Re: Senaste version 2021.32
Postat: 27 sep 2021 20:17
Om man har MCU1 så är senaste versionen 2020.48.37.6
Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske förJonasPersson skrev:Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.
Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
Bjelke skrev:Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske förJonasPersson skrev:Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.
Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…
Det är väl även en harmonisering med 3/Y, eller har de någon gradering med effekt?JonasPersson skrev:Bjelke skrev:Det undrar jag också men gissar att Tesla som vanligt helst tar bort information helt enkelt, kanske förJonasPersson skrev:Ursäkta om detta är en dubbelpost men jag hittar inte svaret på senaste sidorna.
Sedan någon vecka så är inte längre energivisningen gradmärkt, dvs man ser inte att t.ex. regenerering går ner på nästan 50 kW vid kraftig motorbromsning och likaså vid acceleration. Why?
att vi inte ska veta för mycket och störa SC med en massa frågor om sånt som vi tror inte funkar som det ska… typ.
Jag hade iaf åtminstone velat kunna aktivera det gamla läget med en inställning i någon meny…
Ja, det ser lite naket ut tycker jag. Hade också förhoppning om att det gick att aktivera i någon meny.
jak skrev:Klafver94 skrev:Nej, däremot så stängs inte autostyrningen av för mig när jag slår på blinkers för att byta fil. 2021.32.10.
Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt).martinot skrev:Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.mikebike skrev:Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt).martinot skrev:Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet?Xeik skrev:Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.mikebike skrev:Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt).martinot skrev:Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Så är det med Automatiskt helljus. Bara att stänga av om man inte kör över 40, eller om det var 50, km/h.mikebike skrev:Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet?Xeik skrev:Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.mikebike skrev:Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt).martinot skrev:Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Så var det på min Volvo också. Den stängde av helljuset under 30km/h när jag körde med automatiskt helljus. Så det verkar inte vara en Teslagrej.jpetters skrev:Så är det med Automatiskt helljus. Bara att stänga av om man inte kör över 40, eller om det var 50, km/h.mikebike skrev:Ja, möjligt, men är det rimligt att inte kunna använda helljus under en viss hastighet?Xeik skrev:Du körde antagligen för långsamt. Jag hade samma problem gör något år sedan när jag provade på grusvägen till vår stuga. Kör normalt max 40 på grusväg.mikebike skrev:Jag gav upp helt på automatiken igår morse. Bilen vägrade att tända helljuset på en skogsväg i Lappland klockan 06.30 (beckmörkt).martinot skrev:Tycker helljuset fungerar helt OK med automatik i nästan alla fall. Körde igår kväll på en väg med rätt mycket trafik, och var beredd att stäng av helljuset manuell. Fungerade dock riktigt bra, tros lite lätt regn.
En forummedlem gjorde då mig uppmärksam på att det krävs en viss hastighet för att helljuset ska gå igång. Har väl något med helljus inom tätort att göra. Kommer inte ihåg vilken hastighet som krävs för att det ska gå igång.
Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.mikebike skrev:Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Gör min ID4 och min tidigare V60 också.LarsL skrev:Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.mikebike skrev:Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Och då är det helt omöjligt att tända helljus?taliz skrev:Gör min ID4 och min tidigare V60 också.LarsL skrev:Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.mikebike skrev:Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.
Har inte checkat eller tänkt på hur 2021.32 fungerar i detta avseendet, men tidigare så var det så på min Tesla att den aldrig slog på helljuset (oavsett hastighet) om den identifierade tända gatlyktor.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Om du har automatiken igång så är nog bara "ljustuta" som fungerar isåfall.mikebike skrev:Och då är det helt omöjligt att tända helljus?taliz skrev:Gör min ID4 och min tidigare V60 också.LarsL skrev:Min MB E-klass 2012 släckte helljuset vid låg hastighet på samma sätt som Tesla.mikebike skrev:Så uppfattade jag att det funkade på min Volvo, när det dök upp gatlysen släcktes helljuset. Vid betydligt högre hastigheter än 30 km/tim.Jerker skrev:Knäpp funktion. Reglerna säger ju att man ska slå av helljuset om det finns gatlyktor, inte om man kör under en viss hastighet.
Min Tesla vet ju minst lika bra som jag när bilen befinner sig på en skogsväg i Lappland och då vill man kunna använda helljus.