Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Meningen med elbilar är inte bara att de ska vara hälsosammare för mänskligheten. De ska också vara bättre för djur och natur.
Men jag tror också att det många gånger kan vara bättre för hälsan att stanna vid en bra restaurang än att äta vid ett snabbmatställe.
Valet beror delvis på när man åker långt med sin elbil. Jag gör bara långresor med bilen privat, som semesterresor. Då tar jag oftast (men inte alltid) hellre ett lite längre stopp på en trevlig plats, än ett snabbare på en tråkig plats.
Problemet är att man inte kan käka hela tiden (även om man skiter i att man blir fet). Går inte att stoppa så mycket i magen.

Än så länge behöver dagens elbilar påfyllning oftare och mer än vi förare och passagerare. Det är det som är grundproblemet (idag).

Därav att långsamladdare (50kW) inte räcker till, och därav behovet av fler snabbladdare (200+ kW).
Det beror lite på var laddarna står. Det är ju inte särskilt roligt med 50 kW laddare mitt ute i obygden. Vad jag syftar på är 50 kW laddare vid ställen jag ändå skulle kunna tänka mig att stanna vid, exempelvis en bra restaurang, men även mindre städer med fin stadskärna eller andra sevärdheter.
Med min Model 3 kan jag ändå köra runt 4 timmar på en laddning sommartid och då är det ändå lagom med matstopp.
Men jag propagerar inte för att avskaffa laddare med 150 - 350 kW, eller ens att dra ner på utbyggnaden, utan att 50 kW laddare placerade i lämpliga omgivningar är väldigt bra och att de kan avlasta laddstationer med högre effekt längs de stora farlederna.
Skall kunna fungera att åka med elbil året runt, och inte enbart under de mest optimala och gynnsamma förhållanden.

Men som sagt; man kan inte käka jättestora timslånga måltider vid varje stopp. Det är grundproblemet med resonemanget som en del idealister för att "vi kan käka hela tiden".

Körde mellan Stockholm/Göteborg i december månad, och det var lite irriterande att behöva stanna för så många laddstopp. Nästa gång så tar jag nog hellre vår dieselbil. Orkar inte med sådant.

Vill inte ens orka tänka tanken hur illa det hade varit om man hade bytt ut V2-laddarna mot slöa sunkiga 50kW-laddare... :?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

Niklas Z skrev:
... Det är ju inte särskilt roligt med 50 kW laddare mitt ute i obygden. ...
Jag tycker det är väldigt trevligt med 50kW laddare mitt ute i obygden om det är den som möjliggör resan.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Robertrimmevik skrev:
En 50kW-laddare är också mindre skrymmande och kan lätt smällas upp inne i centrumkärnor där matutbudet är mycket bättre.
Niklas Z skrev:
Det beror lite på var laddarna står. Det är ju inte särskilt roligt med 50 kW laddare mitt ute i obygden. Vad jag syftar på är 50 kW laddare vid ställen jag ändå skulle kunna tänka mig att stanna vid, exempelvis en bra restaurang, men även mindre städer med fin stadskärna eller andra sevärdheter.
Med min Model 3 kan jag ändå köra runt 4 timmar på en laddning sommartid och då är det ändå lagom med matstopp.
Men jag propagerar inte för att avskaffa laddare med 150 - 350 kW, eller ens att dra ner på utbyggnaden, utan att 50 kW laddare placerade i lämpliga omgivningar är väldigt bra och att de kan avlasta laddstationer med högre effekt längs de stora farlederna.
Skall tillägga att jag är för er idé att sätta upp 50kW-laddare i stadscentrum som ett komplement. De få gånger (kanske max. en gång per resa) som man väl behöver man stanna och äta längre lunch eller en middag under en resa så är det ju trevligt att komma in stadscentrum och besöka några av restaurangerna där. Är helt för det personligen. Kan vara mycket trevligt stopp!

Dock är jag inte övertygad om att det miljömässigt är så smart att leda in trafiken i centrum av städerna längs resan. Även om man kör elbil så släpper däcken ut en hel del skadliga partiklar som potentiellt försämrar lokalmiljön och påverkar hälsan negativt för de boende i och kring städerna.

