Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2205
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av jpetters »

Hertsh skrev:
JonasF1 skrev:
Imolarot skrev:
Hertsh skrev:
Ja enligt den borde lite till kommit, som tex nya språk och möjligen Disney+. Det kom inte.

Jag känner till den sidan mycket väl.
Disney+ kommer bara på vissa marknader.
Samma för mig, fick 2021.24.3 i går.
Relaese noten sa bara buggfix?

Men hittade nya backspegel-avbländningen o Automattvätt inställningen i menyerna i alla fall. Tyvärr ingen Disney+. :(

/J
För Model X ingen möjlighet att behålla WiFi. Inga nya språk. Notateslaapp har fel.
Behålla WiFi fungerar bra på både min S och X med 24.3. Tryck på det nät du vill behålla aktiv när det är anslutet och kryssa i valet.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Senaste version 2021.4

Inlägg av Edis »

Edis skrev:
För min del har autopiloten blivit helkass på sistone. Trots att det är bra förhållanden, så kan autopiloten lägga av, skärmen lyser rött, den piper och lever fan och sedan går den inte aktivera på länge heller. Är ändå på bra väg med tydliga linjer, så väldigt konstigt. Har aldrig hänt på denna vägen tidigare.

Har funderat på om det kan vara innekameran som ställer till det, typ inte gillar min solglasögon eller liknande.

Ibland kommer den gråa ratten inte upp på 5 minuter, bilen är inte skitig heller, men i vissa av lägena så har det varit kvällssol från sidan, men inget som har varit problem tidigare eftersom det är mycket skog bredvid vägen. Man är ju "lätt" beroende av autopiloten, man inser verkligen det när man inte KAN aktivera den.
Citerar mig själv från ett tag tillbaka.

Kom på varför autopiloten strulat för mig. Har ju trott att det är den låga solen som har gjort att det har strulat, men av en händelse kom jag på anledningen ikväll.

Jag kör ju ofta med parkings- och dimljus igång på dagarna, dels för att jag tycker att det är snyggt och dels för att bakljusen lyser då också. MEN... Framåt kvällen, trots att det upplevs som ljust ute så verkar det vara så att man måste ha ljuset inställt på Auto för att autopiloten ska gå att aktivera.

När jag tänker tillbaka på situationerna det har hänt, så stämmer min teori väldigt väl. Tycker dock att det vore på sin plats att den skrev ut det i klartext, för den identifierar ju problemet :idea:
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av PerV »

TeslaRoq skrev:
Tyckte jag läste i release notes man ska kunna klicka på avståndet eller procenten på skärmen och kunna byta mellan dessa på detta vis. Men min får bara upp energimenyn när jag klickar där precis som innan. Har jag missuppfattat eller är jag bara klantig? Model 3 kör jag :D
Jag hade samma problem och konstaterade att jag var klantig. Man skall trycka till vänster om batteriet på siffrorna, inte på batteriet.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1235
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av Hertsh »

2021.4.4 kom till min bil igår. Äntligen får jag till min MX LR det som skulle kommit i tidigare versioner av 2021.24 dvs WiFi på konstant, nya språkval och automatisk dashcam.

Tyvärr inget Disney+ nu heller.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av helix »

Är det fler än jag som upplever ett lyft för "regnsensorn" i 2021.24.4?

Jag har tyckt den varit ganska dålig tidigare som de flesta andra. Men nu i senaste uppdateringen gick den från förvirrad till alldeles utmärkt. Det har regnat från och till en hel del senaste dagarna så den har fått bekänna färg både dagtid, i mörker och på ganska mörka vägar utan belysning. Dvs i sådana förhållanden där jag fram till nu behövt rycka in manuellt ganska ofta. Behövde inte göra några manuella swipe en endaste gång och regnets intensitet varierade från duggregn till ösregn och omkörning av lastbilar som plöjde upp vatten när regnet avtagit.

Kan det vara så att Tesla i den här versionen aktiverat fler av kamerorna och utökat NN för regnigenkänning? Vill minnas jag läste någon tweet från greentheonly där han nämnde att han hittat spår av något sådant i koden.
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av SALVETA »

helix skrev:
Är det fler än jag som upplever ett lyft för "regnsensorn" i 2021.24.4?

Jag har tyckt den varit ganska dålig tidigare som de flesta andra. Men nu i senaste uppdateringen gick den från förvirrad till alldeles utmärkt. Det har regnat från och till en hel del senaste dagarna så den har fått bekänna färg både dagtid, i mörker och på ganska mörka vägar utan belysning. Dvs i sådana förhållanden där jag fram till nu behövt rycka in manuellt ganska ofta. Behövde inte göra några manuella swipe en endaste gång och regnets intensitet varierade från duggregn till ösregn och omkörning av lastbilar som plöjde upp vatten när regnet avtagit.

Kan det vara så att Tesla i den här versionen aktiverat fler av kamerorna och utökat NN för regnigenkänning? Vill minnas jag läste någon tweet från greentheonly där han nämnde att han hittat spår av något sådant i koden.
Jag tycker nästan alltid att den torkar för mycket så jag sätter ofta ner den en nivå manuellt istället. Men jag såg att Lucid Air hade "Auto High" och "Auto Low" vilket låter som en smart funktion när folk har olika preferenser på hur ofta man vill ha torkat. Hade varit löjligt enkelt att implementera så man får hålla tummarna för att Tesla härmar eller trumfar med tre auto-nivåer Bild
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av Tellus »

helix skrev:
Är det fler än jag som upplever ett lyft för "regnsensorn" i 2021.24.4?

Jag har tyckt den varit ganska dålig tidigare som de flesta andra. Men nu i senaste uppdateringen gick den från förvirrad till alldeles utmärkt. Det har regnat från och till en hel del senaste dagarna så den har fått bekänna färg både dagtid, i mörker och på ganska mörka vägar utan belysning. Dvs i sådana förhållanden där jag fram till nu behövt rycka in manuellt ganska ofta. Behövde inte göra några manuella swipe en endaste gång och regnets intensitet varierade från duggregn till ösregn och omkörning av lastbilar som plöjde upp vatten när regnet avtagit.

Kan det vara så att Tesla i den här versionen aktiverat fler av kamerorna och utökat NN för regnigenkänning? Vill minnas jag läste någon tweet från greentheonly där han nämnde att han hittat spår av något sådant i koden.
Min regnsensor funkar också väldigt bra nu med 2021.24.4
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av helix »

SALVETA skrev:
helix skrev:
Är det fler än jag som upplever ett lyft för "regnsensorn" i 2021.24.4?

Jag har tyckt den varit ganska dålig tidigare som de flesta andra. Men nu i senaste uppdateringen gick den från förvirrad till alldeles utmärkt. Det har regnat från och till en hel del senaste dagarna så den har fått bekänna färg både dagtid, i mörker och på ganska mörka vägar utan belysning. Dvs i sådana förhållanden där jag fram till nu behövt rycka in manuellt ganska ofta. Behövde inte göra några manuella swipe en endaste gång och regnets intensitet varierade från duggregn till ösregn och omkörning av lastbilar som plöjde upp vatten när regnet avtagit.

Kan det vara så att Tesla i den här versionen aktiverat fler av kamerorna och utökat NN för regnigenkänning? Vill minnas jag läste någon tweet från greentheonly där han nämnde att han hittat spår av något sådant i koden.
Jag tycker nästan alltid att den torkar för mycket så jag sätter ofta ner den en nivå manuellt istället. Men jag såg att Lucid Air hade "Auto High" och "Auto Low" vilket låter som en smart funktion när folk har olika preferenser på hur ofta man vill ha torkat. Hade varit löjligt enkelt att implementera så man får hålla tummarna för att Tesla härmar eller trumfar med tre auto-nivåer Bild
Har du 2021.24.4? För det du beskriver med att den ibland torkar för mycket upplevde jag också i tidigare versioner, men inte längre.

