Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 01 mar 2024 22:03
av Tars
Hertsh skrev:
Ytterligare bevis på att en uppdatering kommer är att Tesla idag skickade ut mail om att man - utan att inbyte krävs - kan flytta över sin FSD till en ny S eller X om man beställer innan 31 mars. Kräver såklart att man varit lika korkad som jag var 2019 och har lagt ut pengar på FSD… Värdet är noll, men det gör ju att den usla idén att skaffa FSD 2019 åtminstone skulle få vara kvar som en ”funktion” i framtida bil.
S o X är idag helt oattraktiva för mig, men en frontkamera (om den har någon form av tvätt) kan återigen göra bilen lite attraktiv. Så att beställa innan 31 mars, nej tack. Kameran ska ha kommit först.
Du..... jag är också en av dessa puckon.... köptr till min model 3 performance.
nu väntar jag på en plaid + bara. Någonstans ska man väl bränna pengar.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ytterligare bevis på att en uppdatering kommer är att Tesla idag skickade ut mail om att man - utan att inbyte krävs - kan flytta över sin FSD till en ny S eller X om man beställer innan 31 mars. Kräver såklart att man varit lika korkad som jag var 2019 och har lagt ut pengar på FSD… Värdet är noll, men det gör ju att den usla idén att skaffa FSD 2019 åtminstone skulle få vara kvar som en ”funktion” i framtida bil.
S o X är idag helt oattraktiva för mig, men en frontkamera (om den har någon form av tvätt) kan återigen göra bilen lite attraktiv. Så att beställa innan 31 mars, nej tack. Kameran ska ha kommit först.
Du..... jag är också en av dessa puckon.... köptr till min model 3 performance.
nu väntar jag på en plaid + bara. Någonstans ska man väl bränna pengar.
Själv lämnade jag in ett ärende till Kronofogden om utebliven leverans av vara. Krävde full återbetalning + ränta. Får se hur det går…
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ytterligare bevis på att en uppdatering kommer är att Tesla idag skickade ut mail om att man - utan att inbyte krävs - kan flytta över sin FSD till en ny S eller X om man beställer innan 31 mars. Kräver såklart att man varit lika korkad som jag var 2019 och har lagt ut pengar på FSD… Värdet är noll, men det gör ju att den usla idén att skaffa FSD 2019 åtminstone skulle få vara kvar som en ”funktion” i framtida bil.
S o X är idag helt oattraktiva för mig, men en frontkamera (om den har någon form av tvätt) kan återigen göra bilen lite attraktiv. Så att beställa innan 31 mars, nej tack. Kameran ska ha kommit först.
Du..... jag är också en av dessa puckon.... köptr till min model 3 performance.
nu väntar jag på en plaid + bara. Någonstans ska man väl bränna pengar.
Själv lämnade jag in ett ärende till Kronofogden om utebliven leverans av vara. Krävde full återbetalning + ränta. Får se hur det går…
Coolt! Klart intressant, återkoppla hur det går för jag är också sugen på att kräva
tillbaks den kostnaden…
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Du..... jag är också en av dessa puckon.... köptr till min model 3 performance.
Om det nu skava vara en tävling i stupiditet... Så har jag nu betalat för 1x EAP och 2x FSD
Till mitt försvar så fanns inte EAP när jag beställda sista bilen (om jag minns rätt9, och en bil med bara "autopilot" vill jag verkligen inte ha!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Du..... jag är också en av dessa puckon.... köptr till min model 3 performance.
Om det nu skava vara en tävling i stupiditet... Så har jag nu betalat för 1x EAP och 2x FSD
Till mitt försvar så fanns inte EAP när jag beställda sista bilen (om jag minns rätt9, och en bil med bara "autopilot" vill jag verkligen inte ha!
”Bara autopilot” innehåller väl vad man behöver?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Absolut! Det räcker gott med den. Den är tillräckligt dålig på det den ska.
Hade FSD-demo i 4 månader på min M3P + 3 veckor lånebil med FSD.
Köpte uppdraderad AP under tre månader för poäng till min MSP i somras.
Lägga pengar på ngt sånt ät absolut inte aktuellt här uppe iallafall.
6 månader vinter, då går inte ens vanlig AP använda.
6 månader sommar = går oftast inte byta fil med EAP/FSD då många 2-1 vägar tydligen inte är klassade så.
Navigering är ett skämt. Kan bara navigera på fraktioner av E4 och ska mm ha en enda navigerad sväng så måste man svänga av på motorvägsdelarna av E4. Vill man någon annanstans går det inte navigera.