Men på ett personligt egoistiskt plan, så är jag helt för den idéen. Givet att man som sagt inte minskar utbyggnaden av effektiva snabbladdare längs de stora vägarna på bekostnad av detta.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

martinot skrev:
Niklas Z skrev:
martinot skrev:
Niklas Z skrev:
Meningen med elbilar är inte bara att de ska vara hälsosammare för mänskligheten. De ska också vara bättre för djur och natur.
Men jag tror också att det många gånger kan vara bättre för hälsan att stanna vid en bra restaurang än att äta vid ett snabbmatställe.
Valet beror delvis på när man åker långt med sin elbil. Jag gör bara långresor med bilen privat, som semesterresor. Då tar jag oftast (men inte alltid) hellre ett lite längre stopp på en trevlig plats, än ett snabbare på en tråkig plats.
Problemet är att man inte kan käka hela tiden (även om man skiter i att man blir fet). Går inte att stoppa så mycket i magen.

Än så länge behöver dagens elbilar påfyllning oftare och mer än vi förare och passagerare. Det är det som är grundproblemet (idag).

Därav att långsamladdare (50kW) inte räcker till, och därav behovet av fler snabbladdare (200+ kW).
Skall kunna fungera att åka med elbil året runt, och inte enbart under de mest optimala och gynnsamma förhållanden.

Men som sagt; man kan inte käka jättestora timslånga måltider vid varje stopp. Det är grundproblemet med resonemanget som en del idealister för att "vi kan käka hela tiden".

Körde mellan Stockholm/Göteborg i december månad, och det var lite irriterande att behöva stanna för så många laddstopp. Nästa gång så tar jag nog hellre vår dieselbil. Orkar inte med sådant.

Vill inte ens orka tänka tanken hur illa det hade varit om man hade bytt ut V2-laddarna mot slöa sunkiga 50kW-laddare... :?
Långpendlare som måste köra Stockholm-Göteborg t o r på en dag kommer definitivt välja elbil med minst 80 mils räckvidd inom 5 år.
Låt säga att du får 70 mil på vintern. Man borde också ha nån slags destinationsladdning i Göteborg, jag antar att man har något slags jobb att utföra där åtminstone ett par timmar. Då får man 20 kWh och ca 9 mil. Då är det 15 mil till som ska toppas. Det tar 40min på en 50kW-laddare. Exemplet är worst case scenario med framtidens elbilar.
Dock kommer ju inte alla köpa en elbil med så mycket räckvidd. För det kommer vara ytterst få som har det behovet. Tror de flesta kommer nöja sig med runt 60 mils räckvidd. Då tar man sig sånär till Åre från Stockholm på en laddning.
350kW-laddare är sjukt överskattat och onödigt dyrt. 50kW-laddare kommer räcka långt i framtiden och 150kW kommer definitivt att räcka. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Elmil skrev:
Niklas Z skrev:
Jag tycker det är väldigt trevligt med 50kW laddare mitt ute i obygden om det är den som möjliggör resan.
Exakt. Och jag tror att vi kommer behöva leva med dessa laddare i obygden. De kräver ingen transformator, de är billigare att sätta upp osv. Osannolikt att vi kommer se ett heltäckande nätverk med 350kW-laddare precis överallt. Och jag tar hellre en 50kW-laddare än ingen laddare alls. Det är inte alltid roligt, men bättre än ingenting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Robertrimmevik
elbilist

mati skrev:
Elmil skrev:
Niklas Z skrev:
Exakt. Och jag tror att vi kommer behöva leva med dessa laddare i obygden. De kräver ingen transformator, de är billigare att sätta upp osv. Osannolikt att vi kommer se ett heltäckande nätverk med 350kW-laddare precis överallt. Och jag tar hellre en 50kW-laddare än ingen laddare alls. Det är inte alltid roligt, men bättre än ingenting.
Precis så.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Tror inte att det bara är jag som kan tycka att det på vissa längre resor är lite småsegt, speciellt på vinterhalvåret, att ladda såpass ofta, och att det då tar såpass lång tid.

Misstänker för att de flesta normala människor skall acceptera elbilar, så måste vi få till en god infrastruktur som täcker våra stora vägar och leder med snabbladdning på 200-400 kW, och helst ännu snabbare.

Är dock övertygad om att detta kommer komma så småningom med både den tekniska utvecklingen av ny batteriteknik (som tex. Tesla/Panasonics kommande 4680-celler) och nya kraftigare laddare. Är endast en fråga om teknik, tid och ekonomiska investeringar. Finns viljan och resurserna så kommer detta lösa sig med tiden.

Är optimist, och inte så orolig för att detta inte kommer komma (är mer bara en fråga om när). :)
Bild
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Elmil skrev:
Niklas Z skrev:
Självklart är 50 kW VÄLDIGT mycket bättre än 0 kW. Det var inte den jämförelsen jag var ute efter.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Tror inte att det bara är jag som kan tycka att det på vissa längre resor är lite småsegt, speciellt på vinterhalvåret, att ladda såpass ofta, och att det då tar såpass lång tid.

Misstänker för att de flesta normala människor skall acceptera elbilar, så måste vi få till en god infrastruktur som täcker våra stora vägar och leder med snabbladdning på 200-400 kW, och helst ännu snabbare.

Är dock övertygad om att detta kommer komma så småningom med både den tekniska utvecklingen av ny batteriteknik (som tex. Tesla/Panasonics kommande 4680-celler) och nya kraftigare laddare. Är endast en fråga om teknik, tid och ekonomiska investeringar. Finns viljan och resurserna så kommer detta lösa sig med tiden.

Är optimist, och inte så orolig för att detta inte kommer komma (är mer bara en fråga om när). :)
Jag håller med om detta. Naturligtvis vill man inte stå och hanka sig fram med 50kW-laddare på en längre resa. Det är ju precis därför vi inte längre åker norrut så som vi gjorde förr. Det är inte praktikabelt, framförallt inte med en så pass törstig bil som e-tron. Men lite "halvlångt" går bra, dvs man kan stå ut med en eller två laddpauser vid 50kW-laddare. Till exempel om vi åker till Dalarna eller så. Jag är tacksam för varje 50kW-laddare de smäller upp. För det underlättar kolossalt.
Jag skulle däremot inte ge mig på en resa norr om Östersund med en e-tron. Och vill man dessutom ta med sig husvagnen är det bara glömma det hela. Då får man ladda fullt vid precis varje laddare och det tar ju 1,5 timme varje gång. Jag blir lite smått avis när jag tänker på SuC i Mora där vi brukade ladda förr. Sveg har också en SuC nu. Och nu ska det byggas en SuC i Malung också. Surt sa räven. För jag är inte så optimistisk att jag tror att laddinfrastrukturen i "ödemarken" kommer att bli så bra så att alla elbilar kommer att få det lika lätt som Tesla. Det blir som med mobiltäckningen. Bastäckning, dvs 50kW kommer finnas överallt så småningom. Men starkare laddare, framförallt med flera stycken laddare per station, lär dröja många år till.
Robertrimmevik
elbilist

martinot skrev:

Förstår fortfarande inte varför du tycker vi behöver mer än 150kW om bilarna inom 5 år har runt 80mil i räckvidd.
De bilar som vi sitter med idag kommer att vara kraftigt utdaterade då, kommer att duga som andrabil eller till de som inte har behov av att åka så långt. Den laddsituation som vi sitter i idag speglar inte behovet i framtiden. Tycker att det är tydligt att utvecklingen av räckvidd går fortare än utvecklingen av laddinfrastruktur med framförallt Tesla, Lucid och Nio i spetsen. Helt övertygad om att folk kommer välja räckvidd före laddhastighet speciellt då det kommer att vara dyrt att ladda på 350kW-laddare.
Helt onödigt att satsa stort på över 150kW. Bättre att se till att vi har mycket laddare så man slipper kö de närmaste åren. Då gärna med många 50kW-laddare som täcker upp både i obygden och vid kö på större laddstationer vid hårt trafikerade vägar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tror du verkligen att bilarna kommer att ha 80+ mil i räckvidd om så lite som 5 år? Det tror inte jag. Vissa bilar säkert. Men inte bilar för medelsvensson.
Titta på Model S. De första bilarna hade typ 40 mil i räckvidd. Det var 8-9 år sedan. Var är vi idag? Tesla har ökat räckvidden på de vassaste bilarna med i runda slängar 50% sedan första Model S kom. Alla andra elbilar är fortfarande där Tesla var när Model S lanserades.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

