Magnus71 skrev: ↑14 maj 2023 18:20
Ja, laddgränsen var inställd på 90%. Men den stannade själv på 92%
Men din uträkning på min bil är den nu gjord på LR AWD?
Du skulle kunna hålla koll på nästa större laddning, om den träffar mitt iprick eller skjuter över som nu.
När laddningen skjuter över tyder det på att BMS överskattar batterikapaciteten.
Man kan inte mäta SOC medan man laddar, inte speciellt noga iallafall.
BMS vet ungefärlig SOC (eller exakt SOC om bilen fått vila före laddning) och sedan räknar BMS ut hur många kWh som ska fyllas på för att få beställd SOC. Men om BMS tror att batterikapaciteten är större än den faktiskt är så ryms inte alla kWh till den planerade laddningsnivån och SOC blir högre än beställt.
Samma sak när man kör, SOC går inte alls mäta exakt så bilen räknar ut SOC med hjälp av använda kWh. Om BMS tror att batterikapaciteten är större än den är räknar den ut en för hög SOC. Innebär att när man parkerat och bilen vilat en liten stund uppdateras SOC genom att SOC mäts.
Sjunker SOC ofta ett tag efter parkering överskattar bilen batterikapaciteten.
Jag är ju intresserad av att tuna beräkningen även för låga temperaturer så jag behöver fler än min bil att jämföra mot.
Om 92 mot 90% stämmer är antagligen batterikapaciteten runt 71 kWh, men det är ju lite osäkert just nu. Är såklart inte ute efter att tvåla till din degradering så du blir missnöjd men det skulle vara bra att få god koll på ungefärlig kapacitet.
Det finns lite olika temperaturpåverkan vid låg temperatur i forskningen.
Jag har använt denna; den och några till pekar på måttligt minskad calendar aging vid lägre temp än 25C.
(Det finns en bild ur samma test med 12månader, som jag ibte hittade i telen just nu.
Det finns exempel på tester som visat större förändring vid låg temperatur (uppåt 40% lägre vid 10C mot 25C) men jag började som sagt med den lägre nivån.
Jag tänker inte justera för mycket innan jag har mer torrt på fötterna.
Magnus71 skrev: ↑14 maj 2023 18:20
Får inte ihop hur jag skulle kunna tappat 10%. Mer mot 6-7% är min egna uppskattning.
Jag har själv ingen tillgång till mer data än den Tesla visar. Men på min bil har jag stor variation i batterikapacitet mellan vinter och sommar. Säkert 2-4% enheter sämre på vintern.
Jag ser ingen skillnad i range på vinter pch sommar, förutom vid kallt batteri/snöflingan.
Tittar man på graferna från calendar aging, kanske 20 olika forskningsrapporter/tester så tyder de flesta på en måttlig minskning av calendar aging vid lägre temp.
Denna visar på en något större påverkan.
Med den skulle du ligga på 5-6% calendar aging, och cyclic aging blir inte mindre utan hamnar någonstans vid 3% om man kollar på cyclic aging i många rapporter.
Magnus71 skrev: ↑14 maj 2023 18:20
En helt annan närbesläktad iakttagelse är att förbrukningen verkar gå ner vid låg SOC på vintern vilket får mig att fundera på om Tesla spar på att värma batteriet vid sådana körfall.
Tesla värmer bara batteriet ”aktivt” i början på körningen om batteriet är under 0C, och då bara till ungefär +3C.
Även om bilen stått ute och är jättekall blir det bara en kort värmning, tar kanske från någon minut till max 10 minuter att värma batteriet till plus.
Batteriet värms med spillvärme från motorerna men det är en grymt långsam process och kostar ingen ström.