Cirka 100 mil till ngt ställe där det alls blir skillnad mot vanlig AP.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Om det nu skava vara en tävling i stupiditet... Så har jag nu betalat för 1x EAP och 2x FSD
Till mitt försvar så fanns inte EAP när jag beställda sista bilen (om jag minns rätt9, och en bil med bara "autopilot" vill jag verkligen inte ha!
”Bara autopilot” innehåller väl vad man behöver?
Håller inte med. Utan EAP så stängs jo autopiloten av varje gång man ska byta fil. Har testat på lite lägre färder i polares bilar. Blir tokig på det. Eller inget filbyte numera i vanlig AP?
Sedan om man tycker det är värt de extra pengar eller inte, det är nu upp till var och en.
Själv skulle jag absolut välja till EAP på nästa bilen också... Om jag nu inte behåller min Plaid till att FSD är på riktigt i Europa - Eller tills att grisar börjar flyga, vilket som kommer först
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Om det nu skava vara en tävling i stupiditet... Så har jag nu betalat för 1x EAP och 2x FSD
Till mitt försvar så fanns inte EAP när jag beställda sista bilen (om jag minns rätt9, och en bil med bara "autopilot" vill jag verkligen inte ha!
”Bara autopilot” innehåller väl vad man behöver?
Håller inte med. Utan EAP så stängs jo autopiloten av varje gång man ska byta fil. Har testat på lite lägre färder i polares bilar. Blir tokig på det. Eller inget filbyte numera i vanlig AP?
Sedan om man tycker det är värt de extra pengar eller inte, det är nu upp till var och en.
Själv skulle jag absolut välja till EAP på nästa bilen också... Om jag nu inte behåller min Plaid till att FSD är på riktigt i Europa - Eller tills att grisar börjar flyga, vilket som kommer först
40 tusen för att slippa vrida på ratten själv... Visst. Lätt värt det.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Om det nu skava vara en tävling i stupiditet... Så har jag nu betalat för 1x EAP och 2x FSD
Till mitt försvar så fanns inte EAP när jag beställda sista bilen (om jag minns rätt9, och en bil med bara "autopilot" vill jag verkligen inte ha!
”Bara autopilot” innehåller väl vad man behöver?
Håller inte med. Utan EAP så stängs jo autopiloten av varje gång man ska byta fil. Har testat på lite lägre färder i polares bilar. Blir tokig på det. Eller inget filbyte numera i vanlig AP?
Sedan om man tycker det är värt de extra pengar eller inte, det är nu upp till var och en.
Själv skulle jag absolut välja till EAP på nästa bilen också... Om jag nu inte behåller min Plaid till att FSD är på riktigt i Europa - Eller tills att grisar börjar flyga, vilket som kommer först
När jag åker till Luleå från Boden, 2+1-väg och lite motortrafikled tycker inte bilen att det finns två filer så det går inte använda den delen av EAP/FSD.
Det blir lite väl B att en grej för 40K inte fungerar där man kör mest så man måste ändå koppöa ur exakt som att man inte hade EAP eller FSD
Det blir lite märkligt om vi skulle behöva åka till Umeå istället för Luleå för att kunma nyttja funktionen.
Nej, jag har testat både EAP och FSD och det är inte i närheten av värt pengen för mig.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 02 mar 2024 22:04
av Gustafsson
Jag har ju en bil med FSD och en med basic AP. Skulle inte falla mig in att uppgradera min Basic till ens EAP, såvida Tesla inte lägger t.ex. matrisljus-funktionen t.ex. i EAP om den öht kommer till redan sålda palladium. Visar den sig i så fall rent av bra så är saken en annan.
FSD köpte jag 2018 då den gick att få billigt, men ännu ingen funktionalitet i den- det ger inte så lite minuspoäng för Tesla.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har ju en bil med FSD och en med basic AP. Skulle inte falla mig in att uppgradera min Basic till ens EAP, såvida Tesla inte lägger t.ex. matrisljus-funktionen t.ex. i EAP om den öht kommer till redan sålda palladium. Visar den sig i så fall rent av bra så är saken en annan.
FSD köpte jag 2018 då den gick att få billigt, men ännu ingen funktionalitet i den- det ger inte så lite minuspoäng för Tesla.
Strök man en nolla på priset så hade jag köpt EAP. Det är ganska exakt vad jag tycker det är värt (3300:-).
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 13 jun 2024 12:26
av SwedishAdvocate
Hands-Free Trunk automatically opens the trunk when you stand behind it briefly with Phone Key enabled
Rolling out now in the Spring software update to new Model S/X (2021+) & upgraded Model 3
Only in the US...