mati skrev:
Tror du verkligen att bilarna kommer att ha 80+ mil i räckvidd om så lite som 5 år? Det tror inte jag. Vissa bilar säkert. Men inte bilar för medelsvensson.
Titta på Model S. De första bilarna hade typ 40 mil i räckvidd. Det var 8-9 år sedan. Var är vi idag? Tesla har ökat räckvidden på de vassaste bilarna med i runda slängar 50% sedan första Model S kom. Alla andra elbilar är fortfarande där Tesla var när Model S lanserades.
Håller med. Samtidigt har laddhastigheterna ökat med flera 100%. Tror tvärtom att man kommer klara sig med mindre batterier i framtiden då laddning kommer gå så pass snabbt att det inte kommer behövas stora, tunga batterier i bilarna.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Finns det inte risk för att man i framtiden kommer på att man underskattat snabbladdningens påverkan på batteriets livslängd? När det blir mer och mer standard med laddstolpar vid bostäder och hotell blir väl normen att batteriet räcker för en hel dags användning och laddas när man ändå sover?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
mati skrev:
Håller med. Samtidigt har laddhastigheterna ökat med flera 100%. Tror tvärtom att man kommer klara sig med mindre batterier i framtiden då laddning kommer gå så pass snabbt att det inte kommer behövas stora, tunga batterier i bilarna.
Håller med er bägge. Vilket troligen också är en mycket smartrare strategi ur en miljö- och resurssynpunkt.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Finns det inte risk för att man i framtiden kommer på att man underskattat snabbladdningens påverkan på batteriets livslängd? När det blir mer och mer standard med laddstolpar vid bostäder och hotell blir väl normen att batteriet räcker för en hel dags användning och laddas när man ändå sover?
Men så är det ju redan idag för den som kan ladda hemma. Snabbladdning är ju ändå tänkt för långresor.
Jag är inte heller så säker att snabbladdning kommer vara lösningen för vardagsbruk, dvs för folk som inte kan ladda hemma. Inte med dagens batterikemi som inte tål så bra att snabbladdas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Det forskas och utvecklas spännande ny batteriteknik som just är gjord för att tåla att laddas mycket snabbare och med mycket högre effekt.

Dagens batterier är dock inte speciellt bra på detta.

På natten är inga problem att ladda långsamt. Räcker ju med att se på hemma där man klarar sig fint med 11kW AC-laddning.

Det är under resa på dagtid som man inte vill ladda långsamt. Iaf. orkar inte jag med det (och du får rätta mig om jag har fel, men jag har bestämt för mig att jag faktiskt läst någon liknande kommentar av dig själv Fredrik).
Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Fredrik j skrev:
Men så är det ju redan idag för den som kan ladda hemma. Snabbladdning är ju ändå tänkt för långresor.
Jag är inte heller så säker att snabbladdning kommer vara lösningen för vardagsbruk, dvs för folk som inte kan ladda hemma. Inte med dagens batterikemi som inte tål så bra att snabbladdas.
När man kan ladda hemma och det finns garanterad laddmöjlighet på destinationen och bilen går att köra en normal dagsetapp finns det ju ingen poäng med att stanna och ladda på vägen.
Det kommer ju bara behövas i nödfall eller om man tänker köra riktigt långt.
Det är ju dessutom en betydligt lägre hängande frukt då alla 99% av alla bostäder i sverige har el tillgängligt.
Med dagens system kommer ju snabbladdningsstationerna bli enorma i framtiden. Jag tror man kommer betala för ett större batteri för att slippa ladda.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Med utbyggda laddnätverk kan man göra batterierna mindre och billigare och ÄNDÅ klara av att åka dit man vill.

Förr behövde man 40 mils räckvidd för att kunna åka långresor, om något år räcker det med 15 mils räckvidd...

När ni räknar laddtid osv så är det viktiga km/h, inte nödvändigtvis maximal peakeffekt.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Det är under resa på dagtid som man inte vill ladda långsamt. Iaf. orkar inte jag med det (och du får rätta mig om jag har fel, men jag har bestämt för mig att jag faktiskt läst någon liknande kommentar av dig själv Fredrik).
Stämmer. Jag har ju tjatat lite om att jag inte kommer byta till elbil fullt ut innan jag kan dra min husvagn utan att behöva ta en påtvingad paus var 20 mil. Om jag nu blir tvingad till det skulle jag ju naturligtvis föredra en snabb laddning och komma vidare. Men helst vill jag ju kunna köra längre och framförallt ladda när jag sover.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Med utbyggda laddnätverk kan man göra batterierna mindre och billigare och ÄNDÅ klara av att åka dit man vill.