Håller annars med om att en inställning för hur aktiv den ska vara vore bra. Fast om den å andra sidan fortsätter fungera så bra som den gjort sen jag fick senaste uppdateringen är en sådan inställning överflödig :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av LarsL »

Min MB C-klass 2001 hade bara ett automatläge och det fungerade bra. Min 2012 hade två automatläge och den funkade hyfsat bra (samma som Model S). Min Model 3 har bara ett läge och funkar hyfsat till dåligt… vet inte vad man kan dra för slutsats från detta.
Fredrik j
Inlägg: 11053
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av Fredrik j »

Homer skrev:
martinot skrev:
tor skrev:
active noise cancellation (on refresh s/x).
improved lane guidance/ nav including voice prompts for "speed/radar locations, trafic light cameras and bus lane detection".
also alt route selection (yay!)
needs new maps
https://t.co/yZLDBxSHRN
Trevliga nyheter att se fram emot längre fram för oss andra!

Speciellt fartkameravarningar och rutter med delmål (om jag tolkar det rätt). :)
Fartkameravarning vore trevligt, hoppas bara det inte är spärrat här. Får man också delmål i samma uppdatering kan man sannerligen inte klaga.. Fattas bara ett nytt spel också. :P
Varför skulle fartkameravarning vara spärrat?
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av SALVETA »

helix skrev:
SALVETA skrev:
helix skrev:
Är det fler än jag som upplever ett lyft för "regnsensorn" i 2021.24.4?

Jag har tyckt den varit ganska dålig tidigare som de flesta andra. Men nu i senaste uppdateringen gick den från förvirrad till alldeles utmärkt. Det har regnat från och till en hel del senaste dagarna så den har fått bekänna färg både dagtid, i mörker och på ganska mörka vägar utan belysning. Dvs i sådana förhållanden där jag fram till nu behövt rycka in manuellt ganska ofta. Behövde inte göra några manuella swipe en endaste gång och regnets intensitet varierade från duggregn till ösregn och omkörning av lastbilar som plöjde upp vatten när regnet avtagit.

Kan det vara så att Tesla i den här versionen aktiverat fler av kamerorna och utökat NN för regnigenkänning? Vill minnas jag läste någon tweet från greentheonly där han nämnde att han hittat spår av något sådant i koden.
Jag tycker nästan alltid att den torkar för mycket så jag sätter ofta ner den en nivå manuellt istället. Men jag såg att Lucid Air hade "Auto High" och "Auto Low" vilket låter som en smart funktion när folk har olika preferenser på hur ofta man vill ha torkat. Hade varit löjligt enkelt att implementera så man får hålla tummarna för att Tesla härmar eller trumfar med tre auto-nivåer Bild
Har du 2021.24.4? För det du beskriver med att den ibland torkar för mycket upplevde jag också i tidigare versioner, men inte längre.

Håller annars med om att en inställning för hur aktiv den ska vara vore bra. Fast om den å andra sidan fortsätter fungera så bra som den gjort sen jag fick senaste uppdateringen är en sådan inställning överflödig :)
Nä jag har 2021.12.25.7 så det kanske blir lite bättre då förhoppningsvis. Men eftersom jag har impregnerade rutor så behöver jag inte ha dom på om jag kör över 70-80 km/h så därmed brukar dom oftast vara avstängda och så trycker jag manuellt någon gång istället innan man får upp farten Bild
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Remuz »

32 finns nu
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av jonasl »

Fast med både 2021.12.25.7 och gamla versionen av telefonappen :shock: undrar om det är för att vilken bara står i veckorna
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Fladric »

jonasl skrev:
Fast med både 2021.12.25.7 och gamla versionen av telefonappen :shock: undrar om det är för att vilken bara står i veckorna
Samma här! Undra vad man gjort för ont för att förtjäna denna väntan tro? :D
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2021.24

Inlägg av fth »

SALVETA skrev:
Jag tycker nästan alltid att den torkar för mycket så jag sätter ofta ner den en nivå manuellt istället. Men jag såg att Lucid Air hade "Auto High" och "Auto Low" vilket låter som en smart funktion när folk har olika preferenser på hur ofta man vill ha torkat. Hade varit löjligt enkelt att implementera så man får hålla tummarna för att Tesla härmar eller trumfar med tre auto-nivåer Bild
Min X med AP1 har precis det, två olika nivåer på auto, båda funkar väldigt bra.

