Det blev lite platt fall det här tycker jag och fick inte alls den wow-upplevelsen som jag hade förväntat mig visst, den är läcker som alla Porsche, men priset/räckvidd räcker för att den ska falla i min bok. Har haft en reservation sedan länge, men nu blev beslutet ganska lätt att avboka och begära handpenning tillbaka. Får se om saker och ting förändras längre fram när de billigare modellerna dyker upp, men räckvidden gör mig skeptisk. 93kWh-batteriet skulle bara vara i de dyrare modellerna och får instegsmodellen ett mindre batteri så lär WLTP-räckvidden hamna under 40 mil...
I Autogefuel-klippet så har bilen 10 mil kvar vid 25%, så cirka 40 mil. Krävs dock lite oberoende tester innan man kan säga säkert.
Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.
Japp, verkliga tester får såklart visa, men oavsett vilket så tycker jag WLTP för en låg sedan borde varit längre räckvidd än de officiella siffrorna.
När det gäller Audi E-tron så blir det säkert en fin bil, men den lär inte bli bättre än Taycan på några tekniska punkter. Kanske då om man gillar designen mer på Audin än Porschen. Personligen så är jag lite besviken och om jag gissar så är jag nog mer intresserad av en generation 2 Model S vid tidpunkten då Audin finns på marknaden, men vi får se. Kul att det kommer mer alternativ och alla de här bilarna ska såklart provköras när det väl blir möjligt
Priserna var som väntat höga, men orkar man vänta på Audi E-Tron Coupe som ska ärva mycket teknik så lär man få en riktigt grym bil.
Konstigt det där, det är alltid "när bil X släpps, då ska ni se!"
Men när väl bil X släppts då ändras det direkt till "när bil Y släpps, då ska ni se!"
Först var det Bolt, sen iPace, sen étron, sen PS2, sen Taycan... nu är det alltså étron gt man ska vänta på? Efter den då?
...under tiden glider jag runt i en bil som faktiskt finns!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Det blev lite platt fall det här tycker jag och fick inte alls den wow-upplevelsen som jag hade förväntat mig visst, den är läcker som alla Porsche, men priset/räckvidd räcker för att den ska falla i min bok. Har haft en reservation sedan länge, men nu blev beslutet ganska lätt att avboka och begära handpenning tillbaka. Får se om saker och ting förändras längre fram när de billigare modellerna dyker upp, men räckvidden gör mig skeptisk. 93kWh-batteriet skulle bara vara i de dyrare modellerna och får instegsmodellen ett mindre batteri så lär WLTP-räckvidden hamna under 40 mil...
I Autogefuel-klippet så har bilen 10 mil kvar vid 25%, så cirka 40 mil. Krävs dock lite oberoende tester innan man kan säga säkert.
..har väl inte riktigt varit de tongångarna här inne. Strax under millen är väl det som många väntade sig.
Spelar du dum eller? Är ju bara de absolut dyraste som kom nu. "Budgetmodellerna" lyser med sin frånvaro.
Japp, verkliga tester får såklart visa, men oavsett vilket så tycker jag WLTP för en låg sedan borde varit längre räckvidd än de officiella siffrorna.
När det gäller Audi E-tron så blir det säkert en fin bil, men den lär inte bli bättre än Taycan på några tekniska punkter. Kanske då om man gillar designen mer på Audin än Porschen. Personligen så är jag lite besviken och om jag gissar så är jag nog mer intresserad av en generation 2 Model S vid tidpunkten då Audin finns på marknaden, men vi får se. Kul att det kommer mer alternativ och alla de här bilarna ska såklart provköras när det väl blir möjligt
Tesla verkar ju dock mer intresserade av att döda av S än att göra något stort med den (enligt vad de själva säger), vilket är förståligt när de spenderar alla sina resurser på allt möjligt annat. Finns det valet att köpa en sedan i pemiumsegmentet från Tesla när Porsche släpper de billigare versionerna av Taycan och Audi E-tron GT kommer ut vore det ju super men som det ser ut just nu håller jag inte andan.
