Sida 237 av 239

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 28 nov 2023 21:04
av Pontus
renes skrev: 28 nov 2023 11:30
Pontus skrev: 28 nov 2023 08:55
Någon som fått ordning på vibrationerna som finns de första 2min man kör? Har nu märkt att det märks mycket mer när det är kallt.
Jag känner tydligt vad jag tolkar som värmepumpen när man börjar köra. Känns i ratten. Man ser också "Warming up" på displayen vid temperaturen ungefär samtidigt. Och mest när det är kallt, förstås.
Men jag känner att det är tydligt kopplat till hastigheten. Ska prova knepet med bara bakhjuldrift imorgon.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 04 dec 2023 16:27
av Pontus
Jag har flera gånger fått bilen att tveka när man trycker gas i botten vid rödljus. Någon annan som råkat ut för detta och vet varför? Det rör sig om 0,5 till 1 sekunds fördröjning.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 04 dec 2023 16:30
av Niclas
Hindermedveten acceleration?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 04 dec 2023 16:33
av jpetters
Niclas skrev:
Hindermedveten acceleration?
Råkade ut för det ett par gånger på min S och X. Jag stängde av det sedan dess.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 04 dec 2023 17:54
av Pontus
jpetters skrev: 04 dec 2023 16:33
Niclas skrev:
Hindermedveten acceleration?
Råkade ut för det ett par gånger på min S och X. Jag stängde av det sedan dess.
???

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 04 dec 2023 18:15
av Niclas
Pontus skrev: 04 dec 2023 17:54
jpetters skrev: 04 dec 2023 16:33
Niclas skrev:
Hindermedveten acceleration?
Råkade ut för det ett par gånger på min S och X. Jag stängde av det sedan dess.
???
Finns i meny, bara att stänga av

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 18 dec 2023 09:28
av jpetters
Pontus skrev:
Peter_D skrev: 28 nov 2023 11:23
Läste precis att Tesla äntligen ska aktivera funktionalitet för att tillåta separat musik (bluetooth) från bakre skärmen i nya S/X.

https://electrek.co/2023/11/15/tesla-re ... eat-audio/

Någon som fått detta och fungerar det ännu? (Väntar på ny model S som inte levererats ännu så jag kan inte testa själv).
Vad jag läst finns det ej på S o X och jag lyckades inte koppla ett par Sony WH-1000XM4 till bilen och jag har 39.9 nu.
Hade ju varit nice om det kommer till oss också.
Nu fungerade det fins med bluetooth lurar till bakre skärmen i min S. Kom med 2023.44.30.2.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 18 dec 2023 09:30
av jpetters
spacecoin skrev:
jpetters skrev: 28 nov 2023 13:08
renes skrev:
Pontus skrev: 28 nov 2023 08:55
Någon som fått ordning på vibrationerna som finns de första 2min man kör? Har nu märkt att det märks mycket mer när det är kallt.
Jag känner tydligt vad jag tolkar som värmepumpen när man börjar köra. Känns i ratten. Man ser också "Warming up" på displayen vid temperaturen ungefär samtidigt. Och mest när det är kallt, förstås.
Enligt Tesla (servicetekniker) ska vibrationerna komma från främre motorn och en framtida (!) firmware ska åtgärda det.
På tidigare Model S så blev bilen "mer" framhjulsdriven när det var kallt. Kanske liknande även på nya.
Men vore intressant att veta om det bara är Plaid eller också LR. X Plaid/LR?
2023.44 sägs ha en fix för vibrationer:
"Some model year 2021-2023 Model S Plaid and Model X Plaid vehicles running a vehicle software version earlier than 2023.44 may require a vehicle software update to address a mild vibration felt from the accelerator pedal and steering yoke/wheel that may occur during acceleration. This behavior does not affect the operation or safety of the vehicle. The software update adjusts certain motor controls during acceleration that may reduce the vehicle's rated range by up to 2 miles (3.2 km). Inspect the vehicle software version, and if necessary, update the vehicle software to version 2023.44 or later."

Det verkar som det blev en klar förbättring med 44.30.2.
På morgonens tur var det mycket mindre än tidigare.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 18 dec 2023 10:07
av spacecoin
jpetters skrev: 18 dec 2023 09:30
Det verkar som det blev en klar förbättring med 44.30.2.
På morgonens tur var det mycket mindre än tidigare.
Vad skönt. Gissningsvis har dom dragit ned på effekten på VP. Det inns inte så mycket annat man kan göra i mjukvarufixar?

