Du har alltså ingenting att komma med annat än att jag ska betala för tidningsprenumeratione för att läsa en intervju ?iAkita skrev:Så författaren till den rapport du lutar dig emot i din argumentation och chefstrategen hos Svenka Kraftnät, som du också hänvisat till, duger alltså inte som argument för dig? Fundera då på om det är rätt av dig att klaga på att Zalman för att han inte ger källhänvisningar, samtidigt som du lägger ord i mun på Wråke och Ek och vägrar läsa vad de egentligen tycker. Precis som du gjorde i citatet av mig ovan, där du lade till saker jag aldrig skrivit i citatet. Men nu är jag trött på att tjafsa med dig. Det blir liksom inte givande när du inte ens vill läsa uttalanden av nyckelpersoner inom branschen om de inte passar din egen åsikt.niklas12 skrev:Finns det verkligen bara 1 artikel som kanske innehåller något om vindkraftens förträfflighet?iAkita skrev:Erik Ek, strategischef på Svenska Kraftnät:niklas12 skrev:Hur tror du elnätet mår av dessa massiva svängningar i leveransen från väderberoende kraftkällor som ständigt behöver kompenseras för ?
Här har du en bra poäng om man lägger ner planerbar produktion i södra Sverige så behöver detta ersättas med ny planerbar produktion i södra Sverige.– Läggs det ner kärnkraft måste man kompensera för det som den har bidragit med. Men för den enkla frågan om balansering så behövs inte kärnkraft. Det viktigaste i balanseringen är att hitta tillräcklig produktion som man själv kan styra över, som är reglerbar upp och ner. Eftersom många tenderar att vilja ha elen samtidigt har vi en förbrukningsprofil som går upp under dagen och ner under natten, säger Erik Ek.
Vind och sol är inte planerbar
Läs artikeln där Magnus Wråke och Erik Ek intervjuas, som +46 länkade till ett par inlägg upp. Så kan vi kanske ha en mer saklig debatt, där du även kan undvika att kalla meningsmotstådnare "pajas" och andra nedsättande tillmälen. Har du inte råd att betala 1 kr för att låsa upp den kan jag Swisha dig.
Någon annan prenumeration jag bör skaffa kanske medlemskap i vindkraftens vänner ?
Angående pajaspåstånde så kan jag ta backa från det om du bara kan förklara zalmans påstående angående väderberoende kraftsslag nedan
Hur Ska jag tolka ditt icke svar angående zalmans påståenden om väderberoende kraftsslag?
Citat
Alla andra elproducenter kan planera att minska sin produktion av el när priset är lågt.
Förklara först hur det funkar för väderberoende kraftsslag så lovar jag att jag ska läsa artikeln