Nu måste det väl ändå vara köpläge?
Kursen över $700 för första gången.
Med Tesla vet man ju inte och dollarn går motsatt väg. Finns ju många alternativ på svenska börsen som går bra...
Har sålt alla Tesla nu, vilket säkert är helt fel...
Synd att man har en så repig kristallkula!
99% av gångerna jag sålt tsla har det varit en dålig idé, men nån gång vänder det väl.
Just nu har jag viktat ned lite, ca 20%.
Har mest snöat in på amerikanska aktier numer. Har knappt ingen koll alls på vilka
svenska aktier som skulle kunna tänkas vara köpvärda.
Jag röstar för en återgång av dollarn upp till 10 SEK.
Är GE Chemicals börsnoterade? (Dom har i princip monopol på protein till vaccin, borde gå bra nu)
Nu måste det väl ändå vara köpläge?
Kursen över $700 för första gången.
Med Tesla vet man ju inte och dollarn går motsatt väg. Finns ju många alternativ på svenska börsen som går bra...
Har sålt alla Tesla nu, vilket säkert är helt fel...
Synd att man har en så repig kristallkula!
99% av gångerna jag sålt tsla har det varit en dålig idé, men nån gång vänder det väl.
Just nu har jag viktat ned lite, ca 20%.
Har mest snöat in på amerikanska aktier numer. Har knappt ingen koll alls på vilka
svenska aktier som skulle kunna tänkas vara köpvärda.
Jag röstar för en återgång av dollarn upp till 10 SEK.
Är GE Chemicals börsnoterade? (Dom har i princip monopol på protein till vaccin, borde gå bra nu)
Annars ingår dom väl i GE(dvs General Electric)?
Inte gått så bra för den koncernen dock, mkt pga att dom storsatsade på gasgeneratorer när alla nu vill ha förnybart..
703,50 dollar i förhandeln.
Motsvarar 3.517,50 dollar innan split!
Är det någon här som tycker att kursen i nuläget är ”rimlig”?
Ni som har varit med hela vägen är bara att gratulera men förr eller senare torde verkligheten komma ikapp börskursen. Har haft fel förut så kanske även denna gång...
Håller med kursen är helt sanslös hög nu.
Samtidigt kan man fundera vad som händer med den lite längre fram, när man omvälver hela lastbils sidan med Semin och även Cybertrucken byggs... Lär ju inte sänka kursen
Samtidigt kan man fundera vad som händer med den lite längre fram, när man omvälver hela lastbils sidan med Semin och även Cybertrucken byggs... Lär ju inte sänka kursen
Gissar dock att andra länder och valutor inte heller har legat på latsidan detta år...
Gratis pengar.
Mycket av pengarna har nog pumpats in på börsen vilket kan vara en delförklaring till Teslas höga kurs och varför börsen går upp under pandemi och lock down.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det som är spännande är eldistributionsmarknaden. Fram till nu har elnätet behövt förbruka all el exakt samtidigt som den produceras.
Elnätet från kraftverk till producent behövde dimensioneras för att hantera toppförbrukningen.
All annan handelsvara kan lagras. Att exempelvis konsumera all spannmål exakt samtidigt som det skördas vore en absurd tanke. Istället lagras säd i silos tills det finns behov.
Håller med kursen är helt sanslös hög nu.
Samtidigt kan man fundera vad som händer med den lite längre fram, när man omvälver hela lastbils sidan med Semin och även Cybertrucken byggs... Lär ju inte sänka kursen
Om du betraktar Tesla som en bilfabrikant så är det sanslöst högt. Om du istället betraktar Tesla som ett softwareföretag, energilagrings business, energi produktion, bil och bilkomponent producent och energi distribution, så är det sanslöst lågt. I synnerhet om din horisont är 5-10 år.
Så om priset är högt eller lågt beror helt på om du räknar på värdet idag av nuvarande produktion, eller om du ser en framtid med inte bara högre produktion och försäljning, men även bra många fler produktområden.
Vilket av dessa två kommer att vara sant, det vet vi bara om 5 år eller så. Men under tiden är det alltså inget speciellt "fel" på nuvarande kurs.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Det som är spännande är eldistributionsmarknaden. Fram till nu har elnätet behövt förbruka all el exakt samtidigt som den produceras.
Elnätet från kraftverk till producent behövde dimensioneras för att hantera toppförbrukningen.
All annan handelsvara kan lagras. Att exempelvis konsumera all spannmål exakt samtidigt som det skördas vore en absurd tanke. Istället lagras säd i silos tills det finns behov.
Med batterilagring ändras allt detta.
Autobidder kan bli jättestort för Tesla men det är så svårt att få en uppfattning om hur stort. Jag förstår om man inte förstår börskursen. Nästan allt Tesla gör är svårt att modellera framtida förlopp för. Man får gå på magkänsla helt enkelt.
Det som är spännande är eldistributionsmarknaden. Fram till nu har elnätet behövt förbruka all el exakt samtidigt som den produceras.
Elnätet från kraftverk till producent behövde dimensioneras för att hantera toppförbrukningen.
All annan handelsvara kan lagras. Att exempelvis konsumera all spannmål exakt samtidigt som det skördas vore en absurd tanke. Istället lagras säd i silos tills det finns behov.
Med batterilagring ändras allt detta.
Men mycket av det är väl redan inräknat? Att världen plötsligt skulle importera majoriteten av sitt spannmål från usa är ju lika absurt. Tror vi kommer få se mycket protektionism när det gäller den teknologin.
Håller med kursen är helt sanslös hög nu.
Samtidigt kan man fundera vad som händer med den lite längre fram, när man omvälver hela lastbils sidan med Semin och även Cybertrucken byggs... Lär ju inte sänka kursen
Om du betraktar Tesla som en bilfabrikant så är det sanslöst högt. Om du istället betraktar Tesla som ett softwareföretag, energilagrings business, energi produktion, bil och bilkomponent producent och energi distribution, så är det sanslöst lågt. I synnerhet om din horisont är 5-10 år.
Så om priset är högt eller lågt beror helt på om du räknar på värdet idag av nuvarande produktion, eller om du ser en framtid med inte bara högre produktion och försäljning, men även bra många fler produktområden.
Vilket av dessa två kommer att vara sant, det vet vi bara om 5 år eller så. Men under tiden är det alltså inget speciellt "fel" på nuvarande kurs.
Nej.. För om du lägger ihop värdet av de olika "startups" som finns under Teslas paraply så är de inte ens signifikanta sett till dagens market cap.
För att räkna hem dagens kurs krävs inte bara att man blir oligopolaktör inom bilar, man måste dessutom ta en stor del av kakan i någon annan sektor.
Räknar man på rimliga sannolikheter för respektive scenario och diskonterar till idag så är det ingen tvekan om att kursen är absurd.
Jag tror Tesla som bolag kommer prestera fantastiskt bra. Så bra att de som investerar idag troligen kommer kunna få tillbaka sina pengar om 20-30 år trots den abnorma värderingen.
Vad som händer kortsiktigt har jag dock ingen aning om. Kursen kan absolut dubblas eller tripplas innan bubblan spricker.
Men mycket av det är väl redan inräknat? Att världen plötsligt skulle importera majoriteten av sitt spannmål från usa är ju lika absurt. Tror vi kommer få se mycket protektionism när det gäller den teknologin.
Jag har inte sett en enda aktierek som nämner detta, inte ens från Ark eller Baron.
Förstår inte risken för protektionism. Att det skulle bli tullar på batterier från USA? Då bygger Tesla dem utanför Berlin istället. Det handlar mest om att kunna producera så många MWh batterier som möjligt till så låg kostnad som möjligt.
Men mycket av det är väl redan inräknat? Att världen plötsligt skulle importera majoriteten av sitt spannmål från usa är ju lika absurt. Tror vi kommer få se mycket protektionism när det gäller den teknologin.
Jag har inte sett en enda aktierek som nämner detta, inte ens från Ark eller Baron.
Förstår inte risken för protektionism. Att det skulle bli tullar på batterier från USA? Då bygger Tesla dem utanför Berlin istället. Det handlar mest om att kunna producera så många MWh batterier som möjligt till så låg kostnad som möjligt.
Varken eu eller kina kommer låta tesla bli dominerande på hemmamarknaderna.
Men mycket av det är väl redan inräknat? Att världen plötsligt skulle importera majoriteten av sitt spannmål från usa är ju lika absurt. Tror vi kommer få se mycket protektionism när det gäller den teknologin.
Jag har inte sett en enda aktierek som nämner detta, inte ens från Ark eller Baron.
Förstår inte risken för protektionism. Att det skulle bli tullar på batterier från USA? Då bygger Tesla dem utanför Berlin istället. Det handlar mest om att kunna producera så många MWh batterier som möjligt till så låg kostnad som möjligt.
Och du tror att världens billigaste batterier kommer produceras i Berlin och Kalifornien? Inte i Kina (eller Indien, eller Thailand, eller Vietnam...)?
Och du tror att världens billigaste batterier kommer produceras i Berlin och Kalifornien? Inte i Kina (eller Indien, eller Thailand, eller Vietnam...)?
De kommer bli billigast där insatsvarorna är billigast. Låglöneland eller inte spelar ingen roll eftersom tillverkningen är högautomatiserad. Jag förutsätter att Tesla bygger sina fabriker där kostnaderna är lägst.
Och du tror att världens billigaste batterier kommer produceras i Berlin och Kalifornien? Inte i Kina (eller Indien, eller Thailand, eller Vietnam...)?
De kommer bli billigast där insatsvarorna är billigast. Låglöneland eller inte spelar ingen roll eftersom tillverkningen är högautomatiserad. Jag förutsätter att Tesla bygger sina fabriker där kostnaderna är lägst.
Om du tror man valde Berlin pga minimering av kostnader så tror jag du är helt ute och cyklar.
Jag tror man valde Berlin pga tillgång till kompetens inom bilbyggande. Ville man bygga billigast möjligt så skulle Berlin inte funnits på kartan.
Och du tror att världens billigaste batterier kommer produceras i Berlin och Kalifornien? Inte i Kina (eller Indien, eller Thailand, eller Vietnam...)?
De kommer bli billigast där insatsvarorna är billigast. Låglöneland eller inte spelar ingen roll eftersom tillverkningen är högautomatiserad. Jag förutsätter att Tesla bygger sina fabriker där kostnaderna är lägst.
Om du tror man valde Berlin pga minimering av kostnader så tror jag du är helt ute och cyklar.
Jag tror man valde Berlin pga tillgång till kompetens inom bilbyggande. Ville man bygga billigast möjligt så skulle Berlin inte funnits på kartan.
Finns det mycket sådan kompetens just i Berlin? Tyska bilindustrin är koncentrerad långt därifrån i Stuttgart och München. Tesla förväntar sig nog att de kan knyta till sig kompetens från hela Europa och Berlin är en attraktiv region att bo i. Tesla lärde sig efter Giga Nevada att de inte skulle bygga fabriker mitt ute i ingenstans. Bättre att vara nära en storstad som Shanghai, Berlin och Austin.
Och du tror att världens billigaste batterier kommer produceras i Berlin och Kalifornien? Inte i Kina (eller Indien, eller Thailand, eller Vietnam...)?
De kommer bli billigast där insatsvarorna är billigast. Låglöneland eller inte spelar ingen roll eftersom tillverkningen är högautomatiserad. Jag förutsätter att Tesla bygger sina fabriker där kostnaderna är lägst.
Om du tror man valde Berlin pga minimering av kostnader så tror jag du är helt ute och cyklar.
Jag tror man valde Berlin pga tillgång till kompetens inom bilbyggande. Ville man bygga billigast möjligt så skulle Berlin inte funnits på kartan.
Diskussionen handlar ju om energilagring. Hur duktig man är på bilbyggande i Berlin är ju irrelevant. Transportkostnader från batterifabrik till bilfabrik är ju en faktor så klart för elbilsproduktion. De vill nog inte transportera batterier till en annan delstat som i Nevada, så bilbatteriproduktion i Gruneheide är ju rimligt (vilket kommer ske).
Batteriproduktion för energilager kan de som sagt där det är mest ekonomiskt fördelaktigt, inom EU om eventuella tullar och andra kostnader gör det fördelaktigt.
Jag ser inte riktigt de geopolitiska riskerna. Protektionism är i regel för att skydda befintliga, inhemska, arbetsintensiva branscher.
Och du tror att världens billigaste batterier kommer produceras i Berlin och Kalifornien? Inte i Kina (eller Indien, eller Thailand, eller Vietnam...)?
De kommer bli billigast där insatsvarorna är billigast. Låglöneland eller inte spelar ingen roll eftersom tillverkningen är högautomatiserad. Jag förutsätter att Tesla bygger sina fabriker där kostnaderna är lägst.
Om du tror man valde Berlin pga minimering av kostnader så tror jag du är helt ute och cyklar.
Jag tror man valde Berlin pga tillgång till kompetens inom bilbyggande. Ville man bygga billigast möjligt så skulle Berlin inte funnits på kartan.
Diskussionen handlar ju om energilagring. Hur duktig man är på bilbyggande i Berlin är ju irrelevant. Transportkostnader från batterifabrik till bilfabrik är ju en faktor så klart för elbilsproduktion. De vill nog inte transportera batterier till en annan delstat som i Nevada, så bilbatteriproduktion i Gruneheide är ju rimligt (vilket kommer ske).
Batteriproduktion för energilager kan de som sagt där det är mest ekonomiskt fördelaktigt, inom EU om eventuella tullar och andra kostnader gör det fördelaktigt.
Jag ser inte riktigt de geopolitiska riskerna. Protektionism är i regel för att skydda befintliga, inhemska, arbetsintensiva branscher.
Högautomatiserat är väldigt långt från helautomatiserat. Lönekostnader kommer vara en avgörande del av totalkostnaden i produktion många år framåt. Förklara gärna vilka fördelar du tror Tyskland har utifrån ett rent kostnadsperspektiv jämfört med Kina (eller ett antal andra länder i Asien).
För mig är det helt uppenbart att det inte är pga kostnadsminimering man valt Tyskland och jag tror de flesta analytiker är eniga.
Och du tror att världens billigaste batterier kommer produceras i Berlin och Kalifornien? Inte i Kina (eller Indien, eller Thailand, eller Vietnam...)?
De kommer bli billigast där insatsvarorna är billigast. Låglöneland eller inte spelar ingen roll eftersom tillverkningen är högautomatiserad. Jag förutsätter att Tesla bygger sina fabriker där kostnaderna är lägst.
Om du tror man valde Berlin pga minimering av kostnader så tror jag du är helt ute och cyklar.
Jag tror man valde Berlin pga tillgång till kompetens inom bilbyggande. Ville man bygga billigast möjligt så skulle Berlin inte funnits på kartan.
Finns det mycket sådan kompetens just i Berlin? Tyska bilindustrin är koncentrerad långt därifrån i Stuttgart och München. Tesla förväntar sig nog att de kan knyta till sig kompetens från hela Europa och Berlin är en attraktiv region att bo i. Tesla lärde sig efter Giga Nevada att de inte skulle bygga fabriker mitt ute i ingenstans. Bättre att vara nära en storstad som Shanghai, Berlin och Austin.
Närheten till kompetensen fån Berlin är väldigt påtaglig jämfört med att ha fabriken i tex Thailand.
Poängen var att man givetvis inte bygger i Berlin för att det är världens billigaste produktionsort. Det är nog för de flesta (inklusive dig) ganska uppenbart.