Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

martinot skrev: 30 dec 2022 19:29
Off Grid Byggaren skrev: 29 dec 2022 12:04
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?

Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.

På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.

Visst är det en smartare lösning Tesla har med så många laddpunkter.

Men de gör en rejäl sammanlagring, och kan förstås också ha begränsad effekt på sin elnätsanslutning.

Fast jag tror inte det går att köra 6 x 350 kW samtidigt på Ionity heller.

Ionity är väl lite ägarna bilindustrins forskningsprojekt också.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Dafro
elbilist
Inlägg: 3184
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev: 30 dec 2022 21:22
martinot skrev: 30 dec 2022 19:29
Off Grid Byggaren skrev: 29 dec 2022 12:04
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?

Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.

På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.

Visst är det en smartare lösning Tesla har med så många laddpunkter.

Men de gör en rejäl sammanlagring, och kan förstås också ha begränsad effekt på sin elnätsanslutning.

Fast jag tror inte det går att köra 6 x 350 kW samtidigt på Ionity heller.

Ionity är väl lite ägarna bilindustrins forskningsprojekt också.
Jag tror faktiskt att du kan köra 6x350 kW på ionity fast inget som vi kommer kunna få reda på, och helt onödigt. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.

Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Hoppsan_84 »

I en intervju på YT säger Ionitys COO Marcus Groll att nätanslutningen anpassas för att garantera 200KW på alla laddare samtidigt. 6x200KW = 1,2MW

I Sverige används Tritiumladdare vilka är nästan helt egna individer. Varje laddare har 10 likriktare a35KW så hastigheten på en laddare påverkas bara av en annan laddare om den totala förbrukningen är 1,2MW.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3184
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Tack för info, och det lär ju räcka ett tag.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist
Inlägg: 3184
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev: 30 dec 2022 21:33
Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.

Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
Har jag inte hört om, mellan vilka procent? Brukar ju typ bara vara 10-25 och sedan dyker det. Men det lär ju ta många år innan merparten av bilar har den laddeffekten och det lär ju finnas en massor mer av meb platformen som harvar på med 60 kWh…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5473
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Bengt-re skrev: 30 dec 2022 20:54


Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?
De de var nog de dummaste jag hört på länge.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev: 31 dec 2022 05:53
Off Grid Byggaren skrev: 30 dec 2022 21:33
Jag tror vi närmar oss 350 kW laddeffekt inom några år på lite dyrare bilar med stora batterier.

Det visades ju en Kinesisk minbuss med 140 kWh batteri och 400 kW laddeffekt nyligen.
Har jag inte hört om, mellan vilka procent? Brukar ju typ bara vara 10-25 och sedan dyker det. Men det lär ju ta många år innan merparten av bilar har den laddeffekten och det lär ju finnas en massor mer av meb platformen som harvar på med 60 kWh…
Bra räckvidd med 103 mil.....

https://autonews.autoua.net/en/novosti/ ... harge.html
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev: 30 dec 2022 21:22
martinot skrev: 30 dec 2022 19:29
Off Grid Byggaren skrev: 29 dec 2022 12:04
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?
Det jag har hört är att när en SuC börjar bli fullbelagd så går det segt.
Nu när SuC öppnats upp, så har jag råkat ut för att få sista laddplats på V3, och har ändå alltid fått full effekt som bilen kan ta. Dvs. jag har aldrig fått strypt effekt på V3.

Även om det kanske förekommer på någon enstaka sajt med effektbrist, eller att något är trasigt med laddarna på någon sajt någon gång som stryper effekten på V3, så ställer jag mig ändå frågande till att detta skulle vara en vanlig eller normal företeelse?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Bengt-re skrev: 30 dec 2022 20:54
martinot skrev: 30 dec 2022 19:29

Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?
Jag tycker att om man öppnat upp laddarna för alla bilar, utan krav på att de skall ha laddporten vänster bak, så skall man ju naturligtvis se till att kablarna till laddpunkterna är tillräckligt långa så att de inte dras sönder när kunderna försöker använda sig av de. Detta kan man ju inte lasta varken kunderna eller de andra biltillverkarna för.

Därav att jag tycker Tesla gjort hela öppnat av SuC på ett så uselt dåligt sätt. Dålig anpassning till elbilar på marknaden (skulle säga att majoriteten har laddintaget höger bak), och dålig otydlig information till sina icke-Tesla-kunder vad som gäller. Detta ansvaret och misslyckandet lägger jag helt på Tesla.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

martinot skrev: 31 dec 2022 10:27
Nu när SuC öppnats upp, så har jag råkat ut för att få sista laddplats på V3, och har ändå alltid fått full effekt som bilen kan ta. Dvs. jag har aldrig fått strypt effekt på V3.

Även om det kanske förekommer på någon enstaka sajt med effektbrist, eller att något är trasigt med laddarna på någon sajt någon gång som stryper effekten på V3, så ställer jag mig ändå frågande till att detta skulle vara en vanlig eller normal företeelse?
Håller med. V3 håller vad det lovar. Däremot är det inte ovanligt att V2 ger lägre effekt än förväntat. På V3 händer det ganska ofta att bilen indikerar över 250 kW som max och laddeffekten brukar sjunka lugnt och fint när SoC stiger över 30 %, så att det laddar på bra även över 30 % (min bil har Panasonic-batteri). Det har dock sagts att stationen vid Bredden (Sollentuna) har klen totaleffekt och den är oftast hårt belastad. Enda gången jag laddat där tyckte jag att effekten i intervallet 45-65 % SoC var lite dålig. Annars har V3 alltid fungerat som förväntat.
På V2 undrar jag om jag någonsin sett 150 kW i bilen. Över 140 kW är vanligt, men många gånger har det varit sämre, även när jag inte delat stolppar med andra bilar. Dessutom får jag ofta lägre effekt vid 50 % SoC och högre på V2 än V3, trots att bilen borde vara begränsande där (laddkurvan faller så att någonstans i trakten av 50 % SoC sjunker effekten under 150 kW).
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Force-Walker
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Force-Walker »

Hej!

Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.

Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.

Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 902
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dexter86 »

Force-Walker skrev: 17 jan 2023 11:50
Hej!

Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.

Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.

Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
I Elli-appen appen står det Åtkomst endast kunder på Porsche Center i Gbg
krille
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

Force-Walker skrev: 17 jan 2023 11:50
Hej!

Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.

Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.

Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
Har laddat på Porsche Center i Jönköping samt i Murcia (Spanien) med mitt We Charge-kort utan problem
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

Dexter86 skrev: 18 jan 2023 18:43
Force-Walker skrev: 17 jan 2023 11:50
Hej!

Nån som vet om man får lov att ladda på Porsche Center med VW we charge?
Har tecknat ett abb.

Den finns med på kartan, men man vet ju aldrig.

Får isåfall Ellikort ladda där också?
Kan inte tänka mig att det skulle vara så. Men man vet ju aldrig.
I Elli-appen appen står det Åtkomst endast kunder på Porsche Center i Gbg
Då är det väl artigast att låta bli. Eller ställa bilen på laddning och gå in och titta på bilarna - då är du ju typ kund iaf!
Force-Walker
Inlägg: 251
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Force-Walker »

Tack för svaren :)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Någon som varit förbi Ljungby och sett hur bygget av IONITY laddarna går där? Hur många blir det? 6 st är väl en säker gissning annars borde 12 st vara det nya för IONITY kan man tycka.
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rydh »

Dodde skrev: 29 jan 2023 17:16
Någon som varit förbi Ljungby och sett hur bygget av IONITY laddarna går där? Hur många blir det? 6 st är väl en säker gissning annars borde 12 st vara det nya för IONITY kan man tycka.
Aktuell status:
Markarbete pågår och gör nog så någon vecka till.

12st "laddar-fundament" är på plats och man håller på att gräva in matning och fundament för transformatorskåpen.

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Gargamel »

Rydh skrev: 29 jan 2023 18:20
Dodde skrev: 29 jan 2023 17:16
Någon som varit förbi Ljungby och sett hur bygget av IONITY laddarna går där? Hur många blir det? 6 st är väl en säker gissning annars borde 12 st vara det nya för IONITY kan man tycka.
Aktuell status:
Markarbete pågår och gör nog så någon vecka till.

12st "laddar-fundament" är på plats och man håller på att gräva in matning och fundament för transformatorskåpen.

//Peter
Men kommer det bli 12 st, eller bara förberett för 12 men blir typ kanske 6 i början?
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dodde »

Känns som att IONITY växlat upp lite. Kan vara att det nya är 12 laddare när man bygger nytt. 12 är bättre än 6 iaf
Dafro
elbilist
Inlägg: 3184
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Dom borde absolut satsa på 12, kolla bara Mantorp, Södertälje och Gränna som har 6st på helgen….
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 17 jan 2023 07:42

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rydh »

Gargamel skrev: 29 jan 2023 18:44


Men kommer det bli 12 st, eller bara förberett för 12 men blir typ kanske 6 i början?
Inte en aning, det var svårt att avgöra det på betongklumparna man ser när man kör förbi! ;-)

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

De borde ju hellre installera 36 st 50kW stolpar med hänsyn till sina kunders ovanliga (skrev inte sinnesslöa) laddbeteende.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5473
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

Bengt-re skrev: 29 jan 2023 20:49
De borde ju hellre installera 36 st 50kW stolpar med hänsyn till sina kunders ovanliga (skrev inte sinnesslöa) laddbeteende.
Och du tror aldrig några tesla förare laddat till nära 100%.. Nejdå för de är alltid perfekta.

För din del så kanake du ska hålla dig endast på suc så slipper du ju detta problem sen låter vi ionity bygga enligt sin strategi.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
toppo
elbilist
Inlägg: 391
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

Dafro skrev: 29 jan 2023 19:27
Dom borde absolut satsa på 12, kolla bara Mantorp, Södertälje och Gränna som har 6st på helgen….
I Norge har de ju byggt ut till 12 på stationer med hög beläggning så det känns troligt att de bygger 12 på nya stationer vid högtrafikerade vägar även här.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Skriv svar