Re: VW ID.4
Postat: 06 maj 2021 08:11
Iakita provkörning 100 mil, laddade du på ionity? Vad kostade det? Inte nervös för upptagna eller trasiga laddare? Har du dubbla rutor för ljudisolering?
Tack för bra text.
Tack för bra text.
Ja, jag laddade enbart på Ionity. Har utnyttjat deras laddare sen 2019 och aldrig behövt vänta på min tur eller haft problem att få igång laddningen. På de tre stoppen under den här resan stötte jag bara på en bil som laddade samtidigt som jag.Swede1 skrev:Iakita provkörning 100 mil, laddade du på ionity? Vad kostade det? Inte nervös för upptagna eller trasiga laddare? Har du dubbla rutor för ljudisolering?
Tack för bra text.
flamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900kr
Är 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Haha, ja kanske.Zalman3 skrev:flamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900krÄr 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Bmw hade det som argument på I3, bmws snabbaste bil 0-60 km/h. Och det säger en del, bmw ska ju ha prestanda bilar. Det är väl viktigt i stadskörning.flamman skrev:Haha, ja kanske.Zalman3 skrev:flamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900krÄr 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Oftare man accelererar upp till typ 60km/h än hela vägen upp till 100 km/h.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer.HelectriC skrev:men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Vikten har inte speciellt stor betydelse när man kör 180 på autobahn. Den bilen har mindre frontarea, men jag misstänker att lutmotståndskoefficienten inte är lika bra som på en 40 år nyare bil.HelectriC skrev:men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
ok, men då har du 3 omkörningar, så måste bilen vila eller hur ska det funka? Räcker det att släppa pedalen lätt under 1 sek, så har man 30 nya sek eller vad?MWall skrev:Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer.HelectriC skrev:men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?![]()
En omkörning tar inte mer än 5-10 sekunder. Max.
vikten har väl nästan lika stor betydelse om du ska acca 120-150 som 150-180? inte ofta man håller konstant hastighet 180 på autobahnmikebike skrev:Vikten har inte speciellt stor betydelse när man kör 180 på autobahn. Den bilen har mindre frontarea, men jag misstänker att lutmotståndskoefficienten inte är lika bra som på en 40 år nyare bil.HelectriC skrev:men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
GT och Taycan har dock enbart boost från launch mode, dvs enbart från stillastående, så enbart en show off, inget man har nytta av under körning.macky skrev:Boostfunktion med tidsbegränsning verkar ju många tyska elbilar ha. E-tron, e-tron GT, Taycan och nu även MEB-bilarna. Vad jag minns så räcker det på e-tron att släppa av så har man ny boost tillgänglig. Endast 8 sek men aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Med såpass bra acc kan man ju inte fortsätta att öka hastigheten särskilt länge. Inte så bra att köra om på landsvägen i 160. Skulle gissa att begränsningen kanske har ngt att göra med värmeutveckling eller dylikt. Kollar man Taycan/GT så gör den ju iaf repeterade fullacc så länge du orkar hålla på men max effekt är bara en kort stund varje gång.
Nu går den även att bygga: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... .html#MOFAflamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900kr
Trevligt, kanske byter upp mig till en sån i höst.munkiz skrev:Nu går den även att bygga: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... .html#MOFAflamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900kr
Kollade nu igen och nu har jag även fått VIN.Dodde skrev:Flyttar dom den en gång till så avbokar jag den men blir nog svårt att lösa en annan bil innan 1/7, några idéer?Maw skrev:Ja, lite så.Dodde skrev:P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.Maw skrev:Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarnaDodde skrev:Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.
Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Ja jag fattar inte varför man skulle välja 2wd business, family, tech eller max nu.iAkita skrev:Förvånansvärt bra pris på GTX:en måste jag säga. Redan grundversionen har en del utrustning som vanliga ID4 saknar. Bra att man numera kan välja lite mer fritt mellan utrustningspaketen. Undrar om de kommer gå över till motsvarande upplägg för den tvåhjulsdrivna.
MG Marvel mäts i 0-50Zalman3 skrev:flamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900krÄr 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder