Re: Artikel i media
Postat: 12 mar 2019 18:59
Avgasbilar dödar många fler än vi trodde tidigare.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7173080
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7173080
Vidrigt att detta tillåts fortgå.LarsL skrev:Avgasbilar dödar många fler än vi trodde tidigare.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7173080
"En stor del av föroreningarna utgörs av små partiklar i luften, så kallade PM 2,5. De har en diameter på upp till 2,5 mikrometer och bildas främst vid förbränning och genom att gaser från förbränningen kondenserar."LarsL skrev:Avgasbilar dödar många fler än vi trodde tidigare.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7173080
Nej självklart inte, tycker artikeln saknar en viktig del och det är källorna till utsläppen och hur de fördelar sig. Inte för att förminska problemet med att vi har förbränningsmotorer i våra bilar men för att även belysa andra problemområden.nek0 skrev:"En stor del av föroreningarna utgörs av små partiklar i luften, så kallade PM 2,5. De har en diameter på upp till 2,5 mikrometer och bildas främst vid förbränning och genom att gaser från förbränningen kondenserar."LarsL skrev:Avgasbilar dödar många fler än vi trodde tidigare.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7173080
Är det bara förbränningen från avgasbilar som dödar?
Partikelmassan för partiklar med en diameter upp till 2,5 mikrometer refereras som PM2,5. Partiklar i dessa storlekar bildas främst vid förbränning och genom att gaser från förbränningen kondenserar. Små partiklar emitteras även från vägslitage, däck och bromsar. Under 2017 var utsläppen av små partiklar 20 tusen ton vilket är mer än en halvering sedan 1990.
Den största källan till utsläpp av små partiklar i Sverige är vedeldning vid egen uppvärmning av bostäder och lokaler som svarade för 37 procent de totala utsläppen av PM2,5 2017.
Utsläppen från egen uppvärmning av bostäder och lokaler har minskat med 44 procent sedan 1990 då övergång från uppvärmning med biobränsle till el- och fjärrvärme har blivit vanligare och att dagens vedpannor är mer effektiva i förbränningen än äldre vedpannor.
Sedan 1990 har utsläppen av små partiklar från industrin minskat med 74 procent. År 2017 stod industrin för 22 procent av de totala svenska utsläppen.
https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar- ... till-luft/Utsläppen av PM2,5 från inrikes transporter har minskat med 41 procent sedan 1990, och svarade 2017 för 20 procent av de totala utsläppen av små partiklar. Trots att utsläppen från inrikes transporter har minskat totalt sett så har utsläppen av små partiklar som uppkommer vid slitage av däck, bromsar och vägbana ökat med nästan 30 procent sedan 1990. Detta beror på att den totala mängden trafik har ökat under samma period. År 2017 stod slitagepartiklar för cirka 15 procent av de totala utsläppen.
Utsläpp av små partiklar från tunga lastbilars avgaser, har minskat med 90 procent under perioden. Den kraftiga minskningen beror på att striktare avgaskrav har införts.
Att fråga honom om man inte ska minska med flygandet är som att fråga här på forumet om man ska köpa en Porsche CAYENNE Diesel 3.0 eller Model XBjelke skrev:Här har vi en som har svaret på en stor och ganska vilt debatterad fråga i samhället, jag tycker det är skönt att kunna släppa det här nu eftersom det räcker med att handla mindre på taxfree
och nästan som en parentes (såklart) även nämner lite om biobränsle och mer bränsleeffektiva plan (kanske VW borde börja tillverka plan). Vi ska iaf INTE minska vårt flygande
![]()
https://www.va.se/nyheter/2019/03/12/sa ... e-taxfree/
I princip, ja, och om man vill vara ännu lite mer generalliserande dieselbilar... om man vill vara fräck VW.nek0 skrev:"En stor del av föroreningarna utgörs av små partiklar i luften, så kallade PM 2,5. De har en diameter på upp till 2,5 mikrometer och bildas främst vid förbränning och genom att gaser från förbränningen kondenserar."LarsL skrev:Avgasbilar dödar många fler än vi trodde tidigare.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7173080
Är det bara förbränningen från avgasbilar som dödar?
Luktar det avgaser eller vedeldning i staden? Bara lite bas i källkritiken...Geni87 skrev:Nej självklart inte, tycker artikeln saknar en viktig del och det är källorna till utsläppen och hur de fördelar sig. Inte för att förminska problemet med att vi har förbränningsmotorer i våra bilar men för att även belysa andra problemområden.
Nu vet jag inte hur det ser ut i resten av Europa men naturvårdsverket har info gällande utsläppen i Sverige. Inrikes vägtransporter står för 20% av PM2,5-utsläppen i Sverige.
Enligt naturvårdsverket är det inte så som du påstår. Har du bättre underlag än dom?LarsL skrev:I princip, ja, och om man vill vara ännu lite mer generalliserande dieselbilar... om man vill vara fräck VW.nek0 skrev:"En stor del av föroreningarna utgörs av små partiklar i luften, så kallade PM 2,5. De har en diameter på upp till 2,5 mikrometer och bildas främst vid förbränning och genom att gaser från förbränningen kondenserar."LarsL skrev:Avgasbilar dödar många fler än vi trodde tidigare.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7173080
Är det bara förbränningen från avgasbilar som dödar?![]()
Klart att delar av problemet kommer från kolkraft och annan förbränning i Europa men knappast i Sverige.
Det är sjukt att vi accepterar en sådan här pågående katastrof utan att ordentliga åtgärder sätts in. Det är som om 10st Estonia skulle ske varje år och ingen reagerar, dessutom skadas mång dubbelt fler unga och barn som får hämmad utveckling. Men så går det när ”en faldiga” människor och politiker får bestämma då de bara lan hålla en tanke i huvudet samtidigt. Då gäller helt plötsligt bara CO2 och då blir dieselbilar plötsligt en bra idé, ännu bättre om den körs på träolja... och då dödar man plötsligt miljoner människor.
Ja man hade väl exempelvis kunnat nämna att en 4.7+ m lång SUV som är 10% dyrare än Model 3 är betydligt billigare än i-Pace, EQC, e-Tron.Cay skrev:SDS vill gärna skapa oro kring osäkerhet om presentation om Model Y med (för en oinitierad/ointresserad allmänhet - inte ens vi här på forumet diskuterar ju i vilken fabrik MY ska byggas och om antalet batterier räcker till). Kort sagt göra en höna av en fjäder.
Varför inte istället vinkla artikeln till något nytt, spännande typ: Stora förväntningar på Model Y?!
https://www.sydsvenskan.se/2019-03-14/f ... ya-tesla-y
Gillar det här citatet:jpetters skrev:Begagnad Tesla eller ny Volvo? Hint: Överlägsen vinnare när testlaget får tycka till.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... onens-val/
/fthOch sluta snacka om räckvidd för det är ingen som springer runt med gummistövlar året om bara för att det regnar ibland.
Har Volvo slutat med Hummersås? Det där var en klart positiv förändring i attityd ifrån journalisterna.jpetters skrev:Begagnad Tesla eller ny Volvo? Hint: Överlägsen vinnare när testlaget får tycka till.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... onens-val/
Verkar vara en TT artikel så lär dyka upp lite överallt för att generera klickCay skrev:SDS vill gärna skapa oro kring osäkerhet om presentation om Model Y med (för en oinitierad/ointresserad allmänhet - inte ens vi här på forumet diskuterar ju i vilken fabrik MY ska byggas och om antalet batterier räcker till :) ). Kort sagt göra en höna av en fjäder.
Varför inte istället vinkla artikeln till något nytt, spännande typ: Stora förväntningar på Model Y?!
https://www.sydsvenskan.se/2019-03-14/f ... ya-tesla-y
Ja det var en mycket bra skriven artikel och som sagt av en som borde ha koll.Jerker skrev:Intressant artikel om utvecklingen av batterier. Iofs inget omskakande nytt men bra sammanfattning av läget gjort av en person som rimligtvis borde ha rätt bra koll:
https://second-opinion.se/litium-dominerar-lange-an/
Snygg avatar Jerker!!Jerker skrev:Intressant artikel om utvecklingen av batterier. Iofs inget omskakande nytt men bra sammanfattning av läget gjort av en person som rimligtvis borde ha rätt bra koll:
https://second-opinion.se/litium-dominerar-lange-an/
Om det är någon som gör en höna utav en fjäder så är det väl du? Eller du tror på allvar att SDS har en agenda mot Tesla? Det handlar om att skapa klick och generera inkomster till tidningen. De lyckas ju med detta, eftersom du delar vidareCay skrev:SDS vill gärna skapa oro kring osäkerhet om presentation om Model Y med (för en oinitierad/ointresserad allmänhet - inte ens vi här på forumet diskuterar ju i vilken fabrik MY ska byggas och om antalet batterier räcker till). Kort sagt göra en höna av en fjäder.
Varför inte istället vinkla artikeln till något nytt, spännande typ: Stora förväntningar på Model Y?!
https://www.sydsvenskan.se/2019-03-14/f ... ya-tesla-y
bonath skrev:Snygg avatar Jerker!!Jerker skrev:Intressant artikel om utvecklingen av batterier. Iofs inget omskakande nytt men bra sammanfattning av läget gjort av en person som rimligtvis borde ha rätt bra koll:
https://second-opinion.se/litium-dominerar-lange-an/
Ja, det är något som jag ska ta med mig nästa gång nån börjar bjäfsa om miljöfarliga och oetiska elbilar.Bjelke skrev:Ja det var en mycket bra skriven artikel och som sagt av en som borde ha koll.Jerker skrev:Intressant artikel om utvecklingen av batterier. Iofs inget omskakande nytt men bra sammanfattning av läget gjort av en person som rimligtvis borde ha rätt bra koll:
https://second-opinion.se/litium-dominerar-lange-an/
Bra med den där siffran på att elbilar står för ca en femtedel av världens batterier idag, speciellt när det ska debatteras om batteriers dåliga miljöpåverkan, inte bara att bilarna står för 20% utan även att den där andra delen på 80% garanterat inte hanteras lika bra när det kommer till skrotade batterier (det slängs en hel del prylar med batterier, både litium och andra sorter).
Lägg därtill att det är lag på att biltillverkarna ska ta hand om batterierna i sina bilar. Krydda det hela med t.ex:Jerker skrev:Ja, det är något som jag ska ta med mig nästa gång nån börjar bjäfsa om miljöfarliga och oetiska elbilar.Bjelke skrev:Ja det var en mycket bra skriven artikel och som sagt av en som borde ha koll.Jerker skrev:Intressant artikel om utvecklingen av batterier. Iofs inget omskakande nytt men bra sammanfattning av läget gjort av en person som rimligtvis borde ha rätt bra koll:
https://second-opinion.se/litium-dominerar-lange-an/
Bra med den där siffran på att elbilar står för ca en femtedel av världens batterier idag, speciellt när det ska debatteras om batteriers dåliga miljöpåverkan, inte bara att bilarna står för 20% utan även att den där andra delen på 80% garanterat inte hanteras lika bra när det kommer till skrotade batterier (det slängs en hel del prylar med batterier, både litium och andra sorter).