Sida 236 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 jun 2022 07:55
av Walker
Eldsig skrev:
Walker skrev:
Eldsig skrev:
Walker skrev:
Idag blev jag FRIIIIII!!!!
Äntligen slipper jag ha skräpet på tomten. :D
Grattis! Vad fick du betalt? Skrotpris?
Ja, precis :lol:
Även om jag, minst sagt, ogillade bilen så var det i särklass den bästa bilaffär jag gjort. Gav 563K och fick 575K efter inkasserad bonus. Har tjänat runt 65.-/mil. Lite plåster på såren… :lol: :lol: :lol:
Bra affär! Jag går i valet och kvalet trots att jag ör nöjd med bilen. Det är ju som sagt en grym affär.

Frågan är ju vad alternativet ska bli...
Y? ;)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 jun 2022 09:17
av mati
ObscureEconomist skrev:
Hur snabbt är landsväg för dig? Jag landar runt 18 med i4an men då är landsväg här runt 110.
RWD eller awd i5a?
Landsväg är 70-80 och lite 100 här hos oss. När jag kör E20 ner till Gbg är det främst 100 och en del 110 och då landar jag runt 16-17kWh/100km. Jag har en RWD.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 jun 2022 12:58
av Eldsig
Walker skrev:
Eldsig skrev:
Walker skrev:
Eldsig skrev:
Walker skrev:
Idag blev jag FRIIIIII!!!!
Äntligen slipper jag ha skräpet på tomten. :D
Grattis! Vad fick du betalt? Skrotpris?
Ja, precis :lol:
Även om jag, minst sagt, ogillade bilen så var det i särklass den bästa bilaffär jag gjort. Gav 563K och fick 575K efter inkasserad bonus. Har tjänat runt 65.-/mil. Lite plåster på såren… :lol: :lol: :lol:
Bra affär! Jag går i valet och kvalet trots att jag ör nöjd med bilen. Det är ju som sagt en grym affär.

Frågan är ju vad alternativet ska bli...
Y? ;)
Liiiite för dyr tyvärr. Jag vill ju ha bonusen om jag ska köpa nytt. Så under 700. Eller nåt prisvärt begagnat.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 13:46
av Techno_Bass
56kwh på 19min är ju bara helt fantastiskt som resten av bilen (177kw i snitt) :D
Snart borde det droppa in 70k också men finns inte en chans vi säljer!
Om 2 veckor blir det att lämna Skåne och köra till Åre med familjen och cyklar på dragkroken, ska bli intressant å se vad förbrukningen hamnar på.
Sedan fortsätter resan uppåt i landet till farsans stuga i Jämtön så blir en massa goa mil i sommar :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 13:59
av DrDR
DanneLKPG skrev:
icreate skrev:
ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
Det har skrivits i princip alla trådar om IONIQ 5 och "SuC öppnas för andra" här på TCS, men då det stundtals skrivs ganska mycket i trådarna så hamnar det nog lite för långt bak för att alla ska hinna se det. IONIQ-forumet och facebookgrupperna har ofta inlägg om problemet också. Trist att behöva upptäcka problemet på plats utan någon annan laddare nära. :(

Status är som det har skrivits om ovan att Tesla "jobbar på det". Man hänvisar alltså inte till Hyundai eller någonting. EV6 har såklart också problem då det är samma plattform. Jag hade hoppats på att det skulle vara löst till midsommar, men vi hade tur att ha bra täckning med IONITY på vår rutt.
Vi Bilägare har med I5 i sitt långteststall. I senaste podden så spekulerade de i att Tesla kanske tycker att EV6/I5 laddar för bra så att de inte är så sugna på att lösa SuC v3-kompatibiliteten. Vem vet, kanske ligger nåt i det.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 14:04
av MrRun
Techno_Bass skrev:
56kwh på 19min är ju bara helt fantastiskt som resten av bilen (177kw i snitt) :D
Snart borde det droppa in 70k också men finns inte en chans vi säljer!
Om 2 veckor blir det att lämna Skåne och köra till Åre med familjen och cyklar på dragkroken, ska bli intressant å se vad förbrukningen hamnar på.
Sedan fortsätter resan uppåt i landet till farsans stuga i Jämtön så blir en massa goa mil i sommar :)
Ja den är fantastisk :). Fick också bonusen nu i veckan och trots att man verkar kunna tjäna nästan motsvarande bonuspengarna genom att sälja den nu så kan vi inte sälja den. Den är för bra. Kan inte komma på något jag vill eller kan ersätta den med.
Är ödmjukt tacksam och tackar mig själv för att jag slog till och tackar frugan som gick med på det. :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 14:05
av MrRun
DrDR skrev:
DanneLKPG skrev:
icreate skrev:
ABRP hade föreslagit mig att ladda på Tesla Supercharger i Dorotea men det gick ju inte alls. Jag hade missat att Ioniq 5 och Supercharger v3 inte är kompatibla, så istället för att göra bra reklam för elbilar fick jag ge min släkting en inblick i hur problematiskt det kan vara. Det är väldigt glest mellan laddarna i Norrlands inland så jag blev tvungen att åka en halvtimme tillbaka mot Umeå för att ladda på MER i ÅSELE. Som tur var räckte elektronerna men resan tog nästan 2 timmar längre än planerat! (Var skulle jag läst att Ioniq 5 inte kan ladda på SuC v3, och hur/när kan det lösas?)
Det har skrivits i princip alla trådar om IONIQ 5 och "SuC öppnas för andra" här på TCS, men då det stundtals skrivs ganska mycket i trådarna så hamnar det nog lite för långt bak för att alla ska hinna se det. IONIQ-forumet och facebookgrupperna har ofta inlägg om problemet också. Trist att behöva upptäcka problemet på plats utan någon annan laddare nära. :(

Status är som det har skrivits om ovan att Tesla "jobbar på det". Man hänvisar alltså inte till Hyundai eller någonting. EV6 har såklart också problem då det är samma plattform. Jag hade hoppats på att det skulle vara löst till midsommar, men vi hade tur att ha bra täckning med IONITY på vår rutt.
Vi Bilägare har med I5 i sitt långteststall. I senaste podden så spekulerade de i att Tesla kanske tycker att EV6/I5 laddar för bra så att de inte är så sugna på att lösa SuC v3-kompatibiliteten. Vem vet, kanske ligger nåt i det.
Fast det är inte bara E-GMP som har problem. Tydligen även Peugeot t.ex.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 15:40
av mati
MrRun skrev:
Är ödmjukt tacksam och tackar mig själv för att jag slog till och tackar frugan som gick med på det. :D
Samma här med tanke på vilka diskussioner vi hade här hemma. Nu vill hon plötsligt hellre åka i Ioniqen än i Golfen eftersom den är så "luftig". Beröringsångesten med Korea-skräpet är som bortblåst. Det hade varit himla tråkigt om jag hade gått med på att köpa nåt helt annat, bara för husfridens skull, eller till och med behållit min snordyra e-tron bara för att kunna fortsätta köra elektriskt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 20:17
av Walker
Nu har Riddermarks lagt ut ”min” bil. 649800.-!!! :shock: :lol: :lol:
Jag säger: Lycka till.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 20:51
av mati
Typ 100k över nypris?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 21:02
av DanneLKPG
mati skrev:
Typ 100k över nypris?
Och utebliven miljöbonus då den är begagnad.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 21:49
av mati
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Typ 100k över nypris?
Och utebliven miljöbonus då den är begagnad.
Och just den bilen har ju haft en granska jobbig uppväxt helt utan kärlek. Det blir dyra terapitimmar. :lol:

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 21:57
av DanneLKPG
mati skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Typ 100k över nypris?
Och utebliven miljöbonus då den är begagnad.
Och just den bilen har ju haft en granska jobbig uppväxt helt utan kärlek. Det blir dyra terapitimmar. :lol:
Hatad från födseln. :cry: :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 29 jun 2022 22:29
av Marsa
DrDR skrev:
Vi Bilägare har med I5 i sitt långteststall. I senaste podden så spekulerade de i att Tesla kanske tycker att EV6/I5 laddar för bra så att de inte är så sugna på att lösa SuC v3-kompatibiliteten. Vem vet, kanske ligger nåt i det.
Ja, det kan ju svida lite för Tesla att bli slagna av en konkurrent i core elbils funktionalitet. Både laddhasigheten och V2L är ju grenar som Tesla måste jobba mer på för att fullt ut kunna behålla ledartröjan.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jun 2022 08:21
av mati
Marsa skrev:
DrDR skrev:
Vi Bilägare har med I5 i sitt långteststall. I senaste podden så spekulerade de i att Tesla kanske tycker att EV6/I5 laddar för bra så att de inte är så sugna på att lösa SuC v3-kompatibiliteten. Vem vet, kanske ligger nåt i det.
Ja, det kan ju svida lite för Tesla att bli slagna av en konkurrent i core elbils funktionalitet. Både laddhasigheten och V2L är ju grenar som Tesla måste jobba mer på för att fullt ut kunna behålla ledartröjan.
Det tror jag är väldigt långsökt. För det första så finns ju en risk att I5 och EV6 bilarna slår ut v3-laddarna när de försöka ladda. Det har ju hänt som jag förstår det, och det kan knappast ligga i Teslas intresse. Dessutom finns ju andra bilar som laddar grymt snabbt också. Det är ju inte bara toppeffekten som räknas utan hela laddkurvan, och då är det t.ex. e-tron som slår Tesla med hästlängder.
I så fall får de väl sätta upp skyltar att vissa bilar inte är välkomna eftersom de är för bra. Skulle inte tro det.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jun 2022 14:31
av snowman
mati skrev:
Marsa skrev:
DrDR skrev:
Vi Bilägare har med I5 i sitt långteststall. I senaste podden så spekulerade de i att Tesla kanske tycker att EV6/I5 laddar för bra så att de inte är så sugna på att lösa SuC v3-kompatibiliteten. Vem vet, kanske ligger nåt i det.
Ja, det kan ju svida lite för Tesla att bli slagna av en konkurrent i core elbils funktionalitet. Både laddhasigheten och V2L är ju grenar som Tesla måste jobba mer på för att fullt ut kunna behålla ledartröjan.
Det tror jag är väldigt långsökt. För det första så finns ju en risk att I5 och EV6 bilarna slår ut v3-laddarna när de försöka ladda. Det har ju hänt som jag förstår det, och det kan knappast ligga i Teslas intresse. Dessutom finns ju andra bilar som laddar grymt snabbt också. Det är ju inte bara toppeffekten som räknas utan hela laddkurvan, och då är det t.ex. e-tron som slår Tesla med hästlängder.
I så fall får de väl sätta upp skyltar att vissa bilar inte är välkomna eftersom de är för bra. Skulle inte tro det.
På vilket sätt skulle en I5/EV6 "slå ut" en v3-laddare?
Maxas inte I5/EV6 på runt 140-160kW dessutom om man bara laddar på en 400v-laddare? De hastigheterna kommer väl även vissa modeller av Tesla upp i på v3-laddare?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jun 2022 14:39
av mati
snowman skrev:
På vilket sätt skulle en I5/EV6 "slå ut" en v3-laddare?
Maxas inte I5/EV6 på runt 140-160kW dessutom om man bara laddar på en 400v-laddare? De hastigheterna kommer väl även vissa modeller av Tesla upp i på v3-laddare?
EV6 och Ioniq 5 är inte kompatibla med SuC v3. Det är inte bara så att de inte kan ladda, utan det har även rapporterats att laddarna har slutat fungera helt och hållet efter att en Ioniq 5 har försökt att ladda där.
Var maxtaket för 400V-laddning ligger är högst oklart. De flesta laddare som kan leverera mer än 150kW kan också leverera 800V. Och SuC v3, som är både 400V och över 150kW, fungerar som sagt inte alls för oss.

En del Tesla-modeller kan i princip maxa en v3-laddare, alltså avsevärt mer än 140-160kW.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jun 2022 16:10
av Ebenezum
När jag laddat på Tesla V2 med min Ioniq 5 så har jag alltid fått 96-97kW max. Någonstans har jag läst att Teslas stolpar ger max 480V och det skulle stämma bra för vid 96kW blir det 200A vilket om jag fattat rätt är maximal ström för den ursprungliga CCS-standarden.
Så antagligen kan inte Ioniq 5 och Teslas mjukvara prata ihop sig om vad som gäller och den ena eller den andra safear och stoppar vid 200A.

CCS på Ioniq 5 klarar uppenbarligen mer då jag på Ionity sett över 300A när jag närmat mig 220kW i effekt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 30 jun 2022 21:32
av DanneLKPG
220623-uppdateringen är ute nu. Installerat och testat. Äntligen automatiskt tema beroende på ljusförhållanden. Samt ska AA (använder jag ej) var förbättrad med helskärm + crispigare bild.
Bilen har fått sig en liten omdesign på "hemskärmen" också. Samt nya kartor såklart. Än så länge verkar det liiite rappare också, men det kanske är placebo eller så den beter sig när den är fräscht omstartad.

