Sida 234 av 239

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 19 aug 2023 00:03
av AAKEE
OscarA skrev: 18 aug 2023 07:52
Någon som har hittat snygga tredjepartsfälgar?
Letar efter vinterhjul och vill ha staggered(spelar det någon större roll?)
Dekk24.no har en del.
Köpte där till förra bilen, mkt bra kvalitet på fälgarna
Lutar åt fälgar med nya arachnidlooken därifrån. Finns både staggered och *inte*.

Jag siktar på inte Staggered men bor ju låbgt norrut och vill inte ha för breda hjul när det är nysnö mm.

Planen just nu är 255/40-20, på 9.5” fälg runt
om. Ev går jag på staggered fälgar men samma däck.

19” skulle kompensera mer av räckvidd i kyla men det blir både design och kanske en fråga om körkänsla med gansla hög profil på däcken.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 19 aug 2023 00:18
av taliz
AAKEE skrev: 19 aug 2023 00:03
OscarA skrev: 18 aug 2023 07:52
Någon som har hittat snygga tredjepartsfälgar?
Letar efter vinterhjul och vill ha staggered(spelar det någon större roll?)
Dekk24.no har en del.
Köpte där till förra bilen, mkt bra kvalitet på fälgarna
Lutar åt fälgar med nya arachnidlooken därifrån. Finns både staggered och *inte*.

Jag siktar på inte Staggered men bor ju låbgt norrut och vill inte ha för breda hjul när det är nysnö mm.

Planen just nu är 255/40-20, på 9.5” fälg runt
om. Ev går jag på staggered fälgar men samma däck.

19” skulle kompensera mer av räckvidd i kyla men det blir både design och kanske en fråga om körkänsla med gansla hög profil på däcken.
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID= ... iameter=21 Bra pris, 20" kostar nästan 3ggr mer av nån anledning. Tryckfel?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 19 aug 2023 00:59
av AAKEE
taliz skrev: 19 aug 2023 00:18
AAKEE skrev: 19 aug 2023 00:03
OscarA skrev: 18 aug 2023 07:52
Någon som har hittat snygga tredjepartsfälgar?
Letar efter vinterhjul och vill ha staggered(spelar det någon större roll?)
Dekk24.no har en del.
Köpte där till förra bilen, mkt bra kvalitet på fälgarna
Lutar åt fälgar med nya arachnidlooken därifrån. Finns både staggered och *inte*.

Jag siktar på inte Staggered men bor ju låbgt norrut och vill inte ha för breda hjul när det är nysnö mm.

Planen just nu är 255/40-20, på 9.5” fälg runt
om. Ev går jag på staggered fälgar men samma däck.

19” skulle kompensera mer av räckvidd i kyla men det blir både design och kanske en fråga om körkänsla med gansla hög profil på däcken.
https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID= ... iameter=21 Bra pris, 20" kostar nästan 3ggr mer av nån anledning. Tryckfel?
Verkar så. Fel nav (Centerbore ska vara 64.1) för referesh ändå.


Jag siktar på: https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID ... iameter=20

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 19 aug 2023 07:18
av OscarA
AAKEE skrev: 19 aug 2023 00:03
OscarA skrev: 18 aug 2023 07:52
Någon som har hittat snygga tredjepartsfälgar?
Letar efter vinterhjul och vill ha staggered(spelar det någon större roll?)
Dekk24.no har en del.
Köpte där till förra bilen, mkt bra kvalitet på fälgarna
Lutar åt fälgar med nya arachnidlooken därifrån. Finns både staggered och *inte*.

Jag siktar på inte Staggered men bor ju låbgt norrut och vill inte ha för breda hjul när det är nysnö mm.

Planen just nu är 255/40-20, på 9.5” fälg runt
om. Ev går jag på staggered fälgar men samma däck.

19” skulle kompensera mer av räckvidd i kyla men det blir både design och kanske en fråga om körkänsla med gansla hög profil på däcken.
Grymt, tack ska kika där! Jag tycker ändå att 19” gör sig OK på denna bil men 20” kanske är perfekt

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 20 aug 2023 19:52
av JonasH
Är det bara jag som får leveransen framflyttad hela tiden.

Bilen beställdes april 2021 och bilen ska ha levererats i april, maj, juni, juli, augusti och nu september 2023.

