Sida 235 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 feb 2023 20:06
av Rydh
Jag var förbi och tittade på Ionity Ljungby Syd idag
Min gissning är att det initialt blir 6st laddare, det var baser med pinnbultar på 6st fundament och lock av durkalu på 6st laddare och skåpsfundament.
//Peter
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 feb 2023 21:01
av martinot
toppo skrev: ↑30 jan 2023 07:29
Dafro skrev: ↑29 jan 2023 19:27
Dom borde absolut satsa på 12, kolla bara Mantorp, Södertälje och Gränna som har 6st på helgen….
I Norge har de ju byggt ut till 12 på stationer med hög beläggning så det känns troligt att de bygger 12 på nya stationer vid högtrafikerade vägar även här.
Gott - det vore verkligen på tiden!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 feb 2023 12:12
av Bengt-re
chaffis75 skrev: ↑30 jan 2023 06:45
Bengt-re skrev: ↑29 jan 2023 20:49
De borde ju hellre installera 36 st 50kW stolpar med hänsyn till sina kunders ovanliga (skrev inte sinnesslöa) laddbeteende.
Och du tror aldrig några tesla förare laddat till nära 100%.. Nejdå för de är alltid perfekta.
För din del så kanake du ska hålla dig endast på suc så slipper du ju detta problem sen låter vi ionity bygga enligt sin strategi.
Blev du kränkt för att jag har rätt. Ionitys största fel är deras kunder. Väldigt många beteer sig korkat, egoistiskt och på gränsen till sinneslött. Minutavgift vore en bra sak för att komma till rätta med problemet. När folk inte har något incitament till att göra rätt så gör de fel.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 feb 2023 13:30
av chaffis75
Bengt-re skrev: ↑12 feb 2023 12:12
chaffis75 skrev: ↑30 jan 2023 06:45
Bengt-re skrev: ↑29 jan 2023 20:49
De borde ju hellre installera 36 st 50kW stolpar med hänsyn till sina kunders ovanliga (skrev inte sinnesslöa) laddbeteende.
Och du tror aldrig några tesla förare laddat till nära 100%.. Nejdå för de är alltid perfekta.
För din del så kanake du ska hålla dig endast på suc så slipper du ju detta problem sen låter vi ionity bygga enligt sin strategi.
Blev du kränkt för att jag har rätt. Ionitys största fel är deras kunder. Väldigt många beteer sig korkat, egoistiskt och på gränsen till sinneslött. Minutavgift vore en bra sak för att komma till rätta med problemet. När folk inte har något incitament till att göra rätt så gör de fel.
Nej jag är inte kränkt.. Och jag anser du har fel. På vilket sätt anser du dig ha rätt?
På tal om deras kunder så är de inte helt ovanligt där står teslor även på ionity, speciellt när suc hade högre priser.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 feb 2023 14:04
av martinot
chaffis75 skrev: ↑12 feb 2023 13:30
På tal om deras kunder så är de inte helt ovanligt där står teslor även på ionity, speciellt när suc hade högre priser.
Gäller inte Ionity för att ladda Teslor?
Hade för mig att Ionity även fanns i Teslans inbyggda navigering med förvärmning och allt (har dock inte själv laddat där).
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 12 feb 2023 17:41
av chaffis75
martinot skrev: ↑12 feb 2023 14:04
chaffis75 skrev: ↑12 feb 2023 13:30
På tal om deras kunder så är de inte helt ovanligt där står teslor även på ionity, speciellt när suc hade högre priser.
Gäller inte Ionity för att ladda Teslor?
Hade för mig att Ionity även fanns i Teslans inbyggda navigering med förvärmning och allt (har dock inte själv laddat där).
Självklart får de ladda där.. Syftade mest på att enligt Bengt så är inte ionity ju der så bra.
Men ja nog om den tråkiga diskutionen, låt oss prata mer om trevliga saker än att beklaga sig över vissa människor..
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 feb 2023 20:40
av toppo
Rydh skrev: ↑11 feb 2023 20:06
Jag var förbi och tittade på Ionity Ljungby Syd idag
Min gissning är att det initialt blir 6st laddare, det var baser med pinnbultar på 6st fundament och lock av durkalu på 6st laddare och skåpsfundament.
//Peter
Det var tråkiga nyheter, hade hoppats de monterade 12 laddare åtminstone i södra Sverige.
Ionity i Töre ser ut att vara redo att öppna med 6 laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 feb 2023 21:55
av martinot
toppo skrev: ↑13 feb 2023 20:40
Det var tråkiga nyheter, hade hoppats de monterade 12 laddare åtminstone i södra Sverige.
Håller med. Känns ju som det borde vara minimum sedan ett par år tillbaka.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 13 feb 2023 22:27
av dfa
vänta vänta nu. osäker på om det skrivits tidigare i tråden, men kollade Ionity kartan och det står att de bygger en station i Mellerud. Perfekt om den kan avlasta SuC Grums eller Ionity Karsltad lite + att man slipper omvägen om man kör E45.