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 02 jan 2024 11:11
av Gustafsson
Tänkte det kunde vara intressant med en räckviddsupdate efter 2000 mil med palladium.
Ingen degradering än så länge.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 02 jan 2024 17:50
av Pontus
Lite OT.
Jag kommer ihåg när jag bytte från 85D till första model 3 2018. Då tyckte jag att model 3 var väldigt mycket modernare och tystare att köra. Men nu när min Plaid på verkstad så har jag fått låna en relativt gammal model 3 (med manuell baklucka) och den är ju enormt mycket mer ljudlig att köra långt i och känns med omodern. Så model S måste ju gått ljus år från 2015 till dagens :D

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 02 jan 2024 20:01
av Verdi_
Gustafsson skrev: 02 jan 2024 11:11
Tänkte det kunde vara intressant med en räckviddsupdate efter 2000 mil med palladium.
Ingen degradering än så länge.

Du tuggar ju av bufferten än så länge.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 02 jan 2024 20:20
av Gustafsson
Verdi_ skrev: 02 jan 2024 20:01
Gustafsson skrev: 02 jan 2024 11:11
Tänkte det kunde vara intressant med en räckviddsupdate efter 2000 mil med palladium.
Ingen degradering än så länge.

Du tuggar ju av bufferten än så länge.
Kanske gnager lite försiktigt ;-)

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 02 jan 2024 20:24
av Gustafsson
Vilken buffert tuggar jag på? Min gamla bil minskade räckvidden rätt snabbt i början. Sista året knappt något. Den nya har inte minskat alls trots kallare väder.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 02 jan 2024 20:30
av Verdi_
Gustafsson skrev: 02 jan 2024 20:24
Vilken buffert tuggar jag på? Min gamla bil minskade räckvidden rätt snabbt i början. Sista året knappt något. Den nya har inte minskat alls trots kallare väder.
Toppbuffert? Min 100D -18 tappade ingenting förrän vid runt 2500 mil och jag kan fortfarande inte se något säsongsmönster.

De stora tappen har kommit i samband med Europa-resor sommartid. Antagligen pga mycket snabbladdning i varmt klimat.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 02 jan 2024 20:31
av Gustafsson
Får återkomma efter 2000 mil till …

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 03 jan 2024 00:42
av AAKEE
Gustafsson skrev: 02 jan 2024 20:24
Vilken buffert tuggar jag på? Min gamla bil minskade räckvidden rätt snabbt i början. Sista året knappt något. Den nya har inte minskat alls trots kallare väder.
Bilen har ingen egentlig buffer i topp.

Men Tesla Använder sig av en gräns i batterikapaciteten (”degradation threshold” är ett namn skapat i TMC-Forumet som jag tycker är bra).


Så länge batteriet har kapacitet över den gränsen så visar bilen full range vid full laddning. För att inte bilen ska visa mer än EPA-rangen så får ”varje km” mer energi.
Batterikapaciteten divideras med full räckvidd och det ger energin i varje km på räckviddsmätaren. När batteriet degraderats till ”degradation threshold” så låses energiinnehållet per km på ett fast värde, så att när kapaciteten minskar ytterligare kommer rangen att minska.

Tesla har kört med ca 2% spelrum från BMS värde på nykapaciteten (”full pack when new”) på model 3, och model Y.
Hur det var på äldre S har jag inte koll på.

Plaid verkar ligga på cirka 97kWh som degradation treshold. ( inte kommit ned dit än efter 1200 mil så har full range än).
Har sett ngn beskrivning om Palladium LR och 96kWh.
(full pack when new är 99.4kWh i bägge fallen.)

Teslalogger har dat för både LR och Plaid.
Ser ut att hålla full range hyffsat till cirka 1000 mil.
IMG_6713.jpeg

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 03 jan 2024 01:22
av AAKEE
Körde Boden - Lycksele idag.

Startade i -26 och kom fram 300km senare- i -35C med 21% kvar. Det var antagligen runt -25- -30C i snitt (tempmätarn visar inte rätt visade det sig).
238Wh/km på hela resan!
IMG_6704.jpeg
Laddade sent som vanligt + att jag värmde batteriet ytterligare med Plaid/Dragstrip mode med bilen inkopplad till ca 35C. Dragstrip mode brukar vilja värma batteriet till 42C, så det hade troligen gått att få i mer värmeenergi batteriet om man hade orkat.
Förbrukningen låg på 215-220Wh tills batteriet hade avgett sin värme, helt galet bra i -30, och räckvidden på hela resan med 238Wh/km blev cirka 39 mil, räknar man med buffern (som det brukar testas) hade det blivit cirka 41 mil.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 03 jan 2024 09:27
av spacecoin
AAKEE skrev: 03 jan 2024 01:22
Förbrukningen låg på 215-220Wh tills batteriet hade avgett sin värme, helt galet bra i -30, och räckvidden på hela resan med 238Wh/km blev cirka 39 mil, räknar man med buffern (som det brukar testas) hade det blivit cirka 41 mil.
Imponerande!

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 05 jan 2024 10:09
av fnurra
Hade lite bekymmer i samband med programvaruuppdatering till 2023.44.30.7 i förrgår, tänkte dela med mig om någon annan får samma problem. Bilen står ute i carport och det var mellan -30⁰c o -35⁰c, då jag kom hem, parkerade bilen och såg att nya versionen fanns tillgänglig. Pluggade i bilen o försökte starta installationen men fick ett felmeddelande att lågspänningsbatteriet var för kallt . Efter uppvärmning en stund gick det bra att uppdatera. Igår hördes inget ljud då jag blinkade eller slog på farthållare/AP, men radion fungerade med normalt ljud. Testade att stänga av bilen helt via servicemenyn, väntade 3min och startade bilen genom att trycka ner bromspedalen, men fortfarande inget blinkersljud. Startade om skärmen med båda ratthjulen i stället och efter det fungerade blinkers och AP ljudet igen. Verkar påverka lite olika saker beroende på vilken metod för omstart man använder 🤔

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 05 jan 2024 13:31
av renes
fnurra skrev: 05 jan 2024 10:09
Testade att stänga av bilen helt via servicemenyn, väntade 3min och startade bilen genom att trycka ner bromspedalen, men fortfarande inget blinkersljud. Startade om skärmen med båda ratthjulen i stället och efter det fungerade blinkers och AP ljudet igen. Verkar påverka lite olika saker beroende på vilken metod för omstart man använder 🤔
Jag tror att det är två olika omstarter, dvs ratthjulen startar endast om infotainment och system som blinkersljud, medan via servicemenyn startas endast övriga system om, och inte infotainment. Skälet att jag tror det är att drive system omstart (via service meny) går bra mycket snabbare än infotainment omstart, vilket knappast skulle vara möjligt om den senare startade om allt.

Men jag kan ha fel. Det händer ibland.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 07 feb 2024 11:02
av bjornnilsson
Lämnade in Plaiden som är uttagen i Maj -23 på Carglass i Örnsköldsvik efter ett stenskott som spräckte rutan åt alla möjliga håll. Carglass meddelade att det fanns fyra rutor i europa för Plaid då rutan till Plaid är speciell för modellen.

Tyvärr blev det inget byte till ny ruta då den ruta som de hade fått hem inte passade min bil som har andra typer av anslutningar vid kameran.

Antar att de fyra rutorna som finns i Europa är för HW3-Plaid och att bilar med HW4 har en annan ruta. Nu blir det till att vänta.

Tur är att Carglass i Övik är så proffsiga att de dubbelkollade kontakterna för kameran innan de skar ut rutan, annars hade jag förmodligen stått utan bil just nu. Meddelar här så att den som lämnar in sin HW4-Plaid för rutbyte kan be glasmästaren att verkligen försäkra sig om att nya rutan passar innan byte.

{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 01 mar 2024 11:35
av jpetters
Lite uppdateringar på väg, bumper kamera och nya ambient lights, m.m.

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 01 mar 2024 11:40
av fth
jpetters skrev: 01 mar 2024 11:35
Lite uppdateringar på väg, bumper kamera och nya ambient lights, m.m.
Spännande, om ”other changes” är mer än kosmetiska så kanske man får börja fundera på att uppgradera! :D

”RGB ambient lights” känns ju hyfsat överflödigt, men bumper camera låter ju bra.

/fth

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Postat: 01 mar 2024 17:49
av Hertsh
Ytterligare bevis på att en uppdatering kommer är att Tesla idag skickade ut mail om att man - utan att inbyte krävs - kan flytta över sin FSD till en ny S eller X om man beställer innan 31 mars. Kräver såklart att man varit lika korkad som jag var 2019 och har lagt ut pengar på FSD… Värdet är noll, men det gör ju att den usla idén att skaffa FSD 2019 åtminstone skulle få vara kvar som en ”funktion” i framtida bil.

S o X är idag helt oattraktiva för mig, men en frontkamera (om den har någon form av tvätt) kan återigen göra bilen lite attraktiv. Så att beställa innan 31 mars, nej tack. Kameran ska ha kommit först.