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Menar du mega-nallen så.. Autoöppning av bakluckan kom ju dock med uppdateringen.
Jo, det var mega-nallen jag menade.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 06 okt 2024 14:14
av jpetters
Lade lite tid på förmiddagen att installera dessa.
Att det inte finns som standard tillbehör/retrofit är ju ofattbart då allt är förberett för spakarna från (gamla) 3/Y och det är i princip plug-n-play.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Lade lite tid på förmiddagen att installera dessa.
Att det inte finns som standard tillbehör/retrofit är ju ofattbart då allt är förberett för spakarna från (gamla) 3/Y och det är i princip plug-n-play.
Fett! Köpte du stalks från Model 3/Y hos Tesla? Pris?
Funkar knapparna också eller är det antingen eller? Skicka gärna artikelnummer på allt.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 06 okt 2024 15:31
av jpetters
Nej, inte från Tesla. Problemet är ju att koppla in dem i så fall. Hade hoppas på att Enhauto skulle komma med sin lösning som enkelt skulle kunna användas tillsammans med deras S3XY buttons och Commander.
De fungerar parallellt med kontrollerna på skärmen och ratten. Enda som inte funkar är hantering av helljuset/ljustutan. Helljuset blinkar men slås inte på, på samma sätt som på ratten. Sen tutar bilen om man trycket vänstra spaken från sig. Så fungerar det väl inte på 3/Y?
Får se vad Tesstudio säger om det när jag kontaktar dem.
Annars fungerar det nog som på 3/Y med, torkarna, spolning av rutan, blinkers ( 3 blinken + vanlig), farthållare/AP och D/P/N/R.
Man kopplar in dem via en kabel till ODB2 kontakten under skärmen och det fungerar tillsammans med Commandern jag redan hade.
Jag glömde kontrollera om det fanns någon OEM märkning på sparkarna, men de ser iaf helt OEM ut. Man ersätter kåpan på övre halvan bakom ratten och den är något mer svart än original, men annars skulle man inte tro att det är något annat. Vet man inte om det lär man inte eller se det.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 06 okt 2024 16:46
av Gustafsson
Intressant
Ska bli kul att höra mer om hur det fungerar/ känslan i spaken pris mm
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Lade lite tid på förmiddagen att installera dessa.
Att det inte finns som standard tillbehör/retrofit är ju ofattbart då allt är förberett för spakarna från (gamla) 3/Y och det är i princip plug-n-play.
Kul att se. Får sova på det men kanske att man slår till.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 21 okt 2024 18:00
av Gustafsson
Nu har Tesla Rangers varit hemma och bytt ut den ”gamla” flagnande yoken. Med den nya förbättrade modellen blev materialkänslan betydligt mer premium. Hög kvalitetskänsla. Sådant gillar man!
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 27 nov 2024 21:04
av jpetters
S3XY-buttons blir bara bättre och bättre. Med senaste uppdateringen så har de lagt till möjligheten att aktivera "Very Low" även på Model S, även om det inte finns i menyn. Testade idag och den sänker bilen ytterligare ca 13mm fram och bak jämfört med Low. Hade tänkte köpa ett kit med justerbara stag men det känns onödigt nu.
Detta räcker för min del.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har ju en bil med FSD och en med basic AP. Skulle inte falla mig in att uppgradera min Basic till ens EAP, såvida Tesla inte lägger t.ex. matrisljus-funktionen t.ex. i EAP om den öht kommer till redan sålda palladium. Visar den sig i så fall rent av bra så är saken en annan.
FSD köpte jag 2018 då den gick att få billigt, men ännu ingen funktionalitet i den- det ger inte så lite minuspoäng för Tesla.
Körde gamla Teslan 2015 i dag med AP1 till jobbet, men så enkel o skönt det gick jämfört med den nya S 23.
Lugnt o fint och inga konstiga inbromsningar .
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 17 mar 2025 12:50
av bjornnilsson
Är det någon som har provsuttit/har en åsikt om de nya stolarna?
Hur känns de i jämförelse med de som levererades i bilarna 2022/2023?
Det finns en del info i trådar på Teslamotorsclub.com om det.
Jag vill inte säga ngt iom att jag inte har testat själv men det kan vara värt att läsa eller testa själv innan man tänker vidare på det.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det finns en del info i trådar på Teslamotorsclub.com om det.
Jag vill inte säga ngt iom att jag inte har testat själv men det kan vara värt att läsa eller testa själv innan man tänker vidare på det.
Tack, det var då inte översvallande positiva åsikter direkt. Skönt, då kan jag pausa den funderingen ett tag tills jag provsuttit de nya vid något tillfälle.