Sida 24 av 30
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 02 nov 2025 12:34
av vrid_i_skogen
manneson skrev: ↑02 nov 2025 08:47
vrid_i_skogen skrev: ↑01 nov 2025 20:34
Whiplash skrev: ↑01 nov 2025 19:44
Lite lurigt eftersom Tesla inte skriver ut effekt på sin hemsida av någon anledning. Men enligt EV-database så har long range AWD 498 hästar.
OMG. Jag som trodde min C40 med 408 Hk var snabb. Den väger 2150 kg dock. Antar att M3 AWD väger 1850 kg och på det 498 Hk. Det kommer bli kul detta!!
AWD känns strypt i lägre hastigheter, vilket den ju också är. P är mkt roligare. Om du vill ha kul, köp en P och byt fälgar som sagt.
Det finns många som ångrat sig i efterhand att de valt AWD istället för P. Men mig veterligen ingen som ångrat motsatsen.
Jag orkade inte ta den omvägen denna gång. Är jag nöjd med Tesla så kanske jag byter till en M3P med AI5 om 5 år

Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 02 nov 2025 12:37
av vrid_i_skogen
Jag undrar om de trådlösa laddarna en M3 går att stänga av? Jag vill ha mobilen där men utan att ladda den...
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 02 nov 2025 12:59
av manneson
vrid_i_skogen skrev: ↑02 nov 2025 12:34
manneson skrev: ↑02 nov 2025 08:47
vrid_i_skogen skrev: ↑01 nov 2025 20:34
Whiplash skrev: ↑01 nov 2025 19:44
Lite lurigt eftersom Tesla inte skriver ut effekt på sin hemsida av någon anledning. Men enligt EV-database så har long range AWD 498 hästar.
OMG. Jag som trodde min C40 med 408 Hk var snabb. Den väger 2150 kg dock. Antar att M3 AWD väger 1850 kg och på det 498 Hk. Det kommer bli kul detta!!
AWD känns strypt i lägre hastigheter, vilket den ju också är. P är mkt roligare. Om du vill ha kul, köp en P och byt fälgar som sagt.
Det finns många som ångrat sig i efterhand att de valt AWD istället för P. Men mig veterligen ingen som ångrat motsatsen.
Jag orkade inte ta den omvägen denna gång. Är jag nöjd med Tesla så kanske jag byter till en M3P med AI5 om 5 år
Vadå för omväg? Om du inte orkar byta fälgar själv så finns det massvis med däckfirmor som kan göra det åt dig.
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 02 nov 2025 20:06
av Whiplash
Ni som köpt Tesla tidigare. Hur brukar den uppskattade leverenstiden hålla?
Jag har ett leveransfönster mellan 6:e och 20:e November. Hur stora är oddsen att den kommer nu i veckan?
Hör de av sig när den finns att hämta eller bokar man ett datum i förväg?
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 03 nov 2025 21:18
av Iller
vrid_i_skogen skrev: ↑01 nov 2025 20:34
Whiplash skrev: ↑01 nov 2025 19:44
Lite lurigt eftersom Tesla inte skriver ut effekt på sin hemsida av någon anledning. Men enligt EV-database så har long range AWD 498 hästar.
OMG. Jag som trodde min C40 med 408 Hk var snabb. Den väger 2150 kg dock. Antar att M3 AWD väger 1850 kg och på det 498 Hk. Det kommer bli kul detta!!
Tesla listar antal HK för Performance modellen på sin sida. Den har 460 HK.
Vanliga dual motor är markant långsammare och ligger runt 350 hästar. Den kommer vara någon tiondel snabbare än din Volvo 0-100 men mest troligt märker du ingen större skillnad.
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 03 nov 2025 21:23
av vrid_i_skogen
Iller skrev: ↑03 nov 2025 21:18
vrid_i_skogen skrev: ↑01 nov 2025 20:34
Whiplash skrev: ↑01 nov 2025 19:44
Lite lurigt eftersom Tesla inte skriver ut effekt på sin hemsida av någon anledning. Men enligt EV-database så har long range AWD 498 hästar.
OMG. Jag som trodde min C40 med 408 Hk var snabb. Den väger 2150 kg dock. Antar att M3 AWD väger 1850 kg och på det 498 Hk. Det kommer bli kul detta!!
Tesla listar antal HK för Performance modellen på sin sida. Den har 460 HK.
Vanliga dual motor är markant långsammare och ligger runt 350 hästar. Den kommer vara någon tiondel snabbare än din Volvo 0-100 men mest troligt märker du ingen större skillnad.
Jaha jag förstår. Gör acceleration boost stor skillnad på M3AWD?
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 03 nov 2025 21:45
av Iller
vrid_i_skogen skrev: ↑03 nov 2025 21:23
Iller skrev: ↑03 nov 2025 21:18
vrid_i_skogen skrev: ↑01 nov 2025 20:34
Whiplash skrev: ↑01 nov 2025 19:44
Lite lurigt eftersom Tesla inte skriver ut effekt på sin hemsida av någon anledning. Men enligt EV-database så har long range AWD 498 hästar.
OMG. Jag som trodde min C40 med 408 Hk var snabb. Den väger 2150 kg dock. Antar att M3 AWD väger 1850 kg och på det 498 Hk. Det kommer bli kul detta!!
Tesla listar antal HK för Performance modellen på sin sida. Den har 460 HK.
Vanliga dual motor är markant långsammare och ligger runt 350 hästar. Den kommer vara någon tiondel snabbare än din Volvo 0-100 men mest troligt märker du ingen större skillnad.
Jaha jag förstår. Gör acceleration boost stor skillnad på M3AWD?
Jodå. Det märks. Den halverar skillnaden till Performance modellen. Men det är ändå natt och dag mellan dom. Speciellt vid aktiv körning och kurvor.
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 03 nov 2025 21:55
av vrid_i_skogen
Ger boost mest kraft vid full gas och höga hastigheter 100-150 eller i lägre hastigheter t ex 20-80?
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 03 nov 2025 21:59
av Iller
vrid_i_skogen skrev: ↑03 nov 2025 21:55
Ger boost mest kraft vid full gas och höga hastigheter 100-150 eller i lägre hastigheter t ex 20-80?
lägre. Har ett annat batteri än Performance. Som inte klarar att ge lika mycket effekt. Tycker den klingar av mycket snabbare än performance.
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 03 nov 2025 22:06
av vrid_i_skogen
Jag har insett att på Tesla M3 så gillar jag det vanliga chassit med 18" mest av alla kombinationer. Jag myser när jag provkör den kombinationen. Påminner om Mercedes C220 diesel i gången minus dieselbullret och typ dubbla effekten. Om jag vore ensam på vägarna så skulle jag köpa performance och köra så in i helvette ofta. Men i vardagen lunkar man ofta bakom andra bilar och då duger vanliga chassit och 18" gott. Det ger lite vägljud, längre räckvidd och mindre vibrationer i kupén. Det är dessutom billigast!
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 08:38
av vrid_i_skogen
Sitter med paketen innehållandes gummimattor och fack till centerkonsollen och undrar "var e bilen"!? Fler som sitter i den sitsen?
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 11:00
av manneson
vrid_i_skogen skrev: ↑03 nov 2025 22:06
Jag har insett att på Tesla M3 så gillar jag det vanliga chassit med 18" mest av alla kombinationer. Jag myser när jag provkör den kombinationen. Påminner om Mercedes C220 diesel i gången minus dieselbullret och typ dubbla effekten. Om jag vore ensam på vägarna så skulle jag köpa performance och köra så in i helvette ofta. Men i vardagen lunkar man ofta bakom andra bilar och då duger vanliga chassit och 18" gott. Det ger lite vägljud, längre räckvidd och mindre vibrationer i kupén. Det är dessutom billigast!
