Sida 24 av 27

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 09:29
av bylund
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 10:19
av niklas12
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 10:43
av bylund
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 11:09
av Sportbilsentusiasten
mikebike skrev: 03 jan 2024 14:04
Sportbilsentusiasten skrev: 03 jan 2024 13:34
Otroligt cool teknik i denna bil, får habegär.
När kommer den till sverige?
Aldrig?

Det sägs att de har en backlog på flera år bara för den amerikanska marknaden, så de har nog inte bråttom med att utveckla en europaanpassad variant.
Jag kan vänta.
Tekniknörden i mig får fullt utslag av den

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 11:29
av niklas12
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 13:48
av mikebike
niklas12 skrev: 04 jan 2024 11:29
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Blir inte lastutrymmet lite begränsat då? :lol:
Dessutom kanske det finns krav på tak om det skall vara en husbil?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 14:50
av Fredrik j
niklas12 skrev: 04 jan 2024 11:29
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Lyckas du övertyga besiktningsingenjören så. Antar att dom har sett en del…

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 19:04
av niklas12
Fredrik j skrev: 04 jan 2024 14:50
niklas12 skrev: 04 jan 2024 11:29
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29


F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Lyckas du övertyga besiktningsingenjören så. Antar att dom har sett en del…
Jadå det ska nog inte vara omöjligt, har importerat en del bilar från USA tidigare och det går att komma undan med ganska mycket när det gäller privatimport.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 19:06
av Fredrik j
niklas12 skrev: 04 jan 2024 19:04
Fredrik j skrev: 04 jan 2024 14:50
niklas12 skrev: 04 jan 2024 11:29
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19


Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
Det beror på hur man kan tolka reglerna kraven är enligt nedan

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser,
fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
bord.

Så om man bygger en madrass på flaket och skruvar fast en spisplatta och ett bord är det då en husbil ?
Lyckas du övertyga besiktningsingenjören så. Antar att dom har sett en del…
Jadå det ska nog inte vara omöjligt, har importerat en del bilar från USA tidigare och det går att komma undan med ganska mycket när det gäller privatimport.
Jag tänkte på att installera en trovärdig bodel…

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 21:02
av R_Edvinsson
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
En personbil enligt dagens regler får inte väga mer än 3500kg.
Det gamla ”tung personbil” som vi med gamla kort får köra finns inte längre som alternativ.

Då är det en lastbil och kräver C kort.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 21:33
av bylund
R_Edvinsson skrev: 04 jan 2024 21:02
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
En personbil enligt dagens regler får inte väga mer än 3500kg.
Det gamla ”tung personbil” som vi med gamla kort får köra finns inte längre som alternativ.

Då är det en lastbil och kräver C kort.
Jag hittar ingenstans något som säger att en personbil klass I får väga max 3500 kg, så jag är ändå nyfiken på var din uppgift kommer ifrån. Lastbil har inte med vikt att göra, det avgörs om den avsedd för godstransport.

Jag pratar alltså inte om körkortsbehörigheter – att en personbil på över 3500 kg kräver ett B-körkort från innan 1996-07-01 eller minst C1 är jag med på.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 jan 2024 22:10
av niklas12
bylund skrev: 04 jan 2024 21:33
R_Edvinsson skrev: 04 jan 2024 21:02
bylund skrev: 04 jan 2024 10:43
Det är inte max 3,5 ton på personbil. Det är däremot gränsen som du säger för vad ”nya” B-körkort tillåter.

Vad är det för regel på 4250 kg på personbil klass II som refereras? För att vara klass II så ska det vara en husbil, så det är knappast aktuellt här.
En personbil enligt dagens regler får inte väga mer än 3500kg.
Det gamla ”tung personbil” som vi med gamla kort får köra finns inte längre som alternativ.

Då är det en lastbil och kräver C kort.
Jag hittar ingenstans något som säger att en personbil klass I får väga max 3500 kg, så jag är ändå nyfiken på var din uppgift kommer ifrån. Lastbil har inte med vikt att göra, det avgörs om den avsedd för godstransport.

Jag pratar alltså inte om körkortsbehörigheter – att en personbil på över 3500 kg kräver ett B-körkort från innan 1996-07-01 eller minst C1 är jag med på.
Jag tror inte att det finns någon personbil som väger över 3.5ton vilket kanske kan vara anledningen att det inte finns definierat.

För lätt respektive tung lastbil så är definitionen enligt transportstyrelsen.

Lastbil
Lastbil är en bil som är inrättad huvudsakligen för godstransport.

Lastbilar delas in i lätta och tunga lastbilar. Lätt lastbil har en totalvikt på högst 3,5 ton. En tung lastbil har en totalvikt som överstiger 3,5 ton. Tung lastbil får köra högst 90 km/timmen på motorväg eller motortrafikled, 80 km/timmen på annan väg eller om lastbilen har släp. Lätt lastbil får köra den hastighet som gäller för vägen.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 06 jan 2024 19:33
av DanneLKPG
Lite offroad-tester med Cyberbeast-versionen. Inte sett någon annan göra det ännu. :)


Re: Tesla Cybertruck

Postat: 12 jan 2024 02:47
av AGCF
IMG_4355.jpg
Nu har jag kört Cybertruck i två dagar. Är väldigt imponerad av steer by wire. Hela grejen med yoke känns plötsligt helt självklar när max utslag är ett halvt varv. Storleken är också perfekt. Vi har en X Plaid med Yoke med, som hyrbil här och den har både irriterande stora rattutslag samt för stor yoke i mitt tycke.

CT är också väldigt bra i fjädringen, samt bakhjulsstyrningen gör märkbar skillnad. Alltsamman gör den smidig, lättkörd. Effortless

Nu hoppas jag, om inte CT kommer hit, att i alla fall steer by wire kommer asap och v2h laddning.

Angående frunk osv, så är det en hel del vassa kanter. Det är både ovanför och under led-baren på frunken, råa stålkanter.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 03 feb 2024 08:21
av Electron
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 03 feb 2024 19:33
av BrooklynS
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 03 feb 2024 21:49
av Electron
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29
niklas12 skrev: 04 jan 2024 07:04
Jag vet att 3.5tons regeln ofta ställer till det för U.S. pickuper
Tidigare så har det gått att registrera t.ex Dogde Ram både som B och C reg.
Nackdelen med B-reg är att lastvikt blir nära noll och nackdelen med C-reg är körkortet och krav på hastighetsbegränsning Max 90

Men om 4250kg blir standard på elbilar hade det löst mycket
F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 03 feb 2024 23:43
av fth
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29


F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Tesla har en lång och gedigen historik av att bygga världens säkraste bilar.

Jag är helt säker på att Cybertruck inte kommer vara ett undantag, och att den tyska bilindustrins branschorgan påstår detta stärker snarare min uppfattning :D

/fth

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 feb 2024 13:47
av BrooklynS
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29


F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
"Ingenting kommer att deformeras"... som om Tesla inte har vare sig beräknat eller testat, liksom alla övriga bilar de tillverkat. :D

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 feb 2024 15:04
av Pontus
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19
bylund skrev: 04 jan 2024 09:29


F150 är ju en uppenbar lastbil, så där är valet om den ska registreras som lätt eller tung lastbil. Min undran är om det går att få Cybertruck att anses som personbil. Det är inte vikten som är avgörande för det (såvitt jag vet, även R_Edvinsson säger att det kan vara problem att regga personbilar klass I över 3,5 ton numera), utan det är om den anses vara huvudsakligen inrättad för godstransport.

Eftersom Cybertruck har ett flak, antar jag att den hamnar i kategorin lastbilar.
Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 feb 2024 16:10
av Maw
Pontus skrev: 04 feb 2024 15:04
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21
niklas12 skrev: 04 jan 2024 10:19


Såvitt jag vet så är kravet för en personbil eller lätt lastbil att totalvikten inte överstiger 3.5ton över det så är den per automatik en lastbil.
Definitionen lastbil eller personbil styrs av huvudsaklig användning och om jag gissar så tror jag att flak gör att den huvudsakliga användningen blir godstransport.

Med körkortsbehörigheten B får du köra personbilar och lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg.

Det kan vara intressant med pb klass 2 och vad som krävs för att kvala in där då det ger utrymme för 4250kg totalvikt istället.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull :)

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 feb 2024 17:14
av Nicke Nyfiken
Maw skrev: 04 feb 2024 16:10
Pontus skrev: 04 feb 2024 15:04
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33
Electron skrev: 03 feb 2024 08:21



EU-regler:
Enligt europeiska föreskrifter krävs fordon att ha mjuka motorhuvar och rundade kanter för att skydda fotgängare vid eventuella kollisioner.

Not gonna happen……
Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull :)
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen. :roll:

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 feb 2024 17:26
av dstr
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
FUD

Det finns krocktestfilmer på youtube. Den har deformationszoner.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 feb 2024 20:02
av Maw
Nicke Nyfiken skrev: 04 feb 2024 17:14
Maw skrev: 04 feb 2024 16:10
Pontus skrev: 04 feb 2024 15:04
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49
BrooklynS skrev: 03 feb 2024 19:33


Eller så bara ett plastlock ovanpå för just detta...
Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull :)
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen. :roll:
Vaknat på fel sida nu igen?

Att CT är byggd för att inte deformeras i ”onödan” är en feature, inte något negativt.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 feb 2024 20:18
av Nicke Nyfiken
Maw skrev: 04 feb 2024 20:02
Nicke Nyfiken skrev: 04 feb 2024 17:14
Maw skrev: 04 feb 2024 16:10
Pontus skrev: 04 feb 2024 15:04
Electron skrev: 03 feb 2024 21:49


Hmmmm eller hur?

”Tyska bilprovningen slår nu larm i tidningen Autombilvoche att Cybertruck genom sin konstruktion i rostfri plåt bryter mot europeiska krocksäkerhetsregler.

– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Varför har dom ens tittat på detta undrar jag? Kan det var så att något eller några andra bilmärken önskat detta?
Ja, de är helt säkert ute efter oss. Bäst att sätta på foliehatten för säkerhets skull :)
Eller så fortsätter man att gnugga händerna varje gång det skrivs negativt om Tesla i pressen. :roll:
Vaknat på fel sida nu igen?

Att CT är byggd för att inte deformeras i ”onödan” är en feature, inte något negativt.
Jaha, så att deformation för att skydda passagerarna är i onödan? Tyska pressen skriver:
– Ingenting kommer att deformeras i händelse av en krock, i stället blir det enorma krafter på de åkande. Airbags kommer inte att hjälpa heller. Cybertrucks kaross är ett stort hinder i säkerhetsarkitekturen”
Och den som ifrågasätter detta har foliehatt...