Sida 231 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 26 sep 2022 11:30
av OfarligTesla
ObscureEconomist skrev:
2,88 kr/ kWh på Ionity är skräp?
Enligt BMWs hemsida så ingår inte Ionity Plus gratis första 12 månaderna för i4 längre (stod bara för iX3) men verkar kunna teckna det i appen ändå. Så då är det väl rätt vettigt om man bara kör Ionity, de tar dock mer för andra laddare och jag tror inte Ionity är de jag kommer använda mest. Men kanske avbryter Elli och tar BMW ändå eftersom jag nog ändå kommer köra Tesla/OKQ8/Circle K mest och BMWs verkar vara gratis första året som sagt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 sep 2022 08:02
av ObscureEconomist
Ah, ja ingår inte ionity plus längre förstår jag dig.
För mig är det lite tråkigt att man har ionity plus gratis men det finns inte en enda ionity Station inom 30 mil.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 27 sep 2022 08:12
av OfarligTesla
ObscureEconomist skrev:Ah, ja ingår inte ionity plus längre förstår jag dig.
För mig är det lite tråkigt att man har ionity plus gratis men det finns inte en enda ionity Station inom 30 mil.
Ja, vill tacka dig för tipset dock. Kollade i appen igen och nu stod det att jag skulle få Ionity Plus gratis i ett år, förra gången stod det att det skulle kosta så något har ändrats. Var fortfarande inom mina 14 dagars ångerrätt med Elli så avbröt den och tar BMWs istället när månadsavgifterna nu är gratis första året, laddar inte tillräckligt på de icke Ionity-laddararna som stöds för att den där kronan i skillnad på andra DC laddare skall bli dyrare än 1500 kr per år i abonnemanget som Elli kostar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 nov 2022 09:19
av Lophornis
Ytterligare en plats i Sverige som Ionity ska bygga på.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 nov 2022 09:39
av Skabb1
Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 nov 2022 10:32
av taliz
Skabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
Elli?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 nov 2022 11:01
av Swede1
mati skrev:Gargamel skrev:mati skrev:Det måste väl bara vara en tidsfråga att Ionity också höjer priset med motsvarande procentenheter som alla andra har gjort på sistone. Jag gissar 15kr/kWh för ad hoc laddning och 7 kr/kWh med abonnemang inom ett halvår. Känns ganska sannolikt.
Och helt plötsligt blev det dyrare med elbil än bränslebil om man inte kan ladda hemma eller på jobbet
Det har det väl iofs varit ganska länge nu. Åtminstone på vissa ställen. Det blir allt svårare att hitta publik laddning till ett vettigt pris som jag ser det. Men som du säger, hemmladdning är fortfarande mycket billigare, förutsatt man laddar vid rätt tidpunkt på dagen. Men även det blir svårare. Jag laddar numera bara någon enstaka gång per vecka, helt enkelt för att elpriset inte faller tillräckligt mycket på nätterna. Synd bara att vår e-Golf inte klarar mer än två dagar pga den begränsade räckvidden. Sen måste den laddas oavsett vad det kostar.
Kostar det 7 kr/kwh så är det ungefär som 23 kr/liter bensin för mig. Laddhybriderna slår tillbaka. 15 kr /kwh dödar elbilsmarknaden, då kör folk på bensin på långresor. 4-5 kr / kwh är rimlgit pga att det tar längre tid att snabbladda än att tanka.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 nov 2022 16:53
av Hoppsan_84
Skabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
+1 på Elli
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 nov 2022 17:24
av Dexter86
Hoppsan_84 skrev:Skabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
+1 på Elli
Eller har också bindningstid på ett år väl?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 nov 2022 20:15
av macky
Dexter86 skrev:Hoppsan_84 skrev:Skabb1 skrev:Vilket är det billigaste abonnemanget till Ionity som inte är knutet till ett märke? Ionity själva tar ju 190 kr i mån.
Går We charge att skaffa utan att jag har en VW?
+1 på Elli
Eller har också bindningstid på ett år väl?
Ja men man ska ha rätt att avbryta avtalet om de gör prisjusteringar vad jag förstod.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 dec 2022 19:11
av Nick
Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 dec 2022 22:05
av chaffis75
Nick skrev:Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
Härligt, denna har väl alltid varit högt lastad..
Undrar vem de ska samarbeta med nu, antar de inte kommer bli fler ionity på några circle K.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 08 dec 2022 23:15
av Dodde
Nick skrev:Ljungby syd har dykt upp på IONITY hemsida. Kanske nämnts förut men de bygger sakta ut.
Perfekt avlastning för Värnamo där det ofta är högt tryck.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 dec 2022 09:20
av ObscureEconomist
Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 dec 2022 10:50
av chaffis75
ObscureEconomist skrev:Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
Ionity brukar inte vara så snabba så räkna inte med de utan se de som en bonus om de är så. Antar resan inte står och faller med denna laddare ändå..
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 dec 2022 11:08
av samuelsu
chaffis75 skrev:ObscureEconomist skrev:Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
Ionity brukar inte vara så snabba så räkna inte med de utan se de som en bonus om de är så. Antar resan inte står och faller med denna laddare ändå..
Nä, det gör det väl inte, men.. Finns ju några *host host* 50-80kW i Skellefteå och så den nya eviny/bilkraft 200kW (5,99kr/kWh) utanför Piteå - i Roknäs. (SuC i Skeå är Tesla-only tyvärr.)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 dec 2022 11:45
av helix
samuelsu skrev:chaffis75 skrev:ObscureEconomist skrev:Hade varit kul om Ionity gav någon timeline. Hade varit bra att veta om den i Jävre kommer vara klar innan årsskiftet då jag tänkt bege mig norrut en vända.
Ionity brukar inte vara så snabba så räkna inte med de utan se de som en bonus om de är så. Antar resan inte står och faller med denna laddare ändå..
Nä, det gör det väl inte, men.. Finns ju några *host host* 50-80kW i Skellefteå och så den nya eviny/bilkraft 200kW (5,99kr/kWh) utanför Piteå - i Roknäs. (SuC i Skeå är Tesla-only tyvärr.)
Det har dykt upp många nya 150 kW+ norröver senaste veckorna. Just i Skellefteå har OKQ8 öppnat 6 st 150kW på samma område som Teslas SuC:
https://chargefinder.com/se/ladda-elbil ... gen/drrrxe
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 09 dec 2022 11:54
av ObscureEconomist
Jodå nog vet jag vilka som finns, har kört den vändan några gånger och Eviny är ju ett trevligt tillskott. Ionity kostar bara en bråkdel för mig däremot med ionity plus som ingick till bilen så tänkte mer för bekvämligheten och att faktiskt få testa en Ionity laddare någon gång.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 dec 2022 17:19
av Dodde
Ingen som varit förbi Ljungby och sett hur långt dom har kommit? Kommer nog att ta sin lilla tid tänker jag.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 dec 2022 22:19
av Nick
Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 dec 2022 15:18
av dfa
Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Där ser man! Ionity kanske har haft ett öga på Supercharger location voting kartan

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 dec 2022 15:22
av chaffis75
Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 dec 2022 15:27
av Bengt-re
chaffis75 skrev:Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.
Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 dec 2022 15:39
av Dafro
Bengt-re skrev:chaffis75 skrev:Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.
Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...
Det där man inte vill läsa men säkert helt rätt, tur det finns en SuC bredvid ionity i Ulricehamn, tänkte annars sikta på CK i Borås men dom verkar ju vara belastade också, fast det kanske bara är norr om Stockholm.
ionity borde haft 2 kablar per stolpe med halv effekt, det är inte många bilar som behöver effekten, än på många år.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 dec 2022 16:41
av Bengt-re
Dafro skrev:Bengt-re skrev:chaffis75 skrev:Nick skrev:Mellerud har också dykt upp nu. Många påbörjade byggen i IONITY mått nu i Europa. Får hoppas de fortsätter att öka farten.
Jo de vore kul om de kan öka takten, utbyggnaden har ju varit väsligt trög ganska länge nu men de är kanake något på gång.
Med hur många som har lågt pris på ionity så måste de bygga ut rejält. Som det är nu är det ofta meningslöst att planera stopp på ionity - likssom alltid kö...
Det där man inte vill läsa men säkert helt rätt, tur det finns en SuC bredvid ionity i Ulricehamn, tänkte annars sikta på CK i Borås men dom verkar ju vara belastade också, fast det kanske bara är norr om Stockholm.
ionity borde haft 2 kablar per stolpe med halv effekt, det är inte många bilar som behöver effekten, än på många år.
Nä, det hade varit gött. Och dessutom så är ju peekeffekten under en ganska kort tid så dela på två går ju oftast utmärkt. Skulle minskat köerna (och ökat ionitys intäkter)