{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av jpetters »

Jag har bara provsuttit Sportsätena en längre stund, ej provkört. Jämfört med std. sätena i SPlaid känns de mindre bekväma men bättre sidostöd. Alltså som man kan förvänta sig. Tyvärr har de inte bättre och/eller justerbart lårstöd vilket jag saknat sedan "Audi dagarna". Annars kändes de mer som fasta Audi säten, vilket jag gillar. Sen ser de klart coolare ut och passar Plaiden bättre så sett.

Men innan någon eventuell uppgradering eller byte av bil så skulle jag definitivt göra ett längre test med dem, dvs >2h körning.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1354
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

https://edition.cnn.com/2025/04/12/busi ... index.html

S/X går inte längre att beställa i Kina.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8415
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av spacecoin »

bjornnilsson skrev: 13 apr 2025 18:48
https://edition.cnn.com/2025/04/12/busi ... index.html

S/X går inte längre att beställa i Kina.
Ja, tullarna. Skrev om det i aktietråden häromdagen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).
20250606_180959.jpg
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5823
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av krabbanidag »

Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har bilen bara stått stilla i ett garage i 2 år? Gissar att batteriet mer eller mindre bara utsatts för kalenderåldrande.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4121
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D

AAKEE vågar inte göra batteritestet, inte jag heller 😅
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av jpetters »

Tellus skrev:
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D

AAKEE vågar inte göra batteritestet, inte jag heller Bild
Kan förstå det. Bild

I mitt fall "försvann" ~5kWh.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5823
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 07 jun 2025 19:56
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D

AAKEE vågar inte göra batteritestet, inte jag heller 😅
Jag vågar, men vet ganska exakt redan vad jag får för resultat. (Som dessutom inte skulle ha något värde efter SECC och lite dragstripning då kapaciteten antagligen faller fritt 😅)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5823
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

jpetters skrev: 07 jun 2025 20:07
Tellus skrev:
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D

AAKEE vågar inte göra batteritestet, inte jag heller Bild
Kan förstå det. Bild

I mitt fall "försvann" ~5kWh.
Jag har ett helt gäng långa styrningar nyligen, och den energi som batteriet levererar matchar förändringen i SOC väldigt bra jämfört med NFP.

Riktig kapacitet ~ 91-91.2kWh, och Tesla refererar till 96 kWh som nolldegradadering —> 5% degradering enligt Tesla.
Fast sanningen är 91/99.4= 8.5% så ett test som svamlar bort halva degraderingen har ett begränsat värde.

Och 10 snabbladdningar under SECC plus ett gäng på semestern samt någon dragstripkörning kommer göra att ett eventuelkt test är historia om ett par månader :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5823
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D
Det blir riktigt intressant.

Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).

Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 07 jun 2025 20:32
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D
Det blir riktigt intressant.

Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).

Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.

Jag trodde dock att enbart Calendar Aging borde ätit mer än degraderingströskeln nästan oavsett hur den stått?

Blev inget test idag, tänkte inte på 20% gränsen, kom hem med 30% och orkade inte elda bort 10%.

Har ingen info om laddning men skulle också gissa på 80%. Hämtades med 76% och 80% gräns inställd. Skulle vidare gissa på ingen eller väldigt lite snabbladdning.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av jpetters »

20% är bara max nivån för att starta testet. Bilen "eldar" ner till ~0%.
Så bättre att starta närmare den nivån.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5823
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 07 jun 2025 22:55
AAKEE skrev: 07 jun 2025 20:32
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11
Legato skrev: 07 jun 2025 12:27
Jäklar vad det är bra tryck på laddningen i Palladium. Hade glömt bort det :D

Trevligt också att bilen efter 2 år och drygt 1600 mil fortfarande ligger över degraderingströskeln och visar 560 km vid 100% (XLR 2023).

20250606_180959.jpg
Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D
Det blir riktigt intressant.

Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).

Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.

Jag trodde dock att enbart Calendar Aging borde ätit mer än degraderingströskeln nästan oavsett hur den stått?

Blev inget test idag, tänkte inte på 20% gränsen, kom hem med 30% och orkade inte elda bort 10%.

Har ingen info om laddning men skulle också gissa på 80%. Hämtades med 76% och 80% gräns inställd. Skulle vidare gissa på ingen eller väldigt lite snabbladdning.
Jag tänker att med väldigt få mil och kanske små cykler har inte BMS kunnat mäta kapaciteten korrekt. Så ett batteritest skulle vara intressant.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

jpetters skrev: 07 jun 2025 22:58
20% är bara max nivån för att starta testet. Bilen "eldar" ner till ~0%.
Så bättre att starta närmare den nivån.
Ja precis. Men det blev meckigt när jag skulle iväg direkt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10705
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 07 jun 2025 23:28
Legato skrev: 07 jun 2025 22:55
AAKEE skrev: 07 jun 2025 20:32
Legato skrev: 07 jun 2025 14:23
AAKEE skrev: 07 jun 2025 13:11


Har du möjlighet, kör ett batteritest?
Bra ide. Ska göra det när vi kommer hem nu efter sonens 130 mil långa övningskörning :D
Det blir riktigt intressant.

Min halvkvalificerade gissning, om batteritestet inte luras är att Calendar aging ätit den tugga av batteriet man kan förvänta sig.
Vi vet antagligen inte hue batteriet laddats, right? (Eller har du bra info?) En kval gissning är till 80% och att det spenderat huvuddelen av tiden rätt högt (iom körsträckan över två år).

Om batteriet mot förmodan spenderat tiden med låg SOC, runt 8-9% vilket motsvarar 5-6% i testet.
Om batteriet spenderat tiden som de flesta gör, runt 12-13% vilket motsvarar ~ 9-10% i testet.

Jag trodde dock att enbart Calendar Aging borde ätit mer än degraderingströskeln nästan oavsett hur den stått?

Blev inget test idag, tänkte inte på 20% gränsen, kom hem med 30% och orkade inte elda bort 10%.

Har ingen info om laddning men skulle också gissa på 80%. Hämtades med 76% och 80% gräns inställd. Skulle vidare gissa på ingen eller väldigt lite snabbladdning.
Jag tänker att med väldigt få mil och kanske små cykler har inte BMS kunnat mäta kapaciteten korrekt. Så ett batteritest skulle vara intressant.
Så kan det såklart vara. Men vi körde iaf 100%->3%->65%->15%->48%->6%->100%->19%->42%->30% :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar