Sida 235 av 239
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 10 nov 2023 12:48
av Legato
LarsaR skrev: ↑10 nov 2023 09:59
Rimlig skrev: ↑10 nov 2023 09:40
Legato skrev:
Hade inte reflekterat över det tidigare, men det ligger faktiskt i ryggmärgen för mig, precis som för Björn ovan att man bara inte gör det.
Nu är det ju inte så att jag ligger på fullgas ut ur alla kurvor. Det räcker bra med halva effekten i chillmode för att skapa utmaning med Yoke vid alla situationer där man låter (en rund) ratt glida i händerna för att ”snurra upp sig” efter sväng. Det ser jag inte riktigt hur man kan göra på ett säkert sätt med en Yoke.
Men här verkar vi ha helt olika körstil - bara att gratulera till att Yoken funkar så bra för er
Ja, alla verkar ha olika körstil. Jag har aldrig haft ”chill” inställt, vare sig på min Raven eller på Pläden men aldrig haft en sladd. Troligen för att jag bara gasar max när bilen är rakt fram.
Det jag undrar över dock är, har Pläd torque vectoring utan att ha track mode inställt? Upplever det så (tendens till överstyrning ) när jag kör mer aktivt på snöiga/isiga krokiga vägar.
Hehe, samma här. När chill kom tänkte jag att det var helt meningslöst, "vem tusan vill göra sin bil långsam", men det har ju visat sig att många faktiskt vill ha en slö Tesla

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 10 nov 2023 13:31
av bjornnilsson
Jag testade att kastrera bilen på min förra Performance vid vinterväglag men kom fram till att max antal hästar funkar bäst för mig oavsett väglag. Då vet man vad man har att röra sig med och kan alltid rädda upp knepiga situationer. När Tesla skickade ut en fix för vinterkörning för ett par år sedan vart det dessutom hanterbart. Frugan har skjutsat omkring mig nu i snart ett par månader (efter att jag gjort hjärtoperation) i Plaid mode på delvis isiga gator.
Rimlig; det var inte meningen att fördumma din körstil. Jag ställde frågan hur bilen håller ihop mest för att jag är genuint nyfiken hur det går för andra med sina Plejdar, andra som inte tänker som jag. Alla måste inte tänka lika..
Jag kör själv till största del relativt försiktigt, i alla fall under kortare resor i närområdet, men jag kan absolut dra på när det är läge och jag känner för det. Ute på landsvägen är det sällan någon som kör om. Men just drivknutar är jag försiktig med. Har dragit av flera av dessa på gamla bensinbilar och när man som jag gjort det några gånger börjar man akta sig för att svänga 90 grader och ge järnet... För att inte tala om att köra hoj, en sporthoj som man svänger ut med på vägen och sedan fullgasar med (nybörjarmisstaget med kalla däck..) kan bråka tillbaka rätt rejält. När man nästan skitit på sig några gånger så lugnar man sen ner sig resten av livet.. Därför är jag idag kanske överdrivet försiktig vid exempelvis utfarter. Men det funkar bra för mig. Har snart gjort 15000 tesla-mil i MS utan några drivknutsbyten.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 11 nov 2023 05:06
av Tellus
Har man nokia r5 på torrt eller blött underlag så spelar det ingen roll om man kör sport mode eller plaid, pga bristande grepp. Accelerationen blir densamma upp till drygt 100 iallafall, högre farter vågar man ändå inte köra med dom däcken

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 11 nov 2023 09:27
av LarsaR
Tellus skrev: ↑11 nov 2023 05:06
Har man nokia r5 på torrt eller blött underlag så spelar det ingen roll om man kör sport mode eller plaid, pga bristande grepp. Accelerationen blir densamma upp till drygt 100 iallafall, högre farter vågar man ändå inte köra med dom däcken
Accelerationen blir inte så bra men även dina gamla sulor går att köra snabbt på torr kall asfalt och riktigt fort på snö. I slask och blöta får man däremot ta det lugnt!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 11 nov 2023 11:29
av Rimlig
Legato skrev:
Hehe, samma här. När chill kom tänkte jag att det var helt meningslöst, "vem tusan vill göra sin bil långsam", men det har ju visat sig att många faktiskt vill ha en slö Tesla

Jag kör inte heller med Chillmode, det var mer ett försök att beskriva att utmaningen inte handlade om Plaid-nivåer på accelleration. Jag hade nog tyckt Yoken haft samma utmaning monterad i en Saab 96.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 11 nov 2023 13:41
av LarsaR
Rimlig skrev: ↑11 nov 2023 11:29
Legato skrev:
Hehe, samma här. När chill kom tänkte jag att det var helt meningslöst, "vem tusan vill göra sin bil långsam", men det har ju visat sig att många faktiskt vill ha en slö Tesla

Jag kör inte heller med Chillmode, det var mer ett försök att beskriva att utmaningen inte handlade om Plaid-nivåer på accelleration. Jag hade nog tyckt Yoken haft samma utmaning monterad i en Saab 96.
Hade helst velat ha ”steer by wire” och små rattutslag till min Yoke men tycker att den för mig fungerar bättre än en rund ratt. Har dock aldrig försökt göra donuts eller kopplat in track mode för att få köra med breda sladdar (och returer).
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 nov 2023 19:38
av Tellus
LarsaR skrev: ↑11 nov 2023 09:27
Tellus skrev: ↑11 nov 2023 05:06
Har man nokia r5 på torrt eller blött underlag så spelar det ingen roll om man kör sport mode eller plaid, pga bristande grepp. Accelerationen blir densamma upp till drygt 100 iallafall, högre farter vågar man ändå inte köra med dom däcken
Accelerationen blir inte så bra men även dina gamla sulor går att köra snabbt på torr kall asfalt och riktigt fort på snö. I slask och blöta får man däremot ta det lugnt!
Jag tror däcken presterar bättre uppe i norr med minusgrader vs i söder med plusgrader.
Skulle jag bo där kanske jag också åkt på Nokian
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 nov 2023 20:03
av AAKEE
Nokia Hakka 10EV, kör med Chill vintertid.
Har kört slut på för många vinterdäck genom åren pga gasglad och minst en turbo mer än däcken klarar. Funkade fint med M3P. Är det bart och man ska köra om byter man ju mode rätt fort om det behövs.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 12:27
av FutureTesla
Nu har mobile service varit här och monterat den runda ratten. Måste säga att känslan är mycket bra och den är snygg. Mycket nöjd:)
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 13:04
av Gustafsson
Däckfråga:
Jag har mina 19" vinterdäck 245/19 (till äldre S,100D pre-refresh 2018) på Teslaverkstan som skjutit fram upphämtningsdatum efter lite fix, med 0 dagars förvarning. Däcken sitter således fast på min LR utan att jag kommer åt dem.
Har nu fått på vinterdäck på mina lösa 285 breda LR-hjul som ska monteras när jag får tillbaka min LR, MEN...
Behöver lite akut byta till vinterdäck inför resa där vädret förväntas bli snöigt - skiftar tillbaka däcken till rätt bil efter resan.
Nån som vet om 285 hjulen får plats i hjulhuset på äldre S 100D (pre-refresh 2018). P modellerna har väl 265 bak, men hur tight är det ?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 15:35
av Rennwagen
FutureTesla skrev: ↑14 nov 2023 12:27
Nu har mobile service varit här och monterat den runda ratten. Måste säga att känslan är mycket bra och den är snygg. Mycket nöjd:)
Mer erfarenheter? Hur länge har du kört med Yoke? I vilka situationer märker du skillnad?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 16:16
av Gustafsson
Gustafsson skrev: ↑14 nov 2023 13:04
Däckfråga:
Jag har mina 19" vinterdäck 245/19 (till äldre S,100D pre-refresh 2018) på Teslaverkstan som skjutit fram upphämtningsdatum efter lite fix, med 0 dagars förvarning. Däcken sitter således fast på min LR utan att jag kommer åt dem.
Har nu fått på vinterdäck på mina lösa 285 breda LR-hjul som ska monteras när jag får tillbaka min LR, MEN...
Behöver lite akut byta till vinterdäck inför resa där vädret förväntas bli snöigt - skiftar tillbaka däcken till rätt bil efter resan.
Nån som vet om 285 hjulen får plats i hjulhuset på äldre S 100D (pre-refresh 2018). P modellerna har väl 265 bak, men hur tight är det ?
Problemet löst!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 16:59
av jpetters
FutureTesla skrev:Nu har mobile service varit här och monterat den runda ratten. Måste säga att känslan är mycket bra och den är snygg. Mycket nöjd:)
Bytte mobile service även airbagen, eller är det samma som med yoke?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 19:37
av Klintan
jpetters skrev: ↑14 nov 2023 16:59
FutureTesla skrev:Nu har mobile service varit här och monterat den runda ratten. Måste säga att känslan är mycket bra och den är snygg. Mycket nöjd:)
Bytte mobile service även airbagen, eller är det samma som med yoke?
De ska byta airbag till annan typ vid byte mellan yoke och rund ratt, är en återkallelse i USA för att det har slarvats med detta.
https://insideevs.com/news/696200/tesla ... ag-recall/
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 19:56
av FutureTesla
Klintan skrev: ↑14 nov 2023 19:37
jpetters skrev: ↑14 nov 2023 16:59
FutureTesla skrev:Nu har mobile service varit här och monterat den runda ratten. Måste säga att känslan är mycket bra och den är snygg. Mycket nöjd:)
Bytte mobile service även airbagen, eller är det samma som med yoke?
De ska byta airbag till annan typ vid byte mellan yoke och rund ratt, är en återkallelse i USA för att det har slarvats med detta.
https://insideevs.com/news/696200/tesla ... ag-recall/
Ja det stämmer, dem bytte airbagen för mig också.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 20:08
av FutureTesla
Rennwagen skrev: ↑14 nov 2023 15:35
FutureTesla skrev: ↑14 nov 2023 12:27
Nu har mobile service varit här och monterat den runda ratten. Måste säga att känslan är mycket bra och den är snygg. Mycket nöjd:)
Mer erfarenheter? Hur länge har du kört med Yoke? I vilka situationer märker du skillnad?
Den totala upplevelsen är bättre tycker jag, ger en bättre och skönare känsla vid körning.
Har kört med Yoke i ca 8 mån. Skillnaden märker jag framförallt vid sväng, när jag backar, parkerar, i kurvor, har på rattvärmen…:)
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 20:16
av Gustafsson
Hur mycket kostade bytet?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 20:33
av FutureTesla
Gustafsson skrev: ↑14 nov 2023 20:16
Hur mycket kostade bytet?
9840 kr ink moms och installation
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 20:51
av NEO
Nu har priserna gått upp va?
1.354.170kr för en 19” plaid s
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 20:59
av FutureTesla
NEO skrev: ↑14 nov 2023 20:51
Nu har priserna gått upp va?
1.354.170kr för en 19” plaid s
Japp
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 14 nov 2023 21:31
av Rennwagen
NEO skrev: ↑14 nov 2023 20:51
Nu har priserna gått upp va?
1.354.170kr för en 19” plaid s
De pengarna behövs nog för att hantera Camorra-Metals attack på Tesla

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 25 nov 2023 12:34
av jpetters
Nu kanske man kan köpa en nya X trots allt, då det går att parkera igen.

Bara "washer" bak som saknas då.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 25 nov 2023 13:46
av spacecoin
jpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:34
Nu kanske man kan köpa en nya X trots allt, då det går att parkera igen.
Det här är väl bara för CT än så länge? Det finns väl inga andra modeller som fått framkamera?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 25 nov 2023 14:31
av jpetters
spacecoin skrev:jpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:34
Nu kanske man kan köpa en nya X trots allt, då det går att parkera igen.
Det här är väl bara för CT än så länge? Det finns väl inga andra modeller som fått framkamera?
Inte officiellt nej. Enligt tidigare inlägg från "Green" ska det ju finnas i mjukvaran även för S/X 2024.
Det har inte levererats några bilar alls av Model Year 2024 vad jag sett på TMC. Det är kanske en indikation på att det kommer lite trevliga nyheter och de vill bli av med så mycket som möjligt från inventory först.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 25 nov 2023 14:39
av AAKEE
spacecoin skrev: ↑25 nov 2023 13:46
jpetters skrev: ↑25 nov 2023 12:34
Nu kanske man kan köpa en nya X trots allt, då det går att parkera igen.
Det här är väl bara för CT än så länge? Det finns väl inga andra modeller som fått framkamera?
Backa går då it ändå.
Och Parkerings-stjälpen:
(Det är cirka 10m till garaget på bred infart)