..har väl inte riktigt varit de tongångarna här inne. Strax under millen är väl det som många väntade sig.
Inte så många, bara de som har en lite skev verklighetsuppfattning
Var på premiären.
Porschesäljaren säger att det senare ska komma snikmodeller runt miljonen.
Sen om någon orkar vänta och vill ha en snik Porsche är en helt annan sak.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Var på premiären.
Tesla verkar ju dock mer intresserade av att döda av S än att göra något stort med den (enligt vad de själva säger), vilket är förståligt när de spenderar alla sina resurser på allt möjligt annat. Finns det valet att köpa en sedan i pemiumsegmentet från Tesla när Porsche släpper de billigare versionerna av Taycan och Audi E-tron GT kommer ut vore det ju super men som det ser ut just nu håller jag inte andan.
Lite OT i den här tråden, men jag tror inte alls att Model S kommer att dö. De vill undvika Osbourne effekten och pratar inte officiellt något om en uppdaterad Model S för att kränga så mycket som möjligt av Raven där de har bra marginaler. Men tids nog så kommer gen 2 och frågan är väl mer hur lång tid det tar. När den väl offentliggörs så är det nog leverans i USA en månad efter och till Europa lite senare. Det handlar väl egentligen mest om en tajmingfråga och hur mycket resurser Model Y tar av hela verksamheten eftersom det kommer bli den viktigaste bilen för bolagets ekonomi. Kanske kommer det en ny S slutet av nästa år, eller så överraskar de med något redan tidigare. Time will tell
Både Taycan och E-tron GT är egentligen bilar i ett eget segment med lyx, personalisering, prestanda och kördynamik i fokus. Ta bara bagageutrymmet exempelvis som i Taycan är specat till 366 liter bak + 81 liter frunk. Det är mindre än Model 3 och Taycan har samma typ av baklucka som Model 3.
Spännande att 400V, 50kW laddning är standard.
4.400kr extra vill man ha för att kunna ladda i 400V i 150kW.
Tillvalsladdare som ökar den maximala laddkapaciteten vid laddning på publika laddstationer med 400V DC.
Genom att öka laddkapaciteten till 150 kW (standard 50 kW) sänks laddtiden betydligt.
Lite OT i den här tråden, men jag tror inte alls att Model S kommer att dö. De vill undvika Osbourne effekten och pratar inte officiellt något om en uppdaterad Model S för att kränga så mycket som möjligt av Raven där de har bra marginaler. Men tids nog så kommer gen 2 och frågan är väl mer hur lång tid det tar. När den väl offentliggörs så är det nog leverans i USA en månad efter och till Europa lite senare. Det handlar väl egentligen mest om en tajmingfråga och hur mycket resurser Model Y tar av hela verksamheten eftersom det kommer bli den viktigaste bilen för bolagets ekonomi. Kanske kommer det en ny S slutet av nästa år, eller så överraskar de med något redan tidigare. Time will tell
Både Taycan och E-tron GT är egentligen bilar i ett eget segment med lyx, personalisering, prestanda och kördynamik i fokus. Ta bara bagageutrymmet exempelvis som i Taycan är specat till 366 liter bak + 81 liter frunk. Det är mindre än Model 3 och Taycan har samma typ av baklucka som Model 3.
Lite OT är det ju men alla modellerna påverkar ju varandra.
Jag hoppas väl att de satsar på Model S också, det är ju bara det att Elon nu för tiden pratar om att S inriktar sig på en för smal marknad för att vara värt att satsa på. Så jag hoppas på att de fortsätter utveckla den mycket men vågar inte vara optimistisk.
Tycker att det Taycan och E-tron GT inriktar sig mot är perfekt för mig, behöver inte massa utrymme för jag har inga barn osv, en S är ju egentligen onödigt stor för mig.
Tillvalsladdare som ökar den maximala laddkapaciteten vid laddning på publika laddstationer med 400V DC.
Genom att öka laddkapaciteten till 150 kW (standard 50 kW) sänks laddtiden betydligt.
Lite OT i den här tråden, men jag tror inte alls att Model S kommer att dö. De vill undvika Osbourne effekten och pratar inte officiellt något om en uppdaterad Model S för att kränga så mycket som möjligt av Raven där de har bra marginaler. Men tids nog så kommer gen 2 och frågan är väl mer hur lång tid det tar.
This. Det vore självmord att officiellt säga "jo det kommer snart en helt ny modell". Förvånande att så många inte inser det.
Jag tror ju den kommer snabbare än många förväntar sig, kanske redan nu i höst.
Raven tror jag faktiskt var lite framstressad. Försäljningen dök mer än man väntat sig, så man var tvungen att göra något. Samtidigt var man inte redo att lansera allt man tänkt sig. Därför blev det "bara" ny motor och fjädring. Nästa steg är bl.a ny inredning och nytt batteri baserat på 2170(Panasonic har ju redan meddelat att de är redo att ställa om), samt då 250kw laddning och CCS i EU etc... antagligen lite mer småsaker som nya lysen osv.
Det var ju väldigt märkligt, vem skulle vilja ha en elbil för 1-2MSEK som bara laddar med 50kW? Kommer någon att inte välja till detta?
Innebär detta också att den bara kan ladda med typ 75kW på 400V-laddare, även om man köper till denna feature?
/fth
Som jag tolkar det så kan alla Taycan ladda med full fart på laddare som stödjer 800v DC och då är peak 270kW. Dvs, alla Taycan kommer kunna ladda full effekt på Ionity.
Sen finns det 400v laddare som har max effekt på 150kW. Den här optionen gör då att en Taycan kan ladda 150kW på en sådan laddare med 400v spänning. Har man inte uppgraderat så får man nöja sig med 50kW på dessa laddare.
Det var ju väldigt märkligt, vem skulle vilja ha en elbil för 1-2MSEK som bara laddar med 50kW? Kommer någon att inte välja till detta?
Innebär detta också att den bara kan ladda med typ 75kW på 400V-laddare, även om man köper till denna feature?
/fth
Jag spekulerade ju för några månader sedan om att anledningen till att Porsche gått från 350kw laddeffekt till 250kw var för att de inte fått till 800V och tvingats gå till 400V.
150kw är ju dock väldigt suspekt, har dom rakt av tagit étron batteriet?!
Edit: helix inlägg ovan låter ju mer troligt.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
/fth
Sorry, läste lite för snabbt, detta handlar alltså bara om 400V-laddare, där man alltså kan få 50 eller 150 kW max effekt. Fortfarande märkligt att det inte är standard, räknar dom med att alla kommer att ladda på 800V-stationer i framtiden?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
/fth
Jag spekulerade ju för några månader sedan om att anledningen till att Porsche gått från 350kw laddeffekt till 250kw var för att de inte fått till 800V och tvingats gå till 400V.
150kw är ju dock väldigt suspekt, har dom rakt av tagit étron batteriet?!
Nej, detta handlar som sagt bara om 400V, enligt infobladet är ju maxeffekt 270kW (vid 800V då får man anta).
/fth
Spelar du dum eller? Är ju bara de absolut dyraste som kom nu. "Budgetmodellerna" lyser med sin frånvaro.
Spelar?
Nä, jag e dum.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Var på premiären.
Inte nödvändigtvis Taycan då alltså. En porschemodell, 924 electric?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
/fth
Sorry, läste lite för snabbt, detta handlar alltså bara om 400V-laddare, där man alltså kan få 50 eller 150 kW max effekt. Fortfarande märkligt att det inte är standard, räknar dom med att alla kommer att ladda på 800V-stationer i framtiden?
/fth
Typ alla laddstationer med 150 kW+ effekt (Ionity, FastNed, Fortum etc) som byggs/har byggts har stöd för en spänning mellan 200 och 900 V DC. Så det här är inget stort problem i praktiken. De flesta stationer med max 400 V DC ger ju bara 50 kW ändå.
För att Taycan ska kunna ladda DC på en station som ger max 400V behöver de en DC/DC-omvandlare för att gå från 400 till 800V, så det är nog storleken på den man bestämmer med tillvalet.
Kul ändå att accelerationen blev så grym för Taycan, det har ju spekulerats lite att de skulle göra den sämre än deras ICE-bilar men så verkar ju inte bli fallet.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Skev verklighetsuppfattning?
Jag tror fortfarande den billigaste versionen landar på ca €90k respektive 1 miljon SEK.
Den näst billigaste finns ju redan semiofficiella siffror på med €109k vilket bör bli runt 1,2 miljoner.
De som presenterades nu hamnade precis i linje med den tidigare informationen.
Så ja, kalla min verklighetsuppfattning skev om du vill, men jag tror fortfarande på ett spann på 1-3 MSEK med fullutrustad Turbo S som högsta pris.
Porsche säljer ju inga billiga bilar sedan tidigare. Varför skulle dom börja nu? Man konkurrerar inte med pris.
Nej precis, och ändå dyker det upp massor av dessa tröttsamma "Tesla-dödar"-artiklar igen när Taycan lanseras.
Taycan kommer ju inte ha någon större effekt på Tesla, den kan på sin höjd ta marknadsandelar från Model S, som ju ändå är på väg att bli en mindre central modell för Tesla.
Vad den framför allt kommer att döda är nog fossil-Porschar, det finns ju en uppenbar risk för "kannibalisering" här.
/fth
Konstigt det där, det är alltid "när bil X släpps, då ska ni se!"
Men när väl bil X släppts då ändras det direkt till "när bil Y släpps, då ska ni se!"
Först var det Bolt, sen iPace, sen étron, sen PS2, sen Taycan... nu är det alltså étron gt man ska vänta på? Efter den då?
När Porsche ens hintade om en elbil så visste jag att den skulle vara för dyr för mig, anledningen till att jag följt den (förutom ett allmänt bilintresse) är just för att den delar mycket teknik med E-Tron Coupe. Om Porschen ligger precis över miljonen så lär man kunna få en helt ok utrustad E-Tron Coupe för under miljonen vilket passar min plånbok bättre.
Är det svårt att förstå eller är du bara bitter för att Model 3-hypen börjar dö ut?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Som någon annan skrev. Porsches nisch är INTE billiga bilar, eller ”färdigutrustade” versioner.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Porsche säljer ju inga billiga bilar sedan tidigare. Varför skulle dom börja nu? Man konkurrerar inte med pris.
Nej precis, och ändå dyker det upp massor av dessa tröttsamma "Tesla-dödar"-artiklar igen när Taycan lanseras.
Taycan kommer ju inte ha någon större effekt på Tesla, den kan på sin höjd ta marknadsandelar från Model S, som ju ändå är på väg att bli en mindre central modell för Tesla.
Vad den framför allt kommer att döda är nog fossil-Porschar, det finns ju en uppenbar risk för "kannibalisering" här.
/fth
Troligtvis sitter det ju en och annan och kör runt i en model S bara för att det inte fanns något annat. Nu finns det ju det...
+
Riktigt snygg exteriör, ser mycket "nättare" ut än Panamera.
Riktigt snyggt baksäte.
Gillar flexibiliteten i många skärmar som kan visa individuellt innehåll.
Nästan lika lite knappar som Tesla.
-
Baksätet såg oväntat trångt ut och trist med kardantunnel.
Onödigt med passagerarskärm (men antar att det är ett (dyrt) tillval?).
GUI ser ganska rörigt och omodernt ut.