Jag tror nog det ställbara chassit i P är mer komfortabelt i mjukaste läget med 18” än standardchassit, samt förstås mer tight i sportläget. Det är ju därför man har adaptivt chassi/fjädring.
P bullrar mer och är hårdare pga 20”, som man som sagt lätt kan byta.
Samma räckvidd.
Inte helt omöjligt att din C40 faktiskt är snabbare än LR.
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 11:58
av flanders
Synd att det inte går att välja 18" till P från början, finns det någon som testat och jämfört komforten mot vanliga LR AWD?
P är väl en centimeter lägre också?
Inte jättemycket men till vintern vill man ju gärna ha lite extra marginal på markfrigången.
Har kört min nya LR AWD i snart två månader nu och är än så länge supernöjd.
Komfortmässigt känns den klockren och det är inte ofta man hade kunnat utnyttja mer prestanda direkt, känns som däcken är största flaskhalsen men svårt att göra ett byte där utan att tappa just komforten.
Har även en bakhjulsdriven lekbil med ungefär samma effekt fast 600kg lättare.
Hade man inte haft den kanske en P varit mer lockande som en allt i ett bil

Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 12:07
av manneson
flanders skrev: ↑08 nov 2025 11:58
Synd att det inte går att välja 18" till P från början, finns det någon som testat och jämfört komforten mot vanliga LR AWD?
P är väl en centimeter lägre också?
Inte jättemycket men till vintern vill man ju gärna ha lite extra marginal på markfrigången.
Har kört min nya LR AWD i snart två månader nu och är än så länge supernöjd.
Komfortmässigt känns den klockren och det är inte ofta man hade kunnat utnyttja mer prestanda direkt, känns som däcken är största flaskhalsen men svårt att göra ett byte där utan att tappa just komforten.
Har även en bakhjulsdriven lekbil med ungefär samma effekt fast 600kg lättare.
Hade man inte haft den kanske en P varit mer lockande som en allt i ett bil
Jag hade 18” på min P. Blev exakt som LR såväl komfort som räckvidd. Men förstås mkt roligare.
Det var ju dock gamla 3an.
Med nuvarande är det ju ännu mer motiverat att välja P IMO.
Nu får man ju också adaptivt chassi och mkt bättre stolar som håller fast en när det svänger.
LR hade behövt vara minst 200k billigare än P för att den skulle vara ett rimligt val IMO.
Idag skiljer det 76k. Man kan lätt sälja fälgarna man får med P för 30-35, så redan där har man sparat in en stor del av mellanskillnaden(man måste förstås skaffa ngt att ersätta dem med men det kan man ju fixa för under 10k).
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 12:37
av flanders
Allt beror ju på vad man prioriterar, till vardags föredrar jag faktiskt de vanliga stolarna.
Vill man svänga ordentligt vill jag ha en riktig skalstol.
10k för en uppsättning 18" hjul låter väldigt optimistiskt, men visst letar man begagnat finns det säkert.
Har de tagit bort möjligheten till drag på P förresten?
Hittar det inte nu när jag var in och kikade.
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 12:42
av vrid_i_skogen
manneson skrev: ↑08 nov 2025 11:00
vrid_i_skogen skrev: ↑03 nov 2025 22:06
Jag har insett att på Tesla M3 så gillar jag det vanliga chassit med 18" mest av alla kombinationer. Jag myser när jag provkör den kombinationen. Påminner om Mercedes C220 diesel i gången minus dieselbullret och typ dubbla effekten. Om jag vore ensam på vägarna så skulle jag köpa performance och köra så in i helvette ofta. Men i vardagen lunkar man ofta bakom andra bilar och då duger vanliga chassit och 18" gott. Det ger lite vägljud, längre räckvidd och mindre vibrationer i kupén. Det är dessutom billigast!
Jag tror nog det ställbara chassit i P är mer komfortabelt i mjukaste läget med 18” än standardchassit, samt förstås mer tight i sportläget. Det är ju därför man har adaptivt chassi/fjädring.
P bullrar mer och är hårdare pga 20”, som man som sagt lätt kan byta.
Samma räckvidd.
Inte helt omöjligt att din C40 faktiskt är snabbare än LR.
Jasså? C40 twin gör 0-100 på 4.7 och M3AWD på 4.4 så där är nog Teslan betydligt snabbare om faktan stämmer.
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 12:45
av vrid_i_skogen
manneson skrev: ↑08 nov 2025 12:07
flanders skrev: ↑08 nov 2025 11:58
Synd att det inte går att välja 18" till P från början, finns det någon som testat och jämfört komforten mot vanliga LR AWD?
P är väl en centimeter lägre också?
Inte jättemycket men till vintern vill man ju gärna ha lite extra marginal på markfrigången.
Har kört min nya LR AWD i snart två månader nu och är än så länge supernöjd.
Komfortmässigt känns den klockren och det är inte ofta man hade kunnat utnyttja mer prestanda direkt, känns som däcken är största flaskhalsen men svårt att göra ett byte där utan att tappa just komforten.
Har även en bakhjulsdriven lekbil med ungefär samma effekt fast 600kg lättare.
Hade man inte haft den kanske en P varit mer lockande som en allt i ett bil
Jag hade 18” på min P. Blev exakt som LR såväl komfort som räckvidd. Men förstås mkt roligare.
Det var ju dock gamla 3an.
Med nuvarande är det ju ännu mer motiverat att välja P IMO.
Nu får man ju också adaptivt chassi och mkt bättre stolar som håller fast en när det svänger.
LR hade behövt vara minst 200k billigare än P för att den skulle vara ett rimligt val IMO.
Idag skiljer det 76k. Man kan lätt sälja fälgarna man får med P för 30-35, så redan där har man sparat in en stor del av mellanskillnaden(man måste förstås skaffa ngt att ersätta dem med men det kan man ju fixa för under 10k).
Så kan det vara. Men jag leasade C40 mycket pga att den hade ett enda körläge, pilot assist och en skitbra one pedal drive. Jag orkar inte trycka och byta chassi inställningar mm. Jag vill bara sätta mig och köra och enbart bry mig om musiken

Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 12:58
av vrid_i_skogen
Ska köpa en S3XY commander på black friday. Sen har jag nog vad jag behöver. Ser fram emot en bil med stabil mjukvara och mobilapp jämfört med C40.
Har någon av er fått uppdatering till senaste mjukvaran för M3? Är det samma i alla Tesla bilar eller får de uppdateringar vid olika tider och olika ofta?
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 13:24
av Whiplash
vrid_i_skogen skrev:Sitter med paketen innehållandes gummimattor och fack till centerkonsollen och undrar "var e bilen"!? Fler som sitter i den sitsen?
Samma här! Fick ett fönster för leverans mellan 6-20:e november. Såg igår att det var framflyttat till 11-25:e
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 13:34
av vrid_i_skogen
Jag har 27/11-11/12
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 13:48
av manneson
flanders skrev: ↑08 nov 2025 12:37
Allt beror ju på vad man prioriterar, till vardags föredrar jag faktiskt de vanliga stolarna.
Vill man svänga ordentligt vill jag ha en riktig skalstol.
10k för en uppsättning 18" hjul låter väldigt optimistiskt, men visst letar man begagnat finns det säkert.
Har de tagit bort möjligheten till drag på P förresten?
Hittar det inte nu när jag var in och kikade.
Jag köpte nya fälgar, däck och sensorer monterat och klart för 9900.
Var nyss en här på forumet som sålde beggade för 6000kr med däck med över 8mm kvar.
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 13:49
av manneson
vrid_i_skogen skrev: ↑08 nov 2025 12:45
manneson skrev: ↑08 nov 2025 12:07
flanders skrev: ↑08 nov 2025 11:58
Synd att det inte går att välja 18" till P från början, finns det någon som testat och jämfört komforten mot vanliga LR AWD?
P är väl en centimeter lägre också?
Inte jättemycket men till vintern vill man ju gärna ha lite extra marginal på markfrigången.
Har kört min nya LR AWD i snart två månader nu och är än så länge supernöjd.
Komfortmässigt känns den klockren och det är inte ofta man hade kunnat utnyttja mer prestanda direkt, känns som däcken är största flaskhalsen men svårt att göra ett byte där utan att tappa just komforten.
Har även en bakhjulsdriven lekbil med ungefär samma effekt fast 600kg lättare.
Hade man inte haft den kanske en P varit mer lockande som en allt i ett bil
Jag hade 18” på min P. Blev exakt som LR såväl komfort som räckvidd. Men förstås mkt roligare.
Det var ju dock gamla 3an.
Med nuvarande är det ju ännu mer motiverat att välja P IMO.
Nu får man ju också adaptivt chassi och mkt bättre stolar som håller fast en när det svänger.
LR hade behövt vara minst 200k billigare än P för att den skulle vara ett rimligt val IMO.
Idag skiljer det 76k. Man kan lätt sälja fälgarna man får med P för 30-35, så redan där har man sparat in en stor del av mellanskillnaden(man måste förstås skaffa ngt att ersätta dem med men det kan man ju fixa för under 10k).
Så kan det vara. Men jag leasade C40 mycket pga att den hade ett enda körläge, pilot assist och en skitbra one pedal drive. Jag orkar inte trycka och byta chassi inställningar mm. Jag vill bara sätta mig och köra och enbart bry mig om musiken
Låt den alltid vara i ett läge då.

Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 08 nov 2025 14:38
av Dinsdale
ducce916m skrev: ↑02 nov 2025 09:03
Någon som vet vilka kablar som följer med Highland, ska man spara någon av kablarna när man byter från -21?
Du får med vanlig laddkabel (typ 2) men inte "reseladdaren" med vanligt vägguttag, så spara reseladdaren från gamla bilen.
Det är för övrigt ett lotteri om man får 4m laddkabel eller 7m, jag fick 7m med nya bilen men gamla var det 4m. Ifall du får 4m med nya bilen men har 7m idag, byt så den nya bilen får den långa laddkabeln.
Du kan även spara mikrofiberduken till skärmen och reflexvästen, det fick iaf inte jag med i den nya. Har du köpt främre eller bakre solskydd till taket kan du spara dem också, de passar. Likaså eventuella extra fästöglor för barnstol. Takräcke kan du spara om du har det kvar.
Gummimattorna passar fram om jag minns rätt men inte bak. Bagageutrymmets matta passar inte, ej heller frunkens.
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 09 nov 2025 08:48
av ducce916m
Dinsdale skrev: ↑08 nov 2025 14:38
ducce916m skrev: ↑02 nov 2025 09:03
Någon som vet vilka kablar som följer med Highland, ska man spara någon av kablarna när man byter från -21?
Du får med vanlig laddkabel (typ 2) men inte "reseladdaren" med vanligt vägguttag, så spara reseladdaren från gamla bilen.
Det är för övrigt ett lotteri om man får 4m laddkabel eller 7m, jag fick 7m med nya bilen men gamla var det 4m. Ifall du får 4m med nya bilen men har 7m idag, byt så den nya bilen får den långa laddkabeln.
Du kan även spara mikrofiberduken till skärmen och reflexvästen, det fick iaf inte jag med i den nya. Har du köpt främre eller bakre solskydd till taket kan du spara dem också, de passar. Likaså eventuella extra fästöglor för barnstol. Takräcke kan du spara om du har det kvar.
Gummimattorna passar fram om jag minns rätt men inte bak. Bagageutrymmets matta passar inte, ej heller frunkens.
Tack för dina tips!
Re: Väntrum Model 3 Highland
Postat: 11 nov 2025 09:03
av vrid_i_skogen
Fråga om att hålla varmt i bilen; säg att man åker till en snabbladdare eller till Lidl för att handla. Vad är bästa sättet att hålla bilen varm om man är borta låt säga max en timme?