Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.
Visst är det en smartare lösning Tesla har med så många laddpunkter.
Men de gör en rejäl sammanlagring, och kan förstås också ha begränsad effekt på sin elnätsanslutning.
Fast jag tror inte det går att köra 6 x 350 kW samtidigt på Ionity heller.
Ionity är väl lite ägarna bilindustrins forskningsprojekt också.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.
Visst är det en smartare lösning Tesla har med så många laddpunkter.
Men de gör en rejäl sammanlagring, och kan förstås också ha begränsad effekt på sin elnätsanslutning.
Fast jag tror inte det går att köra 6 x 350 kW samtidigt på Ionity heller.
Ionity är väl lite ägarna bilindustrins forskningsprojekt också.
Jag tror faktiskt att du kan köra 6x350 kW på ionity fast inget som vi kommer kunna få reda på, och helt onödigt.
I en intervju på YT säger Ionitys COO Marcus Groll att nätanslutningen anpassas för att garantera 200KW på alla laddare samtidigt. 6x200KW = 1,2MW
I Sverige används Tritiumladdare vilka är nästan helt egna individer. Varje laddare har 10 likriktare a35KW så hastigheten på en laddare påverkas bara av en annan laddare om den totala förbrukningen är 1,2MW.
Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.
Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
Har jag inte hört om, mellan vilka procent? Brukar ju typ bara vara 10-25 och sedan dyker det. Men det lär ju ta många år innan merparten av bilar har den laddeffekten och det lär ju finnas en massor mer av meb platformen som harvar på med 60 kWh…
Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.
Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
Har jag inte hört om, mellan vilka procent? Brukar ju typ bara vara 10-25 och sedan dyker det. Men det lär ju ta många år innan merparten av bilar har den laddeffekten och det lär ju finnas en massor mer av meb platformen som harvar på med 60 kWh…
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?
Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.
Nu när SuC öppnats upp, så har jag råkat ut för att få sista laddplats på V3, och har ändå alltid fått full effekt som bilen kan ta. Dvs. jag har aldrig fått strypt effekt på V3.
Även om det kanske förekommer på någon enstaka sajt med effektbrist, eller att något är trasigt med laddarna på någon sajt någon gång som stryper effekten på V3, så ställer jag mig ändå frågande till att detta skulle vara en vanlig eller normal företeelse?
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?
Jag tycker att om man öppnat upp laddarna för alla bilar, utan krav på att de skall ha laddporten vänster bak, så skall man ju naturligtvis se till att kablarna till laddpunkterna är tillräckligt långa så att de inte dras sönder när kunderna försöker använda sig av de. Detta kan man ju inte lasta varken kunderna eller de andra biltillverkarna för.
Därav att jag tycker Tesla gjort hela öppnat av SuC på ett så uselt dåligt sätt. Dålig anpassning till elbilar på marknaden (skulle säga att majoriteten har laddintaget höger bak), och dålig otydlig information till sina icke-Tesla-kunder vad som gäller. Detta ansvaret och misslyckandet lägger jag helt på Tesla.
Nu när SuC öppnats upp, så har jag råkat ut för att få sista laddplats på V3, och har ändå alltid fått full effekt som bilen kan ta. Dvs. jag har aldrig fått strypt effekt på V3.
Även om det kanske förekommer på någon enstaka sajt med effektbrist, eller att något är trasigt med laddarna på någon sajt någon gång som stryper effekten på V3, så ställer jag mig ändå frågande till att detta skulle vara en vanlig eller normal företeelse?
Håller med. V3 håller vad det lovar. Däremot är det inte ovanligt att V2 ger lägre effekt än förväntat. På V3 händer det ganska ofta att bilen indikerar över 250 kW som max och laddeffekten brukar sjunka lugnt och fint när SoC stiger över 30 %, så att det laddar på bra även över 30 % (min bil har Panasonic-batteri). Det har dock sagts att stationen vid Bredden (Sollentuna) har klen totaleffekt och den är oftast hårt belastad. Enda gången jag laddat där tyckte jag att effekten i intervallet 45-65 % SoC var lite dålig. Annars har V3 alltid fungerat som förväntat.
På V2 undrar jag om jag någonsin sett 150 kW i bilen. Över 140 kW är vanligt, men många gånger har det varit sämre, även när jag inte delat stolppar med andra bilar. Dessutom får jag ofta lägre effekt vid 50 % SoC och högre på V2 än V3, trots att bilen borde vara begränsande där (laddkurvan faller så att någonstans i trakten av 50 % SoC sjunker effekten under 150 kW).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Någon som varit förbi Ljungby och sett hur bygget av IONITY laddarna går där? Hur många blir det? 6 st är väl en säker gissning annars borde 12 st vara det nya för IONITY kan man tycka.
Någon som varit förbi Ljungby och sett hur bygget av IONITY laddarna går där? Hur många blir det? 6 st är väl en säker gissning annars borde 12 st vara det nya för IONITY kan man tycka.
Aktuell status:
Markarbete pågår och gör nog så någon vecka till.
12st "laddar-fundament" är på plats och man håller på att gräva in matning och fundament för transformatorskåpen.
//Peter
Tesla Modell Y RWD -23 Hyundai Ioniq Classic 28 -19 Kia Niro PHEV -18 Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Någon som varit förbi Ljungby och sett hur bygget av IONITY laddarna går där? Hur många blir det? 6 st är väl en säker gissning annars borde 12 st vara det nya för IONITY kan man tycka.
Aktuell status:
Markarbete pågår och gör nog så någon vecka till.
12st "laddar-fundament" är på plats och man håller på att gräva in matning och fundament för transformatorskåpen.
//Peter
Men kommer det bli 12 st, eller bara förberett för 12 men blir typ kanske 6 i början?
Dom borde absolut satsa på 12, kolla bara Mantorp, Södertälje och Gränna som har 6st på helgen….
I Norge har de ju byggt ut till 12 på stationer med hög beläggning så det känns troligt att de bygger 12 på nya stationer vid högtrafikerade vägar även här.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21