Ingen aning om den kommer komma som OTA. I Norge har man skickat ut mail idag om att OTA är försenat, men ingenting om att man skulle behöva installera senare än 220211 för att OTA Ska fungera.
Så det kanske fungerar direkt när uppdateringen väl skickas ut? Orkar man inte vänta så installera via USB som vanligt. :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 jul 2022 12:37
av Chilla
Jag hittar bara en "Navigation updater" app som erbjuder en May 2022 update för NAvigation and Software. Finns det en annan update app?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 jul 2022 12:59
av DanneLKPG
Chilla skrev:
Jag hittar bara en "Navigation updater" app som erbjuder en May 2022 update för NAvigation and Software. Finns det en annan update app?
Har inte du haft din bil ett tag? Det är ju så varje gång det släpps en ny att Hyundai skriver fel text eller ingen alls. :D
Tar du ner senaste i Nav Updater så är det 220623.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 jul 2022 17:23
av mati
Har installerat uppdateringen idag. Jag ser ingen skillnad eller omdesign. Allt ser exakt likadant ut. Vad är det som ska vara annorlunda?
Men jag har i alla fall fått auto-läget för skärmtemat så man slipper pilla in en ny tid varje vecka. Positivt.
Det kan vara inbillning men jag tycker att kartan i navigatorn visar kanske lite fler detaljer i utzoomat läge.
Återstår att se om de har lyckats fixa några buggar också.

Jag uppdaterade faktiskt under färd. Det gick fint. Men samtidigt inser man att det inte är några vitala system som påverkas av uppdateringen. Det är bara kosmetiska ändringar.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 jul 2022 17:54
av Chilla
De drivrutiner jag hade när jag fick bilen i maj hade en datumstämpel ifrån sommaren-21. Det kändes fel och jag kontaktade killarna på verkstaden som bad om screenshots och bad att få återkomma om mina drivrutiner. Det tog dem två dagar att återkoppla och säga att det var minsann de senaste drivrutinerna jag hade.

Jag luskade reda på "Navigation updater" programmet och laddade efter mycket om och men ner och installerade uppdateringen ifrån Feb-22. Något som enligt Hyundai boysen tydligen inte existerade då jag redan hade det senaste...

Så jag är nog lite osäker på vad som egentligen är vad som gäller med hänsyn till "det senaste".

Har nu laddat ner vad som fanns att tillgå i "Navigation updater" och ska prova att installera den.
Vill bara passa på att dela med mig till Mati av vad som står på i "Navigation updater" nu när jag laddat ner drivrutinerna, med tanke på att han uppdaterade under färd.
"Updating while idling may violate the relevant traffic regulation. Please be sure to comply with your local traffic regulations before proceeding with the update."

Så det var ju tur att du gjorde uppdateringen under färd och inte medans du stod stilla "på tomgång" för det kan tydligen vara ett problem :)

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 jul 2022 18:54
av mati
Hihi, det var ju tur det. :D
Jag hade startat uppdateringen här hemma, men det tog evigheter och jag behövde använda bilen under tiden den tuggade. Jag chansade och startade bilen och det gick fint.
På skärmen stod sedan hela tiden ett meddelande att uppdateringen återupptas så fort bilen stängs av igen. Men procentstapeln fortsatte växa hela tiden. När den hade nått 100% för andra gången så startade skärmen om och uppdateringen verkade vara avslutad.
Det som inte funkade under tiden var backkamera, multimedia och allt annat som bara kan skötas via skärmen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 01 jul 2022 18:57
av Tessi19
mati skrev:
Hihi, det var ju tur det. :D
Jag hade startat uppdateringen här hemma, men det tog evigheter och jag behövde använda bilen under tiden den tuggade. Jag chansade och startade bilen och det gick fint.
På skärmen stod sedan hela tiden ett meddelande att uppdateringen återupptas så fort bilen stängs av igen. Men procentstapeln fortsatte växa hela tiden. När den hade nått 100% för andra gången så startade skärmen om och uppdateringen verkade vara avslutad.
Det som inte funkade under tiden var backkamera, multimedia och allt annat som bara kan skötas via skärmen.
Hur var det med AC då Bild