Re: VW ID Buzz
Postat: 03 dec 2022 00:17
Hur länge kan man frånträda reservationen? När övergår så att säga bokningen i ett bindande köp?
Jag fick förklarat det så här, att alla måste skriva nytt bindande avtal innan årsskiftet, annars släpps bilen fri i Sverige.gregerdenandre skrev:Hur länge kan man frånträda reservationen? När övergår så att säga bokningen i ett bindande köp?
333 till och med! 234+99. Så fortsatt Cargo som trillar in. Vilket kan stämma med tidigare teorier om att en del tidiga beställare kan vara storkunder som köper just cargo. Annars det mest hoppfulla just nu eftersom vi andra inte verkar höra något mer.Mr Q skrev:Jag fick förklarat det så här, att alla måste skriva nytt bindande avtal innan årsskiftet, annars släpps bilen fri i Sverige.gregerdenandre skrev:Hur länge kan man frånträda reservationen? När övergår så att säga bokningen i ett bindande köp?
Men den hamnar hos den ÅF som bokat den oavsett, den kan ju dock vara såld innan den anländer tex slutet på januari om inte beställaren skrivit på.
Dock viktigt, iaf för min del som har andra dokument, att inte skicka in detta avtal till transportstyrelsen som bevis, blir ju motsatta verkan.
2st till registrerade nu, 309st, kan det vara kundbilar som börjar trilla in??
Sverige har tilldelning på 5700 Buzz nästa år.
Någon extra nyfiken kan väl köra E4 söderut förbi södertälje? De står på parkeringen på högra sidan vägen när man passerar under den stora tågbron.flipmac skrev:333 till och med! 234+99. Så fortsatt Cargo som trillar in. Vilket kan stämma med tidigare teorier om att en del tidiga beställare kan vara storkunder som köper just cargo. Annars det mest hoppfulla just nu eftersom vi andra inte verkar höra något mer.Mr Q skrev:Jag fick förklarat det så här, att alla måste skriva nytt bindande avtal innan årsskiftet, annars släpps bilen fri i Sverige.gregerdenandre skrev:Hur länge kan man frånträda reservationen? När övergår så att säga bokningen i ett bindande köp?
Men den hamnar hos den ÅF som bokat den oavsett, den kan ju dock vara såld innan den anländer tex slutet på januari om inte beställaren skrivit på.
Dock viktigt, iaf för min del som har andra dokument, att inte skicka in detta avtal till transportstyrelsen som bevis, blir ju motsatta verkan.
2st till registrerade nu, 309st, kan det vara kundbilar som börjar trilla in??
Sverige har tilldelning på 5700 Buzz nästa år.
Om alla ska skriva före årsskiftet borde det ju betyda att ett tydligare besked om leverans också kommer innan dess? Eller är det bara önsketänkande kanske...
Det kan dom fetglömma. Min bil blir runt 2500kr dyrare per månad utan bonus, så kommer inte att gå vidare utan den i så fall.Mr Q skrev:Jag fick förklarat det så här, att alla måste skriva nytt bindande avtal innan årsskiftet, annars släpps bilen fri i Sverige.gregerdenandre skrev:Hur länge kan man frånträda reservationen? När övergår så att säga bokningen i ett bindande köp?
Men den hamnar hos den ÅF som bokat den oavsett, den kan ju dock vara såld innan den anländer tex slutet på januari om inte beställaren skrivit på.
Hur skall du få bonus på bil du inte hade ett signerat kontrakt med 8/11?dfa skrev:Det kan dom fetglömma. Min bil blir runt 2500kr dyrare per månad utan bonus, så kommer inte att gå vidare utan den i så fall.Mr Q skrev:Jag fick förklarat det så här, att alla måste skriva nytt bindande avtal innan årsskiftet, annars släpps bilen fri i Sverige.gregerdenandre skrev:Hur länge kan man frånträda reservationen? När övergår så att säga bokningen i ett bindande köp?
Men den hamnar hos den ÅF som bokat den oavsett, den kan ju dock vara såld innan den anländer tex slutet på januari om inte beställaren skrivit på.
Andra märken (typ Audi) har elbilar beställda så det är inga problem att hitta en med bonus om man vill.
OK får revidera det vid närmare eftertanke då vi inte vet vad kravet på dokumentation är, så det kanske inte gäller alla ("man"), men vi har ett antal förbokade bilar hos olika ÅF (har hört från två olika) som de redan beställt i vårat namn, men vet inte om bonusen kan flyttas till annan köpare. Annars säljs de väl utan bonus då ingen förväntar sig det nu längre.R_Edvinsson skrev:Hur skall du få bonus på bil du inte hade ett signerat kontrakt med 8/11?dfa skrev:Det kan dom fetglömma. Min bil blir runt 2500kr dyrare per månad utan bonus, så kommer inte att gå vidare utan den i så fall.Mr Q skrev:Jag fick förklarat det så här, att alla måste skriva nytt bindande avtal innan årsskiftet, annars släpps bilen fri i Sverige.gregerdenandre skrev:Hur länge kan man frånträda reservationen? När övergår så att säga bokningen i ett bindande köp?
Men den hamnar hos den ÅF som bokat den oavsett, den kan ju dock vara såld innan den anländer tex slutet på januari om inte beställaren skrivit på.
Andra märken (typ Audi) har elbilar beställda så det är inga problem att hitta en med bonus om man vill.
Det blir ju exakt samma som att signera kontraktet på ID buzzen.
Det krävs ett signerat köpekontrakt med senaste datum 8/11 för att bilen skall vara berättigad till bonus.dfa skrev:OK får revidera det vid närmare eftertanke då vi inte vet vad kravet på dokumentation är, så det kanske inte gäller alla ("man"), men vi har ett antal förbokade bilar hos olika ÅF (har hört från två olika) som de redan beställt i vårat namn, men vet inte om bonusen kan flyttas till annan köpare. Annars säljs de väl utan bonus då ingen förväntar sig det nu längre.R_Edvinsson skrev:Hur skall du få bonus på bil du inte hade ett signerat kontrakt med 8/11?dfa skrev:Det kan dom fetglömma. Min bil blir runt 2500kr dyrare per månad utan bonus, så kommer inte att gå vidare utan den i så fall.Mr Q skrev:Jag fick förklarat det så här, att alla måste skriva nytt bindande avtal innan årsskiftet, annars släpps bilen fri i Sverige.gregerdenandre skrev:Hur länge kan man frånträda reservationen? När övergår så att säga bokningen i ett bindande köp?
Men den hamnar hos den ÅF som bokat den oavsett, den kan ju dock vara såld innan den anländer tex slutet på januari om inte beställaren skrivit på.
Andra märken (typ Audi) har elbilar beställda så det är inga problem att hitta en med bonus om man vill.
Det blir ju exakt samma som att signera kontraktet på ID buzzen.
Nja grejen är väl snarare att bilen måste ha beställts senast 8/11 men att köpet kan slutföras senare. Det luriga är sedan att det ännu inte är bekräftat exakt vilken dokumentation som krävs och vad som räknas som beställning. Så här skriver regeringen i frågor och svar på https://www.regeringen.se/artiklar/2022 ... imatbonus/R_Edvinsson skrev:Det krävs ett signerat köpekontrakt med senaste datum 8/11 för att bilen skall vara berättigad till bonus.dfa skrev:OK får revidera det vid närmare eftertanke då vi inte vet vad kravet på dokumentation är, så det kanske inte gäller alla ("man"), men vi har ett antal förbokade bilar hos olika ÅF (har hört från två olika) som de redan beställt i vårat namn, men vet inte om bonusen kan flyttas till annan köpare. Annars säljs de väl utan bonus då ingen förväntar sig det nu längre.R_Edvinsson skrev:
Hur skall du få bonus på bil du inte hade ett signerat kontrakt med 8/11?
Det blir ju exakt samma som att signera kontraktet på ID buzzen.
Detta är en av anledningarna till att IDBuzz inte kommer att få bonus just för att bilarna bara är förbokade, vilket inte är bonusberättigande.
För att en klimatbonus ska kunna betalas ut måste kraven i förordningen vara uppfyllda. Det innebär att beställaren av bilen måste ha ingått ett beställningsavtal med leverantören av bilen senast den 8 november 2022. För att få klimatbonus måste den som ställer på bilen efter den 8 november 2022 också kunna uppvisa dokumentation för Transportstyrelsen i form av det faktiska avtalet som styrker att bilen köpts eller beställts senast den 8 november 2022.
Nä, så små fötter har jag inte, 2 slitna smörknivar i närbildHelectriC skrev:Är det dina innläggssulor på kontraktet?
Låter ändå rätt bra tycker jag. De skåpbilar som finns i den här storleken kommer ju typ hälften eller mindre.mAERSK skrev:Ja The Thirsty German som han säger
Kom 28 mil på 100% laddning i -2 grader
Ja bussen är definitivt inte en motorsvägskryssare, för mitt körmönster däremot skulle sen sitta som en fläskläpp.LarsOJ skrev:Låter ändå rätt bra tycker jag. De skåpbilar som finns i den här storleken kommer ju typ hälften eller mindre.mAERSK skrev:Ja The Thirsty German som han säger
Kom 28 mil på 100% laddning i -2 grader
Svaret är väl troligtvis prisnivå samt tillgång på batterier? VW har ju ändå inte kapacitet att producera fler bilar än de kan sälja i dagsläget.R_Edvinsson skrev:Ja bussen är definitivt inte en motorsvägskryssare, för mitt körmönster däremot skulle sen sitta som en fläskläpp.LarsOJ skrev:Låter ändå rätt bra tycker jag. De skåpbilar som finns i den här storleken kommer ju typ hälften eller mindre.mAERSK skrev:Ja The Thirsty German som han säger
Kom 28 mil på 100% laddning i -2 grader![]()
Men man kan inte riktigt få ihop tänket att inte denna fick 100kWh batteri från start.
Bara för att sätta en standard
Jag tror allt vi vill ha och mer därtill kommer inom 5-10år . Vi är fortfarande på tjockplasma stadiet när det gäller buss/skåpbilarR_Edvinsson skrev:Ja bussen är definitivt inte en motorsvägskryssare, för mitt körmönster däremot skulle sen sitta som en fläskläpp.LarsOJ skrev:Låter ändå rätt bra tycker jag. De skåpbilar som finns i den här storleken kommer ju typ hälften eller mindre.mAERSK skrev:Ja The Thirsty German som han säger
Kom 28 mil på 100% laddning i -2 grader![]()
Men man kan inte riktigt få ihop tänket att inte denna fick 100kWh batteri från start.
Bara för att sätta en standard
Ja det är ju helt klart bra med dagens mått mätt i jämförelse med övrigaLarsOJ skrev:Låter ändå rätt bra tycker jag. De skåpbilar som finns i den här storleken kommer ju typ hälften eller mindre.mAERSK skrev:Ja The Thirsty German som han säger
Kom 28 mil på 100% laddning i -2 grader
Var bygger dom Buzz?dfa skrev:Min skall vara byggd och på väg till Sverige - klar för leverans runt mitten av januari.