Sida 24 av 38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 04 nov 2020 16:14
av Fredrik j
Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 04 nov 2020 19:25
av Bjelke
Fredrik j skrev:
Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
Riktigt bra synpunkt! :)

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 08:13
av Pontus
Fredrik j skrev:
Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
Speciellt när man avråder ifrån att använda kollektivtrafiken.
Finns säkert flera exempel på det. Men skulle det bli någorlunda rätt så skulle man väl ha en deklaration tom Mars med 25% värde av alla krav och sedan en deklaration resten av året med speciella krav. Dock något som bara är teoretiskt möjligt.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 10:05
av Zalman3

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 10:14
av frippe
Fredrik j skrev:
Ett annat undantag man borde göra nu i Covid19-tider är att göra ett undantag från kravet på 2 timmars tidsvinst för avdrag för resa i egen bil istället för kollektivtrafiken.
Var det i Ungern de tagit bort parkeringsavgifter under pandemin? För att minska trängsel i kollektivtrafiken.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 14:09
av mati
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Herregud, jag orkar knappt läsa detta tramset. Man höjer alltså förmånsvärdet eftersom det är främst män som har förmånsbil? Som dessutom bor i städer där man inte ska ha bil. Det är en genusfråga enligt MP.
Aha, om man nu följer MPs skruvade logik, hur rättfärdigar de att detta även kan drabba kvinnor på landsbygden? Får dessa kvinnor vara lite solidariska då, allt för att de hatade rika männen i städerna får det lite sämre? Vilka puckosar.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 14:21
av Datzun
mati skrev:
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Herregud, jag orkar knappt läsa detta tramset. Man höjer alltså förmånsvärdet eftersom det är främst män som har förmånsbil? Som dessutom bor i städer där man inte ska ha bil. Det är en genusfråga enligt MP.
Aha, om man nu följer MPs skruvade logik, hur rättfärdigar de att detta även kan drabba kvinnor på landsbygden? Får dessa kvinnor vara lite solidariska då, allt för att de hatade rika männen i städerna får det lite sämre? Vilka puckosar.
Det var något av det knasigaste. Men jag är inte förvånad med tanke på vilka som styr denna skutan från huvudstaden.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 14:38
av Banane
Datzun skrev:
mati skrev:
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Herregud, jag orkar knappt läsa detta tramset. Man höjer alltså förmånsvärdet eftersom det är främst män som har förmånsbil? Som dessutom bor i städer där man inte ska ha bil. Det är en genusfråga enligt MP.
Aha, om man nu följer MPs skruvade logik, hur rättfärdigar de att detta även kan drabba kvinnor på landsbygden? Får dessa kvinnor vara lite solidariska då, allt för att de hatade rika männen i städerna får det lite sämre? Vilka puckosar.
Det var något av det knasigaste. Men jag är inte förvånad med tanke på vilka som styr denna skutan från huvudstaden.

Vänstern av idag är tyvärr infekterade av massor av sådana här skadliga idéer där man läser ut en massa egenskaper hos en människa beroende på ras, sexuell läggning, kön osv. Att höja förmånsvärdet för att öka jämställdheten är lika bakvänt som genus-snöröjningen som var på tapeten för ett par år sedan. Det är direkt feltänkt eftersom det fokuserar på symptom och inte orsak. Det skapar dessutom ett polariserat samhällsklimat som är direkt skadligt. Det är ju tack vare de här idéerna som vi får Trump, SD osv. Det var Barack Obama, och till viss del hans föregångare, som skapade ett sådant klimat i USA som gjorde det möjligt för stollen Trump att bli president.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 14:45
av Xmag
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Som vanligt två generalfel som politiker ofta gör.
1. Att de som bor i stan bara vill/behöver åka inom staden de bor i så de kan ta tunnelbana eller cykla. Dvs att de inte har behov/önskan att besöka släktingar och vänner som bor på landet eller ev landställe.
2. Att de ser en skattelättnad som något som ”gynnar” de som tjänar mest. Vänder man på det blir det ju så att de som tjänar mycket ”missgynnas” av hela systemet. Ju mer skatt som betalas ju mer missgynnas är man. Dvs ju mer du tjänar missgynnas du av dagens system...Använder man de retoriken bör man lägga dig ned och inte tjäna en krona så att man inte blir missgynnad av systemet...

Det enda rätta med denna logik är ju att ta bort hindren för kvinnor och lägre avlönande som behöver bil att köpa en miljövänlig och säker bil genom att harmonisera de befintliga skatterna på bilar så att de motsvarar kostnaderna för tjänstebilar. Politiker, som vi väljer, skall göra livet lättare och bättre för oss inte göra livet dyrare och mer komplicerat.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 15:37
av Fredrik j
Den grupp som ofta hamnar i kläm är den som bor i städernas ytterkant som i ena diskussionen är storstadsbo (ska inte ha bil) men i nästa diskussion bor i glesbygd och har en lång resa med kollektivtrafik. Många som bor "stadsnära" har ju inte sällan en längre restid med kollektivtrafik inom stan än någon som bor 10mil utanför...

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 15:46
av martinot
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 15:50
av Svenssons
Fredrik j skrev:
Den grupp som ofta hamnar i kläm är den som bor i städernas ytterkant som i ena diskussionen är storstadsbo (ska inte ha bil) men i nästa diskussion bor i glesbygd och har en lång resa med kollektivtrafik. Många som bor "stadsnära" har ju inte sällan en längre restid med kollektivtrafik inom stan än någon som bor 10mil utanför...
Själv bor jag i tätort enligt Jordbruksverket men utanför detaljplan vilket gjorde att inget bidrag gick ut för fiberutbyggnad. Därmed inte ekonomiskt försvarbart för lokal fiberförening och när Telia fixade fiber inom tätort så låg jag utanför så de var inte alls intresserade att lägga ner 20-30 meter extra kabel. Löste sig tillslut men det tog ett par år längre.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 15:55
av martinot
Fredrik j skrev:
Den grupp som ofta hamnar i kläm är den som bor i städernas ytterkant som i ena diskussionen är storstadsbo (ska inte ha bil) men i nästa diskussion bor i glesbygd och har en lång resa med kollektivtrafik. Många som bor "stadsnära" har ju inte sällan en längre restid med kollektivtrafik inom stan än någon som bor 10mil utanför...
En mycket bra synpunkt och reflektion som jag känner igen mig själv i.

Har två mil att pendla till stad/arbete i varje riktning, och ingen chans att cykla. Buss går, men tar väldigt lång tid (måste ofta byta flera bussar), är allmänt otrevligt färdsätt, och är inget som man bör nyttja speciellt i Covid-19-tider om man kan undvika (tycker det känns tveksamt redan i vanliga förkylningstider).

Ofta är det vi som redan skattar högst i samhället också (med en massa statlig inkomstskatt staplad ovan på den kommunala). Får däremot oftast minst service och stöd tillbaka ifrån samhället.

Det är naturligtvis vi som skall straffas i socialismens och miljöpolitikens anda (även om vi försöker bidra genom att handla ekologiskt, gynna närprodcerat och skaffa miljövänliga elbilar).

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 15:57
av Fredrik j
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 16:00
av termosen
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Just den analysen tror jag helt de missat. Det är oftast på familjenivå man måste kolla. Elbilsförsäljningen kommer krascha också, med de nya förmånsvärdena.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 16:05
av martinot
termosen skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:

Högre tjänstebilsskatt: Så blir de nya reglerna 2021
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... erna-2021/
Sammanfattning av varför regeringen, och främst Miljöpartiet, vill genomföra förändringen:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

– Det här är en subvention i dag, det är mer lönsamt att ha en förmånsbil i dag än att äga den själv. Den här diskrepansen vill vi rätta till. Vi kan också konstatera att det företrädelsevis är män med relativt hög medelinkomst som bor i större städer som gynnas av systemet. Det är sammanvägt viktiga skäl till att ta bort subventionen. Det finns en genusaspekt. Män är ekonomiskt gynnade och vi vill att att män och kvinnor ska ha samma ekonomiska förutsättningar. Att subventionen nyttjas mer av män än av kvinnor är ett av många skäl till att förändra den. Den nyttjas mer i städerna än i landsbygden och det är väldigt olyckligt och fel eftersom det är i städerna man har möjlighet att välja bort bilen och cykla eller åka buss i stället. Att ha bilsubventioner i städerna är... helt åt fanders!
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Just den analysen tror jag helt de missat. Det är oftast på familjenivå man måste kolla. Elbilsförsäljningen kommer krascha också, med de nya förmånsvärdena.
Eftersom elbilar, redan idag, är enormt dyra i inköp (även om ekonomiska i drift), så tror jag detta kommer krascha elbilsförsäljningen hårdare än ICE-försäljningen då de hamnar utom räckhåll för många normala människor, som kanske annars kostat på det som förmånsbil. Nu kommer nog många att välja lite billigare hybrider eller snåla diesel istället.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 16:37
av Gustafsson
Kanske påverkas förmånsvärdet så pass att förmånsbilarna säljer sämre. För privat köpande spelar ju detta ingen roll och eftersom elbilarna blir billigare och billigare så tror jag ändå att elbilarna kommer att behålla eller öka försäljningen högst påtagligt

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 16:40
av termosen
Gustafsson skrev:
Kanske påverkas förmånsvärdet så pass att förmånsbilarna säljer sämre. För privat köpande spelar ju detta ingen roll och eftersom elbilarna blir billigare och billigare så tror jag ändå att elbilarna kommer att behålla eller öka försäljningen högst påtagligt
Så kan det bli. Men för en som gillar tex en lite större bil, Model S. Blir det hövligt svårt om detta går igenom. Får köpa ny Q2 2021 och ha den länge.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 17:04
av martinot
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

"Det är företagen som har stått för den absoluta merparten av köpen av laddbara bilar. Kommer de nya reglerna att fördröja elektrifieringen av bilparken?
– Jag tror att det är svårt att förutse, marknaden genomgår så otroligt stora förändringar, det kommer nya modeller, kostnadsbilden förändras och hur bilarna fungerar ändras. Vi höjer också bonusen till elbilar. Jag får nog överlämna den frågan till de som kan marknaden bättre jag."

Stämmer det? Var det inte precis tvärt om? Sänkte de inte bonusen gällande förmånsbilar som går på ren el med 10 000?

Känns som våra politiker har ganska dålig koll på deras egna beslut.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 17:35
av termosen
martinot skrev:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

"Det är företagen som har stått för den absoluta merparten av köpen av laddbara bilar. Kommer de nya reglerna att fördröja elektrifieringen av bilparken?
– Jag tror att det är svårt att förutse, marknaden genomgår så otroligt stora förändringar, det kommer nya modeller, kostnadsbilden förändras och hur bilarna fungerar ändras. Vi höjer också bonusen till elbilar. Jag får nog överlämna den frågan till de som kan marknaden bättre jag."

Stämmer det? Var det inte precis tvärt om? Sänkte de inte bonusen gällande förmånsbilar som går på ren el med 10 000?

Känns som våra politiker har ganska dålig koll på deras egna beslut.
Bonusen höjs till 70000 i förslaget i Q2 nästa år.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 18:00
av martinot
termosen skrev:
martinot skrev:
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar.

"Det är företagen som har stått för den absoluta merparten av köpen av laddbara bilar. Kommer de nya reglerna att fördröja elektrifieringen av bilparken?
– Jag tror att det är svårt att förutse, marknaden genomgår så otroligt stora förändringar, det kommer nya modeller, kostnadsbilden förändras och hur bilarna fungerar ändras. Vi höjer också bonusen till elbilar. Jag får nog överlämna den frågan till de som kan marknaden bättre jag."

Stämmer det? Var det inte precis tvärt om? Sänkte de inte bonusen gällande förmånsbilar som går på ren el med 10 000?

Känns som våra politiker har ganska dålig koll på deras egna beslut.
Bonusen höjs till 70000 i förslaget i Q2 nästa år.
Jo, men blir det ändå inte en relativ försämring för tjänstebilsägare av rena elbilar?

Tidigare så var det ju en bonus på förmånsvärdet på 10 000 per år.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 18:01
av martinot
Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet, förklarar varför regeringen vill höja skatten på förmånsbilar till journalist hos Teknikens Värld:

"Men är det inte ganska självklart att elbilsförsäljningen kommer att drabbas eftersom incitamenten att köra elbil i hög grad är riktade mot företagsmarknaden?

– Det sker ju också förändringar i utbudet på marknaden. Jag ser också ett stort informationsbehov. Fler privatpersoner måste tänka på livscykelkostnaderna när de köper bil. Då uppkommer elbilarnas och laddhybridernas ekonomiska förmåner. De som säljer bilar måste också bli bättre på att beskriva det här. Jag kan inte säga att du har fel, men jag kan inte bekräfta det heller."


Och här är ju den "bästa" delen:

"Gjordes det ingen konsekvensanalys av vad skattehöjningen betyder för elektrifieringsprocessen?

– Jag har inte någon sådan uppgift. " - Karolina Skog, ekonomiskpolitisk talesperson för Miljöpartiet och partiets representant i finansutskottet.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 18:29
av tor-ake
Fredrik j skrev:
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Skulle tippa att hon inte ha missat det alls. Du måste tänka som de tänker - det ojämlika ligger inte i att kvinnan får köra bilen medan mannen åker buss, utan att bilen tillförs familjen av mannen. Då uppstår en slags tacksamhetsskuld som i sig är ett genusförtryck.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 18:38
av Fredrik j
tor-ake skrev:
Fredrik j skrev:
Vad hon totalt missar är att ganska många välavlönade män med förmånsbil även har en familj i vilken det inte sällan finns en kvinna. Jag vet exempel på familjer där kvinnan använder familjens förmånsbil som mannen har via sitt jobb medans han i regel tar bussen till jobbet.
Skulle tippa att hon inte ha missat det alls. Du måste tänka som de tänker - det ojämlika ligger inte i att kvinnan får köra bilen medan mannen åker buss, utan att bilen tillförs familjen av mannen. Då uppstår en slags tacksamhetsskuld som i sig är ett genusförtryck.
Hon har missat att begripa menar jag.

Re: Tjänstebilsregler 2021

Postat: 05 nov 2020 18:54
av BEV[e-Rage]
Var ser man att förmånsbilar främst körs av män i storstäder?
I bilregistret står väl bara leasingbolagen som ägare vilka förstås har kontor i nån storstad.