Restvärdet blir inte 180.000:-, det blir 195.000:- om man nu antar 50% och 450k (dock var det ju 445k den kostade, så helt korrekt siffra är 192.500:-). Tom artikelförfattaren hade dock insett att det är rimligt att räkna med ett betydligt högre procentuellt restvärde på elbilen än på fossilbilen.Jeppe_E skrev:TCO är ju väldigt lätträknat egentligen.Men eftersom vi (ja, jag säger vi) oftast lånar till våra bilar så kan man inte bortse från det högre inköpspriset. Det går inte att trolla bort det i någon sorts obskyr glädjekalkyl. Jag vet, för jag har räknat mig blå på en TM3Legato skrev:2.) Att situationen är sådan idag betyder inte att situationen är sådan imorgon. Förhoppningvis kommer folk lära sig att räkna på TCO och inte stirra sig blinda på inköpspris. Vidare finns det ju betydligt billigare elbilar än Niro redan nu och fler är på ingång.
3 eller 5 år spelar lite roll. Om en elbil har 200.000 kr högre inköpspris så innebär det 40.000kr extra i kontantinsats. Inte nog med det, du ska ju även betala lånet.
Bilen kostar 360.000 kr efter kontantinsats. Jätteenkelt räknat är det, med ett restvärde på 225.000 kr en månadskostnad på 4230 kr (till låga 2,25%). Efter 3 år löser du lånet genom att sälja bilen för motsvarande restvärdet.
Total kostnad 90.000 + 36x4230 - 60000 = 182.300 kr. Lägger vi på laddbox för 10k, el för 12k = 205.000 kr
En Kona kostar 200.000 efter kontantinsats. Restvärde på 125.000 kr, ger en månadskostnad på 2350 kr.
Total kostnad 50.000 + 36x2350 = 134.600 kr. Lägger vi på skatt 17k, bensin för 66k = 218.000 kr
Således är elbilen billigare om man kan låna till 2,25. Men hela resonemanget bygger på att man får 50% av nypris, inte 50% av nypris-miljöbonus. De allra flesta räknar ju snabbt ut att jämförelsepriset är inte 450k utan 390k och därmed är det mer realistiskt att säga att restvärdet snarare är 180.000 kr Så då har vi en mellanskillnad på restskulden och bilens värde på 45000kr, så då blir totalkostnaden för elbilen ca 220.000kr vs fossilbilens 218.000 kr. och nu hamnar vi väl i flufflandet där det är samma lika. Men om man nu inte kan låna till 2,25% (hyundai har en effektiv ränta på 4,5%) så blir kostnaden 18000 kr högre för elbilen och bara 9000 kr högre för fossilvarianten.
Men, det kräver ju att man kör mil med bilen för att TCO ska bli samma eller lägre, så precis som Taliz är inne på så är det inte billigare för alla att köra elbil.
Och återigen, det är ganska roande att artikeln egentligen visar att elbilen är billigare givet hans egna antaganden...
Det är såklart självklart att det inte är billigare för alla med elbil. Hela diskussionen har nu även förts utifrån privatägd bil. Tittar man på företagsleasade bilar så svänger pendeln ännu tydligare till elbilens fördel.