Re: Tjänstebilsregler 2021
Postat: 04 nov 2020 16:14
Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
Riktigt bra synpunkt!Fredrik j skrev:Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
Speciellt när man avråder ifrån att använda kollektivtrafiken.Fredrik j skrev:Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
Var det i Ungern de tagit bort parkeringsavgifter under pandemin? För att minska trängsel i kollektivtrafiken.Fredrik j skrev:Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
Herregud, jag orkar knappt läsa detta tramset. Man höjer alltså förmånsvärdet eftersom det är främst män som har förmånsbil? Som dessutom bor i städer där man inte ska ha bil. Det är en genusfråga enligt MP.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
Det var något av det knasigaste. Men jag är inte förvånad med tanke på vilka som styr denna skutan från huvudstaden.mati skrev:Herregud, jag orkar knappt läsa detta tramset. Man höjer alltså förmånsvärdet eftersom det är främst män som har förmånsbil? Som dessutom bor i städer där man inte ska ha bil. Det är en genusfråga enligt MP.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
Aha, om man nu följer MPs skruvade logik, hur rättfärdigar de att detta även kan drabba kvinnor på landsbygden? Får dessa kvinnor vara lite solidariska då, allt för att de hatade rika männen i städerna får det lite sämre? Vilka puckosar.
Datzun skrev:Det var något av det knasigaste. Men jag är inte förvånad med tanke på vilka som styr denna skutan från huvudstaden.mati skrev:Herregud, jag orkar knappt läsa detta tramset. Man höjer alltså förmånsvärdet eftersom det är främst män som har förmånsbil? Som dessutom bor i städer där man inte ska ha bil. Det är en genusfråga enligt MP.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
Aha, om man nu följer MPs skruvade logik, hur rättfärdigar de att detta även kan drabba kvinnor på landsbygden? Får dessa kvinnor vara lite solidariska då, allt för att de hatade rika männen i städerna får det lite sämre? Vilka puckosar.
Som vanligt två generalfel som politiker ofta gör.Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.
– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Själv bor jag i tätort enligt Jordbruksverket men utanför detaljplan vilket gjorde att inget bidrag gick ut för fiberutbyggnad. Därmed inte ekonomiskt försvarbart för lokal fiberförening och när Telia fixade fiber inom tätort så låg jag utanför så de var inte alls intresserade att lägga ner 20-30 meter extra kabel. Löste sig tillslut men det tog ett par år längre.Fredrik j skrev:Den grupp som ofta hamnar i kläm är den som bor i städernas ytterkant som i ena diskussionen är storstadsbo (ska inte ha bil) men i nästa diskussion bor i glesbygd och har en lång resa med kollektivtrafik. Många som bor "stadsnära" har ju inte sällan en längre restid med kollektivtrafik inom stan än någon som bor 10mil utanför...
En mycket bra synpunkt och reflektion som jag känner igen mig själv i.Fredrik j skrev:Den grupp som ofta hamnar i kläm är den som bor i städernas ytterkant som i ena diskussionen är storstadsbo (ska inte ha bil) men i nästa diskussion bor i glesbygd och har en lång resa med kollektivtrafik. Många som bor "stadsnära" har ju inte sällan en längre restid med kollektivtrafik inom stan än någon som bor 10mil utanför...
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.martinot skrev:Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.
– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Just den analysen tror jag helt de missat. Det är oftast på familjenivå man måste kolla. Elbilsförsäljningen kommer krascha också, med de nya förmånsvärdena.Fredrik j skrev:Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.martinot skrev:Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.
– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Eftersom elbilar, redan idag, är enormt dyra i inköp (även om ekonomiska i drift), så tror jag detta kommer krascha elbilsförsäljningen hårdare än ICE-försäljningen då de hamnar utom räckhåll för många normala människor, som kanske annars kostat på det som förmånsbil. Nu kommer nog många att välja lite billigare hybrider eller snåla diesel istället.termosen skrev:Just den analysen tror jag helt de missat. Det är oftast på familjenivå man måste kolla. Elbilsförsäljningen kommer krascha också, med de nya förmånsvärdena.Fredrik j skrev:Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.martinot skrev:Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:Zalman3 skrev:https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.
– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Så kan det bli. Men för en som gillar tex en lite större bil, Model S. Blir det hövligt svårt om detta går igenom. Får köpa ny Q2 2021 och ha den länge.Gustafsson skrev:Kanske påverkas förmånsvärdet så pass att förmånsbilarna säljer sämre. För privat köpande spelar ju detta ingen roll och eftersom elbilarna blir billigare och billigare så tror jag ändå att elbilarna kommer att behålla eller öka försäljningen högst påtagligt
Bonusen höjs till 70000 i förslaget i Q2 nästa år.martinot skrev:Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.
"Det är företagen som har stått för den absoluta merparten av köpen av laddbara bilar. Kommer de nya reglerna att fördröja elektrifieringen av bilparken?
– Jag tror att det är svårt att förutse, marknaden genomgår så otroligt stora förändringar, det kommer nya modeller, kostnadsbilden förändras och hur bilarna fungerar ändras. Vi höjer också bonusen till elbilar. Jag får nog överlämna den frågan till de som kan marknaden bättre jag."
Stämmer det? Var det inte precis tvärt om? Sänkte de inte bonusen gällande förmånsbilar som går på ren el med 10 000?
Känns som våra politiker har ganska dålig koll på deras egna beslut.
Jo, men blir det ändå inte en relativ försämring för tjänstebilsägare av rena elbilar?termosen skrev:Bonusen höjs till 70000 i förslaget i Q2 nästa år.martinot skrev:Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.
"Det är företagen som har stått för den absoluta merparten av köpen av laddbara bilar. Kommer de nya reglerna att fördröja elektrifieringen av bilparken?
– Jag tror att det är svårt att förutse, marknaden genomgår så otroligt stora förändringar, det kommer nya modeller, kostnadsbilden förändras och hur bilarna fungerar ändras. Vi höjer också bonusen till elbilar. Jag får nog överlämna den frågan till de som kan marknaden bättre jag."
Stämmer det? Var det inte precis tvärt om? Sänkte de inte bonusen gällande förmånsbilar som går på ren el med 10 000?
Känns som våra politiker har ganska dålig koll på deras egna beslut.
Skulle tippa att hon inte ha missat det alls. Du måste tänka som de tänker - det ojämlika ligger inte i att kvinnan får köra bilen medan mannen åker buss, utan att bilen tillförs familjen av mannen. Då uppstår en slags tacksamhetsskuld som i sig är ett genusförtryck.Fredrik j skrev:Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Hon har missat att begripa menar jag.tor-ake skrev:Skulle tippa att hon inte ha missat det alls. Du måste tänka som de tänker - det ojämlika ligger inte i att kvinnan får köra bilen medan mannen åker buss, utan att bilen tillförs familjen av mannen. Då uppstår en slags tacksamhetsskuld som i sig är ett genusförtryck.Fredrik j skrev:Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.