Sida 24 av 59
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 13:09
av Freez
Franz skrev: ↑10 jan 2025 13:00
Freez skrev: ↑10 jan 2025 11:55
manneson skrev: ↑10 jan 2025 10:18
Supersnygg? Nej, men helt ok. Ser lite mer modern ut/lite mindre intetsägande än föregångaren.
Gillar nya fälgarna. Men tycker nog också det borde funnits såväl svarta fälgar som svart lack.
IMG_0718.jpeg
IMG_0719.jpeg
IMG_0720.jpeg
Tycker den ser väldigt trevlig ut. Däremot väldigt liten skillnad på räckvidd.
WLTP RWD 466 och AWD 551 km. Lite bättre acceleration. Tystare.
https://www.tesla.com/en_au/modely
De siffrorna verkar vara med 20"-fälgar
Det stämmer. Dagens MY med 20", 430 och 533 km. Ganska liten skillnad, förmodligen genom skapad genom optimering av luftmotstånd mm.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 13:17
av Andreasson
Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 13:28
av Newgusa
Samma här, vad tror du realistiskt releasedatum på den är?
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 13:48
av nx00
En av de större uppgraderingarna är kamera fram/nere. Vad blir detta då HW 4.5?
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 14:04
av TeslaMac
Tycker också att den är riktigt läcker, framförallt fronten är klart lyft mot tidigare, även att de verkar behålla blinkers (och vindrutetorkare) i spaken
Det enda jag saknar är utfällbart drag, än att hålla på med det avtagbara draget från 1972...

Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 14:12
av jpetters
Andreasson skrev:Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Går bra att lösa även på S&X Palladium, även om det inte är orginal så är de identiska med de på nuvarande Y (eller M3 pre-highland).

Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 14:14
av Andreasson
Nej, men ser man på!!
Men hur funkar det med all programvara??
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 14:14
av Oscar11
Old_O skrev: ↑10 jan 2025 12:01
Enda uppdateringen jag hoppades skulle komma var ett lite större batteri. Det kom inte. Får invänta vad Performance modellen kommer att ha med sig om det blir en ny Y eller något annant.
Ingen krok bak är dessutom en definitiv deal breaker för mig.
Syns en tydlig lucka för dragkrok på bilderna.
Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 14:49
av jpetters
Andreasson skrev:Nej, men ser man på!!
Men hur funkar det med all programvara??
Skrev lite mer här
Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 15:05
av Tellus
Newgusa skrev: ↑10 jan 2025 13:28
Samma här, vad tror du realistiskt releasedatum på den är?
Gissar på release November, leverans Jan/Feb
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 16:00
av nogren
goodyear skrev: ↑10 jan 2025 07:26
nogren skrev: ↑10 jan 2025 06:28
Egon112 skrev: ↑10 jan 2025 06:24
toppo skrev: ↑10 jan 2025 06:18
Febers bilder visar inga blinkersspakar utan knappar, riktigt synd.
Den kommer med blinkersspaken kvar

FB_IMG_1736486607340.jpg
Kanske.
Noterade den bilden på Tesla Australien,
https://www.tesla.com/en_au/modely
Men det kan ju vara ett tillfälligt klipp-å-klistra fel.
Isåfall blir det S3XY stalks, som verkar göra jobbet.
Går inte riktigt att se vilken bild du menar, men om man tittar på ratten så har den inte knappar för blinkers vilket är lovande. Står också att ”blind spot lights” finns på backspeglarna, inte i A-kolumnen
När man bygger sig en juniper där på aussie-sajten, så ser man vänsterspaken.
Och på Info-sidan om nya y, längst ner, ser man en vit parkerad vid en SuC, där frontkameran syns tydligt långt ned framtill.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 17:24
av Front242
Blir spännande att se hur mycket ljus som sipprar fram ur dom smala strålkastarna
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 17:29
av Newgusa
Tellus skrev: ↑10 jan 2025 15:05
Newgusa skrev: ↑10 jan 2025 13:28
Samma här, vad tror du realistiskt releasedatum på den är?
Gissar på release November, leverans Jan/Feb
Ett år från nu

? Det får man verkligen inte hoppas, då får det bli en 2023-2024MYP.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 17:32
av Anderzzon
Newgusa skrev: ↑10 jan 2025 17:29
Tellus skrev: ↑10 jan 2025 15:05
Newgusa skrev: ↑10 jan 2025 13:28
Samma här, vad tror du realistiskt releasedatum på den är?
Gissar på release November, leverans Jan/Feb
Ett år från nu

? Det får man verkligen inte hoppas, då får det bli en 2023-2024MYP.
Är det inte lite konstigt av Tesla att inte släppa Performance exklusivt först? Känns annars som ett bra sätt att bli av med lagerbilar av dagens generation om man samtidigt sänker priset på dem lite.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 17:38
av Newgusa
Anderzzon skrev: ↑10 jan 2025 17:32
Newgusa skrev: ↑10 jan 2025 17:29
Tellus skrev: ↑10 jan 2025 15:05
Newgusa skrev: ↑10 jan 2025 13:28
Samma här, vad tror du realistiskt releasedatum på den är?
Gissar på release November, leverans Jan/Feb
Ett år från nu

? Det får man verkligen inte hoppas, då får det bli en 2023-2024MYP.
Är det inte lite konstigt av Tesla att inte släppa Performance exklusivt först? Känns annars som ett bra sätt att bli av med lagerbilar av dagens generation om man samtidigt sänker priset på dem lite.
Åtminstone tillsammans med de övriga två modellerna. Inte som att Volvo sparade motoralternativ vid lansering i någon större utsträckning, bara en fråga om behov och vilja att betala.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 19:56
av AAKEE
Jaegaern skrev: ↑28 nov 2024 09:20
Teslasemitruck skrev: ↑26 nov 2024 14:12
Vad tror ni det blir för storlek på batterierna? Blir det ett 95 kwh batteri tror ni som det finns lösa rykten på.
Själv tror jag inte det så länge bilen säljer bra så vill de nog hålla nere kostnaderna.
AAKEE har gått igenom detta i ett inlägg. Det finns inte fysisk plats för ett så stort batteri med model Y eller 3:s arkitektur. Det kommer ligga på samma kapacitet, plus minus nån procent.
Exakt!
Har inte hört ngt om batterityp, skulle gissa på samma LG som innan.
Största föröndringen i WLTP kommercsannolikt från ginslipningar i effektivitet, luftmotståmd och framförallt mer lättrullande däck skulle jag tro.
EV-media som spånade om 95kWh och 800km räckvidd fick nog inte helt rätt…
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 20:55
av Electron
AAKEE skrev: ↑10 jan 2025 19:56
Jaegaern skrev: ↑28 nov 2024 09:20
Teslasemitruck skrev: ↑26 nov 2024 14:12
Vad tror ni det blir för storlek på batterierna? Blir det ett 95 kwh batteri tror ni som det finns lösa rykten på.
Själv tror jag inte det så länge bilen säljer bra så vill de nog hålla nere kostnaderna.
AAKEE har gått igenom detta i ett inlägg. Det finns inte fysisk plats för ett så stort batteri med model Y eller 3:s arkitektur. Det kommer ligga på samma kapacitet, plus minus nån procent.
Exakt!
Har inte hört ngt om batterityp, skulle gissa på samma LG som innan.
Största föröndringen i WLTP kommercsannolikt från ginslipningar i effektivitet, luftmotståmd och framförallt mer lättrullande däck skulle jag tro.
EV-media som spånade om 95kWh och 800km räckvidd fick nog inte helt rätt…
Nej, det var en stor besvikelse att inte räckvidden var mer än så.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 21:10
av Elof
SR-71-BlackBird skrev: ↑10 jan 2025 07:54
SwedishAdvocate skrev: ↑10 jan 2025 07:43
backe skrev: ↑10 jan 2025 07:41
goodyear skrev: ↑10 jan 2025 07:26
nogren skrev: ↑10 jan 2025 06:28
Kanske.
Noterade den bilden på Tesla Australien,
https://www.tesla.com/en_au/modely
Men det kan ju vara ett tillfälligt klipp-å-klistra fel.
Isåfall blir det S3XY stalks, som verkar göra jobbet.
Går inte riktigt att se vilken bild du menar, men om man tittar på ratten så har den inte knappar för blinkers vilket är lovande. Står också att ”blind spot lights” finns på backspeglarna, inte i A-kolumnen
Ser inte ut att ha spakar skulle jag säga. […
Jag gissar att blinkersspaken sitter på rattkolumnens vänstra sida på vänsterstyrda bilar.
I Thailand sitter blinkersspaken på högra sidan, det ger körningen i den i övrigt kaotiska trafiken en extra krydda.
Sitter inte blinkersspaken på alla bilar, alltid, oavsett på vänster sida?
Edit: Jag googlade. Se på fan, högerblinkade! Galet!
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 21:11
av AxwellE
Andreasson skrev: ↑10 jan 2025 13:17
Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Seriöst? Jag har kört Highland ett bra tag nu och det är inga problem alls. Jag säger inte att det är optimalt men det är absolut ingen dealbreaker. Likväl som att det är något sämre att ha blinkersen på ratten vid rondeller lika jävla skönt är det på motorvägen då du snabbt kan klicka utan att röra ditt grepp.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 21:31
av Fredrik j
AxwellE skrev: ↑10 jan 2025 21:11
Andreasson skrev: ↑10 jan 2025 13:17
Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Seriöst? Jag har kört Highland ett bra tag nu och det är inga problem alls. Jag säger inte att det är optimalt men det är absolut ingen dealbreaker. Likväl som att det är något sämre att ha blinkersen på ratten vid rondeller lika jävla skönt är det på motorvägen då du snabbt kan klicka utan att röra ditt grepp.
Sitter du och håller kvart i tre på motorväg? Styr inte bilen själv där?
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 21:33
av toppo
Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 21:31
AxwellE skrev: ↑10 jan 2025 21:11
Andreasson skrev: ↑10 jan 2025 13:17
Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Seriöst? Jag har kört Highland ett bra tag nu och det är inga problem alls. Jag säger inte att det är optimalt men det är absolut ingen dealbreaker. Likväl som att det är något sämre att ha blinkersen på ratten vid rondeller lika jävla skönt är det på motorvägen då du snabbt kan klicka utan att röra ditt grepp.
Sitter du och håller kvart i tre på motorväg? Styr inte bilen själv där?
Och om man når knapparna lär man även nå spaken…
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 21:37
av Fredrik j
toppo skrev: ↑10 jan 2025 21:33
Fredrik j skrev: ↑10 jan 2025 21:31
AxwellE skrev: ↑10 jan 2025 21:11
Andreasson skrev: ↑10 jan 2025 13:17
Hoppas att de kommer att återinföra blinkerspakäven på S & X! I så fall blir jag rejält sugen...
Egentligen är det märkligt att en så liten sak som en blinkerspak, ska vara så avgörande för ett bilköp, som det de facto är. Men i en trafikmiljö där det finns rondeller, har det STOR betydelse.
Seriöst? Jag har kört Highland ett bra tag nu och det är inga problem alls. Jag säger inte att det är optimalt men det är absolut ingen dealbreaker. Likväl som att det är något sämre att ha blinkersen på ratten vid rondeller lika jävla skönt är det på motorvägen då du snabbt kan klicka utan att röra ditt grepp.
Sitter du och håller kvart i tre på motorväg? Styr inte bilen själv där?
Och om man når knapparna lär man även nå spaken…
Ja, det är inte så stor skillnad egentligen. Jag har tänkt mig att jag har blinkers på rattknapparna och det är egentligen bara i små rondeller där armarna korsas som det skulle köra ihop sig med blinkers där ja skulle behöva släppa greppet för att trycka. Inget stort problem men heller ingen fördel.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 22:15
av jpetters
Jag tycker blinkerspak är överlägset totalt sett, inte minst ur säkerhetssynpunkt.
Alltid på samma ställe, ingen tvekan. Knappar på ratten tar tid om man måste titta och då skippar man blinka, vilket ju innebär en ökad risk. Visst, klicka på knappen på motorväg är helt ok, kanske t.o.m bättre om man så vill.
Men när det är tajta situationer i stadstrafik så är det ingen tvekan vad som är bäst. Kör lite i en större europeisk stad i rusningstrafik med båda alternativen så märker man vad som är bäst.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 22:51
av Elvis2022
Tyvärr men för min del så är den alldeles för lik Kina bilar. Ingenting som lockar , ingen ”jag vill ha ” bil. Får se vad man tar istället.
Re: Model Y Juniper
Postat: 10 jan 2025 23:32
av spacecoin
AAKEE skrev: ↑10 jan 2025 19:56
Jaegaern skrev: ↑28 nov 2024 09:20
Teslasemitruck skrev: ↑26 nov 2024 14:12
Vad tror ni det blir för storlek på batterierna? Blir det ett 95 kwh batteri tror ni som det finns lösa rykten på.
Själv tror jag inte det så länge bilen säljer bra så vill de nog hålla nere kostnaderna.
AAKEE har gått igenom detta i ett inlägg. Det finns inte fysisk plats för ett så stort batteri med model Y eller 3:s arkitektur. Det kommer ligga på samma kapacitet, plus minus nån procent.
Exakt!
Har inte hört ngt om batterityp, skulle gissa på samma LG som innan.
Största föröndringen i WLTP kommercsannolikt från ginslipningar i effektivitet, luftmotståmd och framförallt mer lättrullande däck skulle jag tro.
EV-media som spånade om 95kWh och 800km räckvidd fick nog inte helt rätt…
LG i Performance, CATL i övriga om jag minns rätt.