Runt 19 mil till Torsby från Mellerud.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 14 feb 2023 17:50
av Rydh
Som boende i Lagan en mil norr om den kommande Ionitystationen i Ljungby så var det en överraskning att se idag att arbetet är påbörjat med att bygga en till station i Lagan (15km norr ut) med tolv fundament. Man kan väl gissa att det blir 6 laddare initialt.
//Peter
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 15 feb 2023 08:22
av chaffis75
https://alltomelbil.se/nytt-samarbete-s ... ubblering/
Nytt samarbete i Sverige, skulle tro (en anledning åtminstone) den svaga utbyggnaden av ionity i Sverige beror på att samarbetet med circle K av naturligaskäl tagit slut.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 15 feb 2023 20:00
av toppo
Verkligen en rejäl utbyggnad och flera platser i städer där de redan har stationer. Hoppas de till detta lägger till ytterligare längs E4 Jönköping-Nyköping för den sträckan är eftersatt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 feb 2023 18:37
av Dodde
IONITY Gränna verkar få 6 nya laddar och får då 12 totalt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 feb 2023 18:54
av Hoppsan_84
Nej. Det är CK som bygger nya laddare i Gränna.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 feb 2023 21:25
av krille
toppo skrev: ↑15 feb 2023 20:00
Verkligen en rejäl utbyggnad och flera platser i städer där de redan har stationer. Hoppas de till detta lägger till ytterligare längs E4 Jönköping-Nyköping för den sträckan är eftersatt.
Nejdå, på den sträckan är det ändå ganska ok med snabbladdare, det är Nyköping-Södertälje som är öken utefter E4... Inklusive Nyköping då alltså
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 feb 2023 22:10
av Dodde
Hoppsan_84 skrev: ↑17 feb 2023 18:54
Nej. Det är CK som bygger nya laddare i Gränna.
Ok, bra med fler laddare men hade helst sett att det var IONITY som byggde.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 feb 2023 06:56
av Dafro
Dodde skrev: ↑17 feb 2023 22:10
Hoppsan_84 skrev: ↑17 feb 2023 18:54
Nej. Det är CK som bygger nya laddare i Gränna.
Ok, bra med fler laddare men hade helst sett att det var IONITY som byggde.
Antar att du har något avtal med dom som du fick när du köpte bilen, för ck är ju inte särskilt dyra jämfört med ionitys ordinarie pris.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 18 feb 2023 08:04
av Lund
Dodde skrev: ↑29 jan 2023 19:24
Känns som att IONITY växlat upp lite. Kan vara att det nya är 12 laddare när man bygger nytt. 12 är bättre än 6 iaf
Dal, utanför Oslo har 12st laddare. Inte omöjligt att IONITY kör på den mängden oftare framöver.
Dock skulle man behöva öka alla med 6st laddar idag till 12 för att konkurrera med Tesla
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 feb 2023 16:27
av macky
krille skrev: ↑17 feb 2023 21:25
toppo skrev: ↑15 feb 2023 20:00
Verkligen en rejäl utbyggnad och flera platser i städer där de redan har stationer. Hoppas de till detta lägger till ytterligare längs E4 Jönköping-Nyköping för den sträckan är eftersatt.
Nejdå, på den sträckan är det ändå ganska ok med snabbladdare, det är Nyköping-Södertälje som är öken utefter E4... Inklusive Nyköping då alltså
En del på g som tur är. Circle K Stavsjö, McD i Nyköping, OKQ8 Nyköping och de ska väl även bygga vid Sillekrog. Audi i Nyköping har uppgraderat till 4 laddare varav 2 ska vara 150 kW. Iaf enligt ChargeFinder.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 feb 2023 18:41
av mati
Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 feb 2023 19:14
av Off Grid Byggaren
Ja nog används de 350 kW laddare inte optimalt i dagsläget.
Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 feb 2023 19:18
av R_Edvinsson
mati skrev: ↑19 feb 2023 18:41
Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Tyvärr är detta samma kunder som varje vecka ställer samma fråga i valfri grupp på FB.
”Jag har laddat 2ggr i helgen och får bara 40KW, finns det någon inställning i bilen att ladda snabbare… trodde den skulle ladda XXXkW”
Och så bifogar de ett suddigt foto där de har 60% SoC och laddat i 4 minuter.
Tror vi skall skylla på bilförsäljarna i detta fallet för det har exploderat av elbilachauförer där merparten av dem tycker det är tekniskt svårt att ställa in klockan på micron.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 feb 2023 20:02
av mati
Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 feb 2023 20:06
av mikebike
mati skrev: ↑19 feb 2023 20:02
Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
Dels slipper man stanna ännu en gång om man laddar lite till, dels kanske det är fullt på nästa snabbladdare (också).

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 feb 2023 20:10
av Dafro
Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14
Ja nog används de 350 kW laddare inte optimalt i dagsläget.
Men det är ju även tekniska begränsningar i många av dagens elbilar som ställer till det.
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Men tills dess så vore det lika bra med en extra kabel på varje stolpe med lastbalansering, och så kan det nog få vara i 10-15 år, och den som ansluter först får ta den effekt den behöver. Rättvist och jag fattar inte varför det inte görs så.