Sida 232 av 243
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 11:25
av Remuz
Jag undrar om Ps2 kommer justeras i pris. Jag skulle absolut hellre ha en ps2 än model 3/Y, men just nu är ju prisskillnaden svår att motivera. Skulle kunna tänka mig att betala viss premium för service och en bil som inte känns som en leksak, men inte hur mycket som helst. 3SR 520k, PS2 med de paket jag behöver 644k.
Mer rättvist kanske är dock 3LR 610k eller Ps2 LRSM (jag skiter i 4WD, men vill ha räckvidden) 694k. Om polestar gör plus och pilot till standard utan att justera priset så hade det varit perfekt och prisvärt.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 11:28
av joel80
toppo skrev:taliz skrev: ↑02 sep 2023 09:33
toppo skrev: ↑02 sep 2023 09:03
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
20 minuter långsammare än Model 3 LR vad jag kan se. WLTP är ganska exakt samma, laddhastighet är nästan samma, förbrukning i verkligheten är troligen högre för P2. Själv har jag inget problem med 20 minuter över 100 mil då jag oftast kör 100 mil på 11-12 timmar oavsett bil.
Jag tror också att P2 har större nackdel vid högre farter mot Model 3. Luftmotståndet på P2 är större och skillnaden blir högre ju högre farten är. TeslaBjørn är inte känd för att köra långsamt... han ligger ofta kring 135-140 när han gör de här 1000km-testerna.
När man körde nya P2an i Norge i lägre hastighet klarade den ju över 600km.

Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 12:06
av borgward
taliz skrev: ↑15 aug 2023 17:31
Det är fascinerande att så många inte förstår att uppgiven räckvidd är från ett labbtest.
Hur överlever folk? Finns det så många arbeten där man inte behöver någon förmåga till logiskt tänkande och analys överhuvudtaget?
Motorjournalist på Aftonbladet?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/EQnxy3 ... vidd-betyg
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 13:16
av toppo
Någon med Plus som vill avslöja om han kom fram?
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 13:17
av Legato
Banane skrev: ↑02 sep 2023 10:07
taliz skrev: ↑02 sep 2023 09:33
toppo skrev: ↑02 sep 2023 09:03
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
Jag tycker det är mer än good enough för mina krav. Ska vi börja göra en grej av de där minuterna den är långsammare så sätter vi fokus på fel sak.
Jag håller med. Rätt sak i sammanhanget är att det är en alldeles för långsam och tråkig bil. Det relevanta är ju om Polestar får fram en bil som
både kan konkurrera i räckvidd/laddning
och prestanda. Där är man ju tyvärr inte ännu.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 13:41
av Banane
Legato skrev: ↑02 sep 2023 13:17
Banane skrev: ↑02 sep 2023 10:07
taliz skrev: ↑02 sep 2023 09:33
toppo skrev: ↑02 sep 2023 09:03
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
Jag tycker det är mer än good enough för mina krav. Ska vi börja göra en grej av de där minuterna den är långsammare så sätter vi fokus på fel sak.
Jag håller med. Rätt sak i sammanhanget är att det är en alldeles för långsam och tråkig bil. Det relevanta är ju om Polestar får fram en bil som
både kan konkurrera i räckvidd/laddning
och prestanda. Där är man ju tyvärr inte ännu.
400 hästar i en liten mellanklassare räcker för mig.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 13:45
av Legato
Banane skrev: ↑02 sep 2023 13:41
Legato skrev: ↑02 sep 2023 13:17
Banane skrev: ↑02 sep 2023 10:07
taliz skrev: ↑02 sep 2023 09:33
toppo skrev: ↑02 sep 2023 09:03
Teslabjörn körde 1000km challenge med P2 LRSM MY24 i natt och kom i mål på 9h40min, riktigt bra och ca 1 timmes förbättring mot tidigare årsmodeller!
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
Jag tycker det är mer än good enough för mina krav. Ska vi börja göra en grej av de där minuterna den är långsammare så sätter vi fokus på fel sak.
Jag håller med. Rätt sak i sammanhanget är att det är en alldeles för långsam och tråkig bil. Det relevanta är ju om Polestar får fram en bil som
både kan konkurrera i räckvidd/laddning
och prestanda. Där är man ju tyvärr inte ännu.
400 hästar i en liten mellanklassare räcker för mig.
400 duger, men tyvärr har den ju bara 300.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 14:06
av joel80
Legato skrev:Banane skrev: ↑02 sep 2023 13:41
Legato skrev: ↑02 sep 2023 13:17
Banane skrev: ↑02 sep 2023 10:07
taliz skrev: ↑02 sep 2023 09:33
Men fortfarande betydligt långsammare än Tesla.
Skulle inte nya PS2 ha typ lika lång räckvidd som Model 3?
Varför är den så mkt långsammare? Laddhastighet?
Jag tycker det är mer än good enough för mina krav. Ska vi börja göra en grej av de där minuterna den är långsammare så sätter vi fokus på fel sak.
Jag håller med. Rätt sak i sammanhanget är att det är en alldeles för långsam och tråkig bil. Det relevanta är ju om Polestar får fram en bil som
både kan konkurrera i räckvidd/laddning
och prestanda. Där är man ju tyvärr inte ännu.
400 hästar i en liten mellanklassare räcker för mig.
400 duger, men tyvärr har den ju bara 300.
Du kan få kring 470hk i en P2.
Den är enligt mig mycket roligare att köra. Märks att Polestar kommer från performance. Grym väghållning när man pressar på lite.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 14:07
av LarsaR
toppo skrev: ↑02 sep 2023 13:16
Någon med Plus som vill avslöja om han kom fram?
Han fick ladda i Södertälje
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 14:11
av Legato
joel80 skrev: ↑02 sep 2023 14:06
Legato skrev:Banane skrev: ↑02 sep 2023 13:41
Legato skrev: ↑02 sep 2023 13:17
Banane skrev: ↑02 sep 2023 10:07
Jag tycker det är mer än good enough för mina krav. Ska vi börja göra en grej av de där minuterna den är långsammare så sätter vi fokus på fel sak.
Jag håller med. Rätt sak i sammanhanget är att det är en alldeles för långsam och tråkig bil. Det relevanta är ju om Polestar får fram en bil som
både kan konkurrera i räckvidd/laddning
och prestanda. Där är man ju tyvärr inte ännu.
400 hästar i en liten mellanklassare räcker för mig.
400 duger, men tyvärr har den ju bara 300.
Du kan få kring 470hk i en P2.
Den är enligt mig mycket roligare att köra. Märks att Polestar kommer från performance. Grym väghållning när man pressar på lite.
Jo, jag hade en PS2P med boosten, men den har inte den räckvidd som LRSM har.
Så återigen, Polestar har ingen modell som kan konkurrera med 3LR/P när det gäller
kombinationen prestanda och räckvidd/laddning. Man får välja antingen eller.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 14:32
av joel80
Legato skrev:joel80 skrev: ↑02 sep 2023 14:06
Legato skrev:Banane skrev: ↑02 sep 2023 13:41
Legato skrev: ↑02 sep 2023 13:17
Jag håller med. Rätt sak i sammanhanget är att det är en alldeles för långsam och tråkig bil. Det relevanta är ju om Polestar får fram en bil som både kan konkurrera i räckvidd/laddning och prestanda. Där är man ju tyvärr inte ännu.
400 hästar i en liten mellanklassare räcker för mig.
400 duger, men tyvärr har den ju bara 300.
Du kan få kring 470hk i en P2.
Den är enligt mig mycket roligare att köra. Märks att Polestar kommer från performance. Grym väghållning när man pressar på lite.
Jo, jag hade en PS2P med boosten, men den har inte den räckvidd som LRSM har.
Så återigen, Polestar har ingen modell som kan konkurrera med 3LR/P när det gäller
kombinationen prestanda och räckvidd/laddning. Man får välja antingen eller.
Nya MY24 med DMLR har lite större batteri samt de nya bättre motorerna. Den ska vara bra mycket snålare än de tidigare LRDM. Med de nya motorerna kan de också "slå av" främre motorn så när man ligger på motorväg och gör mil så är det bara bakre motorn som behöver jobba. Blir intressant att se lite rävkviddstester med den sen. Men redan med den jag har är min blåsa oftast den som ger upp före bilen.
Men när jag kör husvagn hade ett par extra mil varit fint. Då behöver man inte ladda så högt.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 16:47
av borgward
LarsaR skrev: ↑02 sep 2023 14:07
toppo skrev: ↑02 sep 2023 13:16
Någon med Plus som vill avslöja om han kom fram?
Han fick ladda i Södertälje
Och vilken hastighet?

Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 17:17
av LarsaR
borgward skrev: ↑02 sep 2023 16:47
LarsaR skrev: ↑02 sep 2023 14:07
toppo skrev: ↑02 sep 2023 13:16
Någon med Plus som vill avslöja om han kom fram?
Han fick ladda i Södertälje
Och vilken hastighet?
45,5 mil med snitt 89 km/h förbrukning 171 Wh/km (Gillar ditt nick, vi hade en Borgward Isabella när jag var väldigt liten)
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 19:13
av -AG-
Väldigt fin bil, gillar allt, men tycker att pilot och pluspaket borde ingå och ett grundpris för DM kring 650. Helt subjektiva åsikter förstås, men blir för egen del svårt att motivera priset jämfört med MY LR.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 19:53
av joel80
-AG- skrev:Väldigt fin bil, gillar allt, men tycker att pilot och pluspaket borde ingå och ett grundpris för DM kring 650. Helt subjektiva åsikter förstås, men blir för egen del svårt att motivera priset jämfört med MY LR.
Håller med om att priset ligger precis där ovanför vad som känns rimligt. På de första MY21 så ingick Plus och Pilot och man fick då bilen (DMLR) för kring 650k, innan 70k bonus. Det funkade. Jag kommer ha väldigt svårt för att motivera byte nästa år. Blir nog att ha kvar min ett år till. Har tack och lov finansiell leasing så jag kan bara förlänga.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 20:31
av toppo
joel80 skrev: ↑02 sep 2023 19:53
-AG- skrev:Väldigt fin bil, gillar allt, men tycker att pilot och pluspaket borde ingå och ett grundpris för DM kring 650. Helt subjektiva åsikter förstås, men blir för egen del svårt att motivera priset jämfört med MY LR.
Håller med om att priset ligger precis där ovanför vad som känns rimligt. På de första MY21 så ingick Plus och Pilot och man fick då bilen (DMLR) för kring 650k, innan 70k bonus. Det funkade. Jag kommer ha väldigt svårt för att motivera byte nästa år. Blir nog att ha kvar min ett år till. Har tack och lov finansiell leasing så jag kan bara förlänga.
Jag kan bara hålla med, lite häftigt av Polestar att höja priset senaste året trots att bonusen tagits bort. Framför allt LRDM är högt prissatt i förhållande till konkurrensen. Polestar rabatterade i somras den utgående varianten av LRDM med 100k men trots det var den svårsåld. Igår kom ca 90 st MY24 ut som leveransklara bilar på Polestar, majoriteten med stora batteriet. Känns som att de förr eller senare kommer bli tvingade till en prissänkning, XC40 är 80k billigare än motsvarande Polestar 2 just nu.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 20:43
av joel80
toppo skrev:joel80 skrev: ↑02 sep 2023 19:53
-AG- skrev:Väldigt fin bil, gillar allt, men tycker att pilot och pluspaket borde ingå och ett grundpris för DM kring 650. Helt subjektiva åsikter förstås, men blir för egen del svårt att motivera priset jämfört med MY LR.
Håller med om att priset ligger precis där ovanför vad som känns rimligt. På de första MY21 så ingick Plus och Pilot och man fick då bilen (DMLR) för kring 650k, innan 70k bonus. Det funkade. Jag kommer ha väldigt svårt för att motivera byte nästa år. Blir nog att ha kvar min ett år till. Har tack och lov finansiell leasing så jag kan bara förlänga.
Jag kan bara hålla med, lite häftigt av Polestar att höja priset senaste året trots att bonusen tagits bort. Framför allt LRDM är högt prissatt i förhållande till konkurrensen. Polestar rabatterade i somras den utgående varianten av LRDM med 100k men trots det var den svårsåld. Igår kom ca 90 st MY24 ut som leveransklara bilar på Polestar, majoriteten med stora batteriet. Känns som att de förr eller senare kommer bli tvingade till en prissänkning, XC40 är 80k billigare än motsvarande Polestar 2 just nu.
Tror också vi kommer se en sänkning. Branschen har länge levt på väldigt hög efterfrågan och det har varit långa leveranstider etc så det har inte funnits initiativ till att sänka priserna. När det nu är färre som kan köpa ny bil (lågkonjunktur) och batterier blir mer och mer tillgängliga så kommer de inte kunna behålla de stora marginalerna de troligen har på elbilar idag (betraktat utvecklingskostnaden de vill hämta igen snabbt).
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 21:15
av Legato
Polestar har ju den extremt obekväma situationen att de gör stora förluster men ändå antagligen måste sänka priserna om de ska kunna få upp volymerna (och ner produktionskostnaderna)...
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 21:36
av Dexter
Legato skrev: ↑02 sep 2023 21:15
Polestar har ju den extremt obekväma situationen att de gör stora förluster men ändå antagligen måste sänka priserna om de ska kunna få upp volymerna (och ner produktionskostnaderna)...
Hur ska de kunna sänka priset på P2 när de redan har förlust på 186 000 Kr för varje såld Polestar 2 ?
De säljer ju inte så många här heller per månad enligt car info.
Hoppas de kan vända på det scenariot.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 21:50
av joel80
Dexter skrev:Legato skrev: ↑02 sep 2023 21:15
Polestar har ju den extremt obekväma situationen att de gör stora förluster men ändå antagligen måste sänka priserna om de ska kunna få upp volymerna (och ner produktionskostnaderna)...
