De roliga är att många i denna tråden ropade på att de behövs fler när de var gratis för de var alltid fullt på laddarna.. Känns som de räcker till nu även om jag själv i vintras hamnade i kö på den i Kungsbacka, men där har de bara två och de är för snålt.R_Edvinsson skrev:Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.Erxon skrev:De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.
Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Moderator: Redaktion
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
chaffis75 skrev:De roliga är att många i denna tråden ropade på att de behövs fler när de var gratis för de var alltid fullt på laddarna.. Känns som de räcker till nu även om jag själv i vintras hamnade i kö på den i Kungsbacka, men där har de bara två och de är för snålt.
Jo, men där finns fler operatörer...
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... tet/7w6dkq
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Japp nu finns de.. Då var faktiskt alla laddare på de ormrået upptagna.. Recharge hade 4 st nya laddare sim jag dreglade över så mycket men de var inte driftsatta då..bonath skrev:chaffis75 skrev:De roliga är att många i denna tråden ropade på att de behövs fler när de var gratis för de var alltid fullt på laddarna.. Känns som de räcker till nu även om jag själv i vintras hamnade i kö på den i Kungsbacka, men där har de bara två och de är för snålt.
Jo, men där finns fler operatörer...
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... tet/7w6dkq
Fick dock en plats ganska snabbt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Och hade de haft rimligt pris hade det nog fortfarande varit kö på dem, men de verkar ha hittat en punkt ovanför det folk vill betala, så nu är de i andra ändläget, med väldigt låg beläggning och gissningsvis dålig lönsamhet på dem med, givet att folk inte är där alls.chaffis75 skrev:De roliga är att många i denna tråden ropade på att de behövs fler när de var gratis för de var alltid fullt på laddarna.. Känns som de räcker till nu även om jag själv i vintras hamnade i kö på den i Kungsbacka, men där har de bara två och de är för snålt.R_Edvinsson skrev:Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.Erxon skrev:De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.
Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
Tesla M3 LR..
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
CK i Väsby ligger ju bara några km från Tesla SuC i Bredden. Där är det ju nästan alltid full beläggning.R_Edvinsson skrev:Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.Erxon skrev:De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.
Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
Så det borde ju finnas en marknad med rätt prissättning.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja de är liten aning dyra men inte ens tesla suc ligger så långt efter.. Men vist de är en 10 % högre än de högsta pris jag hört om på en suc.Off Grid Byggaren skrev:CK i Väsby ligger ju bara några km från Tesla SuC i Bredden. Där är det ju nästan alltid full beläggning.R_Edvinsson skrev:Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.Erxon skrev:De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.
Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
Så det borde ju finnas en marknad med rätt prissättning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Tänker precis samma, att CK primärt verkar ha inriktat sig på stora städer där folk inte kan ladda hemma. Kanske en missbedömning. Där verkar ju Okq8 vara mer åt ett nätverk för resor.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ni får tänka på att de först valde en annan inriktning och samarbetade med IONITY och MER och fixade mark till dom för laddnätverk. Ett gäng stationer som därför går bort för dom att lägga investeringar på i steg 1 (de kanske inte ens får?). Enligt mig ett felbeslut av Circle K, de borde satsat på eget nät direkt för att äga hela kedjan om de skulle vilja överleva när avgasbilarna försvinner.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Håller med, tror de var ett stort misstag de gjort där.. Ionity framförallt har ju redan laddare på cirkel k på flera välsigt bra siter.Nick skrev:Ni får tänka på att de först valde en annan inriktning och samarbetade med IONITY och MER och fixade mark till dom för laddnätverk. Ett gäng stationer som därför går bort för dom att lägga investeringar på i steg 1 (de kanske inte ens får?). Enligt mig ett felbeslut av Circle K, de borde satsat på eget nät direkt för att äga hela kedjan om de skulle vilja överleva när avgasbilarna försvinner.
Men antagligen trodde inte cirkel k alls på elbilen då de beslutet togs.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Kan CK tänkt sig köpa upp Ionity i framtiden?chaffis75 skrev:Håller med, tror de var ett stort misstag de gjort där.. Ionity framförallt har ju redan laddare på cirkel k på flera välsigt bra siter.Nick skrev:Ni får tänka på att de först valde en annan inriktning och samarbetade med IONITY och MER och fixade mark till dom för laddnätverk. Ett gäng stationer som därför går bort för dom att lägga investeringar på i steg 1 (de kanske inte ens får?). Enligt mig ett felbeslut av Circle K, de borde satsat på eget nät direkt för att äga hela kedjan om de skulle vilja överleva när avgasbilarna försvinner.
Men antagligen trodde inte cirkel k alls på elbilen då de beslutet togs.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Nu är de väl bara Sverige de samarbetar på de sättet (vad jag vet) och ionity behöver sin laddare i Sverige för att vara kompletta i Europa men fråga är lite hur avtalen ser ut? Skrivna på 10 år, mer eller mindre? Finns ju säkert något som styr.Off Grid Byggaren skrev:Kan CK tänkt sig köpa upp Ionity i framtiden?chaffis75 skrev:Håller med, tror de var ett stort misstag de gjort där.. Ionity framförallt har ju redan laddare på cirkel k på flera välsigt bra siter.Nick skrev:Ni får tänka på att de först valde en annan inriktning och samarbetade med IONITY och MER och fixade mark till dom för laddnätverk. Ett gäng stationer som därför går bort för dom att lägga investeringar på i steg 1 (de kanske inte ens får?). Enligt mig ett felbeslut av Circle K, de borde satsat på eget nät direkt för att äga hela kedjan om de skulle vilja överleva när avgasbilarna försvinner.
Men antagligen trodde inte cirkel k alls på elbilen då de beslutet togs.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ja förmodligen totalt om båda uttag går för fullt.
De har förmodligen konfigurerat det så att andra uttaget är ”ledigt” därför blir det är upp till 225kW per uttag, testade lite igår med en skållhet EV6.
Även på displayen står det 298kW på uttag 1 men är detta helt sant?
Någon annan som testat med Taycan/E-tron GT EV6/ioniq5?
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Brukar stå specs på en liten metallplatta någonstans. Dvs vad de klarar i antal volt och ampere.MrEarp skrev:Kan verkligen Circle K:s laddare ge 300kW?
Ja förmodligen totalt om båda uttag går för fullt.
De har förmodligen konfigurerat det så att andra uttaget är ”ledigt” därför blir det är upp till 225kW per uttag, testade lite igår med en skållhet EV6.
Även på displayen står det 298kW på uttag 1 men är detta helt sant?
Någon annan som testat med Taycan/E-tron GT EV6/ioniq5?
Laddhastighet är ju en kombo av just volt och ampere.
När man laddar en bil så brukar antalet volt vara förhållandevis lågt i starten(pga låg SOC), men BMS kan skruva på många ampere vid låg SOC(om temp etc är gynnsamt). När sen volten(och SOC och temp) i batteriet stiger så tvingas BMS skruva ner antalet ampere för att inte skada batteriet. Dvs förhållandet blir omvänt, "höga" volt men "låga" ampere.
Dvs man kan sällan få både "högt" antal volt och ampere samtidigt.
300kw+ laddare brukar vara specade till uppåt 900 volt och 500 ampere, något inga bilar idag kan ta emot samtidigt.
Men hursomhelst så kan väl EV6 inte ladda mkt fortare än 225kw? Kanske 230?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Laddarens specifikation är 1000Vdc och 500A, HYC300 som Circle K använder har 4x75kW kraftmoduler.taliz skrev:Brukar stå specs på en liten metallplatta någonstans. Dvs vad de klarar i antal volt och ampere.MrEarp skrev:Kan verkligen Circle K:s laddare ge 300kW?
Ja förmodligen totalt om båda uttag går för fullt.
De har förmodligen konfigurerat det så att andra uttaget är ”ledigt” därför blir det är upp till 225kW per uttag, testade lite igår med en skållhet EV6.
Även på displayen står det 298kW på uttag 1 men är detta helt sant?
Någon annan som testat med Taycan/E-tron GT EV6/ioniq5?
Laddhastighet är ju en kombo av just volt och ampere.
När man laddar en bil så brukar antalet volt vara förhållandevis lågt i starten(pga låg SOC), men BMS kan skruva på många ampere vid låg SOC(om temp etc är gynnsamt). När sen volten(och SOC och temp) i batteriet stiger så tvingas BMS skruva ner antalet ampere för att inte skada batteriet. Dvs förhållandet blir omvänt, "höga" volt men "låga" ampere.
Dvs man kan sällan få både "högt" antal volt och ampere samtidigt.
300kw+ laddare brukar vara specade till uppåt 900 volt och 500 ampere, något inga bilar idag kan ta emot samtidigt.
Men hursomhelst så kan väl EV6 inte ladda mkt fortare än 225kw? Kanske 230?
Bilen tar emot 232-239kW om du kommer in het och du är 30-49% SOC, här från Ionity.
Min poäng är att uttaget inte ger 300kW som man går ut med…
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Har laddaren 4st 75kw-moduler så ger den ju just 300kw.MrEarp skrev:Laddarens specifikation är 1000Vdc och 500A, HYC300 som Circle K använder har 4x75kW kraftmoduler.taliz skrev:Brukar stå specs på en liten metallplatta någonstans. Dvs vad de klarar i antal volt och ampere.MrEarp skrev:Kan verkligen Circle K:s laddare ge 300kW?
Ja förmodligen totalt om båda uttag går för fullt.
De har förmodligen konfigurerat det så att andra uttaget är ”ledigt” därför blir det är upp till 225kW per uttag, testade lite igår med en skållhet EV6.
Även på displayen står det 298kW på uttag 1 men är detta helt sant?
Någon annan som testat med Taycan/E-tron GT EV6/ioniq5?
Laddhastighet är ju en kombo av just volt och ampere.
När man laddar en bil så brukar antalet volt vara förhållandevis lågt i starten(pga låg SOC), men BMS kan skruva på många ampere vid låg SOC(om temp etc är gynnsamt). När sen volten(och SOC och temp) i batteriet stiger så tvingas BMS skruva ner antalet ampere för att inte skada batteriet. Dvs förhållandet blir omvänt, "höga" volt men "låga" ampere.
Dvs man kan sällan få både "högt" antal volt och ampere samtidigt.
300kw+ laddare brukar vara specade till uppåt 900 volt och 500 ampere, något inga bilar idag kan ta emot samtidigt.
Men hursomhelst så kan väl EV6 inte ladda mkt fortare än 225kw? Kanske 230?
Bilen tar emot 232-239kW om du kommer in het och du är 30-49% SOC, här från Ionity.
Min poäng är att uttaget inte ger 300kW som man går ut med…
Sen kan det ju alltid finnas andra begränsande faktorer. Ibland kan sådant som tillfälliga begränsningar i elnätet bromsa. Eller att laddkabel eller liknande blir överhettat.
Men oftast är det bilen.
I ditt fall är det ju bara några få kW som skiljer från max, dvs det är troligen bilen som begränsar då något inte är 100%(SOC, temp etc). Bilen kan ju tex ha blivit "för het".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Normalt är det precis som du säger.taliz skrev:Har laddaren 4st 75kw-moduler så ger den ju just 300kw.MrEarp skrev:Laddarens specifikation är 1000Vdc och 500A, HYC300 som Circle K använder har 4x75kW kraftmoduler.taliz skrev:Brukar stå specs på en liten metallplatta någonstans. Dvs vad de klarar i antal volt och ampere.MrEarp skrev:Kan verkligen Circle K:s laddare ge 300kW?
Ja förmodligen totalt om båda uttag går för fullt.
De har förmodligen konfigurerat det så att andra uttaget är ”ledigt” därför blir det är upp till 225kW per uttag, testade lite igår med en skållhet EV6.
Även på displayen står det 298kW på uttag 1 men är detta helt sant?
Någon annan som testat med Taycan/E-tron GT EV6/ioniq5?
Laddhastighet är ju en kombo av just volt och ampere.
När man laddar en bil så brukar antalet volt vara förhållandevis lågt i starten(pga låg SOC), men BMS kan skruva på många ampere vid låg SOC(om temp etc är gynnsamt). När sen volten(och SOC och temp) i batteriet stiger så tvingas BMS skruva ner antalet ampere för att inte skada batteriet. Dvs förhållandet blir omvänt, "höga" volt men "låga" ampere.
Dvs man kan sällan få både "högt" antal volt och ampere samtidigt.
300kw+ laddare brukar vara specade till uppåt 900 volt och 500 ampere, något inga bilar idag kan ta emot samtidigt.
Men hursomhelst så kan väl EV6 inte ladda mkt fortare än 225kw? Kanske 230?
Bilen tar emot 232-239kW om du kommer in het och du är 30-49% SOC, här från Ionity.
Min poäng är att uttaget inte ger 300kW som man går ut med…
Sen kan det ju alltid finnas andra begränsande faktorer. Ibland kan sådant som tillfälliga begränsningar i elnätet bromsa. Eller att laddkabel eller liknande blir överhettat.
Men oftast är det bilen.
I ditt fall är det ju bara några få kW som skiljer från max, dvs det är troligen bilen som begränsar då något inte är 100%(SOC, temp etc). Bilen kan ju tex ha blivit "för het".
Återkommer i ärendet efter lite mer tester.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Efter E4, i Stavsjö (mellan Norrköping och Nyköping) kommer det 6 st laddare i Cirkle K:s egen regi. Fundament och el är dragen men de kommer inte att driftssättas förrän vecka 10, sa personalen på macken.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Så bra. Är ju helt tomt på +150kW laddare mellan Norrköping och Södertälje. Icke teslaladdare alltså. Men visst skulle det bli ngt vid Sillekrog också (okq8).
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Står på OKQ8s hemsida att de ska bygga laddare i Nyköping. I plugshare appen står Sillekrog som en kommande OKQ8 laddstation.
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... bladdning/
https://www.plugshare.com/location/392935
https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... bladdning/
https://www.plugshare.com/location/392935
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Passerar ibland. Tycker det nästan alltid är tomt.Off Grid Byggaren skrev:CK i Väsby ligger ju bara några km från Tesla SuC i Bredden. Där är det ju nästan alltid full beläggning.R_Edvinsson skrev:Problemet om de vill tjäna pengar på laddarna och dess kunder så lönsamheten kan ge dem pengar att investera på fler ställen…men då behöver man ett flöde av bilar, vilket man aldrig får om de är placera de likt dessa 23 laddarna och mest används av udda taxis och privatpersoner som inte kan ladda hemma.Erxon skrev:De som finns på CK i Märsta är de enda snabbladdarna i Märsta, visst finns det en 50 kWh på Lidl men den är för det mesta upptagen av en taxi...
Så där fyller de faktiskt en funktion
Jag tror ärligt de använde Väsby som test för att se intresset och såg att den var fullsatt typ 15h om dygnet…när det var gratis.
Idag står det aldrig någon och laddar när man passerar så jag tror de totalt missuppfattade folks vilja att snabbladda ”hemma”.
Så det borde ju finnas en marknad med rätt prissättning.
CK i Väsby idag em
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
När det gäller CK i Väsby så har ju även OKQ8 åtta laddare på andra sidan E4:an där det kostar 6,99 istället för 7,99
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7704
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Fast de är "bara" på 150 kW.Off Grid Byggaren skrev:När det gäller CK i Väsby så har ju även OKQ8 åtta laddare på andra sidan E4:an där det kostar 6,99 istället för 7,99
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Inte så noga med laddpriser. När det gäller soppa så är alla mackar inom+/-2 öre från varandraOff Grid Byggaren skrev:När det gäller CK i Väsby så har ju även OKQ8 åtta laddare på andra sidan E4:an där det kostar 6,99 istället för 7,99
Men visst de kanske har högre toppeffekt på CK än OK men de skrämmer ju iväg alla kunder som vill ladda upp till 150kW. Konstig prismodell.
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Ang ”bara” 150, så är det väl inte många procent av elbilarna i Sverige som har nytta av effekt över 150 några längre stunder. Var på ionity i Södertälje idag och det var väl en e-tron som maxa på 148 medans övriga id4 och polestar och ioniq låg kring 70 och en MS var inpluggar men laddade inte till det kom en taycan som borde nyttja mer än 150. Så 300-350 är verkligen framtidssäkring. Bättre nytta med 2 kablar på varje ionity laddare som det ör nu.mikebike skrev:Fast de är "bara" på 150 kW.Off Grid Byggaren skrev:När det gäller CK i Väsby så har ju även OKQ8 åtta laddare på andra sidan E4:an där det kostar 6,99 istället för 7,99
27,8 kWp solceller
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3362
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Circle K vill bli störst i Sverige på snabba laddare
Kan ju ses som symptom på en omogen marknad där konkurrensen inte riktigt fungerar.LarsOJ skrev:Inte så noga med laddpriser. När det gäller soppa så är alla mackar inom+/-2 öre från varandraOff Grid Byggaren skrev:När det gäller CK i Väsby så har ju även OKQ8 åtta laddare på andra sidan E4:an där det kostar 6,99 istället för 7,99
Men visst de kanske har högre toppeffekt på CK än OK men de skrämmer ju iväg alla kunder som vill ladda upp till 150kW. Konstig prismodell.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.