Till råga på allt så ringer och mailar Tesla lite då och då och undrar varför jag inte svarat på inbyteserbjudandet trots att det inte gäller eftersom leveransen flyttas fram hela tiden.

Har haft Tesla sedan 2015 och har aldrig varit med sådant strul… :(

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 20 aug 2023 20:05
av Lerumsexpressen
Såg att Tesla hade ett ränteerbjudande på 0,99% till sista september.
Blev nästan ”billigt” med ett model S lån.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 20 aug 2023 20:14
av SR-71-BlackBird
Lerumsexpressen skrev: 20 aug 2023 20:05
Såg att Tesla hade ett ränteerbjudande på 0,99% till sista september.
Blev nästan ”billigt” med ett model S lån.
Samtidigt tog dom bort rabatter på mellan 100-150k.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 23 aug 2023 15:49
av OscarA
Såg att gummihuset fått ordning på 19/20” fälgar till nya model S på riktigt nu så det finns flera staggered alternativ

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 18 okt 2023 19:12
av SwedishAdvocate
Om någon vill se ytterligare en film på en Pläd som kör ~300 knyck på ringen.

Denna gången med andra framsäten än original. Och utan baksäte. Ratten är den runda.


Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 18 okt 2023 20:36
av southofcold
Gjorde en räd och köpte vinterdäck (fälg, friktionsdäck och BT TPMS, montering och balansering) till min -23 S LR. Letade runt en hel del (bl.a. på Gummihuset som någon rekommenderade). Ville ha stagered för utseendet och ville ha samma däck som Tesla själv levererar (Nokian Hakka R5 EV).

Jag landade till slut hos Tyred.se. Där kunde man bygga staggered-paket och det fanns mycket att välja på till mycket bra priser. Köpte ett paket som landade på 29.000 nästan prick inkl. frakt (till däckfirma nära jobbet). Samma paket kostar 33.000 exkl. montering och frakt från Gummihuset. En liten skillnad men dock (för en som försöker hålla i slantarna).

Fick också mycket bra och snabb support från deras säljare (via mail, på helgen) vilket kändes både tryggt och proffsigt. Rekommenderar gärna detta bolag (även om jag nu inte tagit emot leveransen ännu..)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 19 okt 2023 11:35
av OscarA
IMG_5071.jpeg
20” staggered från Gummihuset med TPMS
Michelin Pilot Alpin PA4

Än så länge supernöjd
33.500:- inkl frakt och moms

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 okt 2023 08:24
av bjornnilsson
IMG_9436.jpeg
Någon som vet ifall man kan få gatlegala däck monterade på zero-G-fälgarna på direkten vid beställning?

Har nästan bestämt mig för att jag gillar dom, men kanske inte så mycket att det är värt ansträngningen att hämta upp bilen med bärgare för att sedan köpa en ny uppsättning däck som man får använda på gata..

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 25 okt 2023 08:37
av SwedishAdvocate
bjornnilsson skrev: 25 okt 2023 08:24
...]

Någon som vet ifall man kan få gatlegala däck monterade på zero-G-fälgarna på direkten vid beställning?

Har nästan bestämt mig för att jag gillar dom, men kanske inte så mycket att det är värt ansträngningen att hämta upp bilen med bärgare för att sedan köpa en ny uppsättning däck som man får använda på gata..
Vet ej.

Men ett alternativ kanske skulle kunna vara ifall det går att köpa enbart fälgarna från Tesla. Tycker det verkar som det borde kunna bli mindre jobb för Tesla på det här sättet, och det tycker de kanske är bra...

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 09 nov 2023 11:53
av FutureTesla
Hej!
Någon som monterat rund ratt istället för Yoke? Om ja, hur känns den?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 09 nov 2023 14:35
av Rimlig
FutureTesla skrev:
Hej!
Någon som monterat rund ratt istället för Yoke? Om ja, hur känns den?
Ja, dock tredjeparts (lite tjockare än original). Men efter 1700 mil med Yoke kan jag säga att det är ENORMT skönt med rund ratt. Det ända jag tycker Yoken ger en fördel för (utöver att vara en cool gimmick) är vid motorvägskörning då man får helt fri sikt över lilla skärmen i alla lägen.

Men nu kan jag helt plötsligt dra nytta av bilens kraft för annat ”rakt-fram-situationer”. Tex vid aktiv körning i snäva kurvor där ratten behöver snabbt vridas mer än 180 gr etc, vilket är en omöjlighet med Yoken för mig.

Eller bara att snabbt svänga ut med 90 gr sväng från en avtagsväg då du redan i svängen vill dra på. Inte helt stabilt/säkert med Yoke då du riskerar tappa den när du växlar grepp.

Försök tex möta upp en sladd med Yoken vid körning med track mode på snöväg. Inget jag fixar med Yoken utan att riska krock.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 09 nov 2023 14:48
av FutureTesla
Tack för ditt svar!
Jag tycker också mer om en rund ratt och håller med i det du säger gällande fördelarna, älskade ratten i vår förra model 3. Nu har jag bokat in tid för ett byte :)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 09 nov 2023 15:31
av Rennwagen
Rimlig skrev: 09 nov 2023 14:35
FutureTesla skrev:
Hej!
Någon som monterat rund ratt istället för Yoke? Om ja, hur känns den?
Ja, dock tredjeparts (lite tjockare än original). Men efter 1700 mil med Yoke kan jag säga att det är ENORMT skönt med rund ratt. Det ända jag tycker Yoken ger en fördel för (utöver att vara en cool gimmick) är vid motorvägskörning då man får helt fri sikt över lilla skärmen i alla lägen.

Men nu kan jag helt plötsligt dra nytta av bilens kraft för annat ”rakt-fram-situationer”. Tex vid aktiv körning i snäva kurvor där ratten behöver snabbt vridas mer än 180 gr etc, vilket är en omöjlighet med Yoken för mig.

Eller bara att snabbt svänga ut med 90 gr sväng från en avtagsväg då du redan i svängen vill dra på. Inte helt stabilt/säkert med Yoke då du riskerar tappa den när du växlar grepp.

Försök tex möta upp en sladd med Yoken vid körning med track mode på snöväg. Inget jag fixar med Yoken utan att riska krock.
Vilken ratt köpte du? Kan du skicka länk så vore det tacksamt.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 09 nov 2023 17:01
av bjornnilsson
Rimlig skrev: 09 nov 2023 14:35
Eller bara att snabbt svänga ut med 90 gr sväng från en avtagsväg då du redan i svängen vill dra på. Inte helt stabilt/säkert med Yoke då du riskerar tappa den när du växlar grepp.
För mig sitter det i ryggmärgen efter många år med mc och bilar att man både får oväntade problem med körningen eller att saker brukar gå sönder vid gaspådrag när man samtidigt svänger från stillastående. Jag svänger ut som en gammal tant innan jag drar på. Alltid, oavsett fordon. Men det verkar funka för dig. :)

Inga problem med bilen så långt?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 09 nov 2023 17:58
av SwedishAdvocate
Rimlig skrev: 09 nov 2023 14:35
FutureTesla skrev:
Hej!
Någon som monterat rund ratt istället för Yoke? Om ja, hur känns den?
Ja, dock tredjeparts (lite tjockare än original). Men efter 1700 mil med Yoke kan jag säga att det är ENORMT skönt med rund ratt. Det ända jag tycker Yoken ger en fördel för (utöver att vara en cool gimmick) är vid motorvägskörning då man får helt fri sikt över lilla skärmen i alla lägen.

Men nu kan jag helt plötsligt dra nytta av bilens kraft för annat ”rakt-fram-situationer”. Tex vid aktiv körning i snäva kurvor där ratten behöver snabbt vridas mer än 180 gr etc, vilket är en omöjlighet med Yoken för mig.

Eller bara att snabbt svänga ut med 90 gr sväng från en avtagsväg då du redan i svängen vill dra på. Inte helt stabilt/säkert med Yoke då du riskerar tappa den när du växlar grepp.

Försök tex möta upp en sladd med Yoken vid körning med track mode på snöväg. Inget jag fixar med Yoken utan att riska krock.
Inte en Tesla i videon, det är ngn BMW, men undrar hur bra episoden i videon hade gått med en Yoke...

Vid ~07:37:


Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 09 nov 2023 18:36
av FutureTesla
Det där tror jag inte funkar med Yoken, inte detta heller ;)

{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 10 nov 2023 00:13
av Rimlig
Rennwagen skrev:
Vilken ratt köpte du? Kan du skicka länk så vore det tacksamt.
https://www.hautopart.com/collections/m ... ring-wheel

{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 10 nov 2023 00:23
av Rimlig
bjornnilsson skrev:
Rimlig skrev: 09 nov 2023 14:35
Eller bara att snabbt svänga ut med 90 gr sväng från en avtagsväg då du redan i svängen vill dra på. Inte helt stabilt/säkert med Yoke då du riskerar tappa den när du växlar grepp.
För mig sitter det i ryggmärgen efter många år med mc och bilar att man både får oväntade problem med körningen eller att saker brukar gå sönder vid gaspådrag när man samtidigt svänger från stillastående. Jag svänger ut som en gammal tant innan jag drar på. Alltid, oavsett fordon. Men det verkar funka för dig. :)

Inga problem med bilen så långt?
Du menar att man inte bör dra på annat än vid raksträckor för att inte riskera att bilen går sönder? Jag går med villfarelsen att den borde fixa att tex gasa ur en kurva.
Om inte så tänker jag att det får skapa arbetstillfällen i verkstaden.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 10 nov 2023 08:33
av Legato
Rimlig skrev: 10 nov 2023 00:23
bjornnilsson skrev:
Rimlig skrev: 09 nov 2023 14:35
Eller bara att snabbt svänga ut med 90 gr sväng från en avtagsväg då du redan i svängen vill dra på. Inte helt stabilt/säkert med Yoke då du riskerar tappa den när du växlar grepp.
För mig sitter det i ryggmärgen efter många år med mc och bilar att man både får oväntade problem med körningen eller att saker brukar gå sönder vid gaspådrag när man samtidigt svänger från stillastående. Jag svänger ut som en gammal tant innan jag drar på. Alltid, oavsett fordon. Men det verkar funka för dig. :)

Inga problem med bilen så långt?
Du menar att man inte bör dra på annat än vid raksträckor för att inte riskera att bilen går sönder? Jag går med villfarelsen att den borde fixa att tex gasa ur en kurva.
Om inte så tänker jag att det får skapa arbetstillfällen i verkstaden.
En jäkla skillnad mellan att undvika att dra på fullt vid 90 graderssväng vs att bara göra det på raksträcka...

Snackade lite med en rutinerad Tesla-meck för ett tag sedan och nämnde i förbifarten att jag måste haft väldig tur som aldrig behövt byta några drivaxlar, länkarmar mm trots många Teslor och mil.

Hans svar var att det kanske är en kombination av tur och att du kanske inte ger fullgas med bilen i "Hög" eller med rejält rattutslag...

Hade inte reflekterat över det tidigare, men det ligger faktiskt i ryggmärgen för mig, precis som för Björn ovan att man bara inte gör det.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 10 nov 2023 09:40
av Rimlig
Legato skrev:

Hade inte reflekterat över det tidigare, men det ligger faktiskt i ryggmärgen för mig, precis som för Björn ovan att man bara inte gör det.
Nu är det ju inte så att jag ligger på fullgas ut ur alla kurvor. Det räcker bra med halva effekten i chillmode för att skapa utmaning med Yoke vid alla situationer där man låter (en rund) ratt glida i händerna för att ”snurra upp sig” efter sväng. Det ser jag inte riktigt hur man kan göra på ett säkert sätt med en Yoke.

Men här verkar vi ha helt olika körstil - bara att gratulera till att Yoken funkar så bra för er Bild

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 10 nov 2023 09:59
av LarsaR
Rimlig skrev: 10 nov 2023 09:40
Legato skrev:

Hade inte reflekterat över det tidigare, men det ligger faktiskt i ryggmärgen för mig, precis som för Björn ovan att man bara inte gör det.
Nu är det ju inte så att jag ligger på fullgas ut ur alla kurvor. Det räcker bra med halva effekten i chillmode för att skapa utmaning med Yoke vid alla situationer där man låter (en rund) ratt glida i händerna för att ”snurra upp sig” efter sväng. Det ser jag inte riktigt hur man kan göra på ett säkert sätt med en Yoke.

Men här verkar vi ha helt olika körstil - bara att gratulera till att Yoken funkar så bra för er Bild
Ja, alla verkar ha olika körstil. Jag har aldrig haft ”chill” inställt, vare sig på min Raven eller på Pläden men aldrig haft en sladd. Troligen för att jag bara gasar max när bilen är rakt fram.

Det jag undrar över dock är, har Pläd torque vectoring utan att ha track mode inställt? Upplever det så (tendens till överstyrning ) när jag kör mer aktivt på snöiga/isiga krokiga vägar.