Det är väldigt märkligt att Tesla fortfarande inte lyckats få ordning på en sådan basal funktion efter fem år med sin egna lösning, seriöst, hur svårt kan det vara? :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Curik »

Min MS har två nivåer för regnsensorn och två för manuella. Hur menar ni att det ser ut för er?
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Fladric »

Curik skrev:
Min MS har två nivåer för regnsensorn och två för manuella. Hur menar ni att det ser ut för er?
Model 3 har bara ett auto-läge som funkar sådär bra. Kör nästan alltid på manuella lägen istället då auto hittar på lite vad den vill tycker jag :D

Min Kona Electric hade 4 eller 5 auto-lägen, var väldigt smidigt att välja hur "aggressiv" den skulle vara på auto
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av martinot »

Fladric skrev:
Curik skrev:
Min MS har två nivåer för regnsensorn och två för manuella. Hur menar ni att det ser ut för er?
Model 3 har bara ett auto-läge som funkar sådär bra. Kör nästan alltid på manuella lägen istället då auto hittar på lite vad den vill tycker jag :D

Min Kona Electric hade 4 eller 5 auto-lägen, var väldigt smidigt att välja hur "aggressiv" den skulle vara på auto
Hade önskat att samma sak kom för M3/MY.

En stor brist (förutom det) med M3/MY är att man just skippat regnsensorn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av kallekula »

På Model X är problemet att kameran sitter för högt upp på den långa rutan. Där blir det inte alls lika blött som i synfältet. Därför funkade inte ens den riktiga regnsensorn på min gamla AP1-bil speciellt bra.

Hoppas denna uppdateringen flyttar ner kameran lite då :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av fth »

kallekula skrev:
På Model X är problemet att kameran sitter för högt upp på den långa rutan. Där blir det inte alls lika blött som i synfältet. Därför funkade inte ens den riktiga regnsensorn på min gamla AP1-bil speciellt bra.

Hoppas denna uppdateringen flyttar ner kameran lite då :)
Jag tycker som sagt att min AP1 torkarautomatik funkar alldeles utmärkt, visst får man trycka på knappen för ett extrasvep någon gång ibland, men 90-99% av tiden sköter det sig själv helt utan insatser från min sida.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av RagWal »

kallekula skrev:
På Model X är problemet att kameran sitter för högt upp på den långa rutan. Där blir det inte alls lika blött som i synfältet. Därför funkade inte ens den riktiga regnsensorn på min gamla AP1-bil speciellt bra.

Hoppas denna uppdateringen flyttar ner kameran lite då :)
Har noterat samma sak på Model 3. Mycket torrare i överkant på vindrutan.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Willerud »

Fladric skrev:
jonasl skrev:
Fast med både 2021.12.25.7 och gamla versionen av telefonappen :shock: undrar om det är för att vilken bara står i veckorna
Samma här! Undra vad man gjort för ont för att förtjäna denna väntan tro? :D
MX 2018 med premium connectivity 2021.24.4
M3P 2020 utan premium connectivity 2021.12.25.7

Är det premium connectivity snålheten som är anledningen?
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av RagWal »

Kan det var skillnad om man står parkerad med eller utan Wifi-access? Stämde rätt bra för mig faktiskt då jag stod utan wifi några månader. Då tyckte jag att jag fick jag senare uppdateringar än annars.
Argumentationen skulle möjligen vara att det kostar mer att plocka data från bilen till tex FSD-ligan via mobilnätet. Som straff får man senare uppdateringar.

Självklart en gubbgissning. En smula långsökt dessutom.
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Fladric »

RagWal skrev:
Kan det var skillnad om man står parkerad med eller utan Wifi-access? Stämde rätt bra för mig faktiskt då jag stod utan wifi några månader. Då tyckte jag att jag fick jag senare uppdateringar än annars.
Argumentationen skulle möjligen vara att det kostar mer att plocka data från bilen till tex FSD-ligan via mobilnätet. Som straff får man senare uppdateringar.

Självklart en gubbgissning. En smula långsökt dessutom.
Jag har premium connectivity, bilen står med WiFi varje kväll och jag sitter ändå med 2021.12.25.7 och gamla telefonappen :)

Har en -21 M3LR!
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5991
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Senaste version 2021.32

Inlägg av Remuz »

Jag fick v24 strax efter jag skrev detta. Låg på 12 innan. Har premium men den säger jag upp nu eftersom Spotify kommer funka ändå nu. Keep wifi Connected
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar