{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har bara provsuttit Sportsätena en längre stund, ej provkört. Jämfört med std. sätena i SPlaid känns de mindre bekväma men bättre sidostöd. Alltså som man kan förvänta sig. Tyvärr har de inte bättre och/eller justerbart lårstöd vilket jag saknat sedan "Audi dagarna". Annars kändes de mer som fasta Audi säten, vilket jag gillar. Sen ser de klart coolare ut och passar Plaiden bättre så sett.
Men innan någon eventuell uppgradering eller byte av bil så skulle jag definitivt göra ett längre test med dem, dvs >2h körning.
Men innan någon eventuell uppgradering eller byte av bil så skulle jag definitivt göra ett längre test med dem, dvs >2h körning.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1354
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja, tullarna. Skrev om det i aktietråden häromdagen.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det
Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- krabbanidag
- Teslaägare
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 25 mar 2025 06:18
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Har bilen bara stått stilla i ett garage i 2 år? Gissar att batteriet mer eller mindre bara utsatts för kalenderåldrande.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4121
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
AAKEE vågar inte göra batteritestet, inte jag heller
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Kan förstå det.

I mitt fall "försvann" ~5kWh.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag vågar, men vet ganska exakt redan vad jag får för resultat. (Som dessutom inte skulle ha något värde efter SECC och lite dragstripning då kapaciteten antagligen faller fritt
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har ett helt gäng långa styrningar nyligen, och den energi som batteriet levererar matchar förändringen i SOC väldigt bra jämfört med NFP.jpetters skrev: ↑07 jun 2025 20:07Kan förstå det.
I mitt fall "försvann" ~5kWh.
Riktig kapacitet ~ 91-91.2kWh, och Tesla refererar till 96 kWh som nolldegradadering —> 5% degradering enligt Tesla.
Fast sanningen är 91/99.4= 8.5% så ett test som svamlar bort halva degraderingen har ett begränsat värde.
Och 10 snabbladdningar under SECC plus ett gäng på semestern samt någon dragstripkörning kommer göra att ett eventuelkt test är historia om ett par månader

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det blir riktigt intressant.
Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).
Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
AAKEE skrev: ↑07 jun 2025 20:32Det blir riktigt intressant.
Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).
Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.
Jag trodde dock att enbart Calendar Aging borde ätit mer än degraderingströskeln nästan oavsett hur den stått?
Blev inget test idag, tänkte inte på 20% gränsen, kom hem med 30% och orkade inte elda bort 10%.
Har ingen info om laddning men skulle också gissa på 80%. Hämtades med 76% och 80% gräns inställd. Skulle vidare gissa på ingen eller väldigt lite snabbladdning.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
20% är bara max nivån för att starta testet. Bilen "eldar" ner till ~0%.
Så bättre att starta närmare den nivån.
Så bättre att starta närmare den nivån.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag tänker att med väldigt få mil och kanske små cykler har inte BMS kunnat mäta kapaciteten korrekt. Så ett batteritest skulle vara intressant.Legato skrev: ↑07 jun 2025 22:55AAKEE skrev: ↑07 jun 2025 20:32Det blir riktigt intressant.
Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).
Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.
Jag trodde dock att enbart Calendar Aging borde ätit mer än degraderingströskeln nästan oavsett hur den stått?
Blev inget test idag, tänkte inte på 20% gränsen, kom hem med 30% och orkade inte elda bort 10%.
Har ingen info om laddning men skulle också gissa på 80%. Hämtades med 76% och 80% gräns inställd. Skulle vidare gissa på ingen eller väldigt lite snabbladdning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja precis. Men det blev meckigt när jag skulle iväg direkt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Så kan det såklart vara. Men vi körde iaf 100%->3%->65%->15%->48%->6%->100%->19%->42%->30%AAKEE skrev: ↑07 jun 2025 23:28Jag tänker att med väldigt få mil och kanske små cykler har inte BMS kunnat mäta kapaciteten korrekt. Så ett batteritest skulle vara intressant.Legato skrev: ↑07 jun 2025 22:55AAKEE skrev: ↑07 jun 2025 20:32Det blir riktigt intressant.
Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).
Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.
Jag trodde dock att enbart Calendar Aging borde ätit mer än degraderingströskeln nästan oavsett hur den stått?
Blev inget test idag, tänkte inte på 20% gränsen, kom hem med 30% och orkade inte elda bort 10%.
Har ingen info om laddning men skulle också gissa på 80%. Hämtades med 76% och 80% gräns inställd. Skulle vidare gissa på ingen eller väldigt lite snabbladdning.

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021