Hur ska de kunna sänka priset på P2 när de redan har förlust på 186 000 Kr för varje såld Polestar 2 ?
De säljer ju inte så många här heller per månad enligt car info.
Hoppas de kan vända på det scenariot.
Fast du förstår väl som andra att det inte blir större förlust om de säljer mer bilar? Förlusten är inte kopplad till vad varje bil kostar att tillverka. Den är kopplad till deras expansion och utvecklingsarbete.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 22:15
av Remuz
Prisjustering strax innan årskiftet så det blir bättre förmånsvärdet kanske? Blir det LRSM med pilot och plus för 550-600ish så är det intressant. Smartast vore nog att behålla nuvarande pris men baka in paketen då skulle det landa på 609k, i överkant men kan funka.
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 22:17
av joel80
Remuz skrev:Prisjustering strax innan årskiftet så det blir bättre förmånsvärdet kanske? Blir det LRSM med pilot och plus för 550-600ish så är det intressant. Smartast vore nog att behålla nuvarande pris men baka in paketen då skulle det landa på 609k, i överkant men kan funka.
Ja, där någonstans och ett byte för mig är möjligt.
Annars får jag vänta lite...
Re: Polestar 2
Postat: 02 sep 2023 22:34
av Legato
Dexter skrev: ↑02 sep 2023 21:36
Legato skrev: ↑02 sep 2023 21:15
Polestar har ju den extremt obekväma situationen att de gör stora förluster men ändå antagligen måste sänka priserna om de ska kunna få upp volymerna (och ner produktionskostnaderna)...
Hur ska de kunna sänka priset på P2 när de redan har förlust på 186 000 Kr för varje såld Polestar 2 ?
De säljer ju inte så många här heller per månad enligt car info.
Hoppas de kan vända på det scenariot.
Det var ju precis det jag skrev. Det är en mardrömssituation att behöva sänka priser när man redan gör förlust på varje såld bil.
Men huruvida det går eller inte beror ju enbart på investerarnas tilltro och uthållighet. Rent teoretiskt kan de sälja bilar med förlust i all evighet så länge man lyckas övertyga investerarna om att stoppa in nya pengar.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2023 00:10
av Dexter
joel80 skrev: ↑02 sep 2023 21:50
Dexter skrev:Legato skrev: ↑02 sep 2023 21:15
Polestar har ju den extremt obekväma situationen att de gör stora förluster men ändå antagligen måste sänka priserna om de ska kunna få upp volymerna (och ner produktionskostnaderna)...
Hur ska de kunna sänka priset på P2 när de redan har förlust på 186 000 Kr för varje såld Polestar 2 ?
De säljer ju inte så många här heller per månad enligt car info.
Hoppas de kan vända på det scenariot.
Fast du förstår väl som andra att det inte blir större förlust om de säljer mer bilar? Förlusten är inte kopplad till vad varje bil kostar att tillverka. Den är kopplad till deras expansion och utvecklingsarbete.
Du borde också förstå att deras tillverkningsvolymer är inte så imponerande fram tills nu så fortsatta förluster.
Får de inte upp volymerna så får investerarna vara kassa ko så länge de tror på det.
Precis som "Legato" skrev innan.
Re: Polestar 2
Postat: 03 sep 2023 00:12
av joel80
Dexter skrev:joel80 skrev: ↑02 sep 2023 21:50
Dexter skrev:Legato skrev: ↑02 sep 2023 21:15
Polestar har ju den extremt obekväma situationen att de gör stora förluster men ändå antagligen måste sänka priserna om de ska kunna få upp volymerna (och ner produktionskostnaderna)...
Hur ska de kunna sänka priset på P2 när de redan har förlust på 186 000 Kr för varje såld Polestar 2 ?
De säljer ju inte så många här heller per månad enligt car info.
Hoppas de kan vända på det scenariot.
Fast du förstår väl som andra att det inte blir större förlust om de säljer mer bilar? Förlusten är inte kopplad till vad varje bil kostar att tillverka. Den är kopplad till deras expansion och utvecklingsarbete.
Du borde också förstå att deras tillverkningsvolymer är inte så imponerande fram tills nu så fortsatta förluster.
Får de inte upp volymerna så får investerarna vara kassa ko så länge de tror på det.
Precis som "Legato" skrev innan.
Ja deras fortsatta plan är att växa. De har klarat målen än så länge trots covid och rätt svåra leveransproblem och komponentbrister. Kan säkert bli svårt närmsta åren med lågkonjunkturen, men jag tror absolut de kommer lyckas, de har kapitalstarka företag i ryggen.