Förr behövde man 40 mils räckvidd för att kunna åka långresor, om något år räcker det med 15 mils räckvidd...

När ni räknar laddtid osv så är det viktiga km/h, inte nödvändigtvis maximal peakeffekt.
Proportionerna blir ju absurda. Om man förväntar sig laddstationer av med samma täckning som Tesla har idag, hur många skulle det bli?
Har tesla 450 snabbladdare i sverige? på 15000 bilar. Om 50% av sveriges bilar blir elbilar om några år kommer det ju behövas över 100 000 laddstationer. Det dubbla när alla bilar är elbilar.
Ska man sen tänka sig att bilarna behöver kopplas in ännu oftare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Med dagens system kommer ju snabbladdningsstationerna bli enorma i framtiden. Jag tror man kommer betala för ett större batteri för att slippa ladda.
Så kan det säkert bli. Man kommer köpa bil mer utifrån hur man bor och vilket körmönster man har. Det är en avvägning man måste göra framöver. Dyr bil med stort batteri som aldrig behöver snabbladdas, eller billigare bil med litet batteri som dock kräver dyr snabbladdning på långresa. Men en bil med större batteri kommer alltid vara mycket dyrare än en bil med litet batteri, man kommer alltså kanske inte köpa en bil med stort batteri bara för att det är bra att ha ifall man skulle behöva det.
Samtidigt är det naturligtvis så som du säger. Snabbladdningstationerna måste bli enorma om alla ska snabbladda i samma utsträckning som dagens elbilar kräver. Och då måste priserna för snabbladdning öka nåt så otroligt. Då väljer man kanske ändå ett större batteri. Eller så behåller man sin gamla diesel som reserv.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Dyr bil med stort batteri som aldrig behöver snabbladdas, eller billigare bil med litet batteri som dock kräver dyr snabbladdning på långresa. Men en bil med större batteri kommer alltid vara mycket dyrare än en bil med litet batteri, man kommer alltså kanske inte köpa en bil med stort batteri bara för att det är bra att ha ifall man skulle behöva det.
Ungefär som idag då när en person åker till jobbet i en SUV för 5 som kan dra 2 ton när pendlaren hade klarat sig med en tvåsitsig bil. Ska man köpa en ny bil behöver den ju fixa så mycket av familjens behov som möjligt. Lösningen är ju annars att ha olika bilar för olika ändamål och kanske bli tvungen att köpa dieselbil parallellt. En stor diesel-SUV som blivit 3 år och halkat förbi malus kommer ju bli eftertraktad som extrabil. Så kan det ju inte förbli i längden.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:

Proportionerna blir ju absurda. Om man förväntar sig laddstationer av med samma täckning som Tesla har idag, hur många skulle det bli?
Har tesla 450 snabbladdare i sverige? på 15000 bilar. Om 50% av sveriges bilar blir elbilar om några år kommer det ju behövas över 100 000 laddstationer. Det dubbla när alla bilar är elbilar.
Ska man sen tänka sig att bilarna behöver kopplas in ännu oftare.
Fortfarande så kör de flesta inte långresor.

Det viktiga är avståndet dem emellan.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ja, folk har alltid köpt bil utifrån worst case. Så är det. Har man råd så tar man alltid en större motor än nödvändigt, eller kanske rentav en lite större bil än vad man egentligen behöver.
Men om det i slutändan innebär att en exakt likadan bil kostar 200k mer, bara för att den har 60 mil i räckvidd istället för 40 mil, vete fan om man fortfarande väljer den mycket dyrare bilen bara för att slippa snabbladda en extra gång på den enda semesterresan man gör om året.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Har en fråga till de som har erfarenhet av senaste etron infotainmentsystem. Hur är det med Spotify och TuneIn? Får man det genom bilen eller måste det hämtas från mobilen? Om det behöver tas via mobilen, måste man då först gå in på mobilen och starta det eller hur funkar det? Om man har Android, måste man då ansluta kabel eller går det trådlöst?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar