Efter att ha missat rallyt hösten 2019 genom att sälja för tidigt har jag nu (efter spliten när jag gick in igen) lärt/bestämt mig för att alltid oavsett behålla minst en aktie i bolaget på kort/medellång sikt (vilket hittills varit klokt då man fått in ca 7-8tkr i värdeuppgång på aktien i år).Gustafsson skrev:Med Tesla vet man ju inte och dollarn går motsatt väg. Finns ju många alternativ på svenska börsen som går bra...Larofo skrev:Nu måste det väl ändå vara köpläge?
Kursen över $700 för första gången.
Har sålt alla Tesla nu, vilket säkert är helt fel...
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Aktien TSLA
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- NiklasTesla
- Teslaägare
Skulle nog vara bra med en till split så fler investerare med mindre plånbok får möjlighet att köpa in sig i bolaget.josve skrev:Är det någon här som tycker att kursen i nuläget är ”rimlig”?Zalman3 skrev:703,50 dollar i förhandeln.
Motsvarar 3.517,50 dollar innan split!
Ni som har varit med hela vägen är bara att gratulera men förr eller senare torde verkligheten komma ikapp börskursen. Har haft fel förut så kanske även denna gång...
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
- NiklasTesla
- Teslaägare
Det är exakt det som jag också ser/tänker (varför jag vägrar sälja till denna kurs trots bra "vinst/kursuppgång" på kort tid). Tror Tesla på några års sikt kommer bli nya Standard oil (fast ur positiv bemärkelse) för vårt århundrande.FinaFisken skrev:Ja, det är väl förväntat.Fredrik j skrev:Är det inte vad marknaden förväntar sig?
Det som är spännande är eldistributionsmarknaden. Fram till nu har elnätet behövt förbruka all el exakt samtidigt som den produceras.
Elnätet från kraftverk till producent behövde dimensioneras för att hantera toppförbrukningen.
All annan handelsvara kan lagras. Att exempelvis konsumera all spannmål exakt samtidigt som det skördas vore en absurd tanke. Istället lagras säd i silos tills det finns behov.
Med batterilagring ändras allt detta.
- FinaFisken
- Teslaägare
Jag tror vi pratar om olika saker. Som jag skrev ovan handlar min text om batteriproduktion till energilager, och om att jag inte tror det är inprisat av marknaden. Dessa fabriker är inte byggda. Jag ser liten anledning att lägga dem nära bilfabrikerna.Legato skrev:Högautomatiserat är väldigt långt från helautomatiserat. Lönekostnader kommer vara en avgörande del av totalkostnaden i produktion många år framåt. Förklara gärna vilka fördelar du tror Tyskland har utifrån ett rent kostnadsperspektiv jämfört med Kina (eller ett antal andra länder i Asien).FinaFisken skrev:Diskussionen handlar ju om energilagring. Hur duktig man är på bilbyggande i Berlin är ju irrelevant. Transportkostnader från batterifabrik till bilfabrik är ju en faktor så klart för elbilsproduktion. De vill nog inte transportera batterier till en annan delstat som i Nevada, så bilbatteriproduktion i Gruneheide är ju rimligt (vilket kommer ske).Legato skrev:Om du tror man valde Berlin pga minimering av kostnader så tror jag du är helt ute och cyklar.FinaFisken skrev:De kommer bli billigast där insatsvarorna är billigast. Låglöneland eller inte spelar ingen roll eftersom tillverkningen är högautomatiserad. Jag förutsätter att Tesla bygger sina fabriker där kostnaderna är lägst.Legato skrev:Och du tror att världens billigaste batterier kommer produceras i Berlin och Kalifornien? Inte i Kina (eller Indien, eller Thailand, eller Vietnam...)?
Jag tror man valde Berlin pga tillgång till kompetens inom bilbyggande. Ville man bygga billigast möjligt så skulle Berlin inte funnits på kartan.
Batteriproduktion för energilager kan de som sagt där det är mest ekonomiskt fördelaktigt, inom EU om eventuella tullar och andra kostnader gör det fördelaktigt.
Jag ser inte riktigt de geopolitiska riskerna. Protektionism är i regel för att skydda befintliga, inhemska, arbetsintensiva branscher.
För mig är det helt uppenbart att det inte är pga kostnadsminimering man valt Tyskland och jag tror de flesta analytiker är eniga.
Du tycks prata om Gigafactory Berlin. Där finns det kvalitativa faktorer som produktionsteknisk kompetens, stor inhemsk marknad, utbildad och tillgänglig arbetskraft, logistik, nätverk av underleverantörer, mm. Produktionskostnaden är säkert högre än i Kina, men lägre än i Californien.
Intressant diskussion, när man ställer frågan huruvida aktiekursen är ”rimlig” kommer alltid argument upp att ”tänk på att Tesla inte bara är en biltillverkare etc”.
”Problemet” som jag ser med dagens kurs är att Nuvarande(!) värdering förutsätter att Tesla blir en dominerande aktör inom nästan alla verksamheter som går att tänka sig, från biltillverkning till tillverkning av smörknivar...
2021 lär iallafall bli spännande.
”Problemet” som jag ser med dagens kurs är att Nuvarande(!) värdering förutsätter att Tesla blir en dominerande aktör inom nästan alla verksamheter som går att tänka sig, från biltillverkning till tillverkning av smörknivar...
- NiklasTesla
- Teslaägare
Om man planerar att äga Teslaaktier skall man inte vara rädd för volatilitet.josve skrev:Intressant diskussion, när man ställer frågan huruvida aktiekursen är ”rimlig” kommer alltid argument upp att ”tänk på att Tesla inte bara är en biltillverkare etc”.
Just därför jag sålde, la på tok för mycket energi och tid på något som inte kommer generera några större belopp. Inte värt det i slutändan.NiklasTesla skrev:Om man planerar att äga Teslaaktier skall man inte vara rädd för volatilitet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- NiklasTesla
- Teslaägare
Återstår att se. MVHdd88 skrev:Just därför jag sålde, la på tok för mycket energi och tid på något som inte kommer generera några större belopp. Inte värt det i slutändan.NiklasTesla skrev:Om man planerar att äga Teslaaktier skall man inte vara rädd för volatilitet.
Gick in på tok försent, de 100kkr jag tog ut kan lika gärna vara 50kkr som 200kkr inom ett år. Inte värt att följa kursen för.NiklasTesla skrev:Återstår att se. MVHdd88 skrev:Just därför jag sålde, la på tok för mycket energi och tid på något som inte kommer generera några större belopp. Inte värt det i slutändan.NiklasTesla skrev:Om man planerar att äga Teslaaktier skall man inte vara rädd för volatilitet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- NiklasTesla
- Teslaägare
Som sagt behålla en aktie kan man alltid göradd88 skrev:Gick in på tok försent, de 100kkr jag tog ut kan lika gärna vara 50kkr som 200kkr inom ett år. Inte värt att följa kursen för.NiklasTesla skrev:Återstår att se. MVHdd88 skrev:Just därför jag sålde, la på tok för mycket energi och tid på något som inte kommer generera några större belopp. Inte värt det i slutändan.NiklasTesla skrev:Om man planerar att äga Teslaaktier skall man inte vara rädd för volatilitet.

Skulle Tesla bli dominerande inom transportation as a service och energilagring så är dagens värdering löjligt låg. Tesla kommer bli största företaget i världen med rätt rejäl marginal om de lyckas med det.josve skrev:Intressant diskussion, när man ställer frågan huruvida aktiekursen är ”rimlig” kommer alltid argument upp att ”tänk på att Tesla inte bara är en biltillverkare etc”.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
P/E ligger fn på ca 1,200, blir jobbigt att växa i det.josve skrev:Intressant diskussion, när man ställer frågan huruvida aktiekursen är ”rimlig” kommer alltid argument upp att ”tänk på att Tesla inte bara är en biltillverkare etc”.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
- NiklasTesla
- Teslaägare
Hoppas kursen går ner typ 80-90% vill ha fler aktier men har inte råd just nuSR-71-BlackBird skrev:P/E ligger fn på ca 1,200, blir jobbigt att växa i det.josve skrev:Intressant diskussion, när man ställer frågan huruvida aktiekursen är ”rimlig” kommer alltid argument upp att ”tänk på att Tesla inte bara är en biltillverkare etc”.

