Sida 24 av 75

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 08:11
av Swede1
Iakita provkörning 100 mil, laddade du på ionity? Vad kostade det? Inte nervös för upptagna eller trasiga laddare? Har du dubbla rutor för ljudisolering?

Tack för bra text.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 08:25
av iAkita
Swede1 skrev:
Iakita provkörning 100 mil, laddade du på ionity? Vad kostade det? Inte nervös för upptagna eller trasiga laddare? Har du dubbla rutor för ljudisolering?

Tack för bra text.
Ja, jag laddade enbart på Ionity. Har utnyttjat deras laddare sen 2019 och aldrig behövt vänta på min tur eller haft problem att få igång laddningen. På de tre stoppen under den här resan stötte jag bara på en bil som laddade samtidigt som jag.

Jag laddade för totalt 490 kr under resan. Har det abonnemang som kostar 115 kr i månaden och då laddar jag för 3,40 kr/kWh.

Edit: Ja, det är akustikglas fram och på vindrutan på ID4 1st Max.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 08:43
av flamman
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 08:45
av Zalman3
flamman skrev:
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Är 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 08:49
av flamman
Zalman3 skrev:
flamman skrev:
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Är 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?
Haha, ja kanske.
Oftare man accelererar upp till typ 60km/h än hela vägen upp till 100 km/h.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 08:58
av HelectriC
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 09:01
av Swede1
flamman skrev:
Zalman3 skrev:
flamman skrev:
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Är 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?
Haha, ja kanske.
Oftare man accelererar upp till typ 60km/h än hela vägen upp till 100 km/h.
Bmw hade det som argument på I3, bmws snabbaste bil 0-60 km/h. Och det säger en del, bmw ska ju ha prestanda bilar. Det är väl viktigt i stadskörning.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 09:48
av Hoppsan_84
Det där är helt klart ingen bil som finns hemma.
Modellår 2022 och regnr som börjar på Q.
Q finns inte i svenska registreringsnummer.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 10:02
av MWall
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 10:15
av mikebike
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 11:03
av HelectriC
mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 11:06
av MWall
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer. :lol:

En omkörning tar inte mer än 5-10 sekunder. Max.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 11:11
av mikebike
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Vikten har inte speciellt stor betydelse när man kör 180 på autobahn. Den bilen har mindre frontarea, men jag misstänker att lutmotståndskoefficienten inte är lika bra som på en 40 år nyare bil.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 11:19
av HelectriC
MWall skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer. :lol:

En omkörning tar inte mer än 5-10 sekunder. Max.
ok, men då har du 3 omkörningar, så måste bilen vila eller hur ska det funka? Räcker det att släppa pedalen lätt under 1 sek, så har man 30 nya sek eller vad?

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 11:20
av HelectriC
mikebike skrev:
HelectriC skrev:
mikebike skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?

jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
Vikten har inte speciellt stor betydelse när man kör 180 på autobahn. Den bilen har mindre frontarea, men jag misstänker att lutmotståndskoefficienten inte är lika bra som på en 40 år nyare bil.
vikten har väl nästan lika stor betydelse om du ska acca 120-150 som 150-180? inte ofta man håller konstant hastighet 180 på autobahn

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 11:47
av macky
Boostfunktion med tidsbegränsning verkar ju många tyska elbilar ha. E-tron, e-tron GT, Taycan och nu även MEB-bilarna. Vad jag minns så räcker det på e-tron att släppa av så har man ny boost tillgänglig. Endast 8 sek men aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Med såpass bra acc kan man ju inte fortsätta att öka hastigheten särskilt länge. Inte så bra att köra om på landsvägen i 160. Skulle gissa att begränsningen kanske har ngt att göra med värmeutveckling eller dylikt. Kollar man Taycan/GT så gör den ju iaf repeterade fullacc så länge du orkar hålla på men max effekt är bara en kort stund varje gång.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 12:23
av HelectriC
macky skrev:
Boostfunktion med tidsbegränsning verkar ju många tyska elbilar ha. E-tron, e-tron GT, Taycan och nu även MEB-bilarna. Vad jag minns så räcker det på e-tron att släppa av så har man ny boost tillgänglig. Endast 8 sek men aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Med såpass bra acc kan man ju inte fortsätta att öka hastigheten särskilt länge. Inte så bra att köra om på landsvägen i 160. Skulle gissa att begränsningen kanske har ngt att göra med värmeutveckling eller dylikt. Kollar man Taycan/GT så gör den ju iaf repeterade fullacc så länge du orkar hålla på men max effekt är bara en kort stund varje gång.
GT och Taycan har dock enbart boost från launch mode, dvs enbart från stillastående, så enbart en show off, inget man har nytta av under körning.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 13:32
av munkiz
flamman skrev:
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
Nu går den även att bygga: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... .html#MOFA

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 14:16
av Hoppsan_84
Känns spontant billig. Typ 100.000 mindre än vad jag gav för min Pro.Max

Men jag har inte listat ut vad som skiljer förutom 4-hjulsdrift

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 14:25
av MrRun
Hade hoppats lite på denna. Billig vet jag inte. Jämför man med t.ex Ioniq 5 First Edition så är ju Ioniq'en ett sjukt klipp!

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 17:11
av taliz
munkiz skrev:
flamman skrev:
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
Nu går den även att bygga: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... .html#MOFA
Trevligt, kanske byter upp mig till en sån i höst. :lol:
Men vill nog prova först, se om 300hk vs 200hk gör så mkt skillnad på 2,1 ton...
Får hoppas dom dämpat ljudet från frontmotorn också, så den inte tjuter ala etron.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 17:31
av iAkita
Förvånansvärt bra pris på GTX:en måste jag säga. Redan grundversionen har en del utrustning som vanliga ID4 saknar. Bra att man numera kan välja lite mer fritt mellan utrustningspaketen. Undrar om de kommer gå över till motsvarande upplägg för den tvåhjulsdrivna.

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 17:43
av Kubi
Dodde skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Dodde skrev:
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarna
P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.

Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Ja, lite så.
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.

Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Flyttar dom den en gång till så avbokar jag den men blir nog svårt att lösa en annan bil innan 1/7, några idéer?
Kollade nu igen och nu har jag även fått VIN.
Tycker nog att ni 1st borde klaga och få en PRO istället för samma eller t.om bättre pris.

Förstår inte riktigt vad det är för en del som är restnoterad som håller tillbaka just 1st serien nu.
Har någon fått bekräftat att det är något med taket?

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 18:08
av taliz
iAkita skrev:
Förvånansvärt bra pris på GTX:en måste jag säga. Redan grundversionen har en del utrustning som vanliga ID4 saknar. Bra att man numera kan välja lite mer fritt mellan utrustningspaketen. Undrar om de kommer gå över till motsvarande upplägg för den tvåhjulsdrivna.
Ja jag fattar inte varför man skulle välja 2wd business, family, tech eller max nu.
Enda är väl om förmånsvärdet är noterbart lägre?
Nog stor risk de kommer just strippa ner dem och sänka grundpriset rejält.

Lite synd att instrumentbrädan är blå förövrigt. Går ju inte riktigt ihop med röd exteriör, som jag nog valt.
Men bättre än det brun-gråa i 1st iaf…

Re: VW ID.4

Postat: 06 maj 2021 20:14
av Gargamel
Zalman3 skrev:
flamman skrev:
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm

565 900kr
ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Är 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?
MG Marvel mäts i 0-50
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/marvel-r