Sida 234 av 422

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 27 sep 2021 20:17
av Henkens
Om man har MCU1 så är senaste versionen 2020.48.37.6

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 30 sep 2021 09:56
av JonasPersson
Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.

Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 30 sep 2021 11:00
av Bjelke
JonasPersson skrev:
Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.

Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske för
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 30 sep 2021 11:04
av JonasPersson
Bjelke skrev:
JonasPersson skrev:
Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.

Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske för
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…

Ja, det ser lite naket ut tycker jag. Hade också förhoppning om att det gick att aktivera i någon meny.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 30 sep 2021 11:27
av jpetters
JonasPersson skrev:
Bjelke skrev:
JonasPersson skrev:
Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.

Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske för
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…

Ja, det ser lite naket ut tycker jag. Hade också förhoppning om att det gick att aktivera i någon meny.
Det är väl även en harmonisering med 3/Y, eller har de någon gradering med effekt?
Jag hade hellre haft det kvar och sluppit komplettera med någon app.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 01 okt 2021 14:27
av Skyltspurtaren
jak skrev:
Klafver94 skrev:
Nej, däremot så stängs inte autostyrningen av för mig när jag slår på blinkers för att byta fil. 2021.32.10.

Men oj vad bra vanlig AP blev nu igen efter ”buggfix” från 2021.32.10 till 2021.32.21. Nu stänger den av sig (ännu bättre?) vid rejäl blink till vänster. Och där bestämde jag mig för att sätta uppdateringsknappen på ”standard” istället. Vill verkligen inte ha oprövade versioner som påverkar hur bilen kör!

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 01 okt 2021 15:39
av BrooklynS
Ja AP uppträder mer naturligt nu igen. Men söker sig lite i sidled på rak väg…

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 01 okt 2021 17:07
av martinot
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 01 okt 2021 19:23
av mikebike
martinot skrev:
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt). :evil:

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 01 okt 2021 20:35
av Xeik
mikebike skrev:
martinot skrev:
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt). :evil:
Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 01 okt 2021 20:51
av Bjelke
Märkte igår att dom verkar ha löst ett ganska drygt problem nu (antar att det hänger ihop
med nya programvaran) och det är att bilen har perfekt kontakt med nätet eftersom Spotify
nu fungerar direkt man sätter sig i bilen! :) ingen som helst tidsfördröjning alls, istället för flera
minuters ”radioskugga” :) :) :)
Verkar även som att kontakten med bilen när den är parkerad är lika snabb som förut igen, inte
testat just det så mycket än men nu svarade den tex på mindre än 10 sekunder :)
Så nu får man faktiskt premium connectivity som man betalar för ;)

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 01 okt 2021 22:04
av mikebike
Xeik skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt). :evil:
Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet? :roll:

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 01 okt 2021 23:01
av jpetters
mikebike skrev:
Xeik skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt). :evil:
Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet? :roll:
Så är det med Automatiskt helljus. Bara att stänga av om man inte kör över 40, eller om det var 50, km/h.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 02 okt 2021 09:23
av Elix747
jpetters skrev:
mikebike skrev:
Xeik skrev:
mikebike skrev:
martinot skrev:
Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt). :evil:
Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet? :roll:
Så är det med Automatiskt helljus. Bara att stänga av om man inte kör över 40, eller om det var 50, km/h.
Så var det på min Volvo också. Den stängde av helljuset under 30km/h när jag körde med automatiskt helljus. Så det verkar inte vara en Teslagrej.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 02 okt 2021 09:48
av Jerker
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 02 okt 2021 11:22
av mikebike
Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 02 okt 2021 12:55
av LarsL
mikebike skrev:
Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 02 okt 2021 13:00
av taliz
LarsL skrev:
mikebike skrev:
Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.
Gör min ID4 och min tidigare V60 också.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 02 okt 2021 13:42
av mikebike
taliz skrev:
LarsL skrev:
mikebike skrev:
Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.
Gör min ID4 och min tidigare V60 också.
Och då är det helt omöjligt att tända helljus?

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 02 okt 2021 13:43
av martinot
Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Har inte checkat eller tänkt på hur 2021.32 fungerar i detta avseendet, men tidigare så var det så på min Tesla att den aldrig slog på helljuset (oavsett hastighet) om den identifierade tända gatlyktor.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 02 okt 2021 19:36
av wector
mikebike skrev:
taliz skrev:
LarsL skrev:
mikebike skrev:
Jerker skrev:
Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.
Gör min ID4 och min tidigare V60 också.
Och då är det helt omöjligt att tända helljus?
Om du har automatiken igång så är nog bara "ljustuta" som fungerar isåfall.
Men Teslan stänger inte av ljuset om man kommer från en högre hastighet med helljuset på.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 03 okt 2021 08:23
av Klafver94
Jag har fortfarande inte fått Automatiken på helljus att fungera. Mötande blinkar 2 ggr tills jag manuellt får stänga av det (Var tvungen att försöka provocera systemet). Funkar det bra annars? Andra bilar jag haft har det funkat riktigt bra på, nu senast en Audi A6 2020 var nästan magisk, då satt det även ledramp på och systemet funkade klockrent.
Ver:2021.32.21

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 03 okt 2021 08:33
av Xmag
Man får ha helljusproblematiken som substitut för att folk inte hälsar på andra teslor längre. Nu blinkar alla som man möter med helljuset i alla fall.. .

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 03 okt 2021 10:04
av Tellus
Förut testade jag heljustautomatiken, fick då samma problem med att mötande blinkade. Vid ett tillfälle blinkade mötande, då bländade min bil av, sedan slog min bil på helljus igen då mötande slutat blinka. Har inte vågat testa sedan dess, kan ju vara någon lättkränkt gängkriminell man möter.

Re: Senaste version 2021.32

Postat: 03 okt 2021 10:15
av LarsL
Helljusautomatik fungerar dåligt när de mötande inte har helljuset tänt. Jag är ganska överraskad över hur många det är som väljer att åka med halvljus på en mörk landsväg där jag vet att det har gått älgar ute med vägen. Tycker nästan att de är så dumma att de förtjänar att få ett helljus i ansiktet ;)