OoJa har missat ca 200 kkr för att jag sålde och inte köpte igen. Men jag är inte bitter 

Finns inget stopp verkar det som(famous last words)
Men det gäller inte bara tsla.
Har ju gjorts IPOs under året där man värderat bolag med omsättning på några hundra mille till över tusen miljarder.
”Alla” handlar ju dessutom med aktier numera, man knappar lite i sin telefon och voilà. Man investerar heller inte baserat på fundamenta, utan rykten och hype på sociala media osv.
Det i kombination med massa gratispengar...
Men det gäller inte bara tsla.
Har ju gjorts IPOs under året där man värderat bolag med omsättning på några hundra mille till över tusen miljarder.
”Alla” handlar ju dessutom med aktier numera, man knappar lite i sin telefon och voilà. Man investerar heller inte baserat på fundamenta, utan rykten och hype på sociala media osv.
Det i kombination med massa gratispengar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
En massa pengar är en underdrift. Det är nästan så att det har skapats lika mycket dollar under 2020 som skapats under de 244 åren före, dvs sedan USAs självständighet. Detta är också före de större stimulanspaketen där alla ska få mer pengar. Fortsätter detta som skett de senaste 10 månaderna så är det en årlig fördubbling av antal dollar i omlopp.taliz skrev:Det i kombination med massa gratispengar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ja, och dom måste ju ta vägen nånstans.Svenssons skrev:En massa pengar är en underdrift. Det är nästan så att det har skapats lika mycket dollar under 2020 som skapats under de 244 åren före, dvs sedan USAs självständighet. Detta är också före de större stimulanspaketen där alla ska få mer pengar. Fortsätter detta som skett de senaste 10 månaderna så är det en årlig fördubbling av antal dollar i omlopp.taliz skrev:Det i kombination med massa gratispengar...
Allt blir dyrare. Aktier, fastigheter... inflation.
Personligen så är jag bekymrad över den ”fejkade” uppgången i ekonomin där det skapas pengar utifrån ingenting substantiellt alls. Det finns ingen logik alls längre.. jag har sålt alla mina aktier. Inte enbart TSLA.Svenssons skrev:En massa pengar är en underdrift. Det är nästan så att det har skapats lika mycket dollar under 2020 som skapats under de 244 åren före, dvs sedan USAs självständighet. Detta är också före de större stimulanspaketen där alla ska få mer pengar. Fortsätter detta som skett de senaste 10 månaderna så är det en årlig fördubbling av antal dollar i omlopp.taliz skrev:Det i kombination med massa gratispengar...
Vi lever i en ekonomi som är uppbyggt på lån och låga räntor. Det kommer inte att hålla i längden.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
"Far more money has been lost by investors trying to anticipate corrections, than lost in the corrections themselves.”thnis skrev:... jag har sålt alla mina aktier. Inte enbart TSLA.
Vi lever i en ekonomi som är uppbyggt på lån och låga räntor. Det kommer inte att hålla i längden.
- NiklasTesla
- Teslaägare
Är det kanske nu dags för USD att sluta vara världsvaluta och implodera i massiv penninginflation under kort tid likt Zimbawe,Venezuela Argentina mfl???thnis skrev:Personligen så är jag bekymrad över den ”fejkade” uppgången i ekonomin där det skapas pengar utifrån ingenting substantiellt alls. Det finns ingen logik alls längre.. jag har sålt alla mina aktier. Inte enbart TSLA.Svenssons skrev:En massa pengar är en underdrift. Det är nästan så att det har skapats lika mycket dollar under 2020 som skapats under de 244 åren före, dvs sedan USAs självständighet. Detta är också före de större stimulanspaketen där alla ska få mer pengar. Fortsätter detta som skett de senaste 10 månaderna så är det en årlig fördubbling av antal dollar i omlopp.taliz skrev:Det i kombination med massa gratispengar...
Håller med dig men så länge mer pengar skapas och trycks in på börs, råvaror och fastigheter så är det dumt att sitta på en hög pengar. Det ögonblick detta synas så är det dock väldigt dumt att sitta på börs och fastigheter man inte behöver.thnis skrev:Personligen så är jag bekymrad över den ”fejkade” uppgången i ekonomin där det skapas pengar utifrån ingenting substantiellt alls. Det finns ingen logik alls längre.. jag har sålt alla mina aktier. Inte enbart TSLA.
Går dollarn under så går dock världsekonomin under, det är inte som Zimbabwe, Ungern, Venezuela, Argentina eller Tyskland efter första världskriget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- NiklasTesla
- Teslaägare
Rikedomar förstörs inte dom överförs (ex dom som har stora lån på intäktsdrivande fastigheter blir vinnare och bönder med stora lån som producerar nödvändig mat/energi blir vinnare). Men visst makroekonomin som den ser ut idag kommer nog inte finnas kvar.Svenssons skrev:Håller med dig men så länge mer pengar skapas och trycks in på börs, råvaror och fastigheter så är det dumt att sitta på en hög pengar. Det ögonblick detta synas så är det dock väldigt dumt att sitta på börs och fastigheter man inte behöver.thnis skrev:Personligen så är jag bekymrad över den ”fejkade” uppgången i ekonomin där det skapas pengar utifrån ingenting substantiellt alls. Det finns ingen logik alls längre.. jag har sålt alla mina aktier. Inte enbart TSLA.
Går dollarn under så går dock världsekonomin under, det är inte som Zimbabwe, Ungern, Venezuela, Argentina eller Tyskland efter första världskriget.
Mvh
I det här sammanhanget kan det vara intressant att se vad Paul Krugman säger om statsskuld:thnis skrev:Vi lever i en ekonomi som är uppbyggt på lån och låga räntor. Det kommer inte att hålla i längden.
https://www.nytimes.com/2020/12/03/opin ... -debt.htmlAnd the new paradigm suggests both that public debt isn’t a major problem and that government borrowing for the right purposes is actually the responsible thing to do.
Väl värt att läsa i detalj.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
-
Inte särskilt jobbigt alls. Redan resultatet vi får om tre veckor (troligen 27/1) kommer att sänka p/e till hälften. Med förväntad utveckling av försäljningen under 2021 och resultatet därav så kommer ju p/e att vara nere på 100-200 om ett år.SR-71-BlackBird skrev:P/E ligger fn på ca 1,200, blir jobbigt att växa i det.josve skrev:Intressant diskussion, när man ställer frågan huruvida aktiekursen är ”rimlig” kommer alltid argument upp att ”tänk på att Tesla inte bara är en biltillverkare etc”.
Sedan kommer ju kursen troligen att fortsätta uppåt. Kursen idag är ju baserad på att allting ska gå 'nästan perfekt' under X antal år framåt. Skulle säga att X nog är ungefär tre år i nuläget. Allt ska alltså flyta på 2021-23. Men vad händer då när allt gått bra 2021? Aktiekursen kommer ju att fortsätta vara baserad på samma tidsperiod framåt. Då kommer istället kursen vara baserad på 2022-24. Eftersom 2024 förväntas ha en 50% ökad tillväxt jämfört med 2023 så kan ju all förstå vad det kan innebära för aktien.
Det kvittar om du bedömmer att X är 2,3,5 eller 7 år. Så länge man klarar nästa år (eller kvartal eftersom värderingen ju rör sig snabbare än årsbasis) så kommer det att fortsätta finnas en rejäl uppsida.
Allt bygger ju på att Tesla kan fortsätta växa 40-50% om året i minst X år. Tror man det är kursen fortfarande låg. Gör man inte det är den givetvis för hög.
Det var just det där med vad man lånar pengar till. Det är knappast så att USAs ekonomi vuxit 100% under 2020 och att det har skapats lika mycket av värde under 2020 som de 244 åren tillsammans innan... Det är ju snarare så att man förstört företag och ekonomier i landet under 2020 och skapat mindre än tidigare år även ifall det mätt i dollar verkar ha gått upp.renes skrev:I det här sammanhanget kan det vara intressant att se vad Paul Krugman säger om statsskuld:thnis skrev:Vi lever i en ekonomi som är uppbyggt på lån och låga räntor. Det kommer inte att hålla i längden.
https://www.nytimes.com/2020/12/03/opin ... -debt.htmlAnd the new paradigm suggests both that public debt isn’t a major problem and that government borrowing for the right purposes is actually the responsible thing to do.
Väl värt att läsa i detalj.