Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Jag undrar om Ps2 kommer justeras i pris. Jag skulle absolut hellre ha en ps2 än model 3/Y, men just nu är ju prisskillnaden svår att motivera. Skulle kunna tänka mig att betala viss premium för service och en bil som inte känns som en leksak, men inte hur mycket som helst. 3SR 520k, PS2 med de paket jag behöver 644k.
Mer rättvist kanske är dock 3LR 610k eller Ps2 LRSM (jag skiter i 4WD, men vill ha räckvidden) 694k. Om polestar gör plus och pilot till standard utan att justera priset så hade det varit perfekt och prisvärt.
Mer rättvist kanske är dock 3LR 610k eller Ps2 LRSM (jag skiter i 4WD, men vill ha räckvidden) 694k. Om polestar gör plus och pilot till standard utan att justera priset så hade det varit perfekt och prisvärt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Polestar 2
Jag tror också att P2 har större nackdel vid högre farter mot Model 3. Luftmotståndet på P2 är större och skillnaden blir högre ju högre farten är. TeslaBjørn är inte känd för att köra långsamt... han ligger ofta kring 135-140 när han gör de här 1000km-testerna.toppo skrev:20 minuter långsammare än Model 3 LR vad jag kan se. WLTP är ganska exakt samma, laddhastighet är nästan samma, förbrukning i verkligheten är troligen högre för P2. Själv har jag inget problem med 20 minuter över 100 mil då jag oftast kör 100 mil på 11-12 timmar oavsett bil.
När man körde nya P2an i Norge i lägre hastighet klarade den ju över 600km.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Re: Polestar 2
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Polestar 2
Jag håller med. Rätt sak i sammanhanget är att det är en alldeles för långsam och tråkig bil. Det relevanta är ju om Polestar får fram en bil som både kan konkurrera i räckvidd/laddning och prestanda. Där är man ju tyvärr inte ännu.Banane skrev: ↑02 sep 2023 10:07Jag tycker det är mer än good enough för mina krav. Ska vi börja göra en grej av de där minuterna den är långsammare så sätter vi fokus på fel sak.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
400 hästar i en liten mellanklassare räcker för mig.Legato skrev: ↑02 sep 2023 13:17Jag håller med. Rätt sak i sammanhanget är att det är en alldeles för långsam och tråkig bil. Det relevanta är ju om Polestar får fram en bil som både kan konkurrera i räckvidd/laddning och prestanda. Där är man ju tyvärr inte ännu.Banane skrev: ↑02 sep 2023 10:07Jag tycker det är mer än good enough för mina krav. Ska vi börja göra en grej av de där minuterna den är långsammare så sätter vi fokus på fel sak.
Re: Polestar 2
400 duger, men tyvärr har den ju bara 300.Banane skrev: ↑02 sep 2023 13:41400 hästar i en liten mellanklassare räcker för mig.Legato skrev: ↑02 sep 2023 13:17Jag håller med. Rätt sak i sammanhanget är att det är en alldeles för långsam och tråkig bil. Det relevanta är ju om Polestar får fram en bil som både kan konkurrera i räckvidd/laddning och prestanda. Där är man ju tyvärr inte ännu.Banane skrev: ↑02 sep 2023 10:07Jag tycker det är mer än good enough för mina krav. Ska vi börja göra en grej av de där minuterna den är långsammare så sätter vi fokus på fel sak.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Du kan få kring 470hk i en P2.Legato skrev:400 duger, men tyvärr har den ju bara 300.Banane skrev: ↑02 sep 2023 13:41400 hästar i en liten mellanklassare räcker för mig.Legato skrev: ↑02 sep 2023 13:17Jag håller med. Rätt sak i sammanhanget är att det är en alldeles för långsam och tråkig bil. Det relevanta är ju om Polestar får fram en bil som både kan konkurrera i räckvidd/laddning och prestanda. Där är man ju tyvärr inte ännu.
Den är enligt mig mycket roligare att köra. Märks att Polestar kommer från performance. Grym väghållning när man pressar på lite.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Polestar 2
Han fick ladda i Södertälje
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Polestar 2
Jo, jag hade en PS2P med boosten, men den har inte den räckvidd som LRSM har.joel80 skrev: ↑02 sep 2023 14:06Du kan få kring 470hk i en P2.Legato skrev:400 duger, men tyvärr har den ju bara 300.Banane skrev: ↑02 sep 2023 13:41400 hästar i en liten mellanklassare räcker för mig.
Den är enligt mig mycket roligare att köra. Märks att Polestar kommer från performance. Grym väghållning när man pressar på lite.
Så återigen, Polestar har ingen modell som kan konkurrera med 3LR/P när det gäller kombinationen prestanda och räckvidd/laddning. Man får välja antingen eller.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Nya MY24 med DMLR har lite större batteri samt de nya bättre motorerna. Den ska vara bra mycket snålare än de tidigare LRDM. Med de nya motorerna kan de också "slå av" främre motorn så när man ligger på motorväg och gör mil så är det bara bakre motorn som behöver jobba. Blir intressant att se lite rävkviddstester med den sen. Men redan med den jag har är min blåsa oftast den som ger upp före bilen.Legato skrev:Jo, jag hade en PS2P med boosten, men den har inte den räckvidd som LRSM har.joel80 skrev: ↑02 sep 2023 14:06Du kan få kring 470hk i en P2.
Den är enligt mig mycket roligare att köra. Märks att Polestar kommer från performance. Grym väghållning när man pressar på lite.
Så återigen, Polestar har ingen modell som kan konkurrera med 3LR/P när det gäller kombinationen prestanda och räckvidd/laddning. Man får välja antingen eller.
Men när jag kör husvagn hade ett par extra mil varit fint. Då behöver man inte ladda så högt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Och vilken hastighet?
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Polestar 2
45,5 mil med snitt 89 km/h förbrukning 171 Wh/km (Gillar ditt nick, vi hade en Borgward Isabella när jag var väldigt liten)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Polestar 2
Väldigt fin bil, gillar allt, men tycker att pilot och pluspaket borde ingå och ett grundpris för DM kring 650. Helt subjektiva åsikter förstås, men blir för egen del svårt att motivera priset jämfört med MY LR.
Re: Polestar 2
Håller med om att priset ligger precis där ovanför vad som känns rimligt. På de första MY21 så ingick Plus och Pilot och man fick då bilen (DMLR) för kring 650k, innan 70k bonus. Det funkade. Jag kommer ha väldigt svårt för att motivera byte nästa år. Blir nog att ha kvar min ett år till. Har tack och lov finansiell leasing så jag kan bara förlänga.-AG- skrev:Väldigt fin bil, gillar allt, men tycker att pilot och pluspaket borde ingå och ett grundpris för DM kring 650. Helt subjektiva åsikter förstås, men blir för egen del svårt att motivera priset jämfört med MY LR.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Jag kan bara hålla med, lite häftigt av Polestar att höja priset senaste året trots att bonusen tagits bort. Framför allt LRDM är högt prissatt i förhållande till konkurrensen. Polestar rabatterade i somras den utgående varianten av LRDM med 100k men trots det var den svårsåld. Igår kom ca 90 st MY24 ut som leveransklara bilar på Polestar, majoriteten med stora batteriet. Känns som att de förr eller senare kommer bli tvingade till en prissänkning, XC40 är 80k billigare än motsvarande Polestar 2 just nu.joel80 skrev: ↑02 sep 2023 19:53Håller med om att priset ligger precis där ovanför vad som känns rimligt. På de första MY21 så ingick Plus och Pilot och man fick då bilen (DMLR) för kring 650k, innan 70k bonus. Det funkade. Jag kommer ha väldigt svårt för att motivera byte nästa år. Blir nog att ha kvar min ett år till. Har tack och lov finansiell leasing så jag kan bara förlänga.-AG- skrev:Väldigt fin bil, gillar allt, men tycker att pilot och pluspaket borde ingå och ett grundpris för DM kring 650. Helt subjektiva åsikter förstås, men blir för egen del svårt att motivera priset jämfört med MY LR.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Polestar 2
Tror också vi kommer se en sänkning. Branschen har länge levt på väldigt hög efterfrågan och det har varit långa leveranstider etc så det har inte funnits initiativ till att sänka priserna. När det nu är färre som kan köpa ny bil (lågkonjunktur) och batterier blir mer och mer tillgängliga så kommer de inte kunna behålla de stora marginalerna de troligen har på elbilar idag (betraktat utvecklingskostnaden de vill hämta igen snabbt).toppo skrev:Jag kan bara hålla med, lite häftigt av Polestar att höja priset senaste året trots att bonusen tagits bort. Framför allt LRDM är högt prissatt i förhållande till konkurrensen. Polestar rabatterade i somras den utgående varianten av LRDM med 100k men trots det var den svårsåld. Igår kom ca 90 st MY24 ut som leveransklara bilar på Polestar, majoriteten med stora batteriet. Känns som att de förr eller senare kommer bli tvingade till en prissänkning, XC40 är 80k billigare än motsvarande Polestar 2 just nu.joel80 skrev: ↑02 sep 2023 19:53Håller med om att priset ligger precis där ovanför vad som känns rimligt. På de första MY21 så ingick Plus och Pilot och man fick då bilen (DMLR) för kring 650k, innan 70k bonus. Det funkade. Jag kommer ha väldigt svårt för att motivera byte nästa år. Blir nog att ha kvar min ett år till. Har tack och lov finansiell leasing så jag kan bara förlänga.-AG- skrev:Väldigt fin bil, gillar allt, men tycker att pilot och pluspaket borde ingå och ett grundpris för DM kring 650. Helt subjektiva åsikter förstås, men blir för egen del svårt att motivera priset jämfört med MY LR.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Polestar har ju den extremt obekväma situationen att de gör stora förluster men ändå antagligen måste sänka priserna om de ska kunna få upp volymerna (och ner produktionskostnaderna)...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Hur ska de kunna sänka priset på P2 när de redan har förlust på 186 000 Kr för varje såld Polestar 2 ?
De säljer ju inte så många här heller per månad enligt car info.
Hoppas de kan vända på det scenariot.
Re: Polestar 2
Fast du förstår väl som andra att det inte blir större förlust om de säljer mer bilar? Förlusten är inte kopplad till vad varje bil kostar att tillverka. Den är kopplad till deras expansion och utvecklingsarbete.Dexter skrev:Hur ska de kunna sänka priset på P2 när de redan har förlust på 186 000 Kr för varje såld Polestar 2 ?
De säljer ju inte så många här heller per månad enligt car info.
Hoppas de kan vända på det scenariot.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Prisjustering strax innan årskiftet så det blir bättre förmånsvärdet kanske? Blir det LRSM med pilot och plus för 550-600ish så är det intressant. Smartast vore nog att behålla nuvarande pris men baka in paketen då skulle det landa på 609k, i överkant men kan funka.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Polestar 2
Ja, där någonstans och ett byte för mig är möjligt.Remuz skrev:Prisjustering strax innan årskiftet så det blir bättre förmånsvärdet kanske? Blir det LRSM med pilot och plus för 550-600ish så är det intressant. Smartast vore nog att behålla nuvarande pris men baka in paketen då skulle det landa på 609k, i överkant men kan funka.
Annars får jag vänta lite...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Polestar 2
Det var ju precis det jag skrev. Det är en mardrömssituation att behöva sänka priser när man redan gör förlust på varje såld bil.
Men huruvida det går eller inte beror ju enbart på investerarnas tilltro och uthållighet. Rent teoretiskt kan de sälja bilar med förlust i all evighet så länge man lyckas övertyga investerarna om att stoppa in nya pengar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Polestar 2
Du borde också förstå att deras tillverkningsvolymer är inte så imponerande fram tills nu så fortsatta förluster.joel80 skrev: ↑02 sep 2023 21:50Fast du förstår väl som andra att det inte blir större förlust om de säljer mer bilar? Förlusten är inte kopplad till vad varje bil kostar att tillverka. Den är kopplad till deras expansion och utvecklingsarbete.Dexter skrev:Hur ska de kunna sänka priset på P2 när de redan har förlust på 186 000 Kr för varje såld Polestar 2 ?
De säljer ju inte så många här heller per månad enligt car info.
Hoppas de kan vända på det scenariot.
Får de inte upp volymerna så får investerarna vara kassa ko så länge de tror på det.
Precis som "Legato" skrev innan.
Re: Polestar 2
Ja deras fortsatta plan är att växa. De har klarat målen än så länge trots covid och rätt svåra leveransproblem och komponentbrister. Kan säkert bli svårt närmsta åren med lågkonjunkturen, men jag tror absolut de kommer lyckas, de har kapitalstarka företag i ryggen.Dexter skrev:Du borde också förstå att deras tillverkningsvolymer är inte så imponerande fram tills nu så fortsatta förluster.joel80 skrev: ↑02 sep 2023 21:50Fast du förstår väl som andra att det inte blir större förlust om de säljer mer bilar? Förlusten är inte kopplad till vad varje bil kostar att tillverka. Den är kopplad till deras expansion och utvecklingsarbete.Dexter skrev:Hur ska de kunna sänka priset på P2 när de redan har förlust på 186 000 Kr för varje såld Polestar 2 ?
De säljer ju inte så många här heller per månad enligt car info.
Hoppas de kan vända på det scenariot.
Får de inte upp volymerna så får investerarna vara kassa ko så länge de tror på det.
Precis som "Legato" skrev innan.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR