabba iakttagelser från min sida:
  • Nya infotainmentsystemet är riktigt rappt och mycket bättre än tidigare. Fortfarande är det lite struligare att hitta i jämfört med Teslas. Det är lite väl många undermenyer och konstiga vägar, för många steg, för att komma rätt. Här leder Tesla stort på GUI design.
  • Upplevd kvalitetskänsla innuti bilen är (trots ganska mycket hårdplast jämfört med tidigare tyska bilar vi haft) ganska mycket bättre än Teslans. Dörrar stängs med ett tungt ”tjoff” och allt sitter monterat med rejält mycket bättre passform.
  • Förarstöd systemen är ENORMT mycket bättre i Volkswagen. Det här hade jag verkligen inte förväntat mig, men JÄDRAR vad Tesla är omkörda här. Bilen håller linjen mycket mjukare, nöjer sig med ett mycket naturligare grepp på ratten för att förstå att jag som förare fortfarande är där, spökbromsar ingenting, känns inte alls lika ryckig i köer, visualiserar snyggt åtgärder i HUD, hanterar filbyten snabbt och exemplariskt. Här måste Tesla skärpa till sig, de är långt långt efter.
  • Kalibrering av gas och broms är inte alls lika välgjorda som i Tesla. Det är svårare att krypköra och att köra mjukt själv. Det saknas riktig OPD. Trist.
Vad fick dig att byta märke?
Lite förvånad över att kör assistenten är så mycket bättre i vw, men tja jag har den ju inte i min bil så kan inte jämföra.
Jag upplevde också Volkswagens körassistent som väldigt bra jämfört med både Teslas och den jag har i min Polestar när jag gjorde en längre provkörning på ca 30 mil med olika vägtyper i en ID7. Stabil och trygg styrning, inget behov av att dra i ratten utan det räcker att hålla i den utan kraft och möjlighet att justera bilens position utan att styrning kopplas ur. Viktigast av allt inga tvärnitar vid möten med lastbil på samma landsvägar där mina föräldrars Model 3 ofta gör riktigt otäcka tvärnitar vid möten. Dessutom låg förbrukning och riktigt bra laddhastighet, tyst, bekväm och skönt med massage och ventilerade säten.

De fina långfärdsegenskaperna och att den även i övrigt verkar vara väldigt bra avgjorde att jag valde en ID7 som nästa bil trots att den inte känns speciellt spännande.

Enda oron är att GTX enligt WLTP inte verkar vara speciellt snål men jag hoppas att skillnaden mot 2wd ändå inte är så stor i verkligheten.
Hur pass snabbt reagerar assistenten? Jag tänker på när bilar kör in framför på motorväg eller byter fil för att nån framför kör långsamt?
Där tycker jag Teslan fattar rätt snabbt, iaf cut in har den oftast koll på bilen som tränger sig in redan innan den börjar med sin manöver.
Har avstått provkörning av ID7 av omtanke om plånboken men GTX är onekligen attraktivt prissatt och ID7 verkar vara en vettig bil.

Får för övrigt inte fram nån info om ID7 har radarbaserad farthållare eller inte, nån som vet?
De ser verkligen ut som en radar där fram.. inte så snyggt. Undrar varför de inte gömmer den som de brukar göra och som alla andra gör.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: VW I.D

Inlägg av Fosilfri2035 »

Halloj!

Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.

Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.

*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.

Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.

Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: VW I.D

Inlägg av Collin87 »

Fosilfri2035 skrev: 04 jul 2024 00:55
Halloj!

Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.

Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.

*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.

Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.

Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
ID.4 GTX är tyvärr vad den är.
Basic stolarna är sämre än dom jag hade i min 1st.
Röststyrningen går att inaktivera så att man måste trycka för att aktivera den, annars är den fruktansvärt känslig och störande.
Så även i ID.7 med sw 4.x.

Spökbromsningar har till och från varit ett problem på ID bilarna, hade spökbromsning på samma ställen varje dag ett tag.
Samma motorvägs mot men åt båda riktningarna.
Man blev ju van så var helt klart värre när den gjorde det hipp som happ någonstans.

MY är en grymt praktisk bil, men efter att jag fick ID.7 så blir den förstahandsvalet för min del.
Så galet mycket bättre komfort.
Det enda jag på riktigt saknar när jag kör ID.7 kontra MY är ljudet och ett väl fungerande inbyggt Spotify.
Mjukvaran kunde helt klart vart rappare och lite mer enkelt uppbyggd utan massa undermenyer, men det är ju inget man knappar runt i varje dag.
Genvägarna längst upp i skärmen hjälper gott till det man vill ändra på ofta.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: VW I.D

Inlägg av Fosilfri2035 »

Collin87 skrev: 04 jul 2024 07:13
Fosilfri2035 skrev: 04 jul 2024 00:55
Halloj!

Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.

Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.

*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.

Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.

Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
ID.4 GTX är tyvärr vad den är.
Basic stolarna är sämre än dom jag hade i min 1st.
Röststyrningen går att inaktivera så att man måste trycka för att aktivera den, annars är den fruktansvärt känslig och störande.
Så även i ID.7 med sw 4.x.

Spökbromsningar har till och från varit ett problem på ID bilarna, hade spökbromsning på samma ställen varje dag ett tag.
Samma motorvägs mot men åt båda riktningarna.
Man blev ju van så var helt klart värre när den gjorde det hipp som happ någonstans.

MY är en grymt praktisk bil, men efter att jag fick ID.7 så blir den förstahandsvalet för min del.
Så galet mycket bättre komfort.
Det enda jag på riktigt saknar när jag kör ID.7 kontra MY är ljudet och ett väl fungerande inbyggt Spotify.
Mjukvaran kunde helt klart vart rappare och lite mer enkelt uppbyggd utan massa undermenyer, men det är ju inget man knappar runt i varje dag.
Genvägarna längst upp i skärmen hjälper gott till det man vill ändra på ofta.
Tack för tipsen med röststyrningen!

Gällande spökbromsningen så försvann den när jag inaktiverade anpassningen till hastigheter, bra funktion om den hade funkat!

Har inte provkört id.7 ännu faktiskt så den kanske kan vara ett bra alternativ. Mjukvaran är som du säger däremot något jag gillar mycket med MY, nästan aldrig några problem att den tappar kontakt som med Apple car play.
Genvägen är faktiskt smart, tack för påminnelsen! 🙏✌️
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5470
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Fosilfri2035 skrev: 04 jul 2024 00:55
Halloj!

Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.

Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.

*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.

Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.

Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
230 volt sladd ingår inte till Tesla heller längre.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

chaffis75 skrev: 04 jul 2024 21:04
Fosilfri2035 skrev: 04 jul 2024 00:55
Halloj!

Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.

Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.

*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.

Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.

Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
230 volt sladd ingår inte till Tesla heller längre.
Jasså? Inte? Hur vet du det?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: VW I.D

Inlägg av Walker »

IMG_9766.jpeg
🙄 vad är då det här som låg i min bil jag hämtade i fredags (28/6)?🤥
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Walker skrev: 04 jul 2024 21:16
IMG_9766.jpeg 🙄 vad är då det här som låg i min bil jag hämtade i fredags (28/6)?🤥
Jag fick också en. Men vi kanske bara hade tur ;)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: VW I.D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Legato skrev: 04 jul 2024 21:21
Walker skrev: 04 jul 2024 21:16
IMG_9766.jpeg 🙄 vad är då det här som låg i min bil jag hämtade i fredags (28/6)?🤥
Jag fick också en. Men vi kanske bara hade tur ;)
Turen att hämta bilen innan 1/7 i så fall, eller turen att hämta ut en S eller X. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: VW I.D

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Walker skrev: 04 jul 2024 21:15
chaffis75 skrev: 04 jul 2024 21:04
Fosilfri2035 skrev: 04 jul 2024 00:55
Halloj!

Jag har en id4 GTX som är ca 9 månader gammal, inte så bra koll på om det har hänt något sedan denna var ny.
Har också en MY från samma period, basic varianten rwd utan extra tillval.

Gtxen är ganska basic (tror jag) med manuella säten, ingen fillhållningsass. Tygsäten, ingen Hud och i ärlighetens namn så har jag svårt att förstå varför gtxen var dyrare än min MY som jag köpte inklusive vintersulor från tesla för lite drygt 550’.

*Saknar förvaringen som är i teslan,
*saknar blinkers automatiken,
*irriterar mig på att inte kunna byta låtar i Spotify och svara i telefon från ratten.
*Saknar att kunna dra ned alla fönster relativt snabbt i teslan, håller du in ”rear” på id4 tills du hör ett till ljud så knappen blinkar så styr du alla men tiden det tar e lite väl lång.
*Jag irriterar mig att id4an då och då sätter på röststyrning utan anledning.
*Innan jag stängde av automatiken när bilen i adaptivt farthållare anpassade hastighet mot kamera och GPS karta så hände det att jag körde på 100-väg och helt plötsligt bromsar bilen kraftigt för att den tror att det har blivit 60.

Ingen 220volt sladd följde med och behöver köpas för att kunna ladda på landet.
Om jag vill lyssna på radio i bilen och vara uppkopplad på Apple car play så kan jag inte öppna en app på telefonen utan att bilen hoppar över till blåtandsljud och stänger ned radion.

Ja, en hel del jag inte gillar med min GTX, basen känns väldigt mycket sämre än MY standard men det är kanske bara jag som tycker så.
230 volt sladd ingår inte till Tesla heller längre.
Jasså? Inte? Hur vet du det?
Troligtvis för att det står så på Teslas beställningssida, eller så kanske han läst tråden här på forumet.
viewtopic.php?p=804550#p804550
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: VW I.D

Inlägg av Legato »

Nicke Nyfiken skrev: 04 jul 2024 21:34
Legato skrev: 04 jul 2024 21:21
Walker skrev: 04 jul 2024 21:16
IMG_9766.jpeg 🙄 vad är då det här som låg i min bil jag hämtade i fredags (28/6)?🤥
Jag fick också en. Men vi kanske bara hade tur ;)
Turen att hämta bilen innan 1/7 i så fall, eller turen att hämta ut en S eller X. ;)
Aha, nej det var en 3a som syns i min signatur. Men visste inte att de slopat UMCen from juli.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar