Corona

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Corona

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Hur länge ska ni hacka på Anders Tegnell.
Han bestämmer inget själv. Han kan tycka vad han vill men det är inte han som bestämmer.
Fast det är väl enklast att skjuta brevbärare för då försvinner alla problem :) .
Ungefär som i Turkmenistan då där de inte längre har någon Corona, de har ju förbjudit det...

https://feber.se/samhalle/turkmenistan- ... de/409594/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Hur länge ska ni hacka på Anders Tegnell.
Han bestämmer inget själv. Han kan tycka vad han vill men det är inte han som bestämmer.
Fast det är väl enklast att skjuta brevbärare för då försvinner alla problem :) .
Ungefär som i Turkmenistan då där de inte längre har någon Corona, de har ju förbjudit det...

https://feber.se/samhalle/turkmenistan- ... de/409594/
+1
Bra förslag.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Corona

Inlägg av hooked »

Legato skrev:
FHM har själva plockat bort deras tidigare påstående från hemsidan. Så även om du inte inser den uppenbara skillnaden så har de iaf själva gjort det. Tegnell ändrade sig också den tredje (eller var det fjärde gången?) han fick samma fråga av den tyska journalisten. Man undrar om de någonsin pudlat om det inte var för journalisten (tragiskt nog)...

Vem har pratat om "drakoniska åtgärder"? Varför denna otroliga desperation i att smutskasta alla som inte delar din åsikt?

Att hänvisa till Dunning Kruger och sedan slänga ur sig "Det är exakt samma personer som alltid klagar på allt som görs och har alltid enkla lösningar på komplexa problem." är härlig ironi. Enkla lösningar är det sista jag tror på och enkla lösningar är det Sverige som står för i denna kris...
Att det är ett rörligt mål och att saker och ting förändras är inget konstigt eftersom INGEN vet svaret. Det vi vet är att ingen kan stoppa viruset helt oavsett åtgärder. Kultur och demografi skiljer i olika länder och världsdelar, vilket gör att angreppssättet för att i bästa mån minimera konsekvenserna av viruset skiljer mellan olika länder och att kurvan kan plattas ut på olika sätt men att målet för alla är gemensamt. Vår expertmyndighet jobbar utifrån bästa förmåga givet den svenska demografin och utifrån de svenska förutsättningarna. Att man ändrat en skrivning på hemsidan är i sammanhanget en petitess. Om risken att sprida smitta under inkubationstiden är obefintlig eller minimal spelar mindre roll i det större perspektivet.

Du skriver: "Vem har pratat om "drakoniska åtgärder"? Varför denna otroliga desperation i att smutskasta alla som inte delar din åsikt?"
Vad anser du om din egen smutskastning av expertisen i vårt land? Vad berättigar dig att göra det bara för att du läser artiklar på nätet där man från utlandet kritiserar den svenska modellen?

Jag hänvisar till Dunning Kruger för att det finns många här inne som är självutnämnda experter som saknar kunskap på området och som kritiserar våra experter. Förvånad att du inte förstod det. Men det kanske bara ännu mer bekräftar att det träffade mitt i prick.
Senast redigerad av hooked, redigerad totalt 2 gång.
kontakten2

Re: Corona

Inlägg av kontakten2 »

hooked skrev:
Legato skrev:
FHM har själva plockat bort deras tidigare påstående från hemsidan. Så även om du inte inser den uppenbara skillnaden så har de iaf själva gjort det. Tegnell ändrade sig också den tredje (eller var det fjärde gången?) han fick samma fråga av den tyska journalisten. Man undrar om de någonsin pudlat om det inte var för journalisten (tragiskt nog)...

Vem har pratat om "drakoniska åtgärder"? Varför denna otroliga desperation i att smutskasta alla som inte delar din åsikt?

Att hänvisa till Dunning Kruger och sedan slänga ur sig "Det är exakt samma personer som alltid klagar på allt som görs och har alltid enkla lösningar på komplexa problem." är härlig ironi. Enkla lösningar är det sista jag tror på och enkla lösningar är det Sverige som står för i denna kris...
Att det är ett rörligt mål och att saker och ting förändras är inget konstigt eftersom INGEN vet svaret. Det vi vet är att ingen kan stoppa viruset helt oavsett åtgärder. Kultur och demografi skiljer i olika länder och världsdelar, vilket gör att angreppssättet för att i bästa mån minimera konsekvenserna av viruset skiljer mellan olika länder och att kurvan kan plattas ut på olika sätt men att målet för alla är gemensamt. Vår expertmyndighet jobbar utifrån bästa förmåga givet den svenska demografin och utifrån de svenska förutsättningarna. Att man ändrat en skrivning på hemsidan är i sammanhanget en petitess. Om risken att sprida smitta under inkubationstiden är obefintlig eller minimal spelar mindre roll i det större perspektivet.

Du skriver: "Vem har pratat om "drakoniska åtgärder"? Varför denna otroliga desperation i att smutskasta alla som inte delar din åsikt?"
Vad anser du om din egen smutskastning av expertisen i vårt land? Vad berättigar dig att göra det bara för att du läser artiklar på nätet där man från utlandet kritiserar den svenska modellen?

Jag hänvisar till Dunning Kruger för att det finns många här inne som är självutnämnda experter som saknar kunskap på området och som kritiserar våra experter. Förvånad att du inte förstod det. Men det kanske bara ännu mer bekräftar att det träffade mitt i prick.
Det måste vara ok att kritisera andras beslut (eller berömma) och hänvisa till logisk slutsats eller andra experter utan att bli kallad självutnämnd expert.
Argumentera istället tillbaka för att försöka tysta genom dessa epitet. Det leder inte vidare i diskussionen.

Det är ok att kritisera Greta Thunberg i samma grad och inte ropa ut henne som självutnämnd expert ?
Eller kritisera Trump när man själv inte är presidentexpert?

Vi behöver argumentera nu och inte stigmatisera varandra
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Corona

Inlägg av Legato »

hooked skrev:
Legato skrev:
FHM har själva plockat bort deras tidigare påstående från hemsidan. Så även om du inte inser den uppenbara skillnaden så har de iaf själva gjort det. Tegnell ändrade sig också den tredje (eller var det fjärde gången?) han fick samma fråga av den tyska journalisten. Man undrar om de någonsin pudlat om det inte var för journalisten (tragiskt nog)...

Vem har pratat om "drakoniska åtgärder"? Varför denna otroliga desperation i att smutskasta alla som inte delar din åsikt?

Att hänvisa till Dunning Kruger och sedan slänga ur sig "Det är exakt samma personer som alltid klagar på allt som görs och har alltid enkla lösningar på komplexa problem." är härlig ironi. Enkla lösningar är det sista jag tror på och enkla lösningar är det Sverige som står för i denna kris...
Att det är ett rörligt mål och att saker och ting förändras är inget konstigt eftersom INGEN vet svaret. Det vi vet är att ingen kan stoppa viruset helt oavsett åtgärder. Kultur och demografi skiljer i olika länder och världsdelar, vilket gör att angreppssättet för att i bästa mån minimera konsekvenserna av viruset skiljer mellan olika länder och att kurvan kan plattas ut på olika sätt men att målet för alla är gemensamt. Vår expertmyndighet jobbar utifrån bästa förmåga givet den svenska demografin och utifrån de svenska förutsättningarna. Att man ändrat en skrivning på hemsidan är i sammanhanget en petitess. Om risken att sprida smitta under inkubationstiden är obefintlig eller minimal spelar mindre roll i det större perspektivet.

Du skriver: "Vem har pratat om "drakoniska åtgärder"? Varför denna otroliga desperation i att smutskasta alla som inte delar din åsikt?"
Vad anser du om din egen smutskastning av expertisen i vårt land? Vad berättigar dig att göra det bara för att du läser artiklar på nätet där man från utlandet kritiserar den svenska modellen?

Jag hänvisar till Dunning Kruger för att det finns många här inne som är självutnämnda experter som saknar kunskap på området och som kritiserar våra experter. Förvånad att du inte förstod det. Men det kanske bara ännu mer bekräftar att det träffade mitt i prick.
Saker och ting har inte förändrats gällande smittspridning under inkubation. Återigen så har (mig veterligen, hänvisa gärna till källa på motsatsen) all övrig expertis inom området varit enig om att det faktiskt smittar under inkubation, det man inte är eniga om är hur mycket och hur länge.

Ingen påstår något annat än att kultur och demografi skiljer. Det relevanta här är återigen att FHM tagit beslut som varit felaktiga pga att man haft fel och envist hållit fast vid sitt fel gällande smittspridningen.

Smutskastning av expertisen? Vad pratar du om? Jag konstaterar att man haft fel, som en konsekvens av detta gjort fel och nu erkänt sitt fel. Du får nog läsa på lite gällande vad smutskastning är för något.

Ditt påstående om "exakt samma personer" gällde alla som kritiserar FHM. Alla inbegriper även mig.

Personligen är jag fascinerad över vilken otrolig auktoritets- och myndighetstilltro som verkar finnas gällande just FHM. Det är uppenbart otroligt känsligt att rikta minsta lilla kritik mot just denna myndighet. Varför? Var är alla dessa tangentbordsriddare som rider ut till försvar för Skatteverket, Migrationsverket, CSN mfl för att deklarera att de är ofelbara och att alla som framför kritik är okunniga, självutnämnda experter?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Corona

Inlägg av +46 »

Jag förstår inte varför vissa här på forumet dag ut och dag in letar fem fel på hur vi i Sverige försöker platta till kurvan och få sjukvården att fungera.
Vad är syftet med att leka Bror Duktig? Är det att få fler att bryta mot FHMs rekommendationer, uppmuntra till mobbning genom att projicera egna komplexa självbilder på Anders Tegnell eller vad handlar det egentligen om?
Lägg istället energin på att hjälpa och stötta de som är mest utsatta! Och till alla räknenissar; glöm inte att räkna på ökat risk för spritmissbruk, spelberoende, självmord och våld i hemmen, osv. Det är sådana små petitesser som också FHM måste väga in i sina strategier.
Installerat 13,2 kWp solceller
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Corona

Inlägg av hooked »

+46 skrev:
Jag förstår inte varför vissa här på forumet dag ut och dag in letar fem fel på hur vi i Sverige försöker platta till kurvan och få sjukvården att fungera.
Vad är syftet med att leka Bror Duktig? Är det att få fler att bryta mot FHMs rekommendationer, uppmuntra till mobbning genom att projicera egna komplexa självbilder på Anders Tegnell eller vad handlar det egentligen om?
Lägg istället energin på att hjälpa och stötta de som är mest utsatta! Och till alla räknenissar; glöm inte att räkna på ökat risk för spritmissbruk, spelberoende, självmord och våld i hemmen, osv. Det är sådana små petitesser som också FHM måste väga in i sina strategier.
+1
Mycket bra skrivet.

Nu lämnar jag den här diskussionen för gott och inser att det inte leder någon vart att älta fram och tillbaka om sådant som få, eller ingen, av oss här inne förstår och har expertis kring.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Corona

Inlägg av Legato »

+46 skrev:
Jag förstår inte varför vissa här på forumet dag ut och dag in letar fem fel på hur vi i Sverige försöker platta till kurvan och få sjukvården att fungera.
Vad är syftet med att leka Bror Duktig? Är det att få fler att bryta mot FHMs rekommendationer, uppmuntra till mobbning genom att projicera egna komplexa självbilder på Anders Tegnell eller vad handlar det egentligen om?
Lägg istället energin på att hjälpa och stötta de som är mest utsatta! Och till alla räknenissar; glöm inte att räkna på ökat risk för spritmissbruk, spelberoende, självmord och våld i hemmen, osv. Det är sådana små petitesser som också FHM måste väga in i sina strategier.
Syftet är givetvis att försöka få ett mer kraftfullt och verkningsfullt agerande, inte tvärtom. Nu är det väl dock för sent. Nu börjar ju rapporterna komma om att intensivvården i åtminstone Stockholmsområdet är överbelamrad och inte längre kan ta emot alla coronapatienter i behov av vård.

"Är det att få fler att bryta mot FHMs rekommendationer"
Nej. Det är väl exakt motsatsen. Kritiken rör ju att jag/vi anser att man gjort för lite. Vår familj har nu varit hemma i tre veckor för att hjälpa till att minska spridningen så gott vi kan. Vi har alltså valt att tillämpa social distansering i större omfattning och tidigare än vad som rekommenderats.

Framtiden kommer förhoppningsvis utvisa vilka länder som haft bäst strategier, men jämför man våra kurvor med tex Norge, Danmark och Finland så ser det ju tyvärr troligt ut att det landar i att vi varit alldeles för slapphänta.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Corona

Inlägg av TiborBlomhall »

Legato skrev:
Personligen är jag fascinerad över vilken otrolig auktoritets- och myndighetstilltro som verkar finnas gällande just FHM. Det är uppenbart otroligt känsligt att rikta minsta lilla kritik mot just denna myndighet. Varför?
Jag vågar sticka ut hakan och hävda att jag kan mer om Tesla och elbilar än Tegnell och hans kollegor på FHM. Samtidigt erkänner jag villigt att de kan mycket mer om sjukdomar och pandemier än mig. Därför litar jag mer på deras expertis i ämnet än det lilla jag kan läsa mig till.

Kommer de göra misstag? Alldeles säkert. Men förhoppningsvis färre misstag än vi lekmän skulle gjort.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Corona

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
Legato skrev:
Personligen är jag fascinerad över vilken otrolig auktoritets- och myndighetstilltro som verkar finnas gällande just FHM. Det är uppenbart otroligt känsligt att rikta minsta lilla kritik mot just denna myndighet. Varför?
Jag vågar sticka ut hakan och hävda att jag kan mer om Tesla och elbilar än Tegnell och hans kollegor på FHM. Samtidigt erkänner jag villigt att de kan mycket mer om sjukdomar och pandemier än mig. Därför litar jag mer på deras expertis i ämnet än det lilla jag kan läsa mig till.

Kommer de göra misstag? Alldeles säkert. Men förhoppningsvis färre misstag än vi lekmän skulle gjort.
Vilket givetvis gäller för Skatteverket, Migrationsverket, CSN mfl också...

Det betyder dock inte att någon myndighet är felfri och inte heller att det på något sätt är gynnsamt att ha ett samhälle där all kritik mot myndigheter föraktas/förlöjligas.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Corona

Inlägg av Niklas Z »

Det handlar inte om att man inte för kritisera FHM. Vad jag hänger upp mig på är att du och en del andra kritiserar på ett onyanserat, ibland felaktigt, sätt. Du (och en del andra) uttalar dig en säkerhet som inte anstår en lekman i frågan.
Att utmåla oss som inte delar exakt din linje för att vara auktoritetstroende är ett typiskt exempel på det jag menar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2207
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Corona

Inlägg av jpetters »

Swede1 skrev:
Jag ber er att läsa denna artikel med Kinas CDCs generaldirektör om att ha något skydd för munnen mot droppar,

https://www.sciencemag.org/news/2020/03 ... ntist-says#

FHM har gjort mycket rätt men ett antal fel och har ofta underskattat riskerna med ett nytt virus. Framförallt vill jag fördröja detta maximalt tills vi har mer kunskap och mer skyddsmaterial.

JPetters din WSJ artikel, kan du eller någon annan göra ett referat eller ett inklipp av den? :)

(Angående Tegnell så tror jag att han har en annan måttstock sedan han var i Afrika under Ebolaepidemin och 25% av sjukvårdspersonalen dog. )

Billy Opel om statsepidemiologen:

WSJ artikeln sammanfattas i denna podcast, från ca min 4:45.


I kort går den ut på att det kan finnas ett stort mörkertal för antal döda pga av Corona i Italien, som i sin tur påverkar de modeller som använts för att göra en prognos för effekterna av epidemin.
Exempel från Bergamo provins där det dog 5400 personer i mars, 2000 av dessa officiellt pga av Corona. De senaste åren dog det 1000 personer i mars.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Corona

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
Det handlar inte om att man inte för kritisera FHM. Vad jag hänger upp mig på är att du och en del andra kritiserar på ett onyanserat, ibland felaktigt, sätt. Du (och en del andra) uttalar dig en säkerhet som inte anstår en lekman i frågan.
Att utmåla oss som inte delar exakt din linje för att vara auktoritetstroende är ett typiskt exempel på det jag menar.
Tittar du bara på de senaste inläggen i tråden så är det både påklistranden om "Bror Duktig", "Dunning Kruger", "Enkla lösningar" mm, mm, mm. Det verkar som sagt extremt känsligt.

Vad är i ditt tycke "felaktigt" i min kritik? Diskussionen blir betydligt mer intressant om sakargumenten bemöts, istället för detta generella att man inte får kritisera FHM. Helst då utan halmgubbar också vilket verkar vara nära nog omöjligt.

Har absolut inte påstått att alla är auktoritetstroende. Det verkar dock vara extremt många som är det. Är övertygad om att den stora merparten av de som står bakom FHMs ställningstaganden hade gjort det även om FHM agerade striktare (och på ungefär samma sätt som våra grannländer). Hade någon då tyckt att man gick fram för hårt så hade kritiken i det stora hela antagligen sett ungefär likadan ut. "Lyssna på våra experter!".

Det jag hela tiden förundrats över är just denna extrema tilltro till just våra svenska experter. Har aldrig i någon tidigare fråga varit med om att så många är övertygade om svenska myndigheters förträfflighet, medan man då implicit säger att i princip alla andra västländer, inklusive våra grannländer, agerar felaktigt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Hur länge ska ni hacka på Anders Tegnell.
Han bestämmer inget själv. Han kan tycka vad han vill men det är inte han som bestämmer.
Fast det är väl enklast att skjuta brevbärare för då försvinner alla problem :) .
Det är ju en taktiken som har använts några år nu för att trycka ner auktoriteter och forskare. En av de mest tydliga och dummaste är ju ”flat-earth” rörelsen som har spritt sig runt hela jorden. Jag misstänker att det i bakgrunden finns politiska och/eller ekonomiska krafter som just vill driva fram denna instabilitet och dumhet som detta agerande leder till. I USA har det ju gett ganska stora framgångar och även i Sverige finns det ett växande stöd för den här trenden.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Corona

Inlägg av frippe »

Legato skrev:

Det jag hela tiden förundrats över är just denna extrema tilltro till just våra svenska experter. Har aldrig i någon tidigare fråga varit med om att så många är övertygade om svenska myndigheters förträfflighet, medan man då implicit säger att i princip alla andra västländer, inklusive våra grannländer, agerar felaktigt.
Ja, likaväl kan man förundras över vissas tilltro till utländska experter samt WHO som är en extremt politiserad organisation.

Vi kan konstatera att i Sverige, Danmark och Finland har det konstaterats smitta på flera äldreboenden. Vi har likartade kurvor mellan alla fyra nordiska länder i döda. Vi ligger bara olika till tidsmässigt i smittspridningen och antalet dödsfall. Detta trots att tre av fyra länder totalt har inneslutit sin nation, länder har påbjudit isolation, stängt skolor m.m.

Så varför ser det inte bättre ut där, än här?
Kanske för att pandemin inte går att stoppa, alla samhällen kommer att bli drabbade, det handlar bara om hastigheten i smittans spridning kontra sjukvårdens resurser. Samt vilken påverkan på samhället vi tillåter.

Och slutligen, vi har inte en aning om hur det går att öppna upp isolerade länder. Speciellt inte vad som sker om smittan då plötsligt skulle öka igen. Vinsten med att inte ta till med storsläggan direkt, är att det då finns verktyg kvar att använda. Om de behövs. Lite klokt men förstår att vissa önskar isolation som enda lösningen.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7450
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Corona

Inlägg av TiborBlomhall »

Intressant artikel i DN som jämför Corona med andra pandemier som drabbat Sverige förr i tiden och samhällets sätt att agera då:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/exper ... ska-hotet/

Tyvärr bakom paywall, var fri i går när jag läste den.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10505
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Corona

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Legato skrev:

Det jag hela tiden förundrats över är just denna extrema tilltro till just våra svenska experter. Har aldrig i någon tidigare fråga varit med om att så många är övertygade om svenska myndigheters förträfflighet, medan man då implicit säger att i princip alla andra västländer, inklusive våra grannländer, agerar felaktigt.
Ja, likaväl kan man förundras över vissas tilltro till utländska experter samt WHO som är en extremt politiserad organisation.

Vi kan konstatera att i Sverige, Danmark och Finland har det konstaterats smitta på flera äldreboenden. Vi har likartade kurvor mellan alla fyra nordiska länder i döda. Vi ligger bara olika till tidsmässigt i smittspridningen och antalet dödsfall. Detta trots att tre av fyra länder totalt har inneslutit sin nation, länder har påbjudit isolation, stängt skolor m.m.

Så varför ser det inte bättre ut där, än här?
Kanske för att pandemin inte går att stoppa, alla samhällen kommer att bli drabbade, det handlar bara om hastigheten i smittans spridning kontra sjukvårdens resurser. Samt vilken påverkan på samhället vi tillåter.

Och slutligen, vi har inte en aning om hur det går att öppna upp isolerade länder. Speciellt inte vad som sker om smittan då plötsligt skulle öka igen. Vinsten med att inte ta till med storsläggan direkt, är att det då finns verktyg kvar att använda. Om de behövs. Lite klokt men förstår att vissa önskar isolation som enda lösningen.
Förundras över tilltro till utländska experter? Du tycker alltså det är märkligt att lita på den globala expertisen inom området?

"Så varför ser det inte bättre ut där, än här? "
Well, det gör det ju. Finland kanske ligger något efter Sverige i cykeln, men Danmark och Norge har sedan början av mars haft ungefär samma antal smittade som Sverige per capita. Danmark har sedan dess haft ungefär lika dålig utveckling som Sverige, men Norge och Finland har haft en betydligt bättre utveckling.

Senaste siffran jag sett så har vi nu:
Sverige: 373 döda
Danmark: 161 döda
Norge: 61 döda
Finland: 20 döda

Sverige har alltså drygt 50% fler döda än alla våra grannländer tillsammans.

Sen är det ju nu som det börjar bli riktigt allvarligt här. Det är ju nu rapporterna börjar komma in om att intensivvården är överbelastad. Det är nu vi tyvärr troligen kommer få samma problematik som tex Italien med alldeles för hög andel döda pga bristande resurser.

Återigen dröjer det tills vi får facit, men vill någon slå vad så sätter jag tyvärr mina pengar på att Sverige kommer få klart flest döda per capita bland de nordiska länderna.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Corona

Inlägg av Larofo »

I åratal har jag hört "experter" hävda att elbilar aldrig
kommer slå igenom. Elbilar kan aldrig konkurrera med "riktiga" bilar.
Dom har för kort räckvidd, är för dyra, går inte att ladda bla bla bla.
Det här är fordonsexperter som ägnat hela sina yrkesverksamma
liv inom området. Vd:ar för dom största bilföretagen, deras teknik- och
utvecklingschefer, motorjournalister m m.
En stor del av befolkningen som blev matade med detta budskap anamade
samma åsikt.

Bara för att man är expert betyder inte det att man alltid har rätt.
Man kan sannolikt väldigt mycket inom området men man kan dra katastrofalt felaktiga slutsatser trots all sin kunskap.

En sak vi alla borde kunna enas om är att vi nu lärt oss en hel del
mer om virus, pandemier och smittspridning osv än vi kunde innan.

Man får försöka ta in så mycket information man kan från så många källor
som möjligt och sen försöka dra sina egna slutsatser.
Det här är ju långt ifrån över och "experter" och forskare kommer ha data
för åratal av studier och forskning om vilka strategier och metoder
som är "bäst". Om nått bra kommit med det här jävla skitviruset så är det
väl att vi kommer vara lite bättre förberedda när ett riktigt skräckvirus
drabbar oss.

Jag tycker det är bra att vi för livliga diskussioner om det här ämnet och andra
så länge vi inte hotar varandra och slänger könsord mot varandra.

När det här eländet tar slut så borde alla svenskar fundera på vilken
beredskap vi ska ha här i vårt avlånga land.
Egen produktion av samhällskritiska varor som mat och mediciner.
Försvar, gränsskydd, brandflyg m m.
På vilken nivå ska vi lägga oss, vad tycker vi det får kosta.
Vad är viktigt?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Corona

Inlägg av Gustafsson »

Som du (Legato) skriver är det framtiden som får utvisa vad som blev bäst.
Ser det hela som en braskamin- Norge har stängt luftintaget nästan helt, har kallt i huset och antingen slocknar elden till sommaren eller så kommer den att brinna länge än.
Sverige har halvöppet och då brinner veden upp fortare, men vi har acceptabelt varmt i stugan.

Tegnell påpekar också att Norge lyckats hålla smittan från "di gamle", det påverkar statistiken över döda väldigt mycket. Där tycker jag samhället misslyckats att begränsa smittspridningen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Corona

Inlägg av LarsL »

Ja, vi borde infört besöksförbud tidigare på ålderdomshem och sett till att personalen varit testad. Samma borde gjorts med andra riskgrupper även om det är svårare att få till då de finns lite överallt. Att stänga skolor och arbetsplatser (generellt) har ju begränsad effekt på antalet IVA eller döda utan kommer mest att skada ekonomin.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Ja, vi borde infört besöksförbud tidigare på ålderdomshem och sett till att personalen varit testad. Samma borde gjorts med andra riskgrupper även om det är svårare att få till då de finns lite överallt. Att stänga skolor och arbetsplatser (generellt) har ju begränsad effekt på antalet IVA eller döda utan kommer mest att skada ekonomin.
Förskolor och skolor kan mycket väl agera motor i smittspridningen ändå. Vilket mycket lätt sprider sig till äldre via anhöriga och vårdpersonal.

I övrigt håller jag med Legato. Det här verkar vara en ytterst känslig potatis för många. Att utmana konsensus-normen på det här sättet gör man tydligen inte ostraffat. 9 av 10 personangrepp i den här tråden är, direkt eller indirekt, mot oss som ifrågasätter Sveriges linje. Det är klart som f-n det är komplicerat men just nu ser det tyvärr ut som att vården blir överbelastad, åtminstone i Stockholm. Det tycker jag är ett misslyckande, om än kanske oundvikligt. Just nu ser det dock ut som att våra grannländer klarar sig bättre. Iaf under den första vågen.
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
frippe skrev:
Legato skrev:

Det jag hela tiden förundrats över är just denna extrema tilltro till just våra svenska experter. Har aldrig i någon tidigare fråga varit med om att så många är övertygade om svenska myndigheters förträfflighet, medan man då implicit säger att i princip alla andra västländer, inklusive våra grannländer, agerar felaktigt.
Ja, likaväl kan man förundras över vissas tilltro till utländska experter samt WHO som är en extremt politiserad organisation.

Vi kan konstatera att i Sverige, Danmark och Finland har det konstaterats smitta på flera äldreboenden. Vi har likartade kurvor mellan alla fyra nordiska länder i döda. Vi ligger bara olika till tidsmässigt i smittspridningen och antalet dödsfall. Detta trots att tre av fyra länder totalt har inneslutit sin nation, länder har påbjudit isolation, stängt skolor m.m.

Så varför ser det inte bättre ut där, än här?
Kanske för att pandemin inte går att stoppa, alla samhällen kommer att bli drabbade, det handlar bara om hastigheten i smittans spridning kontra sjukvårdens resurser. Samt vilken påverkan på samhället vi tillåter.

Och slutligen, vi har inte en aning om hur det går att öppna upp isolerade länder. Speciellt inte vad som sker om smittan då plötsligt skulle öka igen. Vinsten med att inte ta till med storsläggan direkt, är att det då finns verktyg kvar att använda. Om de behövs. Lite klokt men förstår att vissa önskar isolation som enda lösningen.
Förundras över tilltro till utländska experter? Du tycker alltså det är märkligt att lita på den globala expertisen inom området?

"Så varför ser det inte bättre ut där, än här? "
Well, det gör det ju. Finland kanske ligger något efter Sverige i cykeln, men Danmark och Norge har sedan början av mars haft ungefär samma antal smittade som Sverige per capita. Danmark har sedan dess haft ungefär lika dålig utveckling som Sverige, men Norge och Finland har haft en betydligt bättre utveckling.

Senaste siffran jag sett så har vi nu:
Sverige: 373 döda
Danmark: 161 döda
Norge: 61 döda
Finland: 20 döda

Sverige har alltså drygt 50% fler döda än alla våra grannländer tillsammans.

Sen är det ju nu som det börjar bli riktigt allvarligt här. Det är ju nu rapporterna börjar komma in om att intensivvården är överbelastad. Det är nu vi tyvärr troligen kommer få samma problematik som tex Italien med alldeles för hög andel döda pga bristande resurser.

Återigen dröjer det tills vi får facit, men vill någon slå vad så sätter jag tyvärr mina pengar på att Sverige kommer få klart flest döda per capita bland de nordiska länderna.

Precis. Än så länge har vi inte sett så mycket effekter av de "drakoniska" (årets mest uttjatade ord?) åtgärderna som de tog till i de andra länderna. Finns ju en eftersläpning på minst 2 veckor och vi ser nu att Sveriges kurva bär av brantare uppåt än våra grannländers. Det krävs tyvärr ingen Einstein för att förstå att vår smittspridning kommer vara mycket kraftigare än våra grannländers framöver. Det betyder väl iofs inte att vi har fel. Det kan vi bara se när vi har vaccin och allt blir som vanligt igen. Vi kanske duckar en värre andra våg till hösten? Vem vet? Just idag tycker jag dock att det känns som att vi spelar högt med människoliv.

Disclaimer: Jag baserar min uppfattning på expertis inom området. Jag är ingen epidemiolog. Jag anser dock att jag är lika lite skyldig att ha egen kunskap som de som tycker FHM gör rätt bedömning. Vetenskapen är ingalunda enig om att FHM gör det rätta. Tvärtom. FHM:s linje är i kraftig minoritet av vad jag kan bedöma.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ja, vi borde infört besöksförbud tidigare på ålderdomshem och sett till att personalen varit testad. Samma borde gjorts med andra riskgrupper även om det är svårare att få till då de finns lite överallt. Att stänga skolor och arbetsplatser (generellt) har ju begränsad effekt på antalet IVA eller döda utan kommer mest att skada ekonomin.
Förskolor och skolor kan mycket väl agera motor i smittspridningen ändå. Vilket mycket lätt sprider sig till äldre via anhöriga och vårdpersonal.

I övrigt håller jag med Legato. Det här verkar vara en ytterst känslig potatis för många. Att utmana konsensus-normen på det här sättet gör man tydligen inte ostraffat. 9 av 10 personangrepp i den här tråden är, direkt eller indirekt, mot oss som ifrågasätter Sveriges linje. Det är klart som f-n det är komplicerat men just nu ser det tyvärr ut som att vården blir överbelastad, åtminstone i Stockholm. Det tycker jag är ett misslyckande, om än kanske oundvikligt. Just nu ser det dock ut som att våra grannländer klarar sig bättre. Iaf under den första vågen.
Personangrepp är inte ok oavsett .
Vad det gäller våra grannar hmm vet inte om det här är så värst mycket bättre än här.

DANMARK: I över en tredjedel av Danmarks kommuner har coronasmitta spridit sig till vårdboenden eller äldreboenden, enligt en kartläggning DR Nyheder gjort och som TT rapporterar om. 35 av Danmarks 98 kommuner har registrerat in fall på ett eller flera boenden. I vissa fall har även personal smittats. 80 procent av de boende på vårdhemmen i landet lider av demens och andra underliggande sjukdomar, enligt Nis Peter Nissen, direktör i Alzheimerföreningen.

Freddy Berg/Hall Media
https://www.jnytt.se/artikel/coronachat ... e-nytt-har
Verdi

Re: Corona

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ja, vi borde infört besöksförbud tidigare på ålderdomshem och sett till att personalen varit testad. Samma borde gjorts med andra riskgrupper även om det är svårare att få till då de finns lite överallt. Att stänga skolor och arbetsplatser (generellt) har ju begränsad effekt på antalet IVA eller döda utan kommer mest att skada ekonomin.
Förskolor och skolor kan mycket väl agera motor i smittspridningen ändå. Vilket mycket lätt sprider sig till äldre via anhöriga och vårdpersonal.

I övrigt håller jag med Legato. Det här verkar vara en ytterst känslig potatis för många. Att utmana konsensus-normen på det här sättet gör man tydligen inte ostraffat. 9 av 10 personangrepp i den här tråden är, direkt eller indirekt, mot oss som ifrågasätter Sveriges linje. Det är klart som f-n det är komplicerat men just nu ser det tyvärr ut som att vården blir överbelastad, åtminstone i Stockholm. Det tycker jag är ett misslyckande, om än kanske oundvikligt. Just nu ser det dock ut som att våra grannländer klarar sig bättre. Iaf under den första vågen.
Personangrepp är inte ok oavsett .
Vad det gäller våra grannar hmm vet inte om det här är så värst mycket bättre än här.

DANMARK: I över en tredjedel av Danmarks kommuner har coronasmitta spridit sig till vårdboenden eller äldreboenden, enligt en kartläggning DR Nyheder gjort och som TT rapporterar om. 35 av Danmarks 98 kommuner har registrerat in fall på ett eller flera boenden. I vissa fall har även personal smittats. 80 procent av de boende på vårdhemmen i landet lider av demens och andra underliggande sjukdomar, enligt Nis Peter Nissen, direktör i Alzheimerföreningen.

Freddy Berg/Hall Media
https://www.jnytt.se/artikel/coronachat ... e-nytt-har

Antalet döda per capita är klart lägre i Danmark än i Sverige. I Norge väldigt mycket lägre. I Finland extremt mycket lägre. Och än har vi bara börjat skrapa på ytan på de skillnader som uppstår pga ländernas olika linjer. Det är från och med den här veckan som vi tidigast börjar se skillnad. I Sverige har det iaf börjat ta rejäl fart. Har dock inte följt grannländernas utveckling lika nära.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Corona

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Ja, vi borde infört besöksförbud tidigare på ålderdomshem och sett till att personalen varit testad. Samma borde gjorts med andra riskgrupper även om det är svårare att få till då de finns lite överallt. Att stänga skolor och arbetsplatser (generellt) har ju begränsad effekt på antalet IVA eller döda utan kommer mest att skada ekonomin.
Förskolor och skolor kan mycket väl agera motor i smittspridningen ändå. Vilket mycket lätt sprider sig till äldre via anhöriga och vårdpersonal.

I övrigt håller jag med Legato. Det här verkar vara en ytterst känslig potatis för många. Att utmana konsensus-normen på det här sättet gör man tydligen inte ostraffat. 9 av 10 personangrepp i den här tråden är, direkt eller indirekt, mot oss som ifrågasätter Sveriges linje. Det är klart som f-n det är komplicerat men just nu ser det tyvärr ut som att vården blir överbelastad, åtminstone i Stockholm. Det tycker jag är ett misslyckande, om än kanske oundvikligt. Just nu ser det dock ut som att våra grannländer klarar sig bättre. Iaf under den första vågen.
Personangrepp är inte ok oavsett .
Vad det gäller våra grannar hmm vet inte om det här är så värst mycket bättre än här.

DANMARK: I över en tredjedel av Danmarks kommuner har coronasmitta spridit sig till vårdboenden eller äldreboenden, enligt en kartläggning DR Nyheder gjort och som TT rapporterar om. 35 av Danmarks 98 kommuner har registrerat in fall på ett eller flera boenden. I vissa fall har även personal smittats. 80 procent av de boende på vårdhemmen i landet lider av demens och andra underliggande sjukdomar, enligt Nis Peter Nissen, direktör i Alzheimerföreningen.

Freddy Berg/Hall Media
https://www.jnytt.se/artikel/coronachat ... e-nytt-har

Antalet döda per capita är klart lägre i Danmark än i Sverige. I Norge väldigt mycket lägre. I Finland extremt mycket lägre. Och än har vi bara börjat skrapa på ytan på de skillnader som uppstår pga ländernas olika linjer. Det är från och med den här veckan som vi tidigast börjar se skillnad. I Sverige har det iaf börjat ta rejäl fart. Har dock inte följt grannländernas utveckling lika nära.
Det kanske är förtidigt att börja jämföra antalet döda. Vi får nog vänta tills allt är över.
Låst