Re: Artikel i media
Postat: 09 mar 2019 13:44

Drivlinan i en BEV och FCEV är ju lika på så sätt att båda använder elmotorer för att driva hjulen. Skillnaden ligger ju i hur energin är lagrad i bilen.Teslaspolen skrev:Eldrift med bränsleceller? Liten service? Fake news?
Vätgastank, pumpar och bränslecell gör dock att servicebehov och kostnad ökar. Har för mig att tanken måste bytas ut efter en viss tid t.ex. där tiden står på insidan av tanklocket efter vilken man inte får tanka bilen.Geni87 skrev:Drivlinan i en BEV och FCEV är ju lika på så sätt att båda använder elmotorer för att driva hjulen. Skillnaden ligger ju i hur energin är lagrad i bilen.Teslaspolen skrev:Eldrift med bränsleceller? Liten service? Fake news?
Osäker på om man behöver göra någon regelbunden service på dessa komponenter, däremot ökar ju iaf risken för att något går sönder med fler komponenter. Ett batteri innehåller ju iofs också prylar som kan gå sönder. Ja det stämmer, Mirais tank är godkänd för 15 års användning om jag inte minns fel.Svenssons skrev:Vätgastank, pumpar och bränslecell gör dock att servicebehov och kostnad ökar. Har för mig att tanken måste bytas ut efter en viss tid t.ex. där tiden står på insidan av tanklocket.Geni87 skrev:Drivlinan i en BEV och FCEV är ju lika på så sätt att båda använder elmotorer för att driva hjulen. Skillnaden ligger ju i hur energin är lagrad i bilen.Teslaspolen skrev:Eldrift med bränsleceller? Liten service? Fake news?
Han menade så klart att AP höll på köra av vägenkler skrev:Det kan lätt bli så om du läser TCS medans du körboreno skrev:Jag körde nästan av vägen i Middelfart!Jerker skrev:Du måste förvarna innan du skriver nåt sånt här! Jag spillde te över hela mig!Bod skrev:I morse blev jag chockad. Lasse Swärd skriver att elbilen är framtiden. Inga ord vätgas eller miljödiesel. Bara att elbilen är framtiden. Chockad på min ära.
Skulle snarare tro att det mattas ut av det höga trycket och inte gasen i sig? Men kan ha fel.Jerker skrev:Ja, materialet i tanken mattas ut av den aggressiva vätgasen.
Pontus skrev:Han menade så klart att AP höll på köra av vägenkler skrev:Det kan lätt bli så om du läser TCS medans du körboreno skrev:Jag körde nästan av vägen i Middelfart!Jerker skrev:Du måste förvarna innan du skriver nåt sånt här! Jag spillde te över hela mig!Bod skrev:I morse blev jag chockad. Lasse Swärd skriver att elbilen är framtiden. Inga ord vätgas eller miljödiesel. Bara att elbilen är framtiden. Chockad på min ära.
Tesla kan säkert. De har historik på batterier ända sedan Ur-roadsterns dagar på åldring, temperatur, tid vs antal mil och antal (snabb)laddningar. De kan förmodligen ge dig ett väldigt exakt svar hur en Model S 85 från 2012 kommer att må 2027 om den gått i Kalifornien.Geni87 skrev:Hur bra kommer batteriet i en Model S från första årsmodellen prestera typ 2027? Ingen vet med säkerhet idag men det ska bli spännande att se.
Det är möjligt, eller veta kan de ju självklart inte göra men de kan prediktera genom att extrapolera data, med en viss säkerhet. Men nu jobbar jag varken på Tesla eller bor i Kalifornien.HenrikC skrev:Tesla kan säkert. De har historik på batterier ända sedan Ur-roadsterns dagar på åldring, temperatur, tid vs antal mil och antal (snabb)laddningar. De kan förmodligen ge dig ett väldigt exakt svar hur en Model S 85 från 2012 kommer att må 2027 om den gått i Kalifornien.Geni87 skrev:Hur bra kommer batteriet i en Model S från första årsmodellen prestera typ 2027? Ingen vet med säkerhet idag men det ska bli spännande att se.
Batterierna kan bli ett problem för elektriska veteranbilar. Inte många Clio Electrique eller RAV 4 EV med originalbatterier som fungerar ordentligt idag och de är bara 20 år gamla.
När det gäller väte och metaller så är det vedertaget att fenomenet väteförsprödning förekommer.Geni87 skrev:Skulle snarare tro att det mattas ut av det höga trycket och inte gasen i sig? Men kan ha fel.Jerker skrev:Ja, materialet i tanken mattas ut av den aggressiva vätgasen.
Du är alltså ett av de där fossiltrollen?HenrikC skrev:Skrev en kommentar till Lasse Swärds artikel, men man var ju tvungen att registrera sig med personnummer. Nej tack, då kommer väl åsiktspolisen hem till en. Såhär skrev jag:
Elbil fungerar bra så länge man har korta långa pendlingsavstånd. Idag går väl gränsen runt 10 mil enkel väg för billiga elbilar. Jag har kört detta, vilket bygger på att jag kan ladda vid arbetsplatsen på vintern. Tesla och många av de bilmodeller som nyligen presenterats kommer betydligt längre, men bor man riktigt avsides eller i kallt klimat kommer inte ens de att räcka till. För den som pendlar mellan Lund och Malmö duger vilken gammal elbil som helst, medan den som dagligen pendlar mellan Kiruna och Pajala får vänta länge på en lämplig elbil.
Fördelen för den som bor avsides är att man inte berörs av mackdöden. Macken har man ju hemma.
Absolut, men dessa tankar är sällan i metall utan oftast någon form av kolfiberkomposit. Men det kan säkert vara en kombination av flera saker.Kevork skrev:När det gäller väte och metaller så är det vedertaget att fenomenet väteförsprödning förekommer.Geni87 skrev:Skulle snarare tro att det mattas ut av det höga trycket och inte gasen i sig? Men kan ha fel.Jerker skrev:Ja, materialet i tanken mattas ut av den aggressiva vätgasen.
Vet dock inte hur andra ämnen påverkas av väte, men generellt verkar de små vätemolekylerna ha lätt att diffundera in i andra ämnen.
Jag tror att tankarna är gjorda i tre lager av olika material. Detta eftersom vätgasen är så svår att hålla instängd. Men även dessa tankar ger med sig till slut och det är därför de måste bytas ut. Det skulle inte gå att transportera vätgas i de pipelines som man idag transporterar naturgas i; det skulle helt enkelt inte vara nåt kvar i slutet av pipen.Geni87 skrev:Absolut, men dessa tankar är sällan i metall utan oftast någon form av kolfiberkomposit. Men det kan säkert vara en kombination av flera saker.Kevork skrev:När det gäller väte och metaller så är det vedertaget att fenomenet väteförsprödning förekommer.Geni87 skrev:Skulle snarare tro att det mattas ut av det höga trycket och inte gasen i sig? Men kan ha fel.Jerker skrev:Ja, materialet i tanken mattas ut av den aggressiva vätgasen.
Vet dock inte hur andra ämnen påverkas av väte, men generellt verkar de små vätemolekylerna ha lätt att diffundera in i andra ämnen.
Japp du har rätt, tre lager är det - dock ingen metall. När det gäller väteförsprödning så gäller det just metaller och det är med största sannolikhet därför Toyota har valt bort metall i sin tank.Jerker skrev:Jag tror att tankarna är gjorda i tre lager av olika material. Detta eftersom vätgasen är så svår att hålla instängd. Men även dessa tankar ger med sig till slut och det är därför de måste bytas ut. Det skulle inte gå att transportera vätgas i de pipelines som man idag transporterar naturgas i; det skulle helt enkelt inte vara nåt kvar i slutet av pipen.Geni87 skrev:Absolut, men dessa tankar är sällan i metall utan oftast någon form av kolfiberkomposit. Men det kan säkert vara en kombination av flera saker.Kevork skrev:När det gäller väte och metaller så är det vedertaget att fenomenet väteförsprödning förekommer.Geni87 skrev:Skulle snarare tro att det mattas ut av det höga trycket och inte gasen i sig? Men kan ha fel.Jerker skrev:Ja, materialet i tanken mattas ut av den aggressiva vätgasen.
Vet dock inte hur andra ämnen påverkas av väte, men generellt verkar de små vätemolekylerna ha lätt att diffundera in i andra ämnen.
Japp så är det, systemeffektiviteten för vätgasbilar (om man räknar hela vägen från bränslets framställning) är väldigt låg... typ 20%.Leo skrev:Brukar själv beskriva vätgasbil =elbil med elverk som är en bränslecell.
Sen beskriver jag att med dagens teknik går 1/3 av energin åt i omvandling el till vätgas. Sen går ytterligare 1/3 energi åt när vätgas åter blir till el i bränslecellen igen.
Då brukar tron på att vätgasbilarnas tid är redan nu försvinna... Sen kan det mycket väl bli bättre om 10år men det är en annan sak.
Ja, man måste verkligen ifrågasätta om vi verkligen ska ha dessa bomber åkande inne i våra städer. Särskilt när säkerhetssystemet sätts ur spel genom att tankarna punkteras.ovelundkvist skrev:Apropå gasdrivna fordon:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... lstationen
Bättre att elda biobränslet i centrala kraftverk då.LarsL skrev:Ja, man måste verkligen ifrågasätta om vi verkligen ska ha dessa bomber åkande inne i våra städer. Särskilt när säkerhetssystemet sätts ur spel genom att tankarna punkteras.ovelundkvist skrev:Apropå gasdrivna fordon:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... lstationen
Vätgas är ju dessutom ännu värre då de ligger på 700bar istället för bara 200bar.