Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1291
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Ionitys laddnätverk
Varför bygger Ionity så små stationer?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Re: Ionitys laddnätverk
I Docksta finns fundament för sex till och i Jävre är det förberett för två till. Trots att vi är i norr där vi (än så länge) har överskott av elproduktionen begränsar underligt nog de lokala näten energitillgången. Här i Jävre behöver nätägaren bygga ut inför en större utbyggnad.
Å andra sidan vet jag via samtal med Ionitys personal på plats att den sistnämnda stationen har 1 250kW i effektbegränsning, det innebär att de sex stolpar som nu installeras kan tilldela varje stolpe 208 kW innan begränsning behövs. I dagsläget förefaller det mig orimligt generöst…
Men Ionity verkar ha en annan och mer försiktig approach än Tesla och verkar vilja se statistik innan de skalar upp.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Ionitys laddnätverk
Hade inte Elli och det där engelska (?) nätverket bra erbjudanden ifjol? Nu när det är borta så verkar Tesla vara billigast.iAkita skrev:Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo. Bonnet eller något hette det väl. Då kanske dom behöver justera sina priser om dom inte får kunder, ligger ju något högt.themax skrev: ↑30 jun 2023 05:49Hade inte Elli och det där engelska (?) nätverket bra erbjudanden ifjol? Nu när det är borta så verkar Tesla vara billigast.iAkita skrev:Jag har lagt märke till att det inte är alls lika högt tryck på Ionity-laddarna i sommar som förra sommaren. Undrar vad det beror på? Har många av de gratisabbonemang som innebar att man fick väldigt låga priser, som skickades med vid många nybilsköp, gått ut? Sen var det väl en del andra aktörer som ville etablera sig på marknaden som erbjöd väldigt förmånliga priser vid Ionity också? Eller beror det helt enkelt på att laddinfrastrukturen byggts ut med rasande fart? Det är iallafall glädjande att se.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Håller med om delning men kanske nöja sig med 2 eller Max tre men att den som är först får behålla all effekt den behöver för dom som löser det genom att halvera på en gång blir man ju galen på. Nr 2 får alltså ta det som blir över, och ganska snart lär det rampa upp och med tex en ID4 så får man allt man behöver direkt.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 13:27Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.
Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Re: Ionitys laddnätverk
Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..Hoppsan_84 skrev: ↑30 jun 2023 16:27Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 13:27Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54
Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.
Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut. Både ABB och Tritium balanserar utifrån nätanslutning vilken i regel är 1250kW.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 16:32Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..Hoppsan_84 skrev: ↑30 jun 2023 16:27Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 13:27Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41
De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.
Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Det jag pratade om var att ansluta fler än ett uttag per power cabinet och balansera effekten mellan dom.
Re: Ionitys laddnätverk
Japp jodå jag förstod de.. ville bara kolla så de var möjligt att balansera på ac sidan så att säga.Hoppsan_84 skrev: ↑30 jun 2023 16:56Absolut. Både ABB och Tritium balanserar utifrån nätanslutning vilken i regel är 1250kW.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 16:32Men jag antar ABB laddarna har stöd för att begränsa effekt, dvs man kan säga till laddaren du får max 200kw just nu osv..Hoppsan_84 skrev: ↑30 jun 2023 16:27Jag jobbar själv inte med Kempower men enligt kollegor i branschen delar den fritt mellan samma skåp. Jag vet inte vad som är max antal satelliter per skåp men 20 låter mycket.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 13:27Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24
Var lite luddig ser jag.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
ABB laddarna som Ionity börjat använda har stöd för att dela effekt men det är inget Ionity valt att göra.
Tritium laddarna går inte att dela upp men om man skulle separera master och slav invertern skulle varje uttag begränsas till 250A vilket inte skulle ge någon super effekt.
Det jag pratade om var att ansluta fler än ett uttag per power cabinet och balansera effekten mellan dom.
Ja att balansera på dc sidan handlar som jag ser de mer om att utnyttja av/dc omvandlarna bättre men de är en engångs kostnad så jag skulle tro företaget inte är lika känsliga på den punkten, de viktiga är ju att använda sin effekt man köper varje månad på ett klokt sätt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
- elbilist
- Inlägg: 1093
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Ionitys laddnätverk
Jag och två andra kunder hamnade i lite surr över en glass sist jag laddade i Norrköping på Ionity.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 13:27Men den trånga sektorn i Sverige är ju att få fram effekt till siten, jag tror Ionity oavsett hur de last delar vill vara säkra på att effekten räcker till alla bilars max. Titta på tesla v2, den lösningen lovordade många förr idag är den tyvärr outdated och har för lite effekt speciellt när man måste dela. Ja man kan dock se både för och nackdelar med att dela hårdvara på dc sidan de håller jag med om.R_Edvinsson skrev: ↑30 jun 2023 10:24Var lite luddig ser jag.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 07:41De låser inte upp 350 kW för varje laddare, de har dock ac/dc utrustning som klara 350 kW på alla laddare men styr sen på matningen till respektive laddare.R_Edvinsson skrev: ↑29 jun 2023 21:54Mer frågan varför de låser upp 350Kw till bara en laddande bil?
Hade varit en betydligt billigare utbyggnad än att släpa dit dubbelt av befintliga laddare.
Men någon har väl satt upp en kalkyl där detta scenario var den bästa rent ekonomiskt.
Dock har de goda marginaler så att strypa effekten kräver att vädligt många ligger på väldigt hög effekt.
Minns inte vad medel värdet var i huvudet men säg de var kanske runt 200kw per laddare.
Det jag menar är varför en laddare med maxkapacitet på 350KW enbart har en anslutning låst till en bil.
Dessa hade utan problem kunnat delas på två laddande bilar utan att 95% av kunderna drabbats någonting, eller ja i värsta fall bara fått 175KW en liten stund tills bilens kurva hamnar i linje med detta.
Ja de skulle rent av kunnat ha 4 anslutningar på varje stolpe och vid högtryck då kunnat laddat med ca 90KW / uttag.
För jag tror alla här hellre väljer 90KW i 10-15minuter gentemot att stå och vänta på 150-250KW.
Men tyvärr är deras stolpar inte smarta nog för detta så vi står här med laddköer istället.
Men om man tittar specifikt på en Ionity site så tror inte jag de vill sätta ut fler handtag utan att få mer effekt totalt till siten för annars blir de plötsligt som med tesla v2 att effekten inte räcker till på ett eller annat sätt.
Kanske lite offtopic/sido not men...
Kempower har ju en spännande lösning med att dela dc sidan men vet någon om man kan dela alla dc steg med alla handtag på en och samma site med säg 20 handtag/stolpar.
Jag skulle bara toppa upp så hade lite för hög SoC (46%) men ville slippa ladda i Södertälje på vägen hem och det blev genast kö när jag kom.
Så vi kollade lite snabbt alla laddande bilar och fick fram att totalt laddades det med under 600KW på de 6 stolparna.
Bilarna var 3x ID4, Ioniq 5, MG Marvel och en MB EQB.
Och då var bilarna mellan 30-70% enligt stolparna.
Alla var ganska överens att det inte skulle vara några större problem att dela effekten med ytterligare 6 bilar.
Men jag vet att de stolpar de använder idag inte kan erbjuda dubbla kablage och just detta jag lite kritiserar.
Bättre då som CK mfl som har 300KW till en bil och 150KW om båda laddar, 2023 räcker det i de flesta fall till merparten av kunderna.
Sen när merparten av bilarna börjar ladda snabbare ja då plockar man en kabel och dubblar antalet skåp.
Dvs om just inmatat effekt räcker.
För det är som ni säger en jäkla flaskhals idag.
Här är Kempowers lösning helt överlägsen där de kan dela effekten i steg om 20 (eller om det är 25) KW och sen flytta det dynamiskt mellan stolparna även under laddning.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Collin87
- Teslaägare
- Inlägg: 532
- Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
- Ort: Bohuslän
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Re: Ionitys laddnätverk
Visst är det skönt med full effekt, men skall det till tillräckligt med laddpunkter per station framöver så får man nog räkna med att det behöver balanseras för att få det att funka.iAkita skrev: ↑30 jun 2023 19:59Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
Ionity har exempelvis planer på stationer i storlek om 24 st.
Blir rejäl matning om alla dessa 24 ska kunna ge max kräm samtidigt.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Re: Ionitys laddnätverk
Jo jag tror Ionity är bra på de sättet ett de redan nu och ganska långt fram i tiden har säkrat upp med tillräckligt med effekt, som du säger de är framtidssäkra..iAkita skrev: ↑30 jun 2023 19:59Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
De var väl midsommar som Tesla bara levererade 50 kW i Jönköping när alla stolpar var upptagna, ja då hjälper de ju inte mycket att de finns 40 stolpar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Som jag skrev längre upp, de last balanserar men på ac nivå, jag skulle säga de funkar bättre, få behöver ingen tänka på att ta fel stolpe för alla får en begränsning om de skulle behöva begränsas. Jämför tesla v2, man kan vara 2 personer på en stor suc men ändå få begränsad effekt och skulle tror samma sak gäller både kempower och tesla v3 dock med lägre risk då de är fler som delar dc stegen.Collin87 skrev: ↑30 jun 2023 20:07Visst är det skönt med full effekt, men skall det till tillräckligt med laddpunkter per station framöver så får man nog räkna med att det behöver balanseras för att få det att funka.iAkita skrev: ↑30 jun 2023 19:59Jag har bara provat Kempowers laddare en gång, och det var i Torneå under förra årets SECC. Det var bland den värsta laddupplevelse jag varit med om. Alla laddare var upptagna och de som pluggade in sist fick i princip ingen effekt alls. Vid Ionity kan man alltid räkna med att få den fulla effekten och behöver inte vara rädd att någon ska komma och ta kabeln bredvid. Framtidssäkrat, precis som det ska vara.
Ionity har exempelvis planer på stationer i storlek om 24 st.
Blir rejäl matning om alla dessa 24 ska kunna ge max kräm samtidigt.
Edit. Dvs de har inte 24 x 350 kW effekt på en sådan site.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Kolla denna intervju med Ionity som Tesla Björn gör.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Jag laddar hellre med 50 kW i snitt under en timme än att köa en halvtimme för att ladda med 100 kW under halvtimmen efter... så fler stolpar är värdefullt. Just sayin'
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Håller helt med, 150 kW måste man få ganska snart efter inkoppling. Anledningen till att jag köpte bil med rejäl räckvidd.chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 20:20Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Allt beror ju på. Är det ett stopp bara för att ladda kan jag delvis hålla med dig, men ska jag ändå stanna och äta så spelar det faktiskt inte så stor roll. Då äter jag hellre i lugn och ro istället för att först fördriva tiden på något meningslöst följt av att behöva kasta i mig maten innan någon nycklar bilen för att jag laddat "för mycket".chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 20:20Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Re: Ionitys laddnätverk
Tillägg: Om bilen kan stå inkopplad och "på kö" i väntan på att någon som laddar snabbt blir klar, så blir ju användarupplevelsen för mig densamma...krille skrev: ↑30 jun 2023 20:33Allt beror ju på. Är det ett stopp bara för att ladda kan jag delvis hålla med dig, men ska jag ändå stanna och äta så spelar det faktiskt inte så stor roll. Då äter jag hellre i lugn och ro istället för att först fördriva tiden på något meningslöst följt av att behöva kasta i mig maten innan någon nycklar bilen för att jag laddat "för mycket".chaffis75 skrev: ↑30 jun 2023 20:20Ska de var på de sättet ofta så kör jag hellre diesel. Jag tror varken kö eller låg effekt är acceptabelt om alla ska köra elbil.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21